Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #1 Skrevet 10. september 2019 Hva tenker dere om det? Jeg fikk en gang passet påskrevet for å si at jeg er lektor, det var nemlig helt latterlig å skulle hoste opp en tittel når jeg jobber som lærer. Mannen min er sivilingeniør, og ingen synes det er pussig at han presenterer seg som dette og ikke bare ingeniør. Forskjellen er jo den samme, det ene er en tittel uten mastergrad, det andre en tittel med. Hva er det eventuelt som gjør at det i noen yrker er innafor å bruke rett tittel og andre steder ikke? Anonymkode: c2e80...7a2
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #2 Skrevet 10. september 2019 Jantelov og misogyni... Anonymkode: a3ea7...ccf
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #3 Skrevet 10. september 2019 Jeg tror skillet mange ganger går ved om man er offentlig ansatt. Er man det skal man i alle fall ikke tro man er noe! Og man skal ikke tro at ens tittel gir en noen form for status! Jeg er selv offentlig ansatt og hverken jeg eller kollegerne bruker våre titler. Jeg har inntrykk av at folk liker å føle seg bedre enn offentlig ansatte - samtidig som de fleste mennesker er avhengig av at vi gjør en god jobb. Anonymkode: 14d81...bec
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #4 Skrevet 10. september 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror skillet mange ganger går ved om man er offentlig ansatt. Er man det skal man i alle fall ikke tro man er noe! Og man skal ikke tro at ens tittel gir en noen form for status! Jeg er selv offentlig ansatt og hverken jeg eller kollegerne bruker våre titler. Jeg har inntrykk av at folk liker å føle seg bedre enn offentlig ansatte - samtidig som de fleste mennesker er avhengig av at vi gjør en god jobb. Anonymkode: 14d81...bec Ja, det er kanskje et poeng. Når du sier det er det faktisk mest folk i det offentlige som ikke bruker titlene sine, ja. HI Anonymkode: c2e80...7a2
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #5 Skrevet 10. september 2019 Jeg søkte jobb som nyutdannet psykolog hos PPT. Fikk beskjed om at de ikke brukte titler, alle underskrev med PP-rådgiver. Takket pent nei. I ettertid tenker jeg det på kanten etisk å skjule titler for folk. Man skal da kunne få vite om den ansatte er sivilingeniør, lektor eller psykolog. Anonymkode: 9dfeb...d83
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #6 Skrevet 10. september 2019 Det er ikke viktig for meg å bruke tittel, for alle andre er jeg "lærer" og så spør de evt hvor og i hva, og jeg kan utdype med førsteamanuensis og hvilket fag og evt hvilket universitet. Anonymkode: 8dbfb...512
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #7 Skrevet 10. september 2019 3 minutes ago, Anonym bruker said: Det er ikke viktig for meg å bruke tittel, for alle andre er jeg "lærer" Og det er muligens et problem. Spesifiserte titler fremhever kompetanse. Du finner nesten ikke leger som bare er "leger". De er kirurger, allmennleger, psykiatre etc. Akkurat her tenker jeg vi kan lære noe av dem. Så jeg presenterer meg oftere som psykologspesialist nå, for å vise at jeg har 5-årig spesialisering i tillegg til grunnutdanning Anonymkode: 9dfeb...d83
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #8 Skrevet 10. september 2019 Det er vel fordi det bare er du som mener tittelen din har noe å si i jobbsammenhengen. Lærer er lærer for de aller fleste. Du blir ikke mer enn det om du har master. Anonymkode: ec660...187
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #9 Skrevet 10. september 2019 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og det er muligens et problem. Spesifiserte titler fremhever kompetanse. Du finner nesten ikke leger som bare er "leger". De er kirurger, allmennleger, psykiatre etc. Akkurat her tenker jeg vi kan lære noe av dem. Så jeg presenterer meg oftere som psykologspesialist nå, for å vise at jeg har 5-årig spesialisering i tillegg til grunnutdanning Anonymkode: 9dfeb...d83 Leger er leger så lenge de ikke snakker med andre leger. Å presentere seg som spesialist er uinteressant og latterlig i de aller fleste sosiale sammenhenger. Det er uinteressant hva du eller jeg har av ytterligere kompetanse. Du fikser sinnet, jeg lærer bort - det er alt folk bryr seg om. Anonymkode: 8dbfb...512
