Gå til innhold

Noen som har/har hatt kanin?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal få kanin og ser det er vanlig med kanin-do i buret, men hva skal man ha oppi doen da? Sagspon? Gress? Og er det høy man skal strø ut med på gulvet i buret? Eller sagspon?

Anonymkode: 340f5...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal strø med sagspon, høy er mat😊 Du bør ha to kaniner, de liker seg ikke alene. Kaniner er ikke gnagere. Skal du ha de ute eller inne? Skal de være ute bør de ha en lun plass å trekke seg inn i, men de trenger ikke varmelampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Du skal strø med sagspon, høy er mat😊 Du bør ha to kaniner, de liker seg ikke alene. Kaniner er ikke gnagere. Skal du ha de ute eller inne? Skal de være ute bør de ha en lun plass å trekke seg inn i, men de trenger ikke varmelampe.

Skal adoptere en kanin, men skjønner de kanskje bør være to😐 Men vet du om jenter trives best med jenter og gutter med gutter eller bør de være av hvert kjønn? Vil IKKE ha kaninunger hvertfall. Den skal være ute i isolert bur med trekk til.

Anonymkode: 340f5...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal få kanin og ser det er vanlig med kanin-do i buret, men hva skal man ha oppi doen da? Sagspon? Gress? Og er det høy man skal strø ut med på gulvet i buret? Eller sagspon?

Anonymkode: 340f5...604

Du skal faktisk strø med pellets. Kaniner kan få luftveisinfeksjoner av sagspon, så det må du får all del unngå. Med mindre du kjenner en snekker som har grovhøvlet spon uten særlig med støv.

 

Anonymkode: 3c973...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 kaniner, men bruker ikke bur. Dvs vi har jo et bur som står ute, men døra er alltid oppe så de er bare innom der og slapper av litt på dagtid. Kaniner trenger mye plass, de er mest aktive i skumringstiden på kveld og om morgenen. Et bur er som regel alt for lite. Vi har do, bruker "dostrø" kjøpt på dyrebutikken, spon eller fukta trepellets. Varierer litt. Høyet bør man ha i en kurv over doen da de bæsjer når de spiser. På den måten blir de nokså renslige etter hvert.

Anonymkode: b350c...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skal adoptere en kanin, men skjønner de kanskje bør være to😐 Men vet du om jenter trives best med jenter og gutter med gutter eller bør de være av hvert kjønn? Vil IKKE ha kaninunger hvertfall. Den skal være ute i isolert bur med trekk til.

Anonymkode: 340f5...604

Det bør ikke kanskje være to, det skal være to :) Og begge skal være kastrerte! :)En av hvert kjønn er best. Som oftest. Men igjen, begge to må være kastrerte.

Kaniner skal ikke være ute i bur. Du kan godt ha et bur til dem, men de skal ha en kaningård på helst rundt 10 kvadratmeter som den skal få løpe fritt rundt i. Kaniner er ikke skapt for å sitte i bur, de får forkalkninger og skader av det. 

Anonymkode: 3c973...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skal adoptere en kanin, men skjønner de kanskje bør være to😐 Men vet du om jenter trives best med jenter og gutter med gutter eller bør de være av hvert kjønn? Vil IKKE ha kaninunger hvertfall. Den skal være ute i isolert bur med trekk til.

Anonymkode: 340f5...604

For å sette sammen kaniner må de være kastrerte, uansett kjønn. Hvis ikke kan det fort bli slåsskamp med trist utfall :( Man bør også gradvis venne kaninene til hverandre for å se at de går godt sammen. For eksempel ha de i hver sin innhegning inntil hverandre og slippe de sammen litt under tilsyn til å begynne med. Google kaninbonding så får du nok svar.

Anonymkode: b350c...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å sette sammen kaniner må de være kastrerte, uansett kjønn. Hvis ikke kan det fort bli slåsskamp med trist utfall :( Man bør også gradvis venne kaninene til hverandre for å se at de går godt sammen. For eksempel ha de i hver sin innhegning inntil hverandre og slippe de sammen litt under tilsyn til å begynne med. Google kaninbonding så får du nok svar.

