Gå til innhold

Nye venner og innflyttere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor åå et sted med mye tilflytting, men vi har bodd her i geerasjoner. Jeg har venner nok som jeg har kjent i mange år og en stor bekjentskapskrets med folk vi kjenner og som vi kjenner familien til. 

En del innflyttere klager over at de blir holdt utenfor og at det er vanskelig å bli kjent med oss, men hvorfor skal jeg egentlig bruke tiden min på innflytterene når jeg har nok gode venner fra før? Kan ikke innflytterene finne venner blandt andre innflyttere i første omgang? 

Etter noen år hvor de nye har engasjert seg  i ting som skjer vil drt jo utvikles noen vennskap naturlig, men sån i første omgang kan det da ikke være min jobb å være støttekontakt for innflyttere som ikke gidder abonere på lokalavisen for å holde seg orientert en gang.

Dere som flytter til et nytt sted. Engasjer dere og godta at de fleste som bor der ikke har tid til så mange ny venner. Ikke forvent å bli tatt direkte opp i den indre kretsen av folk som har kjent hverandre i 4 generasjoner. Det tar tid. Sats heller på andre som ikke kjenner så mange enda.

Jeg missliker ikke innflyttere, men jeg misliker forventningen om at jeg skal opptre som gratis guide og støttekontakt. 

Anonymkode: d4d70...b9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så trist å lese. Virkelig.

Eg har flytta mykje. Har vore i nye byar og eg har møtt slike som deg. Det er trist, at ein ikkje ser at ein kan få nye venner, og har kjent på det å vere ny.  Kan ein ha for mange venner? Eg har blitt kjent med dei som har budd her i generasjonar, og nye tilflyttarar, vi blei ein flott og sammensatt gjeng.

Eg har no flytta heim, der mi familie har budd i mange generasjonar. Eg kjenner mange og har stort nettverk. Eg gløymer iallefall ikkje den følelsen av å vere ny. Her er det stor tilflytting. Vi har fått ei ny familie i nabohuset og denne dama har i løpet av dei siste to åra, blitt kanskje ein av mine næraste venner. Heldige meg.

Vi er alle ein del av den store flokken. Ikkje ver deg sjølv nok. 

Skrevet

Wow, du høres ut som en fantastisk og varm person HI, hvor bor du? For stedet du bor på høres skikkelig sjarmetende ut, så greit å vite hvor jeg aldri skal flytte.

Håper du lærer denne holdningen til barna dine, for man dør jo av å være inkluderende og et hyggelig menneske.

Anonymkode: 2ba22...31e

Skrevet

Den holdningen har folk i hjembygda mi også. Også klager de over at det blir mindre folk og at butikker og skoler blir nedlagt...

Anonymkode: 3ed60...d66

Skrevet

Du er heldig HI, du har tydligvis aldri kjent på det å være skikkelig ensom.

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den holdningen har folk i hjembygda mi også. Også klager de over at det blir mindre folk og at butikker og skoler blir nedlagt...

Anonymkode: 3ed60...d66

Det kan jeg love deg ikke er problemet her. De siste 10 årene har det flyttet inn nesten 200 familier innen 500m fra huset vårt. Hvert år kommer det henvendelser fra skolen om at jeg bør invitere, legge til rette og ta meg litt av nye. Jeg er lei. Kan de ikke hjelpe hverandre? Hvorfor kan ikke de 5 nye i gata slå seg sammen og hjelpe hverandre?

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow, du høres ut som en fantastisk og varm person HI, hvor bor du? For stedet du bor på høres skikkelig sjarmetende ut, så greit å vite hvor jeg aldri skal flytte.

Håper du lærer denne holdningen til barna dine, for man dør jo av å være inkluderende og et hyggelig menneske.

Hadde det kommet en person på 10 år adde det ikke vært noe problem. Her er det snakk om mange familier hvert år.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kan jeg love deg ikke er problemet her. De siste 10 årene har det flyttet inn nesten 200 familier innen 500m fra huset vårt. Hvert år kommer det henvendelser fra skolen om at jeg bør invitere, legge til rette og ta meg litt av nye. Jeg er lei. Kan de ikke hjelpe hverandre? Hvorfor kan ikke de 5 nye i gata slå seg sammen og hjelpe hverandre?