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #10 Skrevet 10. september 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Leger er leger så lenge de ikke snakker med andre leger. Å presentere seg som spesialist er uinteressant og latterlig i de aller fleste sosiale sammenhenger. Det er uinteressant hva du eller jeg har av ytterligere kompetanse. Du fikser sinnet, jeg lærer bort - det er alt folk bryr seg om. Anonymkode: 8dbfb...512 Jeg opplever det litt motsatt, kjenner en del leger - de presenterer seg gjerne i sosiale lag som lege på xxx sykehus. Nesten uten unntak er folk da interessert i å vite hvilken spesialisering de har. Og da spør ikke folk videre med spørsmål ut fra egen helse, men de er oppriktig interessert, hva som gjorde at de valgte den spesialiteten, hvor lang tid det tok, hvor de studerte, hvorfor de liker akkurat dette feltet. Jeg tror rett og slett dette er individuelt, og mulig en del miljøbetinget. Tror muligens at det er noe med de som er offentlig ansatte. Jeg har hatt samtaler med ulike slike, hvor de gjerne har presentert seg ut fra stillingen de er ansatt i. Fordi jeg da har visst at personer med tildels svært ulike utdanninger kan få disse stillingene, så har jeg noen ganger spurt hvilken utdanning/bakgrunn de har. Flere har stusset på spørsmålet, nesten så de har følt ubehag med det. Andre har blitt glad for å bli spurt (gjerne de som har utdanning som er mer spisset mot akkurat den stillingen). Anonymkode: c8fa2...f2e
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #11 Skrevet 10. september 2019 Jeg skjønner ikke helt at det er noe å ta seg nær av. Jeg er siviløkonom (master), men bruker ikke tittelen min om noen spør meg hva jeg jobber med. Da sier jeg at jeg økonomiansvarlig feks. Jeg tror ikke det er sånn at folk i det private ser ned på de som jobber i det offentlige, jeg tror det er de som jobber i det offentlige som tar seg veldig nær av bagateller fordi de tror det er sånn. Anonymkode: 1195b...f00
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #12 Skrevet 10. september 2019 20 minutes ago, Anonym bruker said: Leger er leger så lenge de ikke snakker med andre leger. Å presentere seg som spesialist er uinteressant og latterlig i de aller fleste sosiale sammenhenger. Det er uinteressant hva du eller jeg har av ytterligere kompetanse. Du fikser sinnet, jeg lærer bort - det er alt folk bryr seg om. Anonymkode: 8dbfb...512 Det er ikke min erfaring at de bare svarer lege. Ikke minst fordi tittel sier noe om hvor/hva man jobber med. Og for å svare på hi. For meg er det greit å vite at læreren i norsk er lektor. Kvalitetsstempel. Anonymkode: 9dfeb...d83
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #13 Skrevet 10. september 2019 Driver man seriøst å presenterer seg for andre med yrkestittel altså? ☺️ Anonymkode: 80981...fdb
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #14 Skrevet 10. september 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er kanskje et poeng. Når du sier det er det faktisk mest folk i det offentlige som ikke bruker titlene sine, ja. HI Anonymkode: c2e80...7a2 Du ER jo lektor, enten du jobber som lærer eller om du er arbeidsledig. Du kan til og med jobbe som noe annet. Jeg er lektor, jobber som sanger og kordirigent. Anonymkode: e5cc1...a5e
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #15 Skrevet 10. september 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda, mine foreldre er leger. Selv om de er spesialister er det helt naturlig å bruke den enkle betegnelsen lege i noen sammenhenger, særlig der det ikke er relevant å dra inn spesialiteten. Leger har en fagoffentlighet og et fagfellesskap som går utover spesialitetsgrensene, og noen ganger kan man rett og slett være «leger». I sosiale sammenhenger er det ikke så vanlige å presentere seg med en full liste over kvalifikasjoner, men si at man er «lege», enkelt og greit. «Psykologspesialist» er en tåpelig og pompøs tittel som dessverre er typisk for hvordan psykologer prøver å imitere (det de tror er) legenes yrkeskultur og tittelbruk (studerer psykologi selv), fordi den i motsetning til de titlene leger bruker ikke gir noen mer merinformasjon. En lege som er spesialist i barnesykdommer kaller seg ikke «legespesialist», men barnelege, der poenget ikke er å skryte av spesialiststatusen og alle årene man har brukt på den, men gi merinformasjon om hvilket fagfelt man jobber med og kan noe om. For folk flest virker det merkelig med psykologer som insisterer på å kalle seg «psykologspesialist», og jeg tror ikke vanlige folk egentlig skiller noe særlig skille mellom «psykologer» og «psykologspesialister». Jeg ville foretrekke å kalle meg «psykolog», selv med eventuell spesialistutdanning. Anonymkode: 3da07...dea Nettopp. Anonymkode: 8dbfb...512
