Gå til innhold

Er han gjerrig eller er jeg bortskjemt ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og kjæresten min har vært ilag i 4 år. I forholdet vårt er økonomien veldig skjevt fordelt, og han tjener tredobbelt så mye som meg i måneden og han går for det meste i dyre merkeklær og spiser nærmest frokost, lunsj og middag ute.

På starten av forholdet skjemte han meg bort, betalte alt fra middager til å kjøpe gaver. Jeg er glad i å glede han også så jeg har insistert på ta med han ut og spandere middag ved enkelte anledninger, og jeg kjøper gaver til over 3000kr til bursdag/jul og ‘bare fordi jeg vil’ for å glede han. Han er veldig merkebevisst og jeg føler ikke han blir glad om jeg kjøper en vanlig t-skjorte til 200kr.. 

Men, det som er saken er at han har endret seg veldig fra starten av forholdet. Jeg er litt redd for å si ordet gjerrig, fordi han betaler fremdeles om vi er ute å spiser, men han handler dyre merkeklær til seg selv så og si hele tiden. For noen uker siden kom han hjem med en ny jakke til 17 000kr, uken før det sko til 6000kr - slik dere kanskje forstår er ikke penger et problem for han. Og jeg blir rett og slett lei meg for at han aldri kjøper gaver til meg lenger, men skjemmer seg selv bort og viser meg alt det fine han har kjøpt seg.. og jeg jobber beinhardt i 2 jobber og er student, og har så vidt råd til å betale regningene mine. Det er kanskje urimelig at jeg tenker sånn, men har har ikke lykkes med å riste av meg tankene. Det er jo tross alt hans penger! Likevel syns jeg også et er urettferdig at jeg sparer og kjøper dyre klær i gave til han, som jeg overhode ikke hadde tatt meg råd til å kjøpe til meg selv, og han ikke kjøper noe tilbake. I utgangspunktet er ikke jeg veldig merkebevisst, men når jeg er sammen med han har jeg merket at jeg tenker en god del mer over det.

Jeg føler meg utrolig teit, og usikker på om det er jeg som er bortskjemt eller om dette kanskje er noe jeg burde ta opp?

Anonymkode: 6c13e...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor dere sammen? Hadde han vært gjerrig, så hadde han ikke kjøpt seg jakke til 17000. Men han er lkansje litt kjip, men samtidig så kan ikke du forvente at han skal gi deg dyre gaver. At du gir han dyre gaver som du egentlig ikke har råd til, er din egen feil, du må gi etter den lommeboka du har. Vil dere få likere økonomi når du er ferdig å studere?

Anonymkode: bda93...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere barn sammen? Vil du få bedre inntekt når du er ferdig å studere?

 

Anonymkode: 32017...5dc

Vi har ikke barn sammen

jeg vil jo forhåpentligvis få bedre inntekt når jeg er ferdig med skole, da kan jeg jobbe lengre dager :)

Anonymkode: 6c13e...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså.. 

Jeg har også vært student nylig. Har nettopp fullført graden. Hatt lav inntekt i forhold til samboer, som tjener veldig bra. Han kan godt kjøpe seg klær og saker, og han kjøpte seg også en ny bil. Kunne ikke falle meg inn å bli fornærmet. Hva skal han kjøpe ting til meg for, hele tiden? Det er hans penger, som han jobber hardt for, og han må gjerne unne seg noe. Det kommer bursdag og jul, hvor han kan gi meg noe. Utover det forventer jeg ingenting. Og det trenger ikke du heller å gjøre. 

Du er da et voksent menneske. 

Anonymkode: 5a3e6...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville jeg absolutt ikke tatt opp. Hvis han ikke kjøper gaver til deg til jul eller bursdag, kan du si at du synes det er trist. Og foreslå for ham at du også slutter å kjøpe til ham. Men at du ikke får ting av ham til hverdags, er ikke særlig dårlig gjort vil jeg si. Han betaler altså når dere er ute? Bensin på bilen? Mat i butikken hvis dere handler sammen? Kanskje han betaler strømregningen? Reparasjoner? Uten å kjenne dere vil jeg gjette at han letter din økonomiske situasjon en god del. Det skulle på en måte bare mangle siden dere er et par og er på litt ulike steder i arbeidslivet, men det er fortsatt ganske mye mer sympatisk å være takknemlig for skjevdelingen av utgifter enn å sutre over mangel på gaver. 

Anonymkode: 56866...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere bor sammen, synes jeg seg er rart at han synes det er greit med slik skjevfordeling i hjemmet. Jeg kan skjønne at alle ikke har felles økonomi, men at den ene med god samvittighet bevilger seg masse goder mens den andre sliter, det skjønner jeg ikke. 

