Gå til innhold

Noen her som jobber i BV? :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker ikke så mye om det, med mindre det er en bekymring knyttet til f.eks spiseforstyrrelser hos barn eller forelder, undervekt, overvekt e.l.

Hva jeg synes om det er ikke så relevant. Det er godt innafor normalen i spekteret måter å oppdra barn på, og utgjør på ingen måte omsorgssvikt. Med andre ord: None of my business.

Anonymkode: 4b97e...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er barnevernspedagog. Har jobbet litt u bv tjenesten men det er lenge siden. 

Dersom jeg skulle hatt et hjemmebesøk hvor vi observerte måltid hadde den observasjonen hatt et formål med hva vi skulle ha sett etter, ellers blir det veldig vanskelig å observere. Her er noen punkter jeg ville ha sett etter: 

- hvordan er stemningen rundt bordet? Blir barna snakket strengt/kaldt/korrigerende til, så det krymper seg og ser redd ut? Eller er det en inkluderende og varm stemning? 

- forsøker foreldre å ha en dialog med barna etter alder? Virker det som om de er vant med å ha middag sammen, eller syns «middag sammen» som konsept helt fremmed for dem? 

- hvordan håndterer foreldrene konflikter? Dersom barnet bare går i fra bordet, blir det truet? På hvilken måte? Virker foreldrene som om de har gitt opp, er stresset, frustrerte? 

-om barnet er lite, blir det matet aldersadekvat, har foreldrene kontakt med barnet eller vare skyver det en skje inn i et gap? 

Jeg hadde ikke lagt meg opp i hva slags rutiner de hadde. Dersom barnet ikke spiste/ikke likte, hadde jeg heller sett på hvordan den dialogen skjedde fremfor at jeg går ut fra en «riktig norm» som skal passe for alle. 

Alle familier løser ting ulikt, hva som fungerer for dem er bra. Så lenge barnet blir ivaretatt på en god nok måte etter alder og utvikling. 

Formålet med observasjonen er egentlig det viktigste. Hva er bekymringen i familien? Hva trenger de hjelp til? 

Ellers er det naturlig å observere hygiene og struktur. Jeg har vært i hjem hvor det lukter sterkt av kattetiss, oppvasken står fra flere dager og ungene er skitne. Dette blir selvsagt observert og tatt med i vurderingen. Har også observert hjem som er så sterilt striglet (med hvitt teppe under bordet) og foreldrene var ekstremt opptatt av renslighet, noe som medførte en veldig stresset og ubehagelig situasjon for ettåringen som hele tiden fikk streng beskjed om å ikke grise/rote. (Bekymringen var knyttet til barnets spisevegring) 

 

så alt i alt, detaljer om matvalg, hvem spiser hva er underordnet en vurdering av struktur, stemning, fravær av trusler og samspillet i familien. 

Anonymkode: d5aa1...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...