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #16 Skrevet 10. september 2019 Tittelen min er Cloud Program Executive, jeg bruker den stort sett aldri. Er det noen som kan gjette hva jeg gjør utfra tittelen min 🙂 Anonymkode: 614b4...bc5
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #17 Skrevet 10. september 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jantelov og misogyni... Anonymkode: a3ea7...ccf Ja så klart det er misogyni, eller hat mot kvinner på godt norsk. En kvinne som sier hun er psykolog blir selvsagt hetset på det groveste, mens en mann blir hyllet om han oppgir å være psykolog. Anonymkode: af3ee...c7c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #18 Skrevet 10. september 2019 Jeg bruker tittelen min hver gang jeg sender en e-post, siden den automatisk signeres med navn, tittel, arbeidssted og telefonnummer. Anonymkode: 9597d...47a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #19 Skrevet 10. september 2019 Hvis noen spør så sier jeg min tittel, helsesekretær, sier jeg bare sekretær så er det vanskelig å vite hvor jeg jobber. Anonymkode: ee16f...3fb
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. september 2019 #20 Skrevet 10. september 2019 Har bare brukt lektortittelen når jeg skulle understreke utdanning. Til vanlig er lærer godt nok. Og jeg synes lektorlaget er veldig pretensisøse.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #21 Skrevet 10. september 2019 Jeg er spesialsykepleier med en ekstra videreutdanning, men jeg presenterer meg aldri som annet enn sykepleier hvis ikke det er relevant i jobbsammenheng. På samme måte som jeg ikke kaller meg administrerende direktør-frue Olsen selv om mannen jeg er gift med heter Olsen til etternavn og har jobb som adm dir. Med mindre det er relevant er ikke tittelen viktig. Jeg er sykepleier, det er for meg mer enn et yrke, det er den jeg er. Resten får du vite om du trenger det. Det er i overkant å skulle presentere seg med full tittel. Anonymkode: 9b7ea...e69
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #22 Skrevet 10. september 2019 Jeg har en stillingstittel, og en yrkestittel. Bruker stort sett bare stillingstittelen min da den sier mer om kvalifikasjonene mine (i den konkrete stillingen) enn det yrkestittelen gjør. Uansett, jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være så ille å bli omtalt som lærer jeg da-det er jo det slik du utøver utdannelsen din? Uavhengig om du har lav eller høy utdannelse så er det i mine øyne ganske uattraktivt å trekke frem utdannelsesnivået sitt i tide og utide. Jeg har noen kollegaer som gjør det-og tro meg, de gjør ikke nødvendigvis en bedre jobb enn andre pga det 😉 Anonymkode: 0d68e...357
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #23 Skrevet 10. september 2019 Det er forskjell på utdannelse og yrke. Min utdannelse er sivilingeniør. Jeg presenterer meg aldri med utdannelsen min. Jeg presenterer meg med yrket mitt; jeg er leder i XXX. Anonymkode: 9f465...3ae
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #24 Skrevet 10. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en stillingstittel, og en yrkestittel. Bruker stort sett bare stillingstittelen min da den sier mer om kvalifikasjonene mine (i den konkrete stillingen) enn det yrkestittelen gjør. Uansett, jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være så ille å bli omtalt som lærer jeg da-det er jo det slik du utøver utdannelsen din? Uavhengig om du har lav eller høy utdannelse så er det i mine øyne ganske uattraktivt å trekke frem utdannelsesnivået sitt i tide og utide. Jeg har noen kollegaer som gjør det-og tro meg, de gjør ikke nødvendigvis en bedre jobb enn andre pga det 😉 Anonymkode: 0d68e...357 Det gjør jeg ikke. Normalt svarer jeg bare lærer, men dersom jeg får oppfølgingsspørsmål presiserer jeg gjerne. Det jeg lurte på var vel mer hvorfor jeg automatisk presenterer meg med en arbeidstittel som indikerer en vesentlig mye lavere utdanning enn jeg har (fordi den er så innarbeidet?), mens mannen min automatisk kan presentere seg med rett tittel. Det betyr jo egentlig ikke noe, men jeg synes det er litt rart at det er sånn. Anonymkode: c2e80...7a2
Anonym bruker Skrevet 10. september 2019 #25 Skrevet 10. september 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det blir veldig pompøst å si sykepleier. Gå for sjukesøster eller bare søster. Anonymkode: 3da07...dea 😂😂😂 Anonymkode: 7816f...c98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå