Gå til innhold

Hjelp meg så jeg slipper abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prevensjon sviktet. Jeg fødte i desember. Nå er jeg gravid igjen bare noen få uker men alikevel er det vanskelig. Problemet er økonomi. Fordi jeg har nettopp fått innvilget 9 måneders ubetalt foreldreperm (Når far er ferdig med sin perm ) fra desember til august. Og da får jeg jo ikke tjent opp foreldrepenger. Når terminen er i juni. Har bare jobber 4 uker etter forrige perm! Det er ikke noe alternativ og trekke permen fordi noen andre har allerede fått vikariatet mitt. Er det noen løsning som jeg ikke har lest/ kommet over økonomisk så jeg kan beholde? 

Anonymkode: bcf42...c8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prevensjon sviktet. Jeg fødte i desember. Nå er jeg gravid igjen bare noen få uker men alikevel er det vanskelig. Problemet er økonomi. Fordi jeg har nettopp fått innvilget 9 måneders ubetalt foreldreperm (Når far er ferdig med sin perm ) fra desember til august. Og da får jeg jo ikke tjent opp foreldrepenger. Når terminen er i juni. Har bare jobber 4 uker etter forrige perm! Det er ikke noe alternativ og trekke permen fordi noen andre har allerede fått vikariatet mitt. Er det noen løsning som jeg ikke har lest/ kommet over økonomisk så jeg kan beholde? 

Om du søker til et kvinneforum for ‘’å slippe å ta abort’’ så bør du nok ikke få et barn til med det første. En dårlig økonomisituasjon er også en grunn til at man bør revurdere å få barn, MEN man får til det man går inn for. Det finnes alltid hjelp/støtte å få, men det er klart det blir vanskelig i starten. Du må bare gå inn for det og stå på. 

Om abort likevel er til vurdering så hadde jeg prøvd å få tatt det tidligst mulig. Har mistet i uke 11 en gang og så tatt abort i uke 13 en annen gang og det er ikke noe jeg unner noen. 

Anonymkode: a074a...46f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen din kan ta permisjon i stedet? Du kan gå tilbake til jobben og ha en dagmamma hjemme for begge småtassene? Man MÅ ikke gå hjemme et år med hvert barn, det er et valg...

Anonymkode: 11dda...934

Skrevet

Dette klarer du! Ta kontakt med NAV. Og så gjelder det som regel bare prioriteringer. Forbruket kan i de fleste tilfeller senkes kraftig. Klem!

Anonymkode: dc2a9...1db

Skrevet

Jeg lurer på om dette kan hjelpe deg. Det står på NAV sine sider om beregning av foreldrepenger. Du har tatt lovlig ulønnet permisjon og du har jo en jobb.

• Hvis arbeidstakeren har hatt lovlig fravær uten lønn i beregningsperioden, skal du bruke den inntekten arbeidstakeren ville hatt hvis han eller hun hadde vær i jobb. Fraværet vil vanligvis være korte perioder med tilfeldig ulønnet permisjon eller ferie uten lønn. 

Dersom du ikke får foreldrepenger vil du få utbetalt engangsstønad. Den er på 83000 kr. Da kan du fordele den selv og overføre 8300 kr til brukskonto hver måned i 10 måneder. Du kan også velge å ha det første barnet  hjemme. Da vil du få kontantstøtte på 7500 kr måneden til desember 2020. I tillegg sparer du vel rundt 3000 kr i måneden på å ikke ha barnet i barnehage. 

Dette ordner seg! 

Anonymkode: b9fb2...20f

Skrevet

Har dere ikke råd bør du ta abort og heller forsørge de barna du har.

Anonymkode: ff81d...99d

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere ikke råd bør du ta abort og heller forsørge de barna du har.

Anonymkode: ff81d...99d

Dårlig råd fra deg.

Anonymkode: b7686...6c9

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Engangsstønad da? 

Anonymkode: b7686...6c9

Skrevet

Men fra barn Nr 1 er 1 år får du 7500 kr i kontantstøtte , + 2000 i barnetrygd , det hjelper vel? Og så må dere jo stramme inn der det kan strammes🙃 

lykke til , håper dere får det til

Skrevet

Du kan benytte deg av engangsstønaden og så kan far ta det meste av permisjonen. Totalt sett får dere da lang nok permisjon til at det går helt fint å sende barnet i barnehage etterpå.

Anonymkode: 00ca5...186

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan benytte deg av engangsstønaden og så kan far ta det meste av permisjonen. Totalt sett får dere da lang nok permisjon til at det går helt fint å sende barnet i barnehage etterpå.

