Gå til innhold

Flere og flere blir uføre = symptom på for mye press?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kanskje unger skal få litt motstand. Kanskje de skal få nei, når man fint kan si ja fordi økonomien gir rom for det. Kanskje man skal kreve forbedring når man vet de kan bedre. Kanskje kan de få marsvin, der de heller vi ha hest. Litt motstand, litt plikter og forventninger. Jeg tror mange unger aldri finner motstand hjemme. De får ja til alt, klær, hobbyer, reiser og har det (nesten) for bra. Så plutselig stilles krav til dem. Det er nok vanskelig å takle når det har vært uanstendig bruk av "ja" hjemme. Si nei, du kan spare, bevis at du tar ansvar osv osv, selv der økonomien er der. Be de vaske bilen, selv om det gjøres billig andre steder, evnt hjelpe gartneren (:)) med å rake løv. Rart med det. Man blir enklere veldig glad for det som koster litt svette og tålmodighet, ikke det som bare detter i fanget på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Dette med de utslitte bestemødrene. Mitt blikk er annerledes på min lille svogerforskningsarena, mine aner. 

Min mormor var utdannet lærer, en av få i sin generasjon. At de var to i husstanden med inntekt, to lærere, gjorde dem til bygdas «øverste» klasse, de hadde råd til stort hus med tre bad, badstu og flere stuer. De hadde ingen selvoppspart egenkapital, men fikk utskilt tomt av hans foreldre, i likhet med alle hans søsken. Så de bodde med familie på alle kanter, som var der for dem og omvendt. Infrastrukturen i bygda var håndterbar i form av at jobb, skole osv bar en gåtur. Samme med butikker og sentrum, for sosiale treff. Da de hadde små barn, fikk de husmorvikar, i en form for belønning av at hun var yrkesaktiv. Husmorvikaren kom hver morgen, orger barna, ryddet, lager mat, tok barna imot etter skolen og gikk da foreldrene kom hjem. Da hun ble enke ble hun det som het gullenke, fordi begge hadde arbeidet et helt yrkesliv. Hun hadde rikelig og er årsak til det som ble min og mine søskens egenkapital. Den var vært min ene inngangsbillett i livet. Min seksårige utdannelse er ikke grunnlag nok for å betjene et liv. Da jeg ble alenemor, i en stor by, langt fra mitt nettverk, har jeg tenkt på dette. Min mormor hadde også trygghet i sitt ekteskap, i å være gift. Og datidens normer som fortalte henne at hun kunne hvile der, familien var en «paraply» som ville fange henne opp. I dag har jeg smertelig erfart at som forelder må man hele tiden være gardert slik at man kan stå støtt i et brudd man nødvendigvis ikke har bestilt eller planlagt. Skal man det må man ha sikker jobb og en del kapital. At aleneforeldre har heftige støtteordninger som sikrer dem, er ikke lengre en realitet. Du må jobbe, skaffe deg husly og forsørge dine egne barn ut fra de premissene du er gitt, uansett. Faste stillinger blir det færre og færre av. Har måttet flytte flere ganger innad i kommunen, barna har måttet skifte barnehager. Jeg har skammet meg til døde over at det ble sånn og ikke kunnet gjøre noe med det fordi jeg må ha inntekt for å forsørge dem. Flytte hjem til eget nettverk? Turte aldri, stigmaet ved å fjerne barna fra far er i dag enormt, artikkel på artikkel om barnas skadeomfang.  

Nå fremkom dette som et bittert bitt, og fra en snever subjektiv vinkel. I dag er jeg gift på nytt og bor stabilt, så ting er snudd. Likevel har jeg reflektert en del rundt dette. Med denne likestilte, heldige dagens kvinne. Det er jommen meg ikke alltid realiteten. Selv om du hadde de beste forutsetninger. Og hadde jeg fortsatt i den situasjonen jeg hadde å ta vare på barna mine i 4 år, da hadde jeg fått redusert arbeidsevne. Ente med 1 årig sykemelding og tidenes depresjon hvor jeg ikke en gang burde hatt omsorg for barna mine, men far som de ser annenhver lille helg kunne ikke og familien er på andre siden av landet. Ja. Jeg tror dagens samfunn for mange er et sted man kan havne i press og stress som går på helsa løs og som kan gjøre deg ufør. Uten at det bunnet i latskap eller laber innsatsvilje.  

Anonymkode: c688f...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

En tredje ting er at vi tar dykisk sykdom for avorlig og er for redde for å presse psykisk syke. En stor del av de uføre lider av angst og depresjon. Veldig mange av dem kunne vært friske nok til å jobbe om de hadde blitt presset til å prøve mer. Begge deler er sukdomer som ofte blir værre av å være utenfor arbeidslivet.

