Gå til innhold

Nye venner og innflyttere

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan man kjenne hverandre i fire generasjoner? Det lurer jeg mest på. 

Anonymkode: 8383c...c5a

Familiene kjenner hverandre og jeg kjenner for eksempel mine jevnaldende deres barn, deres foreldre og deres besteforeldre. Det er 4 generasjoner.

Anonymkode: d4d70...b9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var innflytter men har bodd her i ti år nå. Flyttet til et lite sted hvor alle kjente alle og veldig mange har vokst opp her eller har familie her. Det har tatt veldig lang tid å endelig være på hils med folk på butikken. Jeg har virkelig engasjert meg, er aktiv i saniteten (veldig mange yngre medlemmer her), stiller opp på dugnader og er med på «alt». Har vært både FAU representant og klassekontakt i flere år, er frivillig i speideren og tok initiativ til å starte opp et håndballag og er trener for dette. Inviterer barn og er aktiv der jeg kan. Har meldt meg på flere kurs i nærmiljøet og anser meg selv som å være hyggelig og morsom å være sammen med. Selvtilliten daler da lite av er jeg insisterer i bygda «mi» bærer frukter. Har heldigvis fått flere venner som også er innflyttere. De få gangene jeg har vært på fest holder de «innfødte» seg for seg selv og snakker ofte om ting som nyinnflyttere ikke har mulighet til å kjenne seg igjen i, feks hvem som var kjæreste med hvem på ungdomsskolen og hvem som har flyttet inn i huset der tanta til Randi bodde og gjerne graver enda dypere i den materien.. Synes bare det er en rar holdning, at man er så prinsipielt opptatt at alt skal være som før og at man ikke har plass til noe nytt. Jeg håper ikke dette er noe du overfører til egne barn, HI. Hvordan ville du likt at de ble tatt i mot den dagen de flytter som voksne?  

Anonymkode: f158b...f3a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Familiene kjenner hverandre og jeg kjenner for eksempel mine jevnaldende deres barn, deres foreldre og deres besteforeldre. Det er 4 generasjoner.

Du tror ikke at dere kunne hatt litt godt av litt input utenfra da? Det hørtes veldig innavla ut, må jeg innrømme. I hvert fall om det bare er de du har omgang med. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tror ikke at dere kunne hatt litt godt av litt input utenfra da? Det hørtes veldig innavla ut, må jeg innrømme. I hvert fall om det bare er de du har omgang med. 

Jeg har venner som familien min ikke kjenner like godt, men de nærmeste omgangsvennene har vi et langvarig bånd til. Jeg har bare ikke tid til å følge opp flere vennskap og da akter jeg ikke å la mine gamle venner på båten for at nykommere skal få seg venner. I løpet av en uke treffer jeg mange mennesker, men det er bare noen få av dem jeg kaller mine venner.

Skrevet

Hva gjør du hvis ungene dine foretrekker "innflytterbarn"? Når jeg tenker meg om, blir dette litt som rasisme. Hva med å bryte opp generasjonstankegangen? 

Anonymkode: 40ad2...882

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør du hvis ungene dine foretrekker "innflytterbarn"? Når jeg tenker meg om, blir dette litt som rasisme. Hva med å bryte opp generasjonstankegangen? 

Anonymkode: 40ad2...882

Hvem barna mine ønsker som venner må de selvfølgelig få bestemme selv. Hvorfor skulle jeg ha noe mot at de var sammen med innflytterbarn?

Dette har ingenting med rasisme eller å måtte være sammen med de samme familiene å gjøre. Det dreier seg om å bruke tiden sin på de vennene man har, som man har bygget opp et vennskap med over mange år, i stedenfor å bruke tiden på nye mennesker. Gamle venner som man har opplevd mye med, er mer verdifulle enn nye venner.

Skrevet

Jeg skjønner hvordan du tenker. Jeg er selv innflytter, men har ikke tid til venner. Ikke får jeg innpass i de etablerte klikkene her heller, men det er jo mitt problem og ikke deres. Hvis jeg ønsker venner må jeg vel prøve å finne noen som er 'ledig'. Vi lever alle i en tidsklemme om dagen, og den lille tiden folk har til venner vil man vel prioritere å bruke på vennene sine, ikke til å sosialisere folk man ikke kjenner. Det er i tillegg veldig slitsomt å bli kjent med nye folk (synes jeg). Så mitt sosiale liv består av gode kolleger + at jeg stiller opp på fotball og håndball for barna.

Anonymkode: 3daa1...647

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er alles oppgave å bidra i det store fellesskapet. 