Takk! Vi gjør det sånn! Skulle ønske jeg kunne sende deg en klem! Ts

Skrevet

Husk at far sin pappaperm for barn nr 1 må brukes før barn Nr 2 kommer. Hvis ikke mister han retten på permisjon fra førstemann når nr 2 kommer.’ Enig med de over på løsning, dette fikser dere. 

Anonymkode: d3def...722

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Far får vel ikke permisjon dersom mor får engangsstønad?

Anonymkode: 5d9d9...4b6

Skrevet

Håper mange leser dette innlegget, for dette er jo en av grunnene til at man bør ha en god buffer om man velger ulønnet permisjon.

Selv kjenner jeg ei som fikk brystkreft da hun var i ulønnet permisjon, altså et år som sykemeldt, uten lønnsgrunnlag å få sykepenger fra.

Jeg har hatt litt ulønnet permisjon selv jeg altså, så mener ikke at man absolutt ikke skal ta det, men det er skummelt for ting kan skje og da bør man være rustet til å kunne takle det...

Anonymkode: 984cb...ab6

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Far får vel ikke permisjon dersom mor får engangsstønad?

Anonymkode: 5d9d9...4b6

Jo, det kan han få.

Skrevet

det beste her er nok Abort, så du bør ta det, ikke greit og sette inn et barn i fattigdom

Anonymkode: 823db...bbf

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

det beste her er nok Abort, så du bør ta det, ikke greit og sette inn et barn i fattigdom

Bedre å drepe barnet, vel? Er du gal?

Anonymkode: 3cda7...4bf

Skrevet

Dummeste argumentet jeg leser for å drepe et menneske er nettopp det der. Idiotisk.

Si meg, om du måtte leve fra 0-1 år med å ha arvetøy, ville du husket mye av det? TS kan få seg jobb når ungen begynner i barnehagen.

Anonymkode: 3cda7...4bf

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Håper mange leser dette innlegget, for dette er jo en av grunnene til at man bør ha en god buffer om man velger ulønnet permisjon.

Selv kjenner jeg ei som fikk brystkreft da hun var i ulønnet permisjon, altså et år som sykemeldt, uten lønnsgrunnlag å få sykepenger fra.

Jeg har hatt litt ulønnet permisjon selv jeg altså, så mener ikke at man absolutt ikke skal ta det, men det er skummelt for ting kan skje og da bør man være rustet til å kunne takle det...

Anonymkode: 984cb...ab6

Er så enig 👍

Hadde selv planer om 50% ulønnet i et år etter permisjon, og la derfor av såpass under svangerskapet og lønnet del av permisjonen at jeg i snitt hadde normal lønn +25%

Fikk aldri tatt ut den permisjonen, pga ny jobb, men fikk brukt den på huset og la halve på buffer kontoen. 

Man vet jo aldri hva som kan skje... sykdom, graviditet, permisjoner, partner mister jobb eller blir syk... Da er det litt kjekt å ha krisemaksimert på forhånd. 

Anonymkode: 50216...33d

Skrevet

Nå syns jeg dere kristne abortmotstandere skal begynne å gi faen i å overdrive med å kalle abort for å ‘’drepe et menneske’’. Jeg kan forstå hvis fosteret er over 13 uker, men frem til uke 8 så er faktisk bare et embryo.

hvis dere mener at abort uavhengig av hvor tidlig det er - er å drepe et barn...ja da driver vi vel å svelger barn og får barna spruta på kroppene våres også eller?:) Det renner masse barn ut av fitta etter sex også. Nei ærlig talt, skjerp dere .

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke fattigdom! Da hadde de ikke hatt råd til 9 mnd ulønnet permisjon! 🤦‍♀️

Anonymkode: 70681...d78

Skrevet

Har lagt av til å ha ulønnet perm 9 måneder etter farsperm. Og økonomien tåler er barn til. Men har ikke midler til å gå uten foreldrepenger et år. Men hvis far rekker å tjene opp rett til foreldrepenger får vi det til! Vi har begge faste stillinger på fulltid. Leste en del før jeg la ut innlegget,men for meg var det litt uklart i tanke på informasjon fra Nav. Takk for alle svar her inne! Ts 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk! Vi gjør det sånn! Skulle ønske jeg kunne sende deg en klem! Ts

Skal minste i barnehage? Om ikke kan du få 7500 i mnd i kontantstøtte i tillegg for 1 åringen. 

Anonymkode: d490a...353

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂

C98F7023-F576-4390-A4D4-F5417125842C.jpeg

Er du psykopat? 

Anonymkode: d490a...353

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...