Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #1 Skrevet 12. september 2019 Bare jeg som tenker at foreldrene har litt skyld i dette? Om de backer opp under hinsides særheter, gjør man jo bare barna en bjørnetjeneste? Noen av vennene til barna mine er så kresne at jeg er helt sjokkert (og de er skolebarn, så er ingen unnskyldning på alder heller). De spiser omtrent ingenting, og det de spiser må spesialtilpasses.. feks brød: kan ikke ha hele korn (og brødet må inspiseres nøye før det er aktuelt å smake engang) eple: må skrelles agurk: spiser ikke skallet Er det løk, paprika, sopp ell i maten må det plukkes bort (selv om det er helt finhakket). Og listen fortsetter.. Disse barna har gjerne et intoleranser i tillegg (ikke allergi, men intoleranse, de kan spise litt, men ikke for mye). Nå er det sikkert enkelt for meg som har barn som spiser mer eller mindre alt, å si at dette er noe skikkelig tull. Men jeg tror oppdragelse er en viktig del her altså. Du fant ikke barn for 50 år siden som nektet å spise eple om skallet var på.. Anonymkode: 023cb...71d
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #2 Skrevet 12. september 2019 Det er sært ja, og du kan jo velge å ikke etterkomme slike sære ønsker. Hva andre gjør med barna sine, kan man dessverre ikke gjøre noe med... Men hadde jeg hatt besøk av slike sære barn, hadde de enten spist det de fikk (normal mat), eller ikke spist. Anonymkode: c92af...2c0
sug lut Skrevet 12. september 2019 #3 Skrevet 12. september 2019 Jepp, det er en foreldredille som så mye annet. Det er ingen kresne barn i Sør-Sudan eller Somalia.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #4 Skrevet 12. september 2019 Jeg har en av hver og det har gått i perioder. Akkurat samme oppdragelse. Min erfaring mindre mas og mindre press på å spise det de ikke «liker» så vil de begynne å smake på nye ting og spise det meste. Dette med barn og smaker og konsistenser går i bølger, smaksløkene utvikles de også. Anonymkode: a232e...8ed
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #5 Skrevet 12. september 2019 1 minutt siden, sug lut skrev: Jepp, det er en foreldredille som så mye annet. Det er ingen kresne barn i Sør-Sudan eller Somalia. Så enkel er du vel virkelig ikke? Anonymkode: a4556...8c0
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #6 Skrevet 12. september 2019 Til dels enig. Men jeg har en sønn som er veldig kresen. Han liker ikke smør, melk, rømme, saus, kjøttpålegg eller brød med for mye korn. Han liker ikke havregryn eller grøt, ikke smoothie med tilsatt korn eller gryn... før han var 4 spiste han ALT! Absolutt alt! Men så flytta vi, og han slutta å spise. Nå spiser han kun skive med nugatti eller prim. Elsker kylling og fisk og kjøtt da. Liker ikke poteter og ris... men jeg har aldri lagt til rette for at han skal få lov å være sær. Han får ikke egne middager. Han får spise det vi har. Enkelt og greit. Anonymkode: 29a8e...3a5
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #7 Skrevet 12. september 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Til dels enig. Men jeg har en sønn som er veldig kresen. Han liker ikke smør, melk, rømme, saus, kjøttpålegg eller brød med for mye korn. Han liker ikke havregryn eller grøt, ikke smoothie med tilsatt korn eller gryn... før han var 4 spiste han ALT! Absolutt alt! Men så flytta vi, og han slutta å spise. Nå spiser han kun skive med nugatti eller prim. Elsker kylling og fisk og kjøtt da. Liker ikke poteter og ris... men jeg har aldri lagt til rette for at han skal få lov å være sær. Han får ikke egne middager. Han får spise det vi har. Enkelt og greit. Anonymkode: 29a8e...3a5 Men du serverer vel ikke nugatti og prim hver dag? Anonymkode: c92af...2c0
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #8 Skrevet 12. september 2019 Det er ikke alltid så enkelt. Jeg har en sønn som fikk diverse mangler fordi han er veldig kresen på grønnsaker og kjøtt, og vi gjorde det tidligere sånn at det som blir servert er det man får. Fikk beskjed av legen om å gi ham det han spiser av grønnsaker og kjøtt, for det viktigste er at han får i seg noe. Så vi tilpasser ved at når vi f.eks. har kyllinggryte, så lar vi være å ha hans porsjon av kyllingen i gryta, så får han dyppe bitene i ketchup i stedet, for da spiser han. Også får han rå grønnsaker ved siden av, siden han ikke spiser blandet mat eller kokte grønnsaker. Han må smake en skje av den andre maten før han får den tilpassede, men å tilpasse er vi helt nødt til for at han skal få i seg det han trenger. Vi gjør det bare med grønnsaker og kjøtt da, siden det er det vi sliter med å få i ham og er viktig at han spiser. Anonymkode: 368b9...aba
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #9 Skrevet 12. september 2019 Jeg er også delvis enig. Det du beskriver er rimelig ekstremt, men jeg har et barn som ikke liker korn i brød. Han spiser gjerne blåmuggost og østers, så han er ikke generelt sær, men akkurat korn i brød vil han av en eller annen grunn ikke ha. På den andre siden ville han ikke gjort noe nummer ut av det. Hadde du tilbudt ham kornbrød ville han svart «tusen takk, men jeg er egentlig ikke sulten», eller noe i den duren. De andre spiser det meste. Jeg synes det er stor forskjell på barn, og man merker fort om det er en dille eller de virkelig ikke liker. En kompis av barna her «liker ikke» tomatsuppe så til de grader at han kaster opp om han spiser det (ble tvunget til det på SFO en gang). Da serverer vi naturligvis ikke tomatsuppe når han er på besøk. Får vi små gjester som må ha frukt og grønnsaker skrelt kan jeg vise dem og hjelpe dem slik at de skreller selv. Anonymkode: 8a17d...115
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #10 Skrevet 12. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke alltid så enkelt. Jeg har en sønn som fikk diverse mangler fordi han er veldig kresen på grønnsaker og kjøtt, og vi gjorde det tidligere sånn at det som blir servert er det man får. Fikk beskjed av legen om å gi ham det han spiser av grønnsaker og kjøtt, for det viktigste er at han får i seg noe. Så vi tilpasser ved at når vi f.eks. har kyllinggryte, så lar vi være å ha hans porsjon av kyllingen i gryta, så får han dyppe bitene i ketchup i stedet, for da spiser han. Også får han rå grønnsaker ved siden av, siden han ikke spiser blandet mat eller kokte grønnsaker. Han må smake en skje av den andre maten før han får den tilpassede, men å tilpasse er vi helt nødt til for at han skal få i seg det han trenger. Vi gjør det bare med grønnsaker og kjøtt da, siden det er det vi sliter med å få i ham og er viktig at han spiser. Anonymkode: 368b9...aba Når det er sagt, så har han fått streng beskjed om at på besøk så får han enten spise det han får eller si at han ikke er sulten og eventuelt komme hjem og spise. Det er ikke aktuelt å gjøre hans kresenhet til andres problem. Anonymkode: 368b9...aba
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #11 Skrevet 12. september 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men du serverer vel ikke nugatti og prim hver dag? Anonymkode: c92af...2c0 Jo det gjør jeg. Klar beskjed fra barnelegen. Han er klassifisert som «undervektig grad 2» så har fått beskjed om at det han vil ha det skal han få. For han har ingenting å gå på når han blir syk, og da kjiper vi ikke inn på de få tingene han liker. Anonymkode: 29a8e...3a5
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #12 Skrevet 12. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo det gjør jeg. Klar beskjed fra barnelegen. Han er klassifisert som «undervektig grad 2» så har fått beskjed om at det han vil ha det skal han få. For han har ingenting å gå på når han blir syk, og da kjiper vi ikke inn på de få tingene han liker. Anonymkode: 29a8e...3a5 Han har funnet ut akkurat hvordan han skal bestemme over dere Fantastisk. Han har dere rundt lillefingeren! Anonymkode: c92af...2c0
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #13 Skrevet 12. september 2019 Tja, jeg har fire barn. 3/4 er altetende. En er kresen og har hatt spisevegring fra "fødsel" av. Skal sies at han har adhd og matproblemene sannsynligvis henger sammen med dette. Har maten feil konsistens kaster han opp.Han har også forsterket luktesans. Han synes selv det er kjempeflaut å være så kresen. Han er åpen om matproblemene sine med venner og venners foreldre og krever ikke spesialbehandling når det kommer til mat, men får det ofte likevel. Anonymkode: ea36f...707
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #14 Skrevet 12. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han har funnet ut akkurat hvordan han skal bestemme over dere Fantastisk. Han har dere rundt lillefingeren! Anonymkode: c92af...2c0 Hehe vel. Nei. Det er nok ikke så enkelt som det gitt! Men er det ikke fint at dette ikke er ditt problem? Er det ikke bedre at jeg hører på barnelegen som følger han opp istedenfor deg!? Jo. Tenkte det Anonymkode: 29a8e...3a5
