Gå til innhold

Noen her som jobber i BV? :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis vi har hjemmebesøk av BV å barnet ikke vil spise middagen,å mor sier at da blir det ikke mat før til kvelds. Hva tenker saksbehandleren da? Tenker dere at det er innafor? Eller er det feil måte å håndtere det på? Er bare nygjerrig på hva BV tenker om det. Å hva hvis en mor velger å lage egen rett til barnet? Blir det sett på som negativt? Lurer bare på hva som er "rett" å gjøre i BV sine øyner anngående dette temaet. 

Anonymkode: 314f7...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber ikke i bv, men med barn og unge som er innunder barnevernets omsorg. 

Et barn som er normalvektig, sunn og frisk, kan fint vente med kvelds til mat, dersom middagen ikke passer den kresne ganen. Alle vet at barn brått slutter å "like" diverse mat, for så å like det igjen.

Ikke galt i å lage egen middag til barnet heller, men du skaper ekstrajobb til deg selv, og hva serverer du istedenfor ? 

Dersom barnet er overvektig, og da i den grad at det er meldt bekymring, og det ikke foreligger sykdom eller andre fysiske utfordringer som er årsaken til overvekten, vil selvfølgelig matsituasjonen ses på. Mange årsaker til overvekt hos barn, og dette må da kartlegges.

Når det er sagt, lag helt normal mat som du ellers ville gjort, vil ikke barnet spise så nei vel, gi beskjed om at neste måltid er til kvelds. Lager barnet en scene så stå i det, vær konsekvent.

Er det meldt bekymring på annet grunnlag enn "mat", er det samspillet og helheten i hjemmet bv er ute etter å se. 

Anonymkode: 07828...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber ikke i bv, men med barn og unge som er innunder barnevernets omsorg. 

Et barn som er normalvektig, sunn og frisk, kan fint vente med kvelds til mat, dersom middagen ikke passer den kresne ganen. Alle vet at barn brått slutter å "like" diverse mat, for så å like det igjen.

Ikke galt i å lage egen middag til barnet heller, men du skaper ekstrajobb til deg selv, og hva serverer du istedenfor ? 

Dersom barnet er overvektig, og da i den grad at det er meldt bekymring, og det ikke foreligger sykdom eller andre fysiske utfordringer som er årsaken til overvekten, vil selvfølgelig matsituasjonen ses på. Mange årsaker til overvekt hos barn, og dette må da kartlegges.

Når det er sagt, lag helt normal mat som du ellers ville gjort, vil ikke barnet spise så nei vel, gi beskjed om at neste måltid er til kvelds. Lager barnet en scene så stå i det, vær konsekvent.

Er det meldt bekymring på annet grunnlag enn "mat", er det samspillet og helheten i hjemmet bv er ute etter å se. 

Anonymkode: 07828...817

Jeg sier at han hvis han ikke spiser middag så blir det ikke mat før til kvelds,han er helt normal i vekt foresten. Mens en vennine av meg lager ekstra middag til barnet om hun ikke liker det mor har laget. Så ble bare nygjerrig på hva BV mener er riktig i en sånn situasjon. Hadde vi fått hjemmebesøk av BV en gang så hadde jeg nok valgt mat jeg vet han spiser :P

Anonymkode: 314f7...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skal dere lage NAT når bv-tjenesten er i huset? Vi har også hatt barnevernet på besøk en gang, da tok vi bare en prat på stua mens vi laget middag. 

BV skrev rapport, men det var ikke et ord i denne om at vi burde lagd middag under besøket.... var før middagstid de kom også..

Anonymkode: e631e...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal dere lage NAT når bv-tjenesten er i huset? Vi har også hatt barnevernet på besøk en gang, da tok vi bare en prat på stua mens vi laget middag. 

BV skrev rapport, men det var ikke et ord i denne om at vi burde lagd middag under besøket.... var før middagstid de kom også..

Anonymkode: e631e...6ca

Fordi noen ganger ber de om det. Har flere ganger vært tråder her inne om at BV kommer på hjemmebesøk å skal være til stedet under ett middagsmåltid. Derfor jeg ble nygjerrig på hva som er "rett" å gjøre om barnet ikke liker middagen. 

Anonymkode: 314f7...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lag noe ungen liker, da vel? 

Anonymkode: 4928f...476

Jeg har ikke noe med BV å gjøre,jeg er bare nygjerrig på hva BV sin oppfatning av hva som er riktig å gjøre om barnet ikke liker maten.

Anonymkode: 314f7...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker hun som spurte her inne om det var greit å ha grandiosa til middag når BV kom på hjemmebesøk;var visst kun da barnet spiste fint uten å lage ett spetakkel. Mener å huske at bekymringen som var kommet inn var anngående mat også. Det hadde jeg hvertfall ikke servert når BV kom besøk med mindre der var kosemat en lørdagskveld.