Han burde være litt rausere overfor deg, og gitt klar beskjed at han kun ønsker seg symbolske gaver, slik at han ikke rammer deg økonomisk i tillegg. 

Anonymkode: 91aeb...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bor dere sammen? Hadde han vært gjerrig, så hadde han ikke kjøpt seg jakke til 17000. Men han er lkansje litt kjip, men samtidig så kan ikke du forvente at han skal gi deg dyre gaver. At du gir han dyre gaver som du egentlig ikke har råd til, er din egen feil, du må gi etter den lommeboka du har. Vil dere få likere økonomi når du er ferdig å studere?

Anonymkode: bda93...43d

De færreste nyutdanna starter med lønninger som kan ligne på lønna til his samboer altså...

Anonymkode: 969d5...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri vært i et forhold med separat økonomi. Vi er et team, også når det gjelder det økonomiske. Fatter ikke at du gidder å ha det sånn. 

(Og for the record: jeg tjener mest i vårt forhold + jeg kommer til å arve betydelig mer enn mannen min. Så ingen grunn til å iverksette hylekoret her)

Anonymkode: 71ccd...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De færreste nyutdanna starter med lønninger som kan ligne på lønna til his samboer altså...

Anonymkode: 969d5...218

Men jeg skrev da heller ikke det

Anonymkode: bda93...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor dere sammen? 

Det er ganke viktig å vite synes jeg. Det er jo ikke naturlig at han bruker masse penger på klær osv til deg om dere ikke bor sammen engang... 

Om dere er særboende kjærester synes jeg du må være fornøyd med at han betaler når dere er ute.

Men gi nå gaver etter egen lommebok da. 

Anonymkode: e91ba...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne aldri vært i et forhold med separat økonomi. Vi er et team, også når det gjelder det økonomiske. Fatter ikke at du gidder å ha det sånn. 

(Og for the record: jeg tjener mest i vårt forhold + jeg kommer til å arve betydelig mer enn mannen min. Så ingen grunn til å iverksette hylekoret her)

Anonymkode: 71ccd...51c

Men de har verken barn sammen eller er gift. 

Anonymkode: 85736...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men de har verken barn sammen eller er gift. 

Anonymkode: 85736...abf

Spiller ingen rolle for meg. De har vært sammen i 4 år!!!

Anonymkode: 71ccd...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hei, jeg og kjæresten min har vært ilag i 4 år. I forholdet vårt er økonomien veldig skjevt fordelt, og han tjener tredobbelt så mye som meg i måneden og han går for det meste i dyre merkeklær og spiser nærmest frokost, lunsj og middag ute.

På starten av forholdet skjemte han meg bort, betalte alt fra middager til å kjøpe gaver. Jeg er glad i å glede han også så jeg har insistert på ta med han ut og spandere middag ved enkelte anledninger, og jeg kjøper gaver til over 3000kr til bursdag/jul og ‘bare fordi jeg vil’ for å glede han. Han er veldig merkebevisst og jeg føler ikke han blir glad om jeg kjøper en vanlig t-skjorte til 200kr.. 

Men, det som er saken er at han har endret seg veldig fra starten av forholdet. Jeg er litt redd for å si ordet gjerrig, fordi han betaler fremdeles om vi er ute å spiser, men han handler dyre merkeklær til seg selv så og si hele tiden. For noen uker siden kom han hjem med en ny jakke til 17 000kr, uken før det sko til 6000kr - slik dere kanskje forstår er ikke penger et problem for han. Og jeg blir rett og slett lei meg for at han aldri kjøper gaver til meg lenger, men skjemmer seg selv bort og viser meg alt det fine han har kjøpt seg.. og jeg jobber beinhardt i 2 jobber og er student, og har så vidt råd til å betale regningene mine. Det er kanskje urimelig at jeg tenker sånn, men har har ikke lykkes med å riste av meg tankene. Det er jo tross alt hans penger! Likevel syns jeg også et er urettferdig at jeg sparer og kjøper dyre klær i gave til han, som jeg overhode ikke hadde tatt meg råd til å kjøpe til meg selv, og han ikke kjøper noe tilbake. I utgangspunktet er ikke jeg veldig merkebevisst, men når jeg er sammen med han har jeg merket at jeg tenker en god del mer over det.

Jeg føler meg utrolig teit, og usikker på om det er jeg som er bortskjemt eller om dette kanskje er noe jeg burde ta opp?

Anonymkode: 6c13e...ed1

Han er ikke gjerrig. Men for å være ærlig syntes jeg du er litt barnslig. Det virker som du forventer at han skal kjøpe ting til deg fordi han har mye penger. Du skriver at han alltid betaler når dere er ute å spiser. Mange har ikke råd til det engang. Du skriver heller ikke hvordan dere fordeler økonomien hjemme, viktige ting som hus, bil, regninger etc. Å være opptatt av merkeklær var viktig når jeg gikk på ungdomskolen. Når du er ferdig å studere, kan du kjøpe dyre merkeklær til deg selv. Ting er viktigere enn fine dyre ting🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spiller ingen rolle for meg. De har vært sammen i 4 år!!!