Anonymkode: b350c...8ab

Det du beskriver der er ikke bonding. 

Anonymkode: 71433...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i den store kaningruppa på Facebook.

Og ha kanin er langt mer krevende enn man tror. De skal ha dokasse med høy over. Alltid vann, alltid høy. De må ha god plass å løpe på og ute må innhegning være rovdyrsikret både med tak og nedgravd gitter. De skal ikke være ute under 5 grader med mindre du har et sted de kan være innendørs i tillegg. De kan ikke tas inn og ut fordi de klarer ikke regulere temperaturen. 

Vi har to gutter, kastrerte, som foreløpig er ute. Vurderer å ha de inne i vinter men da må vi ta det snart så ikke temperaturen synker så veldig. 

Anonymkode: 62096...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt et to etg bur med trekk til, én do og én høykurv. Vannflaske får jeg med. Holder det med at én av kaninene er kastrert? Jeg har adoptert denne kaninen og har ikke særlig «lyst» til å bruke mer penger på ny kanin som må kastreres for at den jeg skal få skal ha en venn😕 Høres veldig egoistisk ut nå, i know. Planen er å ha kaninburet på verandaen og ha døra til underetasjen åpen, så kan den gå rundt på verandaen. Den er stor. Om vinteren tenker jeg å ha den i uteboden. Høres dette greit ut?

kan den «ødelegge» huset og verandaen min av å gå fritt der? Kommer den til å tygge på treverket?

Anonymkode: 340f5...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kjøpt et to etg bur med trekk til, én do og én høykurv. Vannflaske får jeg med. Holder det med at én av kaninene er kastrert? Jeg har adoptert denne kaninen og har ikke særlig «lyst» til å bruke mer penger på ny kanin som må kastreres for at den jeg skal få skal ha en venn😕 Høres veldig egoistisk ut nå, i know. Planen er å ha kaninburet på verandaen og ha døra til underetasjen åpen, så kan den gå rundt på verandaen. Den er stor. Om vinteren tenker jeg å ha den i uteboden. Høres dette greit ut?

kan den «ødelegge» huset og verandaen min av å gå fritt der? Kommer den til å tygge på treverket?

Anonymkode: 340f5...604

De skal drikke av skål. Bare et tips! 

Kastrering fjerner hormoner, og hormonell adferd er stressende for kaniner. De bør og forsikres. De kan sikkert gå på terrassen, men de bør være i rovdyrsikret område. Altså med tak. Om de skal være i en bod må den være isolert med varmekilder så ikke temperatur går under 5 grader. 

Anonymkode: 62096...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye plass i et toetasjes kaninbur, så du må ha en "løpebinge" i tillegg.

Kaniner krever ganske mye plass, og mosjon hver dag.

De er ikke særlig kosete bare så du ikke forventer deg en "katt" som ligger på fanget og koser. De kan bli helt tamme og trygge på deg, oppsøke deg osv, men egentlig er de ganske usosiale sammen med oss mennesker ;) Mange unger brenner seg på det, de er så myke og gode, men så vil de ikke sitte på fanget å kose...

 

Anonymkode: 65370...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør forøvrig også inn til jevnlig kloklipp og ørerens hos veterinær om du ikke er komfortabel med å gjøre det selv. Det kan og bli behov for å file tennene dems så de ikke blir for lange.

Anonymkode: 62096...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes kanskje dette høres ut som en dårlig idé,  jeg. Du vet ikke noe om kaniner, og når folk her prøver å gi råd vrir du på det. Nei, du kan ikke "kanskje ha to". Nei, det holder ikke at én av dem er kastrert bare så du kan spare penger.

Tror ikke det du ønsker å tilby samsvarer med det kaniner trenger. Og hva om den blir syk? Gidder du å bruke penger da?