Skulle bare mangle at man ikke stiller opp for andre. Det er jo nettopp dette som gjør oss til et samfunn.

Anonymkode: 5a324...e71

Nå var vel poenget til hi at dette er en toveis greie da. Å bygge relasjoner er noe alle må bidra til, ikke noe en er tilbyder og den andre mottaker av. Hvorfor skal ikke his behov for å kun dyrke egne relasjoner respekteres?

Selv har jeg NULL behov for, eller lyst på, flere venner eller bekjente. Og jeg er på ingen måte forplikta, juridisk eller moralsk, til å knytte bånd JEG ikke ønsker å knytte.

Anonymkode: 96e2a...77a

Skrevet

Trenger stedet du bor fagkompetanse, Hi? Trenger dere leger, sykepleiere, ingeniører, osv. osv.? Trenger stedet du bor flere til å ta oppgaver mange andre ikke vil ta - renhold, assistent på sykehjem osv.? Da vil jeg tro dere også trenger at folk flytter til dere - og får et ønske om å bli.

Jeg flyttet til et mindre sted for noen år siden. Der hadde de forstått det du ikke synes å ha forstått, Hi. De snakket aktivt om at de måtte ta imot og inkludere innflytterne, for de ønsket høyere befolkning i kommunen, og ikke minst ble mange av kommunens tjenester truet om de ikke fikk nok folk til å flytte dit. De snakket om at de ikke kunne forvente at folk ønsket å bli boende hvis de ikke fikk tilhørighet til stedet, forstod bakgrunnen, historien, kulturen (og nei, da snakket de ikke om innvandrere, de snakket om norske tilflyttende). De hadde skapt en kultur for å inkludere, for å ønske velkommen. Unntaket der var at det var ganske mange sesongarbeidere som kom dit også, disse ønsket de også å inkludere, men der sviktet motivasjonen litt fordi det var folk som de visste ville bo der kortvarig. Men andre, de var de bevisste på at de alle var ansvarlige for å inkludere. Som de sa, "vi gjør jo ikke dette kun for å være snill - vi gjør det jo absolutt i egeninteresse, for å ha nok folk i alle stillinger vi trenger i kommunen også i fremtiden". De sa også at de ikke ønsket et todelt miljø, der det ble de "innfødte" mot "innflytterne", for det så de kunne bli problematisk.

Å flytte dit var fantastisk, å møte slike holdninger som nyinnflyttet. Ikke alle jeg hadde så mye med å gjøre etterhvert, men jeg satte utrolig pris på den velkomsten jeg fikk der, hvor folk kom og presenterte seg og ønsket meg velkommen, sa det bare var å spørre om jeg lurte på noe, kom med tips om ting som skjedde som kunne være lurt å gå på for å bli kjent med andre, tips om aktiviteter de tenkte kunne være interessante for meg. Men også for å spørre om hjelp, om jeg kunne hjelpe til der, eller bidra der, eller være frivillig der. Fordi de også mente at den som ville bli inkludert også måtte bidra i lokalmiljøet, naturlig nok.

Det stedet jeg bodde tidligere var det også noen slike som deg, Hi. De ble faktisk sett litt rart på av de andre, selv om de aldri fikk høre det rett ut. Ikke av meg, men av de som "hadde kjent hverandre i fire generasjoner", som du kalte det. De ble sett på som litt sære, som noen som satt fast i fortiden, som ikke var villig til å yte noe, som ikke ville tilpasse seg. Ofte var dette også personer om ikke bidro til fellesskapet ellers, kun fokuserte på sin egen lille klikk - og klaget over innflytterne ;) Og så glemte de at de ikke ville hatt en eneste lege i kommunen uten tilflyttere, ikke ville hatt noen behandlere, at kommunens nødvendigste tjenester ikke hadde fungert om det ikke var for innflytternes kompetanse og ønske om å fortsatt bo der.

Du kan godt tviholde bare på dine fire-generasjons-venner, Hi, men å ikke ville inkludere noen andre betyr også at du ikke går fremover sammen med stedet du bor, du distanserer deg fra det som begynner å bli realiteten der. Det går an å inkludere på mange måter som ikke er særlig krevende for deg og dine fire-generasjons-venner - hvis dere vil.

Men du står selvfølgelig fritt til å ikke bidra, til å holde andre utenfor. Med de holdningene du har er det nok like greit, så fortsett som du har gjort, til alles beste ;) Bare ikke bli overrasket om stedet du bor vil utvikle seg negativt fordi fellesskapsfølelsen forsvinner.

