Gå til innhold

glukosebelastning for gravide


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde insulinkrevende svangerskapsdiabetes, men langtidsblodsukkeret mitt var fint, så ikke alltid lurt å stole bare på det. Hadde forhøyet fastende blodsukker, for høyt blodsukker ved glukosebelastning og for høyt etter måltider.

Anonymkode: 2f465...6d0

Da hadde du vel mest trolig en eller flere risikofaktorer?

Anonymkode: f180b...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde du vel mest trolig en eller flere risikofaktorer?

Anonymkode: f180b...113

Ja, diabetes type 1 i nærmeste familie. Måtte bruke insulin allerede i første trimester.

Anonymkode: 2f465...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Jeg har ikke tatt det, men ble ei heller foreslått det. Mulig fordi min bmi er 18/19 når jeg ikke er gravid, i tillegg til at jeg blir fulgt godt opp med vekstestemeringer under svangerskapet (pga tidligere morkake svikt) allikevel. 

 

Jeg har BMI som deg, hadde likevel svangerskapsdiabetes. Ble ikke oppdaget før sent i siste svangerskap. Får store barn, så hadde det nok tidligere og.

Anonymkode: 93038...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder noen av disse punktene nedenfor deg, HI? I tilfelle bør du absolutt ta glukosebelastningen. Det er eksperter som har utarbeidet de nasjonale retningslinjene, og anbefalingene er der av en grunn. Konsekvensen ved uoppdaget diabetes kan være svært alvorlig.

  • Er førstegangsfødende og er 25 år eller eldre.
  • Har bakgrunn fra Asia eller Afrika.
  • Mor, far eller søsken har diabetes.
  • Kroppsmasseindeks (KMI)var høyere enn 25 kg/m² før graviditeten.

For flergangsfødende anbefales glukosebelastning ved:

  • Alder over 40 år uten andre risikofaktorer.
  • Tidligere barn med fødselsvekt over 4500 g.
  • Kjent nedsatt glukosetoleranse. Glukosetoleranse er kroppens evne til å regulere blodsukkeret etter måltider.
  • Tidligere svangerskaps- og fødselskomplikasjoner som er assosiert med svangerskapsdiabetes, som fastsittende skuldre under fødsel eller svangerskapsforgiftning.
  • Tidligere påvist svangerskapsdiabetes.

Anonymkode: 83e20...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har BMI som deg, hadde likevel svangerskapsdiabetes. Ble ikke oppdaget før sent i siste svangerskap. Får store barn, så hadde det nok tidligere og.

Anonymkode: 93038...244

Mine har ligget mellom 3,5 og 3,9kg

Men ingen av de andre kriteriene fulgte meg, i tillegg så var det jo vekstestemering hver 3.uke, så antagelig derfor man ikke tok den nå sist 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.9.2019 den 23.49, litekreativtbrukernavn skrev:

Mine har ligget mellom 3,5 og 3,9kg

Men ingen av de andre kriteriene fulgte meg, i tillegg så var det jo vekstestemering hver 3.uke, så antagelig derfor man ikke tok den nå sist 🙂

Her var det nærmer 4.5 kg på førstemann. Og den andre ikke så langt unna. Så store barn og liten mamma😅

Men så lenge du fikk vekstestemering så ofte så ble du uansett fulgt opp. 😊

 

Anonymkode: 93038...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var normalvektig og la på meg lite under siste svangerskap. Hadde ingen risikofaktorer! Gjett hvem som endte opp med svangerskapsdiabetes? 😅

Anonymkode: 46aa2...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg skulle ønske jeg hadde turt å takke nei. Men følte meg shamet, var 28 år og måtte derfor ta den. De her inne aner ikke hva de snakker om. Det er kjempelett å få feil svar på testen. Du kan være sliten, kvalm, trøtt, redd og den kan slå ut. Og igjen står du redd for å spise, redd for å utvikle diabetes senere i livet, redd for ungen og så er du mest sannsynlig HELT FRISK. På meg slo den ut som om jeg hadde diabetes (altså enda høyere nivåer) fordi jeg fikk angst og var syk da jeg tok den. Mistet fødeplass. Ble helt gal av målingen. Turte ikke spise. Det har skjedd med flere jeg kjenner. Prøv å spise sunt, mosjoner, og er alt normalt så drit i den! Og jeg «vet» den var feil. Hadde normal måling noen dager senere da jeg fikk ta testen hjemme. Men i journalen min står det at jeg hadde det. Blir aldri kvitt det. Og du kan glemme å legge babyen til puppen når du har født, fordi babyene må faste etter spising i to døgn etterpå. Herlige greier. Min gulpa masse og slet med å spise, kunne jeg legge ham til puppen...nei for de måtte måle blodsukkeret først. Han var helt frisk han også, så alt var helt forgjeves. Bare masse bekymring. 

Anonymkode: f3ce7...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle ønske jeg hadde turt å takke nei. Men følte meg shamet, var 28 år og måtte derfor ta den. De her inne aner ikke hva de snakker om. Det er kjempelett å få feil svar på testen. Du kan være sliten, kvalm, trøtt, redd og den kan slå ut. Og igjen står du redd for å spise, redd for å utvikle diabetes senere i livet, redd for ungen og så er du mest sannsynlig HELT FRISK. På meg slo den ut som om jeg hadde diabetes (altså enda høyere nivåer) fordi jeg fikk angst og var syk da jeg tok den. Mistet fødeplass. Ble helt gal av målingen. Turte ikke spise. Det har skjedd med flere jeg kjenner. Prøv å spise sunt, mosjoner, og er alt normalt så drit i den! Og jeg «vet» den var feil. Hadde normal måling noen dager senere da jeg fikk ta testen hjemme. Men i journalen min står det at jeg hadde det. Blir aldri kvitt det. Og du kan glemme å legge babyen til puppen når du har født, fordi babyene må faste etter spising i to døgn etterpå. Herlige greier. Min gulpa masse og slet med å spise, kunne jeg legge ham til puppen...nei for de måtte måle blodsukkeret først. Han var helt frisk han også, så alt var helt forgjeves. Bare masse bekymring. 

Anonymkode: f3ce7...ad8

Er bedre å være på den sikkre siden. 

Anonymkode: 2a35a...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2019 den 10.59, Anonym bruker skrev:

hei dere,

 

finnes det flere her som atkket nei til glukosebelatningstest for gravide?

har lest en del om dette og er veldg skeptisk..

 

Anonymkode: 7a405...f38

Jeg takket nei. Det er jo frivillig. Ser ikke vitsen med å utsette meg for det da det ikke var indikasjon. Jeg har i hele mitt voksne liv hatt normalt blodsukker og langtidsblodsukker . Legen min sa at hun synes de nye rutinene er overdreven

Anonymkode: a2f59...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 16.02, Anonym bruker skrev:

Jeg var normalvektig og la på meg lite under siste svangerskap. Hadde ingen risikofaktorer! Gjett hvem som endte opp med svangerskapsdiabetes? 😅

Anonymkode: 46aa2...50b

Da hadde du tydeligvis risikofaktorer. Man kan ha ubalanser i kroppen selv om man er slank, og dette fanges ikke nødvendigvis opp av blodprøver, men må til en hårmineralanalyse. Ifølge blodprøvene mine er jeg frisk som en fisk, men etter hårmineralanalyse vet jeg at jeg har ubalanser i kroppen og det vil ta lang tid å rette de opp. 

Anonymkode: a2f59...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle ønske jeg hadde turt å takke nei. Men følte meg shamet, var 28 år og måtte derfor ta den. De her inne aner ikke hva de snakker om. Det er kjempelett å få feil svar på testen. Du kan være sliten, kvalm, trøtt, redd og den kan slå ut. Og igjen står du redd for å spise, redd for å utvikle diabetes senere i livet, redd for ungen og så er du mest sannsynlig HELT FRISK. På meg slo den ut som om jeg hadde diabetes (altså enda høyere nivåer) fordi jeg fikk angst og var syk da jeg tok den. Mistet fødeplass. Ble helt gal av målingen. Turte ikke spise. Det har skjedd med flere jeg kjenner. Prøv å spise sunt, mosjoner, og er alt normalt så drit i den! Og jeg «vet» den var feil. Hadde normal måling noen dager senere da jeg fikk ta testen hjemme. Men i journalen min står det at jeg hadde det. Blir aldri kvitt det. Og du kan glemme å legge babyen til puppen når du har født, fordi babyene må faste etter spising i to døgn etterpå. Herlige greier. Min gulpa masse og slet med å spise, kunne jeg legge ham til puppen...nei for de måtte måle blodsukkeret først. Han var helt frisk han også, så alt var helt forgjeves. Bare masse bekymring. 

Anonymkode: f3ce7...ad8

Dersom glukosebelastningen viste så høye verdier som samsvarer med diabetes, var det virkelig bra at du tok den. Man tar slike tester for å fange opp nettopp svangerskapsdiabetes og diabetes, ikke for å bekrefte at man er frisk. Angst, redsel, trøtthet osv kan ikke forklare testresultatet. 

Anonymkode: 83e20...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutes ago, Anonym bruker said:

Dersom glukosebelastningen viste så høye verdier som samsvarer med diabetes, var det virkelig bra at du tok den. Man tar slike tester for å fange opp nettopp svangerskapsdiabetes og diabetes, ikke for å bekrefte at man er frisk. Angst, redsel, trøtthet osv kan ikke forklare testresultatet. 

Anonymkode: 83e20...3f8

Klassiske strutser er 100% friske så fremt de ikke tester seg..

Anonymkode: 86d5e...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...