Anonymkode: c7a63...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Synes kanskje dette høres ut som en dårlig idé,  jeg. Du vet ikke noe om kaniner, og når folk her prøver å gi råd vrir du på det. Nei, du kan ikke "kanskje ha to". Nei, det holder ikke at én av dem er kastrert bare så du kan spare penger.

Tror ikke det du ønsker å tilby samsvarer med det kaniner trenger. Og hva om den blir syk? Gidder du å bruke penger da?

Anonymkode: c7a63...e69

Du, nå må du rulle inn! At jeg vrir på rådene jeg får? Hva er det jeg har vridd på? Jeg spør om råd og forteller hvordan jeg tenker å gjøre det med kaninen. Men siden dette er en så dum idé fordi jeg ikke vet noe om kaniner og bare «vrir» på rådene jeg får og ikke kan gi en kanin det den trenger, så skal jeg heller bare la den bli avlivet da? 

Hvorfor kommer du med sånne spydige kommentarer? Prøver å få meg til å tenke at jeg ikke kommer til å klare å ta vare på en kanin som trenger å bli adoptert for å kunne leve. Du prøver å gi meg så dårlig selvtillit at jeg ikke skal adoptere denne kaninen. Hva godt får du ut av det egentlig?

Anonymkode: 340f5...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Synes kanskje dette høres ut som en dårlig idé,  jeg. Du vet ikke noe om kaniner, og når folk her prøver å gi råd vrir du på det. Nei, du kan ikke "kanskje ha to". Nei, det holder ikke at én av dem er kastrert bare så du kan spare penger.

Tror ikke det du ønsker å tilby samsvarer med det kaniner trenger. Og hva om den blir syk? Gidder du å bruke penger da?

Anonymkode: c7a63...e69

Herregud! Hun har vel ikke vridd på noe?! Men derimot har de som svarer en relativt spiss tone.

Anonymkode: 7fe3b...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De skal drikke av skål. Bare et tips! 

Kastrering fjerner hormoner, og hormonell adferd er stressende for kaniner. De bør og forsikres. De kan sikkert gå på terrassen, men de bør være i rovdyrsikret område. Altså med tak. Om de skal være i en bod må den være isolert med varmekilder så ikke temperatur går under 5 grader. 

Anonymkode: 62096...59b

Å? Har kun sett sånne flasker som henger på buret. Er det dumt med flaske? Den kan selvfølgelig få en skål altså, trodde bare det var flaske som var tingen😊 Jeg bor i 2. etg i en firemannsbolig og har stor veranda, ikke terrasse. Det er ikke noe tak der, men høyt opp så et rovdyr kommer seg vel ikke opp der? Boden er godt isolert. Er også varme og lys der.

Anonymkode: 340f5...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Å? Har kun sett sånne flasker som henger på buret. Er det dumt med flaske? Den kan selvfølgelig få en skål altså, trodde bare det var flaske som var tingen😊 Jeg bor i 2. etg i en firemannsbolig og har stor veranda, ikke terrasse. Det er ikke noe tak der, men høyt opp så et rovdyr kommer seg vel ikke opp der? Boden er godt isolert. Er også varme og lys der.

Anonymkode: 340f5...604

Ja de liker best å drikke av skål. Flaske er «fyfy» blant de lærde :) Så lenge det ikke flyr voldsomt mye ørn og annet over hos dere kan det nok gå fint! Jeg har som sagt mine på terrassen, men det er bare måker her så det går greit enn så lenge :) 

hvis underlaget ute er hardt kan de pådra seg labbesår, så du bør ha noe mykt de kan gå på. Det er masse tips og finne på «den store kaninboka» på Facebook, de folka der kan alt!

Anonymkode: 62096...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de «oppdatert» info om temperatur? Da jeg hadde kanin var regelen at de klarte seg i svært kalde temperaturer, så lenge de ikke ble tatt inn og ut selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å? Har kun sett sånne flasker som henger på buret. Er det dumt med flaske? Den kan selvfølgelig få en skål altså, trodde bare det var flaske som var tingen😊 Jeg bor i 2. etg i en firemannsbolig og har stor veranda, ikke terrasse. Det er ikke noe tak der, men høyt opp så et rovdyr kommer seg vel ikke opp der? Boden er godt isolert. Er også varme og lys der.

