Gå til innhold

Følgegruppe til skolen - irritert


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg skjønner at de andre foreldrene i gruppa kan sende sitt barn med sitt eldre søsken til skolen og dermed trenger de ikke oss.

Vi derimot, har ingen eldre søsken som kan følge mitt barn og dermed blir jeg den som følger barna (6 stk) hver dag.

De andre foreldrene bidrar kanskje en dag i uka, mens jeg følger alle de resterende 4 dagene. 

Irritasjonen min sier at jeg muligens må tre ut av følgegruppa, for så å heller kjøre mitt barn (eller følge det, uten at jeg gidder å ta med 5 stk i tillegg).

Jeg har bare blitt lei av at "alle" henger seg på oss, uten selv å bidra. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 1bd25...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville snakket med dem, sagt at dere foreldre bør bytte på å følge dem, for slik det er nå så overlater de ansvaret for seks barn daglig til deg og at det blir en skjevdeling. Og så ville jeg foreslått at dere tar hver deres dag fast (hvis det går med antall barn) eller at dere tar en uke hver hvor dere følger hver dag - da blir det flere uker mellom hver gang.

Må barna følges pga. trafikk?

Anonymkode: 60305...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville snakket med dem, sagt at dere foreldre bør bytte på å følge dem, for slik det er nå så overlater de ansvaret for seks barn daglig til deg og at det blir en skjevdeling. Og så ville jeg foreslått at dere tar hver deres dag fast (hvis det går med antall barn) eller at dere tar en uke hver hvor dere følger hver dag - da blir det flere uker mellom hver gang.

Må barna følges pga. trafikk?

Anonymkode: 60305...3eb

Ja, barna må følges pga trafikk. 

Det var disse andre foreldrene som tok kontakt med oss for start up av følgegruppe.

Vi har lengst avstand fra skolen og de tenkte nok at de var smarte da de inviterte oss med, siden alle vet at vi må forbi disse andre barna anyway. Men de andre foreldrene stiller jo bare mindre og mindre opp. Jeg arbeider kveldstid men har fri hver morgen, noe de tydeligvis har funnet ut. 

Jeg skulle ikke ha sagt noe dersom de tilbudte henting av jenta mi en ettermiddag til gjengjeld  når henting  er problematisk for oss.

I tillegg får vi sms HVER dag med spørsmål  om barna som riktignok er andre barn enn i følgegruppen, på SFO kan bli med oss hjem. De inviterer aldri mitt barn og jeg kjenner meg mettet av andres barn når det er slik: Enveis.

 

 

 

 

Anonymkode: 1bd25...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ett standpunkt si nei, du følger 1 dag de andre finner ut av når de følger, en dag hver.  Eventuellt meld dere ut av følgegruppen og følg bare din jente. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det slik. Tok det opp og avtalte faste dager. Det funka fint. Alle bør bidra, alternativt melder du deg ut, og tar ansvar bare for ditt barn. Det var ikke vond vilje fra de andre foreldrenes side - de trodde jeg gjorde dette fordi jeg syntes det var en grei ordning. Folk flest er jo ikke snyltere (men noen er muligens litt sløve)

Anonymkode: 04381...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hadde det slik. Tok det opp og avtalte faste dager. Det funka fint. Alle bør bidra, alternativt melder du deg ut, og tar ansvar bare for ditt barn. Det var ikke vond vilje fra de andre foreldrenes side - de trodde jeg gjorde dette fordi jeg syntes det var en grei ordning. Folk flest er jo ikke snyltere (men noen er muligens litt sløve)

Anonymkode: 04381...6e0

De er jo snyltere om de holder på på den måten der. Kanskje ubevisst, men likefullt snyltere.

Anonymkode: 7f018...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. Du følger jo ditt eget barn ? 

Gjør det noe at andre går sammen med dere? 

Jeg skjønner ikke problemstillingen. I det hele tatt. 

Anonymkode: 409e7...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mamma_til_2 skrev:

Ta ett standpunkt si nei, du følger 1 dag de andre finner ut av når de følger, en dag hver.  Eventuellt meld dere ut av følgegruppen og følg bare din jente. 

 

Men.. er det ikke bedre at barnet går sammen med andre barn, enn å gå alene med mora si ? Jeg skjønner ikke !

Anonymkode: 409e7...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke problemet, ville du ikke fulgt datteren din uansett? Det spiller da ingen rolle om noen hiver seg med og tar følge, bare koselig for datteren din det vel?

De andre foreldrene er kanskje på jobb alt så de andre barna måtte gått med eldre søsken om det ikke var for deg og din datter som likevel går fordi huset deres. Må da være helt greit å da ta de med.

Anonymkode: 61885...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke poenget at det er organiserte gågrupper med voksne fordi det var trafikkfarlig? Da bør jo flere enn en bidra.

Anonymkode: 04381...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner heller ikke problemet, ville du ikke fulgt datteren din uansett? Det spiller da ingen rolle om noen hiver seg med og tar følge, bare koselig for datteren din det vel?

De andre foreldrene er kanskje på jobb alt så de andre barna måtte gått med eldre søsken om det ikke var for deg og din datter som likevel går fordi huset deres. Må da være helt greit å da ta de med.

Anonymkode: 61885...897

Selvfølgelig er det et problem hvis man har følgegruppe og kun foreldrene til det ene barnet følger. I en følgegruppe har man som voksen ansvaret for barna og man mister fleksibiliteten. Hva om HI ønsker å gå litt senere en dag eller kjøre sitt barn til skolen? Er de andre barne avhengig av å gå med en voksen så kan hun jo ikke det uten at hun da må gi beskjed til alle de andre (som da sikkert også blir sure hvis det ikke blir sagt fra i god tid) . 

Jeg hadde gitt beskjed til de andre foreldrene om at hvis de ønsker en følgegruppe så må man fordele dagene blant alle foreldrene. Hvis ikke er det ingen følgegruppe og jeg hadde ikke tatt noe ansvar for de andre barna. Kunne sagt at barna må gjerne ta følge hvis de ser oss gå forbi, men de kan ikke regne med at vi er der hver dag eller til et fast klokkeslett, og at de da ikke er mitt ansvar. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, barna må følges pga trafikk. 

Det var disse andre foreldrene som tok kontakt med oss for start up av følgegruppe.

Vi har lengst avstand fra skolen og de tenkte nok at de var smarte da de inviterte oss med, siden alle vet at vi må forbi disse andre barna anyway. Men de andre foreldrene stiller jo bare mindre og mindre opp. Jeg arbeider kveldstid men har fri hver morgen, noe de tydeligvis har funnet ut. 

Jeg skulle ikke ha sagt noe dersom de tilbudte henting av jenta mi en ettermiddag til gjengjeld  når henting  er problematisk for oss.

I tillegg får vi sms HVER dag med spørsmål  om barna som riktignok er andre barn enn i følgegruppen, på SFO kan bli med oss hjem. De inviterer aldri mitt barn og jeg kjenner meg mettet av andres barn når det er slik: Enveis.

 

 

 

 

Anonymkode: 1bd25...9b4

Kan du ikke bare sende SMS og spørre om dun datter kan bli med hjem?

du er irritert fordi datteren din har venner? Ville det vært bedre om hun gikk alene med deg til skolen og ingen ville komme på besøk?

Anonymkode: 5606b...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da lager du et Excel ark hvor du setter opp navn og fast dag på følging og henting på alle som er medlem av gruppa. Del ut arket til alle og så forventer du at slik blir det. Hvis det ikke passer den dagen de er satt opp må de bytte seg imellom. Legg til mobilnummer på alle slik at det blir lett å si ifra om det ikke passer. De fleste synes det er greit at noen tar styringen.

Anonymkode: deb92...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da lager du et Excel ark hvor du setter opp navn og fast dag på følging og henting på alle som er medlem av gruppa. Del ut arket til alle og så forventer du at slik blir det. Hvis det ikke passer den dagen de er satt opp må de bytte seg imellom. Legg til mobilnummer på alle slik at det blir lett å si ifra om det ikke passer. De fleste synes det er greit at noen tar styringen.

Anonymkode: deb92...56e

Man trenger ikke å bytte seg imellom hvis dagene alltid ikke passer. Da bør hun få beskjed og lage en ny liste.

Anonymkode: 7f018...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen er jo at andre utnytter hennes snillhet, og hun får minimalt igjen. Og nei, du skal ikke bare gå der og tie. Si ifra!! 