Jeg er glad jeg fikk oppleve å flytte til et sted hvor hovedholdningen var stikk motsatt av din, Hi.

Anonymkode: 475d1...e21

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trenger stedet du bor fagkompetanse, Hi? Trenger dere leger, sykepleiere, ingeniører, osv. osv.? Trenger stedet du bor flere til å ta oppgaver mange andre ikke vil ta - renhold, assistent på sykehjem osv.? Da vil jeg tro dere også trenger at folk flytter til dere - og får et ønske om å bli.

Jeg flyttet til et mindre sted for noen år siden. Der hadde de forstått det du ikke synes å ha forstått, Hi. De snakket aktivt om at de måtte ta imot og inkludere innflytterne, for de ønsket høyere befolkning i kommunen, og ikke minst ble mange av kommunens tjenester truet om de ikke fikk nok folk til å flytte dit. De snakket om at de ikke kunne forvente at folk ønsket å bli boende hvis de ikke fikk tilhørighet til stedet, forstod bakgrunnen, historien, kulturen (og nei, da snakket de ikke om innvandrere, de snakket om norske tilflyttende). De hadde skapt en kultur for å inkludere, for å ønske velkommen. Unntaket der var at det var ganske mange sesongarbeidere som kom dit også, disse ønsket de også å inkludere, men der sviktet motivasjonen litt fordi det var folk som de visste ville bo der kortvarig. Men andre, de var de bevisste på at de alle var ansvarlige for å inkludere. Som de sa, "vi gjør jo ikke dette kun for å være snill - vi gjør det jo absolutt i egeninteresse, for å ha nok folk i alle stillinger vi trenger i kommunen også i fremtiden". De sa også at de ikke ønsket et todelt miljø, der det ble de "innfødte" mot "innflytterne", for det så de kunne bli problematisk.

Å flytte dit var fantastisk, å møte slike holdninger som nyinnflyttet. Ikke alle jeg hadde så mye med å gjøre etterhvert, men jeg satte utrolig pris på den velkomsten jeg fikk der, hvor folk kom og presenterte seg og ønsket meg velkommen, sa det bare var å spørre om jeg lurte på noe, kom med tips om ting som skjedde som kunne være lurt å gå på for å bli kjent med andre, tips om aktiviteter de tenkte kunne være interessante for meg. Men også for å spørre om hjelp, om jeg kunne hjelpe til der, eller bidra der, eller være frivillig der. Fordi de også mente at den som ville bli inkludert også måtte bidra i lokalmiljøet, naturlig nok.

Det stedet jeg bodde tidligere var det også noen slike som deg, Hi. De ble faktisk sett litt rart på av de andre, selv om de aldri fikk høre det rett ut. Ikke av meg, men av de som "hadde kjent hverandre i fire generasjoner", som du kalte det. De ble sett på som litt sære, som noen som satt fast i fortiden, som ikke var villig til å yte noe, som ikke ville tilpasse seg. Ofte var dette også personer om ikke bidro til fellesskapet ellers, kun fokuserte på sin egen lille klikk - og klaget over innflytterne ;) Og så glemte de at de ikke ville hatt en eneste lege i kommunen uten tilflyttere, ikke ville hatt noen behandlere, at kommunens nødvendigste tjenester ikke hadde fungert om det ikke var for innflytternes kompetanse og ønske om å fortsatt bo der.

Du kan godt tviholde bare på dine fire-generasjons-venner, Hi, men å ikke ville inkludere noen andre betyr også at du ikke går fremover sammen med stedet du bor, du distanserer deg fra det som begynner å bli realiteten der. Det går an å inkludere på mange måter som ikke er særlig krevende for deg og dine fire-generasjons-venner - hvis dere vil.

Men du står selvfølgelig fritt til å ikke bidra, til å holde andre utenfor. Med de holdningene du har er det nok like greit, så fortsett som du har gjort, til alles beste ;) Bare ikke bli overrasket om stedet du bor vil utvikle seg negativt fordi fellesskapsfølelsen forsvinner.

Jeg er glad jeg fikk oppleve å flytte til et sted hvor hovedholdningen var stikk motsatt av din, Hi.

AMEN.

Anonymkode: 5a324...e71

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Siden du spør.

Nei vi har ikke behov for flere folk. De aller fleste av innflytterene jobber uansett i andre kommuner og ønsker bare å bo her på grunn av at boligprisene er lavere enn i byen og kolektivtilbudet er veldig godt. Du tar rett og slett veldig feil i både hvordan du oppfatter stedet her og meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...