Anonymkode: 340f5...604

Ja kaninen kommer til å gnage på alt på terrassen. Sånn er det med den type dyr, verandaen vil bli ødelagt (og det mye). Å ha en kanin i en bod er også en dårlig ide. Den trenger kontakt og å sosialiseres, den kan jo ikke stues bort 15-20 timer i døgnet alene på en bod!! Du skjønner at det er dyreplaging?? Og hva med tingene du har på boden, den vil gnage på alt du evt har der også, ledninger, lister, esker osv.. Det å ha kanin er en myyyye større jobb enn f eks å ha en katt. I tillegg er det ganske dyrt. Strø, mat, veterinær, kloklipp, og høy koster fort 500-700,- i mnd. I tillegg skal du bruke mye tid på dyrene og regne med kostnadene på alt de ødelegger. Jeg har selv hatt mange dyr, hamster, rotter, kanin, katt, hund og hest. Er det en type dyr jeg aldri skal ha igjen er det kanin, det krever så mye, ødelegger mye og er krevende å gi gode levevilkår. Min mening er at kanin ikke er egnet som kjæledyr , de mistrives med det.Tenk deg godt om en gang til, ikke end opp med å ta på deg et ansvar for et dyr du ikke kan gi gode levevilkår.

Anonymkode: e1cb6...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kjøpt et to etg bur med trekk til, én do og én høykurv. Vannflaske får jeg med. Holder det med at én av kaninene er kastrert? Jeg har adoptert denne kaninen og har ikke særlig «lyst» til å bruke mer penger på ny kanin som må kastreres for at den jeg skal få skal ha en venn😕 Høres veldig egoistisk ut nå, i know. Planen er å ha kaninburet på verandaen og ha døra til underetasjen åpen, så kan den gå rundt på verandaen. Den er stor. Om vinteren tenker jeg å ha den i uteboden. Høres dette greit ut?

kan den «ødelegge» huset og verandaen min av å gå fritt der? Kommer den til å tygge på treverket?

Anonymkode: 340f5...604

Jeg ser på meg selv som en svært dyrekjæ person og jeg tenker at det du tilbyr denne kaninen her er mer en bra nok! Kaninen din vil få det langt bedre kaninliv en gjennomsnittet. Både i Norge, der flertallet av kaniner mest sannsynlig blir forsømt, blir slangefor o.l eller sluppet ut i skogen eller drept fordi eierne har mistet kontrollen. For å ikke snakke om rundt om i verden😳😔

At du liksom ikke skulle kunne tilby denne kaninen et mer en greit nok kaninliv fordi den ikke får en partner eller skål fremfor vannflaske...blir for dumt. Typisk svart-hvitt tenkning. Ikke en gang dyrebeskyttelsen kan tilby dette for kaninene de ha kapasitet til å ta inn. Og tror dere folka i dyrebeskyttelsen vil si til evt adoptivsfamiler at; nei du kanikke få hjelpe oss med å hjelpe denne kaninen fordi du ikke kan ha to stk, eller ha et over gjennomsnittet stort bur++

Du spurte bare om et enkelt spørsmål;) og det var kanintoalett! Det er veldig varierende hvor renslige kaniner er. De fleste skiter og tisset litt overalt. Dette må evt læres fra de er små og vet ikke hva denne kaninen er vant med.

Vi brukte et papirbasert strø som heter ‘trepellets til marsvinet vårt. Det selges i dyrebutikker eller Felleskjøpet. Sistnevnte er billigst. Det kalles ofte ‘kjæledyr-strø’

Kaninen din kommer til å få det kjempegodt❤️

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er over tjue år siden jeg hadde kanin, men vi hadde kun en kanin. Den ble veldig tam og, kunne ligge på fanget som en katt. Den ødela derimot veldig mye i huset, som den gnagde i stykker 

Anonymkode: 1b7d2...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Har de «oppdatert» info om temperatur? Da jeg hadde kanin var regelen at de klarte seg i svært kalde temperaturer, så lenge de ikke ble tatt inn og ut selvsagt. 