Du får be skolen lage selvhjelpgrupper for ensomme innflyttere da, vettø. Siden du er så travelt opptatt med dine venner og familien og har nok med deg og ditt og ikke vil bruke tiden din på nye folk.

Djez.

Anonymkode: 5a324...e71

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det kommet en person på 10 år adde det ikke vært noe problem. Her er det snakk om mange familier hvert år.

Du trenger ikke å innta rollen som støttekontakt for alle, men å være åpen for nye i naturlige sammenhenger skader ingen. På innlegget ditt hører du ut som ei som er bedre enn innflytterne og at du automatisk snur ryggen til alle da du har nok med deg og ditt. Det er en skummel holdning å lære barna, det er sånn man skaper drittunger.

Skrevet

Trenger ikke kaste deg over de voksne, men veldig viktig at man tar vare på barna i alle fall. Oppfordre barna til å ta kontakt med nye barn. Dere MÅ jo ikke kjenne bare hverandre i 5 generasjoner.

Anonymkode: 26389...826

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor åå et sted med mye tilflytting, men vi har bodd her i geerasjoner. Jeg har venner nok som jeg har kjent i mange år og en stor bekjentskapskrets med folk vi kjenner og som vi kjenner familien til. 

En del innflyttere klager over at de blir holdt utenfor og at det er vanskelig å bli kjent med oss, men hvorfor skal jeg egentlig bruke tiden min på innflytterene når jeg har nok gode venner fra før? Kan ikke innflytterene finne venner blandt andre innflyttere i første omgang? 

Etter noen år hvor de nye har engasjert seg  i ting som skjer vil drt jo utvikles noen vennskap naturlig, men sån i første omgang kan det da ikke være min jobb å være støttekontakt for innflyttere som ikke gidder abonere på lokalavisen for å holde seg orientert en gang.

Dere som flytter til et nytt sted. Engasjer dere og godta at de fleste som bor der ikke har tid til så mange ny venner. Ikke forvent å bli tatt direkte opp i den indre kretsen av folk som har kjent hverandre i 4 generasjoner. Det tar tid. Sats heller på andre som ikke kjenner så mange enda.

Jeg missliker ikke innflyttere, men jeg misliker forventningen om at jeg skal opptre som gratis guide og støttekontakt. 

Det er på grunn av sånne holdninger at mange er ensomme

Anonymkode: 4438b...515

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er et godt eksempel på alle de trådene her inne som gir uttrykk for at de ikke trives på et nytt sted pga vanskelig å komme inn. 

Hvis alle tenker som deg, blir det lite inkludering og samhold for andre gitt.. for andre enn deg selv og dine da- de har det jo bra. Og da er det kanskje ikke så farlig med andre eller?

Anonymkode: e4245...ea2

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er et godt eksempel på alle de trådene her inne som gir uttrykk for at de ikke trives på et nytt sted pga vanskelig å komme inn. 

Hvis alle tenker som deg, blir det lite inkludering og samhold for andre gitt.. for andre enn deg selv og dine da- de har det jo bra. Og da er det kanskje ikke så farlig med andre eller?

Anonymkode: e4245...ea2

Men hvorfor er det min jobb å sørge for at de får venner? Hvorfor kan ikke de som ønsker seg venner søke vennsap seg imellom og yte litt selv også? Hvorfor kan de ikke lese lokalavisa og spørre om de kan bidra med noe når noe skjer i stedenfor å klage over at ingen fortalte dem det eller spurte dem?

Jeg gidder ikke mer. Er de ensome så er det deres problem. Jeg er bare møkka lei av innflyttere som klager på alt, forventer at andre skal orde alt og "inkludere" dem i alt, men hvis det blir snakk om å yte no, nei da skal de besøke venner andre steder, på ferie, er ikke interesert osv.

Flytter du til et nytt sted må du vise at du har noe å bidra med, ikke bare tro du kan få alt fra venner til idretslag og turveier opp i hendene uten å yte noen ting.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er på grunn av sånne holdninger at mange er ensomme

Tullprat, de er mange nok til å underholde hverandre. Det er som den ååå så krenket-ensomme femteklassingen som IKKE vil henge med andre som er utenfor, men bare med de mest populære barna. Sorry, finn deg egne venner som likner deg selv.