Anonymkode: 71ccd...51c

Jeg er enig. Hadde de vært på datestadiet og møttes for fire måneder siden så hadde det vært noe annet. Er de samboere og vært sammen i fire år er saken en helt annen, da bør de ha et stabilt forhold hvor de har avklart at de er en enhet. Å ha så ekstremt store forskjeller, det skaper ikke fellesskap og samhold, tvert om.

Hvordan deler dere boutgifter, Hi?

Anonymkode: 9e372...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne aldri vært i et forhold med separat økonomi. Vi er et team, også når det gjelder det økonomiske. Fatter ikke at du gidder å ha det sånn. 

(Og for the record: jeg tjener mest i vårt forhold + jeg kommer til å arve betydelig mer enn mannen min. Så ingen grunn til å iverksette hylekoret her)

Anonymkode: 71ccd...51c

At det går an å skrive noe så dumt, fatter jeg ikke. 

Anonymkode: 2ad53...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Elizabeth89 skrev:

Han er ikke gjerrig. Men for å være ærlig syntes jeg du er litt barnslig. Det virker som du forventer at han skal kjøpe ting til deg fordi han har mye penger. Du skriver at han alltid betaler når dere er ute å spiser. Mange har ikke råd til det engang. Du skriver heller ikke hvordan dere fordeler økonomien hjemme, viktige ting som hus, bil, regninger etc. Å være opptatt av merkeklær var viktig når jeg gikk på ungdomskolen. Når du er ferdig å studere, kan du kjøpe dyre merkeklær til deg selv. Ting er viktigere enn fine dyre ting🙂

Så forskjellig vi leser HI ;)

Jeg tolker det dit at han ikke blir fornøyd om hun kjøper ting til ham som ikke er fine nok i hans øyne.

På meg virker det som om Hi kanskje ikke er komfortabel med å bruke slike enorme summer på merkeklær som det han gjør. Akkuat det tror jeg kan være en kilde til store konflikter mellom disse hvis de skulle få barn sammen. Han vil trolig fortsette å bruke enorme summer på seg selv også etter at de ev. har fått barn. Da blir det et problem om Hi må fortsette å spare på alt mulig.

Jeg tenker at en mann som svir av så enorme summer på klær, det er en mann som bør ha absolutt alt annet i orden, hus, bil, utdanning, minimalt med gjeld og en formue.

 

Anonymkode: 9e372...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At det går an å skrive noe så dumt, fatter jeg ikke. 

Anonymkode: 2ad53...efc

Jeg er uenig med deg og enig med hun du sitere! 

Når man bor sammen, skal man samarbeide. Man er ett.

Anonymkode: a6ca4...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At det går an å skrive noe så dumt, fatter jeg ikke. 

Anonymkode: 2ad53...efc

Jeg kunne ikke vært mer uenig. Det er ikke dumt i det hele tatt. 

Anonymkode: c8c94...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne aldri vært i et forhold med separat økonomi. Vi er et team, også når det gjelder det økonomiske. Fatter ikke at du gidder å ha det sånn. 

(Og for the record: jeg tjener mest i vårt forhold + jeg kommer til å arve betydelig mer enn mannen min. Så ingen grunn til å iverksette hylekoret her)

Anonymkode: 71ccd...51c

 

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At det går an å skrive noe så dumt, fatter jeg ikke. 

Anonymkode: 2ad53...efc

Akkurat hva er dumt i det 51c skriver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne aldri vært i et forhold med separat økonomi. Vi er et team, også når det gjelder det økonomiske. Fatter ikke at du gidder å ha det sånn. 

(Og for the record: jeg tjener mest i vårt forhold + jeg kommer til å arve betydelig mer enn mannen min. Så ingen grunn til å iverksette hylekoret her)

Anonymkode: 71ccd...51c

Nå er det mange som anbefaler og ha en kombinasjon av felles og separat økonomi, dele felles utgifter og ellers ha egne penger til eget bruk. Vi har det sånn, jeg tjener noe mer enn han men nokså likt. Har regningskonto felles og brukskonto og sparekonto hver for oss. Vært sammen i 14 år, gift i 10. 

https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/i/3J1yAe/Forbrukerokonom-Jeg-frarader-folk-a-ha-hele-okonomien-felles

Anonymkode: c615c...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At det går an å skrive noe så dumt, fatter jeg ikke. 

Anonymkode: 2ad53...efc

Takk for saklig og opplysende innlegg i debatten! Nå ble vi alle mye klokere!

Anonymkode: 71ccd...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...