Isolert bur er tingen. Mine har hule nede i bakken, der er det sikkert 0 grader så det går bra. I tillegg til 1 isolert hus, og 1 ikke isolert hus. Som de ikke tør å bruke. Men da har de tilbudet. 

Varmelampe anbefales ikke, med mindre huset er veldig stort.

Anonymkode: 71433...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jo-lene skrev:

Jeg ser på meg selv som en svært dyrekjæ person og jeg tenker at det du tilbyr denne kaninen her er mer en bra nok! Kaninen din vil få det langt bedre kaninliv en gjennomsnittet. Både i Norge, der flertallet av kaniner mest sannsynlig blir forsømt, blir slangefor o.l eller sluppet ut i skogen eller drept fordi eierne har mistet kontrollen. For å ikke snakke om rundt om i verden😳😔

At du liksom ikke skulle kunne tilby denne kaninen et mer en greit nok kaninliv fordi den ikke får en partner eller skål fremfor vannflaske...blir for dumt. Typisk svart-hvitt tenkning. Ikke en gang dyrebeskyttelsen kan tilby dette for kaninene de ha kapasitet til å ta inn. Og tror dere folka i dyrebeskyttelsen vil si til evt adoptivsfamiler at; nei du kanikke få hjelpe oss med å hjelpe denne kaninen fordi du ikke kan ha to stk, eller ha et over gjennomsnittet stort bur++

Du spurte bare om et enkelt spørsmål;) og det var kanintoalett! Det er veldig varierende hvor renslige kaniner er. De fleste skiter og tisset litt overalt. Dette må evt læres fra de er små og vet ikke hva denne kaninen er vant med.

Vi brukte et papirbasert strø som heter ‘trepellets til marsvinet vårt. Det selges i dyrebutikker eller Felleskjøpet. Sistnevnte er billigst. Det kalles ofte ‘kjæledyr-strø’

Kaninen din kommer til å få det kjempegodt❤️

Lykke til!

Ja. Dyrebeskyttelsen har strenge krav til fosterfamilier og de som adopterer. Man får mye info og må skrive under på en kontrakt.

Anonymkode: 71433...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja kaninen kommer til å gnage på alt på terrassen. Sånn er det med den type dyr, verandaen vil bli ødelagt (og det mye). Å ha en kanin i en bod er også en dårlig ide. Den trenger kontakt og å sosialiseres, den kan jo ikke stues bort 15-20 timer i døgnet alene på en bod!! Du skjønner at det er dyreplaging?? Og hva med tingene du har på boden, den vil gnage på alt du evt har der også, ledninger, lister, esker osv.. Det å ha kanin er en myyyye større jobb enn f eks å ha en katt. I tillegg er det ganske dyrt. Strø, mat, veterinær, kloklipp, og høy koster fort 500-700,- i mnd. I tillegg skal du bruke mye tid på dyrene og regne med kostnadene på alt de ødelegger. Jeg har selv hatt mange dyr, hamster, rotter, kanin, katt, hund og hest. Er det en type dyr jeg aldri skal ha igjen er det kanin, det krever så mye, ødelegger mye og er krevende å gi gode levevilkår. Min mening er at kanin ikke er egnet som kjæledyr , de mistrives med det.Tenk deg godt om en gang til, ikke end opp med å ta på deg et ansvar for et dyr du ikke kan gi gode levevilkår.

Anonymkode: e1cb6...99b

Det er jo bare tull! Har to kaniner, som bor sammen ute, og de har det som kongen på haugen. Fritt utløp for både det sosiale, men også alt en kanin trenger. 

De har til og med huler. 

Anonymkode: 71433...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...