Gå til innhold

Kresne barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han sultestreiker for å tvinge dere til å gi ham sjokolade og prim. Han vet akkurat hvor han har dere. Eller har han en spesiell sykdom som gjør at han kun tar opp næring fra sjokolade, nøtter og sukkerholdige melkeprodukter? Tipper tannlegen blir glad i dere. Tenk litt på hva hull i tennene og tannlegebesøk kan få av konsekvenser.

Anonymkode: c92af...2c0

Han sultestreiker ikke, er du helt rusk eller??😂😂😂 det er så deilig med de som tror de vet alt! Han er 12 og har aldri hatt et eneste hull så tannlegen er glad i oss ja :) 

Anonymkode: 29a8e...3a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle ønske det var så enkelt. Jeg har en som spiste alt frem til 19 mnd alder, da var det stopp. Veldig sensitiv på lyd, lukt, smak. Har prøvd alt av råd, da jeg trodde det var min feil. Prøvd å ta med på matlaging, men pga luktene klarer hun ikke være på kjøkkenet når det lages mat. Har prøvd å ikke tilby noe annet enn det vi spiste, men måtte gi meg da hun heller gikk uten mat. 

Hun har vært utredet for autisme men scoret for høyt. Har masse andre utfordringer men aner ikke hvorfor eller om det er en diagnose inne i bildet.

Har fått beskjed av helsesøster og fastlege at jeg ikke skal stresse, men gi henne det hun spiser. Hun spiser ikke sjokoladepålegg og slike ting, det går i brødmat med bare smør eller med baconost. Spiser pasta, yoghurt, druer, epler, bananer, grøt. Drikker kun vann. Lager grove pannekaker/vafler innimellom for å få litt forandring. 

Anonymkode: c63b4...145

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spiser kun nugatti og prim, da legger dere jo til rette for at han får være sær.

Anonymkode: ab6dc...a78

Nei, vi legger til rette for at han spiser noe før han drar på skolen så han får litt energi. Han spiser jo vanlig mat hjemme. Ikke heng deg opp i ting jeg ikke skriver. Det er en veldig dårlig egenskap. 

Han spiser potet til middag, fordi jeg ber han og han trenger det. Han spiser masse grønnsaker og rent kjøtt. Han spiser mat, men bare nok til å akkurat bli mett. Han er UNDERVEKTIG! Tror du virkelig jeg krangler på to skriver med nugatti om dagen da???

Skrevet

Jeg tror nok mye er opp til foreldrene, for mine foreldre lot meg være et bortskjemt barn når det gjaldt mat og jeg kan fortelle om noen episoder jeg husker. 

Jeg var rundt 8-9 år, vi var i Romania og skulle få smake vannmelon for første gang, men på det tidspunktet var jeg sikkert alt veldig sulten for jeg husker jeg ble sur for noe og nektet og smake på vannmelon. Jeg påsto at jeg ikke likte det, selv om jeg syntes den lille biten jeg måtte spise egentlig var god. I flere år var jeg "dum" og "sta" og påsto at eg ikke likte vannmelon. 

Jeg mente også at jeg ikke likte torsk, men så skulle jeg få gå på en konsert mot at jeg spiste opp middagen som var torsk og endte opp med på spise to porsjoner. 

Pizza var en annen ting jeg ikke likte og dette vet jeg kom fra faren min. Han "likte" ikke pizza så da gjorde ikke jeg det heller. Det tok mange år før jeg turte å prøve en bit med Grandiosa. 

Dressing mente jeg at jeg var allergisk mot og nektet langt opp i voksen alder og spise dressing på hamburger. 

Jeg kunne gå sulten i stede for å spise i ren trass. En ting som slår meg er at den maten jeg fikk introdusert når jeg var sur nektet jeg å like. 

Jeg har nå en sønn som er flik og spiser alt, men jeg har gjort beviste valg. Vi har i rolige stunder snakket om ulike mat-typer og hvorfor kroppen trenger det og det. Vi snakket mye om når han var liten at det var viktig å smake ny mat både en og to ganger, og hvordan kunne han vite at han f.eks. likt is om han aldri smakt det. Inkludere barna i matlagingen kan også hjelpe, eller at de er med på handel og får plukke ut noe de ikke har smakt før. 