Anonymkode: 314f7...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at utsagnet ‘’Da blir det ikke mat før du skal spise kvelds’’ hvis barnet nekter å spise maten er ikke bekymringsverdig i seg selv. Det er en naturlig konsekvens av at de ikke vil spise. En naturlig konsekvens av en handling blir ofte sett på som mer positivt enn tomme trusler og konsekvenser som ikke er logisk ift handlingen. For eksempel ‘’hvis du ikke spiser maten så kan du glemme å være i stua resten av kvelden.’’ Eller ‘’Så får ikke du møte vennene dine i morgen etter skolen’’. Trusler som det der gir ingen mening ift en matsituasjon.

Anonymkode: f8e0b...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at utsagnet ‘’Da blir det ikke mat før du skal spise kvelds’’ hvis barnet nekter å spise maten er ikke bekymringsverdig i seg selv. Det er en naturlig konsekvens av at de ikke vil spise. En naturlig konsekvens av en handling blir ofte sett på som mer positivt enn tomme trusler og konsekvenser som ikke er logisk ift handlingen. For eksempel ‘’hvis du ikke spiser maten så kan du glemme å være i stua resten av kvelden.’’ Eller ‘’Så får ikke du møte vennene dine i morgen etter skolen’’. Trusler som det der gir ingen mening ift en matsituasjon.

Anonymkode: f8e0b...4a5

Ja leste nettopp en far som skrev at om barnet ikke spiste middag på tirsdag så blir det ikke noe lørdagsgodteri på lørdag å det gjennomførte de! Det er jo ren straff ikke naturlig konsekvens! 

Anonymkode: 314f7...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at utsagnet ‘’Da blir det ikke mat før du skal spise kvelds’’ hvis barnet nekter å spise maten er ikke bekymringsverdig i seg selv. Det er en naturlig konsekvens av at de ikke vil spise. En naturlig konsekvens av en handling blir ofte sett på som mer positivt enn tomme trusler og konsekvenser som ikke er logisk ift handlingen. For eksempel ‘’hvis du ikke spiser maten så kan du glemme å være i stua resten av kvelden.’’ Eller ‘’Så får ikke du møte vennene dine i morgen etter skolen’’. Trusler som det der gir ingen mening ift en matsituasjon.

Anonymkode: f8e0b...4a5

Jeg skjønner derimot ikke at det skal være rett å straffe et barn som blir servert noe det ikke liker med å nekte mat i flere timer! 

Hadde du sagt det samme til mannen din om han ikke ville ha det som var til middag? 

Anonymkode: 2f0dd...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner derimot ikke at det skal være rett å straffe et barn som blir servert noe det ikke liker med å nekte mat i flere timer! 

Hadde du sagt det samme til mannen din om han ikke ville ha det som var til middag? 

Anonymkode: 2f0dd...50c

Så hvis du har 4 barn å ingen av de liker det samme så skal du lage 4 forskjellige middager da?? Er ikke rart vi får bortskjemte unger som ikke liker noe hvis vi alltid bare gir barnet mat han/hun liker.

Anonymkode: 314f7...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis vi har hjemmebesøk av BV å barnet ikke vil spise middagen,å mor sier at da blir det ikke mat før til kvelds. Hva tenker saksbehandleren da? Tenker dere at det er innafor? Eller er det feil måte å håndtere det på? Er bare nygjerrig på hva BV tenker om det. Å hva hvis en mor velger å lage egen rett til barnet? Blir det sett på som negativt? Lurer bare på hva som er "rett" å gjøre i BV sine øyner anngående dette temaet. 

Anonymkode: 314f7...f98

Jeg personlig synes det ikke er greit å true med at barnet ikke får mat før til kvelds. Si vi har kylling til middag... da lager jeg ris til oss voksne og pasta til barna. Da får de det de liker. 

Anonymkode: 553e2...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner derimot ikke at det skal være rett å straffe et barn som blir servert noe det ikke liker med å nekte mat i flere timer! 

Hadde du sagt det samme til mannen din om han ikke ville ha det som var til middag? 

Anonymkode: 2f0dd...50c

Eg er ikkje hi, men eg hadde glatt sagt det til mannen sjølv om eg absolutt ikkje ser for meg h. At han nokon gong seier at dette likar eg ikkje, ein kan jo ete seg mett på potet, pasta, eller grønnsaker, salat, skal noko til at mannen, eller barna, ikkje likar noko av det ein serverer til middag. Desuten har ungar ein tendens til å ikkje like noko dei hylte fordi dei ikkje fekk forrige veke. Så ein treng å øve seg på det å ete det ein får, sjølv om det ikkje var det ein har mest lyst på akkurat den dagen. 