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #15 Skrevet 12. september 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Til dels enig. Men jeg har en sønn som er veldig kresen. Han liker ikke smør, melk, rømme, saus, kjøttpålegg eller brød med for mye korn. Han liker ikke havregryn eller grøt, ikke smoothie med tilsatt korn eller gryn... før han var 4 spiste han ALT! Absolutt alt! Men så flytta vi, og han slutta å spise. Nå spiser han kun skive med nugatti eller prim. Elsker kylling og fisk og kjøtt da. Liker ikke poteter og ris... men jeg har aldri lagt til rette for at han skal få lov å være sær. Han får ikke egne middager. Han får spise det vi har. Enkelt og greit. Anonymkode: 29a8e...3a5 Du skjønner at dette sannsynligvis har med flyttingen å gjøre, sant? Stakkar lille gutt, er jo tydelig at det er en eller flere ting i livet hans i forhold til flyttingen han trenger hjelp med. Han er så liten at dette er gjerne hans måte å gi beskjed til dere voksne om at det er ting i livet hans som ikke er så greit. Håper dere tar dette på alvor og hjelper han å finne ut hva som plager han slik at spisingen kan komme på rett spor igjen ❤ Anonymkode: 2c601...2bc
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #16 Skrevet 12. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du skjønner at dette sannsynligvis har med flyttingen å gjøre, sant? Stakkar lille gutt, er jo tydelig at det er en eller flere ting i livet hans i forhold til flyttingen han trenger hjelp med. Han er så liten at dette er gjerne hans måte å gi beskjed til dere voksne om at det er ting i livet hans som ikke er så greit. Håper dere tar dette på alvor og hjelper han å finne ut hva som plager han slik at spisingen kan komme på rett spor igjen ❤ Anonymkode: 2c601...2bc Nå er han 12 år, så det er en stund siden vi flyttet. Men det tok litt tid før vi skjønte at det var derfor, det skal sies! Hadde mer enn nok med å følge opp det eldste barnet som krevde masse. Men han er en sindig type. Har få, men gode venner. Han spiser kun for å overleve, men er en blid og ålreit fyr altså gjør det godt på skolen og er aktiv på fritida og alt er på stell der. Men han Spiser kun til han er mett. Aldri fordi han syns det er sinnsykt godt. Anonymkode: 29a8e...3a5
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #17 Skrevet 12. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nå er han 12 år, så det er en stund siden vi flyttet. Men det tok litt tid før vi skjønte at det var derfor, det skal sies! Hadde mer enn nok med å følge opp det eldste barnet som krevde masse. Men han er en sindig type. Har få, men gode venner. Han spiser kun for å overleve, men er en blid og ålreit fyr altså gjør det godt på skolen og er aktiv på fritida og alt er på stell der. Men han Spiser kun til han er mett. Aldri fordi han syns det er sinnsykt godt. Anonymkode: 29a8e...3a5 Godt å se at dere opplever at han har det godt. Muligens har spisingen hans blitt en vane etter så lang tid, men ut i fra det du skriver en reaksjon på flytting og krevende søsken. Håper situasjonen er lettere for dere nå og at han med tiden utvidet mat-repertoaret noe 😊 Anonymkode: 2c601...2bc
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #18 Skrevet 12. september 2019 Min spiste absolutt alt frem til hun var ca 2 år, og så helt plutselig begynte hun å brekke seg av masse matsorter som hun likte tidligere. Til og med pizza likte hun plutselig ikke. Nå er hun fire år og spiser litt mer, oppfattes ikke som mer kresen enn andre fireåringer, men det er fortsatt mange ting hun ikke spiser. Det er absolutt ikke alltid at barn er kresne på grunn av foreldrene. Anonymkode: 00c58...0bc
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #19 Skrevet 12. september 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Godt å se at dere opplever at han har det godt. Muligens har spisingen hans blitt en vane etter så lang tid, men ut i fra det du skriver en reaksjon på flytting og krevende søsken. Håper situasjonen er lettere for dere nå og at han med tiden utvidet mat-repertoaret noe 😊 Anonymkode: 2c601...2bc Absolutt! og han spiser altså, men er mer en «rent kjøtt» unge enn noe annet. Men, poenget var jo at det ikke er alltid foreldre som duller med kresne barn Noen er sånn, av en eller flere årsaker Anonymkode: 29a8e...3a5
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #20 Skrevet 12. september 2019 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min spiste absolutt alt frem til hun var ca 2 år, og så helt plutselig begynte hun å brekke seg av masse matsorter som hun likte tidligere. Til og med pizza likte hun plutselig ikke. Nå er hun fire år og spiser litt mer, oppfattes ikke som mer kresen enn andre fireåringer, men det er fortsatt mange ting hun ikke spiser. Det er absolutt ikke alltid at barn er kresne på grunn av foreldrene. Anonymkode: 00c58...0bc Samme her. Nå er hun 12. Og hun brekker seg automatisk om hun smaker på noe hun ikke liker. Nå skal det sies at hun ikke liker noen søtsaker eller desserter heller... Enkel jente å ha i bursdag og på sosiale arrangementer. Men hva gjør man? Tvinger man henne til å smake så gjør hun det, men hun brekker seg. Jeg er redd dette bare forsterker frykten for å smake nye ting. Tar VELDIG gjerne i mot tips! For jeg også føler dette er min feil, bare forstår ikke hva jeg skulle gjort/ kan gjøre annerledes. Anonymkode: e84d3...c61