Anonymkode: 55def...0ae

Skrevet

Det er nok litt sammensatt dette altså.

Selvfølgelig finnes det barn som er kresne fordi foreldrene aldri har tatt ansvaret for å lære de å spise forskjellig mat, det finnes kresne foreldre også som bare serverer maten de like selv.

Men like selvfølgelig finnes det barn som er kresne av andre årsaker, som foreldrene ikke kan noen ting for.

Jeg har selv fire barn, tre av dem temmelig altetende (selv om noen ting spises med "lange tenner"). Men så har jeg et barn som alltid har vært veldig sensitiv for lyd, for lukt, for konsistenser og for smak. Hun har virkelig fått tilbudet om akkurat samme mat som de andre, fått samme oppdragelse som de andre osv, men hun er så forskjellig fra dem når det kommer til dette. Hun er i dag 12 år og vet at mennesker trenger et sammensatt kosthold for å fungere, men hun er fremdeles veldig kresen altså. Hun makter ikke pasta eller ris, og gryteretter/supper hvor maten er blandet sammen fungerer ikke for henne. Hun må liksom ha "tørre" hauger med mat på tallerkenen, kjøtt/fisk, poteter osv hver for seg, og ingen saus.

Hun synes selv det er pinlig, søsknene hennes småerter henne for det og hun prøver å utvide horisonten og smake litt, men det tar tid.

Så min erfaring er at noen unger bare er mer sensitive for smaker, og bruker lenger tid på å lære seg like forskjellige ting. Det er ikke alle som sluker alt fra de er små uansett hva slags oppdragelse de får.

Datteren min har også vært undervektig, og det er ikke hyggelig å bli fulgt opp av helsesøster fordi barnet ikke har noe å gå på. Ingen ønsker det for barna sine, så jeg skjønner godt at en skive med nugatti er bedre enn ingenting før man sender de på skolen.

Det står her i tråden at det ikke finnes kresne barn i fattige land, men jeg er ikke så sikker på det. Noen barn hadde faktisk heller sultet ihjel enn å spise mat de ikke ville ha. Det er nok ikke det mest vanlige blant kresne barn, men det finnes slike barn også.

Anonymkode: f7f58...c64

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han sultestreiker for å tvinge dere til å gi ham sjokolade og prim. Han vet akkurat hvor han har dere. Eller har han en spesiell sykdom som gjør at han kun tar opp næring fra sjokolade, nøtter og sukkerholdige melkeprodukter? Tipper tannlegen blir glad i dere. Tenk litt på hva hull i tennene og tannlegebesøk kan få av konsekvenser.

Herregud. Hold kjeft.

Anonymkode: 23ddf...e08

Skrevet

Jeg har litt av hvert og er egentlig enig med HI. foreldrene har mye å si. Førstegutten:var bevisst på at jeg skulle ikke få kresne barn, ikke etterkomme sære ønsker, jeg visste om psykologi delen maten kan spille for jeg var selv det kresne barnet (foreldrene etterkom mine ønsker). Han spiste alt. Storeter. Takler sult veeeldig dårlig. Han er dog småspist og går sulten hele tiden.Mellomste  er enda mer storeter fordi han hermet etter storegutten. Forskjellen er at han forlater ikke bordet til han er skikkelig mett. Alle bestemødre elsker å lage mat for ham fordi han spiser søtt og er så fornøyd og takknemlig med alt som blir servert. Lærerens levende eksampel på sunn mat. Grønnsaker og frukt er det beste han vet. 

Så kommer vi til lillemannen. Han er født selvsikker. Har ikne forbilder. Om han vil ikke så vil han ikke og basta. Vi er ka skje litt eldre og dette er vårt siste barn og ja, maten blir spist ved TVen. 

Ja, en og samme foreldre men forskjellige faser i livet og energi. 

Anonymkode: b7a49...784

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig finnes det barn som er kresne fordi foreldrene aldri har tatt ansvaret for å lære de å spise forskjellig mat, det finnes kresne foreldre også som bare serverer maten de like selv.

Men like selvfølgelig finnes det barn som er kresne av andre årsaker, som foreldrene ikke kan noen ting for.

De førstnevnte utgjør 90%

De siste er maks 10%.

Men i slike tråder er det ikke måte på hvor mange barn det er som er sarte, tandre, høysensitive eller "kaster opp i tallerkenen hvis jeg serverer noe hun ikke liker". Den nye folkesykdommen "normalmat-intoleranse" kureres heldigvis lett med festmat, godteri og pynten øverst på kaka.

Anonymkode: 1fdf1...92e

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så enkel er du vel virkelig ikke?

Anonymkode: a4556...8c0

Så enkel at hun tror de fleste spiser vanlig mat hvis de er sultne nok...?

Så enkel er jeg også.

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så fantastisk at du med «barna mine spiser alt» vet hva vi som har kresne barn bør gjøre! 

Jeg har tvillinger på 14 år. De har fått nøyaktig samme mat, på nøyaktige samme måte på nøyaktig samme tidspunkt. Den ene Jenta spiste alt fra ho var liten, absolutt alt ho smakte på likte ho. Både hjemme og i barnehagen.

den andre jenta likte lite. Måtte alltid smake både hjemme og i barnehagen men brakk seg. Vil kun spise få ting. Helst fisk: fiskekaker, fiskepudding og makrell i tomat på skive (uten korn, brekker seg ellers). Ingen grønnsaker (ikke potet), ingen frukt utenom en og annen banan. Spiser mye ren fisk til middag og litt kjøtt.

hun gruer seg allerede til klassefest i helga. Der blir det servert pizza, noe hun ikke liker. Hun prøver og prøver men får det ikke ned. Hun synes det er SÅ flaut og vanskelig. Hun takket nei til å bli med venninna på utenlandsferie i sommer, fordi hun selv synes det er så flaut at hun ikke spiser vanlig mat.

glemte jeg å si at disse to jentene er enegget tvillinger. Folk sliter med å se forskjell, de er prikk like. Men ser man etter så ser man at ho ene er endel tynnere enn ho andre.

Anonymkode: f8a87...d36

Har også eneggede tvillinger som har fått akkurat samme maten, de liker forskjellige ting.

Anonymkode: ede34...439

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare jeg som tenker at foreldrene har litt skyld i dette? Om de backer opp under hinsides særheter, gjør man jo bare barna en bjørnetjeneste? 

Noen av vennene til barna mine er så kresne at jeg er helt sjokkert (og de er skolebarn, så er ingen unnskyldning på alder heller). De spiser omtrent ingenting, og det de spiser må spesialtilpasses.. feks 

brød: kan ikke ha hele korn (og brødet må inspiseres nøye før det er aktuelt å smake engang)

eple: må skrelles 

agurk: spiser ikke skallet 

Er det løk, paprika, sopp ell i maten må det plukkes bort (selv om det er helt finhakket). 

Og listen fortsetter.. Disse barna har gjerne et intoleranser i tillegg (ikke allergi, men intoleranse, de kan spise litt, men ikke for mye). 

Nå er det sikkert enkelt for meg som har barn som spiser mer eller mindre alt, å si at dette er noe skikkelig tull. Men jeg tror oppdragelse er en viktig del her altså. Du fant ikke barn for 50 år siden som nektet å spise eple om skallet var på.. 

Anonymkode: 023cb...71d

Er nok enkelt for deg å si at sånt bare er tull ja. 

Selv har jeg ro jenter, der den ene er altetende og den andre er veldig kresen. De har hatt akkurat samme oppdragelse, og har ikke fått tilpasset noe. Folk er forskjellige... 

Anonymkode: a335a...d2e

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han har funnet ut akkurat hvordan han skal bestemme over dere :D Fantastisk. Han har dere rundt lillefingeren! 

Heldigvis så er en barnelege en bedre person å høre på enn deg, du lever i en svart-hvit verden!

Anonymkode: ad560...3b9

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må virkelig ikke like barn! Sultestreiker? Hvor sleipe unger har du oppdratt?

Anonymkode: ad560...3b9

Skrevet
På 12.9.2019 den 11.15, Anonym bruker skrev:

Så fantastisk at du med «barna mine spiser alt» vet hva vi som har kresne barn bør gjøre! 