Hi, eg jobbar ikkje i bv, men kan ikkje forestille meg at nokon reagerer på å seie noko slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier at han hvis han ikke spiser middag så blir det ikke mat før til kvelds,han er helt normal i vekt foresten. Mens en vennine av meg lager ekstra middag til barnet om hun ikke liker det mor har laget. Så ble bare nygjerrig på hva BV mener er riktig i en sånn situasjon. Hadde vi fått hjemmebesøk av BV en gang så hadde jeg nok valgt mat jeg vet han spiser :P

Anonymkode: 314f7...f98

Hvorfor er ikke han med å bestemme hva dere skal ha? 

Anonymkode: 68221...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger jo av alder. Det er forskjell på en 2-åring og en 12-åring. Hadde aldri latt en 2 åring gå sulten fra lunsj til kvelds.

Jeg personlig serverer bare en middag. De som ikke liker kan spise knekkebrød med smør. Kun smør. Ofte liker de middagen likevel. 

Anonymkode: 6daf1...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner derimot ikke at det skal være rett å straffe et barn som blir servert noe det ikke liker med å nekte mat i flere timer! 

Hadde du sagt det samme til mannen din om han ikke ville ha det som var til middag? 

Anonymkode: 2f0dd...50c

Selvsagt hadde jeg sagt det samme til mannen! Tror jeg faktisk har sagt det til han noen ganger.

Anonymkode: ae6a8...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis du har 4 barn å ingen av de liker det samme så skal du lage 4 forskjellige middager da?? Er ikke rart vi får bortskjemte unger som ikke liker noe hvis vi alltid bare gir barnet mat han/hun liker.

Anonymkode: 314f7...f98

Nei. Da får de skive, selvsagt. 

Jeg bruker ikke mat som straff eller belønning. 

Anonymkode: 2f0dd...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt hadde jeg sagt det samme til mannen! Tror jeg faktisk har sagt det til han noen ganger.

Anonymkode: ae6a8...ac9

Du nekter mannen din å ta seg skive når han er sulten? Jøss. 

Anonymkode: 2f0dd...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sier jeg at det ikke blir noe mer mat før kvelds hvis de ikke spiser middag. Jeg lager ikke forskjellige middager , verden er ikke lagd rundt unga mine. 

Som regel liker de da plutselig noe av det de får på tallerknen. I tillegg har vi en som maser hvert 5 min om å spise et eller annet, så her gjelder det å lære at vi spiser når det er mat. Jeg er ikke en tjener som lager forskjellige måltider hver time av døgnet.

Skal sies at vi spiser middag sent, så er ikke mer enn Max 2 timer til kvelds igjen ;) 

Anonymkode: 6e98a...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er ikke han med å bestemme hva dere skal ha? 

Anonymkode: 68221...a9d

Skal sønnen min være med å bestemme så blir det grøt,pizza og pasta hver dag. Så sier seg selv at det ikke går,så da må foreldrene bestemme at vi skal ha noe sunt til middag i ukene også.

Anonymkode: 314f7...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det avhenger jo av alder. Det er forskjell på en 2-åring og en 12-åring. Hadde aldri latt en 2 åring gå sulten fra lunsj til kvelds.

Jeg personlig serverer bare en middag. De som ikke liker kan spise knekkebrød med smør. Kun smør. Ofte liker de middagen likevel. 

Anonymkode: 6daf1...57e

Her var det snakk om en på 7 og en på 8. Tenker at begge to klarer fint å gå uten mat til kvelds.

Anonymkode: 314f7...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal sønnen min være med å bestemme så blir det grøt,pizza og pasta hver dag. Så sier seg selv at det ikke går,så da må foreldrene bestemme at vi skal ha noe sunt til middag i ukene også.

Anonymkode: 314f7...f98

Så da spiser han ikke da? Du lar han gå sulten flere dager i uken når dere lager mat til dere selv? Godt BV tar seg en tur. Du virker ikke helt god 👍

Anonymkode: 68221...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her sier jeg at det ikke blir noe mer mat før kvelds hvis de ikke spiser middag. Jeg lager ikke forskjellige middager , verden er ikke lagd rundt unga mine. 

Som regel liker de da plutselig noe av det de får på tallerknen. I tillegg har vi en som maser hvert 5 min om å spise et eller annet, så her gjelder det å lære at vi spiser når det er mat. Jeg er ikke en tjener som lager forskjellige måltider hver time av døgnet.

Skal sies at vi spiser middag sent, så er ikke mer enn Max 2 timer til kvelds igjen ;) 

Anonymkode: 6e98a...08e

Uff sånn mor hadde jeg. Stakkars barn. 

Anonymkode: 68221...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...