Som normalt kognitivt fungerende så 1. Takker og bukker du denne ene forelderen som stiller opp, og/eller 2. Du tilbyr deg tjenester i retur, ta med hennes barn hjem fra SFO etc.

Det er utrolig mange snyltende foreldre. Bare stå opp for deg selv med en gang, det der kommer dessverre ikke til å bli noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg helt skjønner problemstillingen...

Altså; hvis andre foreldre tok initiativ til å organisere en følgegruppe, men kun du følger. Betyr det da at de har sluttet å følge opp? At de mener at ungene klarer å gå selv? At det kan gå sammen med de større barna? Eller opplever du bare at de tenker at du følger uansett, så da trenger de ikke?

Hvis det er et poeng å ha en gruppe, så bør jo alle ta ansvar. Det virker veldig snodig at dere ikke fra begynnelsen ha avtalt hvem som skal følge hvilke dager? 

Hvis det derimot er slik at de andre foreldrene mente at ungene kun trengte følge de første ukene og at de deretter kan gå alene sammen med større søsken så er det kanskje kommunikasjonen mellom dere foreldre som har sviktet et sted på veien?

Hvorfor i all verden tar du ikke kontakt med de andre for å avtale hvem som skal følge til/fra hvilke dager?

Anonymkode: b8dca...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg vil for alt i verden ikke miste den hyggelige turen til og fra skolen med barna, så jeg gjør det gladelig hver dag selv, men jeg vil ikke ha med andres unger, de er stort sett bare irriterende krek og til bry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man trenger ikke å bytte seg imellom hvis dagene alltid ikke passer. Da bør hun få beskjed og lage en ny liste.

Anonymkode: 7f018...dc5

Hvofor i alle dager skal det være hi sitt ansvar?

Anonymkode: c7d6a...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Altså, jeg vil for alt i verden ikke miste den hyggelige turen til og fra skolen med barna, så jeg gjør det gladelig hver dag selv, men jeg vil ikke ha med andres unger, de er stort sett bare irriterende krek og til bry.

Så forskjellige vi er! Jeg syns det er så fint å være sammen med vennene til barna mine. De er fine, små mennesker med mange spennende og interessante synspunkter på ting vi voksne ofte glemmer å registrere. 

Å gå tur med en haug 6-7 åringer er potensielt hysterisk morsomt, og aldri kjedelig. 

Når det er sagt så skjønner jeg at hi blir lei av å alltid være den som stiller opp. Ingen liker å føle seg utnyttet. 

Anonymkode: d8d64...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med å ta opp med dei andre at sidan du fylgjer om morgonen nesten kvar dag, så hadde det vore fint om barnet ditt kunne vorte henta av andre på ettermiddagen?  Er ikkje rett at du skal ha heile jobben, men du må gjerne gje beskjed om at du ikkje synes det er greit, og at du kunne trengt litt hjelp sidan du jobbar på ettermiddagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du sender melding til følgegruppa at du har ikke mulighet til å følge barna til skolen i så stor grad du har gjort til nå og avtaler faste dager. 

2. Gjør ingenting fordi du følger ditt barn uansett, du jobber jo ettermiddag og det er fint og sunt å ta en tur om morgenen. 

Jeg har 2 barn som er tette i alder. Vi tar imot alltid andres barn både hjemme og på vei til skolen fordi det gjør ikke noe. Vi følger jo våre barn uansett. Det kan være slitsomt fra tid til annen men da sier jeg klart ifra til foreldre når det ikke passer. 

Anonymkode: 8ed5c...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man trenger ikke å bytte seg imellom hvis dagene alltid ikke passer. Da bør hun få beskjed og lage en ny liste.

Anonymkode: 7f018...dc5

Er du klar over hvor mye jobb det kommer til å bli på henne. Igjen? Hva er det med folk som så veldig gjerne lemper jobb over på andre som det mest naturlige i verden? Det bør virkelig ikke være noe problem at foreldrene bytter seg imellom om det ikke skulle passe dem med en valt de har fått. Såpass ansvar bør de lære seg å ta. Spesielt disse foreldrene, som har utnyttet HI alt for lenge. 

Anonymkode: 70eac...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan ikke barna gå til skolen selv?

Anonymkode: 7bd24...3cd

Det står at det er pga trafikk

Anonymkode: c7d6a...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...