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor er det min jobb å sørge for at de får venner? Hvorfor kan ikke de som ønsker seg venner søke vennsap seg imellom og yte litt selv også? Hvorfor kan de ikke lese lokalavisa og spørre om de kan bidra med noe når noe skjer i stedenfor å klage over at ingen fortalte dem det eller spurte dem?

Jeg gidder ikke mer. Er de ensome så er det deres problem. Jeg er bare møkka lei av innflyttere som klager på alt, forventer at andre skal orde alt og "inkludere" dem i alt, men hvis det blir snakk om å yte no, nei da skal de besøke venner andre steder, på ferie, er ikke interesert osv.

Flytter du til et nytt sted må du vise at du har noe å bidra med, ikke bare tro du kan få alt fra venner til idretslag og turveier opp i hendene uten å yte noen ting.

Du får det til å høres ut som en svær og tungvin jobb, er det så krevende å være sosial? Kan man ikke bare invitere på en kopp kaffe?

Anonymkode: da95e...6f9

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får det til å høres ut som en svær og tungvin jobb, er det så krevende å være sosial? Kan man ikke bare invitere på en kopp kaffe?

Anonymkode: da95e...6f9

Ja, det krever faktisk litt. Hvorfor er det jeg som bør invitere når det er du som trenger venner?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det krever faktisk litt. Hvorfor er det jeg som bør invitere når det er du som trenger venner?

Du har nok rett. Det beste er at folk som trenger venner faktisk finner noen som har en liten åpning i hjertet sitt. Du er åpenbart ikke en slik. Dersom du er vennlig og inviterer av plikt, har det ingen verdi. Ikke gidd. Hvem trenger en som deg?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har nok rett. Det beste er at folk som trenger venner faktisk finner noen som har en liten åpning i hjertet sitt. Du er åpenbart ikke en slik. Dersom du er vennlig og inviterer av plikt, har det ingen verdi. Ikke gidd. Hvem trenger en som deg?

Ja, for det er akkurat det jeg skriver. 

Skrevet
37 minutter siden, sug lut skrev:

Tullprat, de er mange nok til å underholde hverandre. Det er som den ååå så krenket-ensomme femteklassingen som IKKE vil henge med andre som er utenfor, men bare med de mest populære barna. Sorry, finn deg egne venner som likner deg selv.

Dine meninger er helt uten verdi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for det er akkurat det jeg skriver. 

Men hvorfor er dette da et problem for deg? Du kan jo bare ganske enkelt la være.
Har du dårlig samvittighet eller vil du ha en "aksept" fra en gjeng anonyme folk her inne for å rettferdiggjøre at du er mest opptatt av deg og ditt?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor er dette da et problem for deg? Du kan jo bare ganske enkelt la være.
Har du dårlig samvittighet eller vil du ha en "aksept" fra en gjeng anonyme folk her inne for å rettferdiggjøre at du er mest opptatt av deg og ditt?

Jeg er lei av maset og holdningen om at dette er min oppgave. Det ønsket jeg å dele med dere.

Mange her inne er nettopp innflyttere. For dem kan drt være nyttig å få et innspill fra en som sitter på den andre siden. Jeg tror ikke alle tenker på at det er de selv som har ansvaret for å skaffe seg venner og gjøre seg kjent i et nytt miljø. Det er ikke noe de kan forvente atcandre ordner for dem.

Det kan også være greit for andre i min situasjon å se at det er andre som reagerer på slike oppgaver.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dine meninger er helt uten verdi

Å neimen, huff, det var da voldsomt? Hva gikk galt i pottetreninga her, da?

Skrevet

Jeg synes det er alles oppgave å bidra i det store fellesskapet. 

Skulle bare mangle at man ikke stiller opp for andre. Det er jo nettopp dette som gjør oss til et samfunn.

Skrevet

Hvordan kan man kjenne hverandre i fire generasjoner? Det lurer jeg mest på. 

Anonymkode: 8383c...c5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...