Jeg har tvillinger på 14 år. De har fått nøyaktig samme mat, på nøyaktige samme måte på nøyaktig samme tidspunkt. Den ene Jenta spiste alt fra ho var liten, absolutt alt ho smakte på likte ho. Både hjemme og i barnehagen.

den andre jenta likte lite. Måtte alltid smake både hjemme og i barnehagen men brakk seg. Vil kun spise få ting. Helst fisk: fiskekaker, fiskepudding og makrell i tomat på skive (uten korn, brekker seg ellers). Ingen grønnsaker (ikke potet), ingen frukt utenom en og annen banan. Spiser mye ren fisk til middag og litt kjøtt.

hun gruer seg allerede til klassefest i helga. Der blir det servert pizza, noe hun ikke liker. Hun prøver og prøver men får det ikke ned. Hun synes det er SÅ flaut og vanskelig. Hun takket nei til å bli med venninna på utenlandsferie i sommer, fordi hun selv synes det er så flaut at hun ikke spiser vanlig mat.

glemte jeg å si at disse to jentene er enegget tvillinger. Folk sliter med å se forskjell, de er prikk like. Men ser man etter så ser man at ho ene er endel tynnere enn ho andre.

Anonymkode: f8a87...d36

Jeg har også en som dette. Begynner å bli frustrert over at hun ikke spiser noe frukt eller grønnsaker. Hun smakte på vannmelon og kastet opp i vasken. Hun brekker seg av det hun ikke liker og kvier seg derfor naturlig for å smake. Prøvde å smake på sjokoladekake i bursdag og kastet opp. Men hun spiser kylling, fisk, kjøtt, pasta, ris etc. Men kun rent uten krydder og saus. Og pizza så lenge det er skinke/ ukrydret kjøttdeig og ikke for sterk saus. Det er et problem for henne - og flaut for foreldrene. Men tvang når hun kaster opp synes jeg er litt voldsomt siden jeg er redd for at det blir traumatisk for henne. Hun er 13... Men bruker dere noe vitamintilskudd etc? 

Anonymkode: e84d3...c61

Skrevet

Jeg var kresen som barn. Som voksen spiser jeg det meste - inkludert en del ting som andre voksne ikke vil spise. Det løsnet først da jeg var ungdom. Før den tid hadde jeg en del middager hvor jeg omtrent bare spiste potet. Som barn ble jeg tvunget til å spise og enkelte ganger greide jeg ikke la være å brekke meg. Da fikk jeg kjeft. De ting greier jeg ikke spise i dag heller! Så jeg tror ikke på tvang som metode! Det skader mer enn det gavner.

Jeg har to bar. En som har vært alteter hele livet, og en som spiste det meste som liten og så plutselig ble kresen. Jeg stresset veldig, men jeg fikk det råd av helsesøster å ta det med ro og ikke tvinge. Bare passe på at barnet ikke ble feilernært. Hun sa at de fleste barn som har spist alt som små kommer til å like det igjen når de ble store. Og hun fikk helt rett! Nå er hun 12 og hun spiser det aller meste. Noen ting med større glede enn andre, men ting som var vanskelige for henne å få ned for to år siden har hun nå ingen problemer med.

Bare fortsett å tilby, men forby negativ prat om mat, og ikke lag en stor sak ut av det. Så er det faktisk en god mulighet for at det går seg til av seg selv.

Ang å reagere på andre folks kresne unger: Dropp det! Kanskje disse barn til gjengjeld spiser noen ting som du eller dine barn ikke er vant med. Folk kan ha veldig forskjellig kosthold. Eller kanskje de er gode på noen ting som dittbarn er skikkelig dårlig på. Ingen barn kan alt eller er ferdig utlært på alle områder!

Anonymkode: 37268...99f

Skrevet

Jeg gidder ikke kresenhet ved bordet, og sender kresne barn hjem når vi skal spise. Det funker utmerket, bortsett fra at mor til Per som blir hjemsendt er sur etter at hun oppdaget at Pål spiser middag her når han er på besøk. Det letta ikke stemningen at jeg svarte at Pål oppførte seg skikkelig ved bordet og at det dermed ikke er vanskelig å by han middag. 

Jeg har et kresent barn selv, og har nok med det om jeg ikke skal takle andres problemer i tillegg. Vi har sakte, men sikkert framgang. Andre tallerkenpirkere oppmuntrer mitt barns matnykker, og det vil jeg unngå. 

Anonymkode: 598ce...2d9

Skrevet
På 12.9.2019 den 9.22, Anonym bruker skrev:

Jo det gjør jeg. Klar beskjed fra barnelegen. Han er klassifisert som «undervektig grad 2» så har fått beskjed om at det han vil ha det skal han få. For han har ingenting å gå på når han blir syk, og da kjiper vi ikke inn på de få tingene han liker. 

Seriøst? Min gutt har vært undervektig grad 3 hele veien. Er nå 13 år og kun «undervektig». Han løper, spiller fotball, og er vanlig aktiv. Så her har det aldri vært et tema å gi noe annet enn vanlig sunn mat. Men jeg kan booste smoothiene med olje for ekstra kalorier. 

Anonymkode: 5fd40...507

Skrevet
On 9/12/2019 at 8:57 AM, Anonym bruker said:

Bare jeg som tenker at foreldrene har litt skyld i dette? Om de backer opp under hinsides særheter, gjør man jo bare barna en bjørnetjeneste? 

Noen av vennene til barna mine er så kresne at jeg er helt sjokkert (og de er skolebarn, så er ingen unnskyldning på alder heller). De spiser omtrent ingenting, og det de spiser må spesialtilpasses.. feks 

brød: kan ikke ha hele korn (og brødet må inspiseres nøye før det er aktuelt å smake engang)

eple: må skrelles 

agurk: spiser ikke skallet 

Er det løk, paprika, sopp ell i maten må det plukkes bort (selv om det er helt finhakket). 

Og listen fortsetter.. Disse barna har gjerne et intoleranser i tillegg (ikke allergi, men intoleranse, de kan spise litt, men ikke for mye). 

Nå er det sikkert enkelt for meg som har barn som spiser mer eller mindre alt, å si at dette er noe skikkelig tull. Men jeg tror oppdragelse er en viktig del her altså. Du fant ikke barn for 50 år siden som nektet å spise eple om skallet var på.. 

Anonymkode: 023cb...71d

jeg tenker at for min del, min spiste alt til han var ca 18mnd, og jeg tvinger ikke i han ting han ikke liker, det gjør det ikke bedre,men han må alltid ha middagene vi har og vi lager ikke to,brødmat er han glad i så ingen stress.

Tenker at folk som synes dette er foreldrene sine feil ikke vet bedre

Anonymkode: 8a4b5...4ae

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Seriøst? Min gutt har vært undervektig grad 3 hele veien. Er nå 13 år og kun «undervektig». Han løper, spiller fotball, og er vanlig aktiv. Så her har det aldri vært et tema å gi noe annet enn vanlig sunn mat. Men jeg kan booste smoothiene med olje for ekstra kalorier. 

Og til videre info.. vært mye hos barneleger pga annet sykdom som ikke er relatert til underernæring og de har sagt at vi skal fortsette med vanlig sunn mat og ingen spesialbehandling (utenom skjulte kalorier med oljer etc i middag/smoothie etc). 

Skrevet

Men har dere prøvd å få ned noe dere virkelig ikke liker? Det er grusomt. Jeg var nok et veldig kresent barn, og er ennå litt kresen, men har jobbet hardt med å utvide repertoaret mitt. Jeg måtte som barn prøve all mat som ble servert. Brakk meg ofte, og noen ganger kastet jeg opp. I dag er jeg mye bedre, men det finnes ennå ting jeg brekker meg av. Klarer ikke farsemat, må ha rent kjøtt/fisk. Kan heller ikke ha speket eller røkt mat. Kjenner brekningformnemmelser bare av lukten.Klarer ikke konsistensen på smør/dressinger/maskinen/ol.                        Liker heller ikke så godt sauser, men klarer å spise litt av det. Kresenheten min er sosialt hemmende, og jeg skulle virkelig ønske jeg ikke var sånn. Men jeg klarer faktisk ikke styre brekningsrefleksen.  

Anonymkode: 0469a...de2

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så enkel at hun tror de fleste spiser vanlig mat hvis de er sultne nok...?

Så enkel er jeg også.

Ja, tydeligvis at du er enkel, og mer til hvis det var alt du forsto av hva hun mente.

Anonymkode: 2fb5b...715

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...