Anonymkode: 9997e...2eb

Jeg er psykisk syk, og blitt presset til arbeidstrening av Nav. Noe som har ført til at jeg også har fått fysiske plager som følge av presset. NEI, det hjelper IKKE å presse psykisk syke til å jobbe!!!

Anonymkode: 66ebf...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. 

Anonymkode: f69e0...1bf

Jo, absolutt! 

Du trenger ikke å gå 100 år tilbake i tid, en gang. Den gang var hardt (fysisk) arbeid normalt for det store flertall. 

Faren min, som var født på slutten av 1920-tallet, begynte i lønnet, hardt kroppsarbeid da han var 14-15 år, og han fortsatte til han rundet 70. Da han døde, var kroppen rett og slett oppbrukt. 

Anonymkode: 1f587...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men om det e noen som insinuerer at flere sluntrer unna, er latere og svindler trygdesystemet i dag, så har det nye kontrollsystemet til Nav gjort dette omtrent helt umulig. Både klientene/pasientene og fastlegene må dokumentere GRUNDIG for hvorfor de er for (p)syke til å jobbe.

Dette har både fordeler og ulemper. Fordeler fordi de syke blir mer renvasket i forhold til hvorvidt de blir mistenkt for å være late eller svindle trygdesystemet. Ulemper fordi legene får et enda større ansvar og mer arbeid ift pasientene sine. Noe som kan ende med at de heller lar være å sykemelde mange som faktisk trenger det. Dette går særlig ut over de psykisk syke, fordi disse sykdommene er vanskeligst å bevise..og gir mest arbeid for legene. De må ofte skrive omfattende rapporter, samt stille på møter med Nav sammen med pasienten.

Så om statistikken sier at stadig flere blir uføretrygdede, så mistenker jeg denne statistikken snur snart.

Anbefaler  forøvrig alle boka ‘Mamma er trygda’ av Mimir Kristjansson❤️ 

Anonymkode: 3b80b...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men om det e noen som insinuerer at flere sluntrer unna, er latere og svindler trygdesystemet i dag, så har det nye kontrollsystemet til Nav gjort dette omtrent helt umulig. Både klientene/pasientene og fastlegene må dokumentere GRUNDIG for hvorfor de er for (p)syke til å jobbe.

Dette har både fordeler og ulemper. Fordeler fordi de syke blir mer renvasket i forhold til hvorvidt de blir mistenkt for å være late eller svindle trygdesystemet. Ulemper fordi legene får et enda større ansvar og mer arbeid ift pasientene sine. Noe som kan ende med at de heller lar være å sykemelde mange som faktisk trenger det. Dette går særlig ut over de psykisk syke, fordi disse sykdommene er vanskeligst å bevise..og gir mest arbeid for legene. De må ofte skrive omfattende rapporter, samt stille på møter med Nav sammen med pasienten.

Så om statistikken sier at stadig flere blir uføretrygdede, så mistenker jeg denne statistikken snur snart.

Anbefaler  forøvrig alle boka ‘Mamma er trygda’ av Mimir Kristjansson❤️ 

Anonymkode: 3b80b...846

Du har tydeligvis ikke lest tråden, nei. Goddag mann økseskaft.

Anonymkode: e2f60...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å trekke inn hvor mye de jobbet  for 100 år siden eller kun for 50 år siden blir ikke rett.  Jo de jobbet mye mye mer før. 

 Det var  mange mange som  drakk mye og folk begynte å drikke veldig tidlig. (Selv medisinering? )

 Jeg tror ikke at fysisk aktivitet er skadelig for barn, barn (og voksne)  men jeg snakker om at alt skal være organisert, det skal  spilles kamper,  for mange barn er en gang ikke helger fri for da er det trening, det er et stort prestasjons press. Barna  fra barnehage alder se ut som en topp idretts utøver.  Med samme utstyr som en voksen . 

Barna kommer seg veldig sent i seng for  de må på trening, først  skole og sfo, fort hjem middag og lekser så trening. Sånn fortsetter det. 

 

 

Anonymkode: a7aaf...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å trekke inn hvor mye de jobbet  for 100 år siden eller kun for 50 år siden blir ikke rett.  Jo de jobbet mye mye mer før. 

 Det var  mange mange som  drakk mye og folk begynte å drikke veldig tidlig. (Selv medisinering? )

 Jeg tror ikke at fysisk aktivitet er skadelig for barn, barn (og voksne)  men jeg snakker om at alt skal være organisert, det skal  spilles kamper,  for mange barn er en gang ikke helger fri for da er det trening, det er et stort prestasjons press. Barna  fra barnehage alder se ut som en topp idretts utøver.  Med samme utstyr som en voksen . 

Barna kommer seg veldig sent i seng for  de må på trening, først  skole og sfo, fort hjem middag og lekser så trening. Sånn fortsetter det. 

 

 

Anonymkode: a7aaf...197

Bare hvis man vil ha det slik! Det er et aspekt du mangler her, det er fullt mulig å velge en annerledes hverdag. 

Som sagt tidligere har jeg barn som elsker den uorganiserte leken i nabolaget, og som derfor bare er på aktivitet to ganger i uka. Denne aktiviteten er forresten ikke konkurransepreget selv om den er fysisk. 

Anonymkode: 9e6e8...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare hvis man vil ha det slik! Det er et aspekt du mangler her, det er fullt mulig å velge en annerledes hverdag. 

Som sagt tidligere har jeg barn som elsker den uorganiserte leken i nabolaget, og som derfor bare er på aktivitet to ganger i uka. Denne aktiviteten er forresten ikke konkurransepreget selv om den er fysisk. 

Anonymkode: 9e6e8...fd4

Jeg akseptere at barn vil trene og være i aktivitet,  for barn er aktive.  Det er kjempe  bra! Barn skal og bær være i aktivitet. 

Men de bør slippe dette prestasjons presset som er i dag. 

Anonymkode: a7aaf...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2019 den 8.27, Anonym bruker skrev:

En tredje ting er at vi tar dykisk sykdom for avorlig og er for redde for å presse psykisk syke. En stor del av de uføre lider av angst og depresjon. Veldig mange av dem kunne vært friske nok til å jobbe om de hadde blitt presset til å prøve mer. Begge deler er sukdomer som ofte blir værre av å være utenfor arbeidslivet.

Anonymkode: 9997e...2eb

Og sånn får man flere syke folk. Havner du i en ulykke, eller får en prolaps blir det tilrettelagt og man får opptrening slik at man skal kunne komme tilbake i hverdagen. Er man psykisk syk har ikke helsevesenet kapasitet og man blir heller dømt til ufør istedenfor å få hjelp og komme tilbake i hverdagen.

De fleste fagfelt i verden går fremover og vi ser i de fleste arenaer at positiv forsterkning er ett bedre hjelpemiddel enn straff og negativ forsterkning, så hvorfor skal man fortsette med det på psykisk helse også?

Anonymkode: c9814...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M-mm, det er ikke det at barn får være i aktivitet som skaper problemer, det er det at barn som ikke presterer blir utenfor.

Det gjelder ikke bare barn.

Slik var det ikke på 70-tallet. Da var alle med, alle var en del av.

Men så hadde vi heller ikke disse prestasjonsholdningene som vi har idag.

Det er derfor, tror jeg, flere og flere blir uføre. Den som ikke klarer å opprettholde prestasjoner over tid, har lettere for å havne utenfor, bli sett ned på. I tillegg til å se ned på seg selv.

Jeg tror du er inne på noe, HI. Og jeg tror ikke dette er en bra utvikling.

Anonymkode: d34da...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg akseptere at barn vil trene og være i aktivitet,  for barn er aktive.  Det er kjempe  bra! Barn skal og bær være i aktivitet. 

Men de bør slippe dette prestasjons presset som er i dag. 

Anonymkode: a7aaf...197

Jeg tror du går glipp av poenget mitt, dette prestasjonspresset skaper en selv og det er full mulighet til å unngå det.

Det er ikke det minste stigmatiserende å velge en annen hverdag, de aller fleste gjør det. Det er bare at disse superbizzi familiene har skylapper og tror at alle gjør det slik. Dermed kan de lett få inntrykk av at det er et slikt samfunn vi lever i.

Anonymkode: 9e6e8...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du går glipp av poenget mitt, dette prestasjonspresset skaper en selv og det er full mulighet til å unngå det.

Det er ikke det minste stigmatiserende å velge en annen hverdag, de aller fleste gjør det. Det er bare at disse superbizzi familiene har skylapper og tror at alle gjør det slik. Dermed kan de lett få inntrykk av at det er et slikt samfunn vi lever i.

Anonymkode: 9e6e8...fd4

At prestasjonspresset er noe man skaper selv alene stemmer jo ikke. 

Det har vært mange artikler og reportasjer i media hvor både foreldre og idrettsledere har gått ut og ytret bekymring over utviklingen. Det er et mye større fokus på prestasjoner fra tidlig alder nå, enn bare for 10-20 år siden. Og ja, man kan da selvsagt bare la være å delta på disse aktivitetene. Men hvis hele kompisgjengen er på fotballaget så vil man jo gjerne være med de og stå i presset. 

Anonymkode: 923f5...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har tydeligvis ikke lest tråden, nei. Goddag mann økseskaft.

Anonymkode: e2f60...a86

Det anonym 846 skrev er likevel en viktig påminnelse i en slik debatt, for det er fremdeles altfor mange som i slike diskusjoner føres av sine fordommer og uvitenhet.

Anonymkode: 098a1...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det anonym 846 skrev er likevel en viktig påminnelse i en slik debatt, for det er fremdeles altfor mange som i slike diskusjoner føres av sine fordommer og uvitenhet.

Anonymkode: 098a1...14c

Deg stemmer nok, men det forekommer på begge sider av debatten. Det er ikke tvil om at mange trenger uføretrygd, men det er heøler ikke tvil om at mange som får det hadde hatt bedre av å jobbe.

Anonymkode: 9997e...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den senere tids økning skyldes at AAP ordningen er blitt innstrammet. 

Jeg er nettopp blitt 50% ufør, og lurer på hvor alle disse påståtte gode ordningene er? Jeg taper ca 200 000 hvert år på å kun klare å stå i 50% stilling. 

Anonymkode: 4a286...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Press på arbeidsplass er definitivt en grunn. Arbeidsgivere presses på priser og effektivitet, som går videre til ansatte. Det er lite rom for tilpassing og tilrettelegging. Mer skal gjøres på kortere tid. I tillegg har vi et høyt antall kvinner i jobb, som da legger mer press på tiden hjemme. Du skal være ganske frisk for å holde tritt med den hverdagen. 

Anonymkode: 36e0b...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Deg stemmer nok, men det forekommer på begge sider av debatten. Det er ikke tvil om at mange trenger uføretrygd, men det er heøler ikke tvil om at mange som får det hadde hatt bedre av å jobbe.

Anonymkode: 9997e...2eb

At en del har en restarbeidsevne, det er jo noe alle vet. Det hjelper likevel lite når arbeidslivet ikke lager plass for disse. En del som har noe restarbeidsevne er også for ustabile pga. helsen slik at selv om de f.eks. i teorien kanskje kunne jobbet 20-30 % så er det få eller ingen arbeidsgivere som kan eller vil ha folk som jobber kun når de er i form til det, fordi det ikke gir forutsigbarhet og kontinuitet for arb.plassen.

Så må systemet ta en stor del av skylden for at mange som hadde hatt det bedre av å jobbe likevel faller utenfor og havner på uføretrygd. Ta som eksempel mange av de som sliter med psyken. Mange av disse var i jobb og fungerte, så ble de dårligere, gikk til lege, ba om hjelp - men psykologbehandling eller annen egnet behandling, det er ikke tilgjengelig, eller det er så langte ventelister at de er blitt mye dårligere i ventetiden. Så blir de så dårlige at legen må sykemelde dem. Nye henvisninger, gjerne nye avvisninger på behandling fordi de ikke er "syke nok", og da blir de ofte enda sykere fordi de føler de er mislykket, fordi de blir mer deprimerte, fordi de mister nettverk og rutiner på dagen. Så er plutselig sykemeldingsåret over, gjerne ingen behandling fremdeles eller knapt påbegynt, eller kun lavterskeltilbud. Men sies gjerne opp fordi man ikke har vært på jobb på et år. Over på aap. Da mister man 1/3 av inntekten sin, får de bekymringene på toppen av alt annet, venter videre på behandling, men når de først får kommet i behandling, da er de gjerne langt dårligere enn de var da de først søkte hjelp da de fremdeles var i full jobb. Veien opp igjen blir da dessto lengre. Når problemene har fått forverre seg så mye over tid og de i tillegg har fått flere andre problemer pga. tiden som er gått - økonomiske problemer, isolasjon, venner forsvinner, kanskje forholdsproblemer, problemer med selvbildet m.m. - da vil det ta mye lengre tid å komme seg ovenpå. Noen bruker deler av aap-tiden bare på å vente på god nok behandling. Og vips, så er aap-tiden over og de må søke uføretrygd. Kanskje får de ikke det, må selge ev. bolig de har, får større økonomiske problemer, må søke sosialhjelp. Blir enda dårligere fordi psyken er blitt såpass dårligere av all usikkerheten og ventingen og den følelsen av at man ikke er verdt noe når man ikke får behandlingen man trenger for å bli frisk. Det blir en stupbratt uforbakke som er tung å komme seg opp av igjen når hele livet føles rasert.  Og hadde de fått behandling da de faktisk var i jobb, eller kunne kommet seg tilbake til jobb før sykemelding gikk ut. Istedenfor har flere år fort gått, ofte med en forverring. Mange psykisk syke har beviselig godt av å jobbe noe. Det hjelper lite når de ikke får den hjelpen de trenger, og i hvert fall ikke når de trenger deg. Veldig mange kunne fortsatt stått i jobb om de hadde fått hjelp når de trengte det.

Anonymkode: 098a1...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...