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #21 Skrevet 12. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hehe vel. Nei. Det er nok ikke så enkelt som det gitt! Men er det ikke fint at dette ikke er ditt problem? Er det ikke bedre at jeg hører på barnelegen som følger han opp istedenfor deg!? Jo. Tenkte det Anonymkode: 29a8e...3a5 Han sultestreiker for å tvinge dere til å gi ham sjokolade og prim. Han vet akkurat hvor han har dere. Eller har han en spesiell sykdom som gjør at han kun tar opp næring fra sjokolade, nøtter og sukkerholdige melkeprodukter? Tipper tannlegen blir glad i dere. Tenk litt på hva hull i tennene og tannlegebesøk kan få av konsekvenser. Anonymkode: c92af...2c0
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #22 Skrevet 12. september 2019 Det er lov og ikke like frem til en viss alder kanskje 10 år etter det heter det jeg er ikke så glad i. Jeg tenker at det er foreldre sitt ansvar å gi barna den maten og næring de trenger. Min datter prøvde seg på jeg Liker ikke løk, og hvitløk. Da fikk hun enkel beskjed da liker du ikke pølser, hamburgere, pizza, tomatsaus, kjøttboller for der er det både løk og hvitløk. Om foreldre velger å ta bort skrell på agurk osv er det opp til de. Men ja det er foreldrenes oppgave og lære barna å spise det meste av mat. Anonymkode: 26ff2...5c1
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #23 Skrevet 12. september 2019 Det er åpenbart at foreldrene spiller en stor rolle for hva barna liker og ikke liker. Men: tvang - eller for mye masing - virker gjerne mot sin hensikt. Det bidrar gjerne til å sementere barnas aversjoner og deres "identitet" knyttet til hva de liker og ikke. Det beste er å servere variert mat, og å ikke gi "liker-ikke-spørsmålet" oppmerksomhet. Hos oss skal all mat på tallerkenen, men barna bestemmer selv hva de vil putte i munnen. Hvis noen sier "liker ikke", sier jeg " du bestemmer selv hva du vil spise, men sånn snakker vi ikke, vi snakker pent om maten". Det funker for øvrig som ei kule. Fra å ha vært litt kresne og skeptiske er begge mine to barn på 4 og 7 år i ferd med å utvikle et stort matreportoar. De prøver stadig nye ting av det som serveres og spiser nå det aller meste. Anonymkode: 2c75a...360
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #24 Skrevet 12. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Til dels enig. Men jeg har en sønn som er veldig kresen. Han liker ikke smør, melk, rømme, saus, kjøttpålegg eller brød med for mye korn. Han liker ikke havregryn eller grøt, ikke smoothie med tilsatt korn eller gryn... før han var 4 spiste han ALT! Absolutt alt! Men så flytta vi, og han slutta å spise. Nå spiser han kun skive med nugatti eller prim. Elsker kylling og fisk og kjøtt da. Liker ikke poteter og ris... men jeg har aldri lagt til rette for at han skal få lov å være sær. Han får ikke egne middager. Han får spise det vi har. Enkelt og greit. Anonymkode: 29a8e...3a5 Spiser kun nugatti og prim, da legger dere jo til rette for at han får være sær. Anonymkode: ab6dc...a78
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #25 Skrevet 12. september 2019 Så fantastisk at du med «barna mine spiser alt» vet hva vi som har kresne barn bør gjøre! Jeg har tvillinger på 14 år. De har fått nøyaktig samme mat, på nøyaktige samme måte på nøyaktig samme tidspunkt. Den ene Jenta spiste alt fra ho var liten, absolutt alt ho smakte på likte ho. Både hjemme og i barnehagen. den andre jenta likte lite. Måtte alltid smake både hjemme og i barnehagen men brakk seg. Vil kun spise få ting. Helst fisk: fiskekaker, fiskepudding og makrell i tomat på skive (uten korn, brekker seg ellers). Ingen grønnsaker (ikke potet), ingen frukt utenom en og annen banan. Spiser mye ren fisk til middag og litt kjøtt. hun gruer seg allerede til klassefest i helga. Der blir det servert pizza, noe hun ikke liker. Hun prøver og prøver men får det ikke ned. Hun synes det er SÅ flaut og vanskelig. Hun takket nei til å bli med venninna på utenlandsferie i sommer, fordi hun selv synes det er så flaut at hun ikke spiser vanlig mat. glemte jeg å si at disse to jentene er enegget tvillinger. Folk sliter med å se forskjell, de er prikk like. Men ser man etter så ser man at ho ene er endel tynnere enn ho andre. Anonymkode: f8a87...d36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå