Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #1 Skrevet 7. september 2019 Datteren min på ti har tydelig hår under armene. Hun sier ingenting til dette selv, men jeg husker at jeg ikke fikk lov å barbere bort da jeg var litt eldre enn henne og at det ble kommentert i svømmingen etc. Jeg skammer meg veldig. Bør jeg oppfordre henne til å fjerne det? Anonymkode: c895c...d2a
amandine Skrevet 7. september 2019 #2 Skrevet 7. september 2019 Jeg synes ikke du trenger å oppfordre henne til å fjerne det. Men hvis hun ymter frempå om at hun vil kan du vise henne og legge til rette.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #3 Skrevet 7. september 2019 Nei, det synes jeg ikke. Men du kan kjøpe en ladyshaver e.l. til henne og legge i skuffen på badet og si at den er hennes og den kan hun bruke når og om hun en dag føler for å fjerne noen hår. Har jenter på 10 og 12 selv og de vet at jeg barberer meg på leggene og under armene, men jeg har sagt at det er helt frivillig å fjerne hår så dette kan de styre som de vil. 12-åringen har prøvd å fjerne hårene på leggene en gang denne sommeren, men synes ikke noe om stikkingen etterpå, så hun har gjort det bare den ene gangen. Anonymkode: 41103...3e5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #4 Skrevet 7. september 2019 49 minutter siden, amandine skrev: Jeg synes ikke du trenger å oppfordre henne til å fjerne det. Men hvis hun ymter frempå om at hun vil kan du vise henne og legge til rette. Dette! La det ligge, helt til hun nevner noe om det selv. Da kan du vise og lære henne hvordan å fjerne hår. Anonymkode: 91d4f...0f9
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #5 Skrevet 7. september 2019 Jenta mi på 12 år har ikke fått hår ennå, men jeg har snakket med henne om dette flere ganger allerede fra hun var ganske liten, f.eks hvis hun har vært på badet når jeg har dusjet eller barbert armhuler etc. Jeg har forklart henne at det er helt naturlig å ha hår på disse stedene og at man velger selv om man vil barbere det bort eller ikke. Når hun selv får hår så kommer jeg ikke til å oppfordre henne til å barbere, men hun vil få lov og mulighet hvis hun ønsker det. Anonymkode: 7cb6c...f39
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #6 Skrevet 7. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Datteren min på ti har tydelig hår under armene. Hun sier ingenting til dette selv, men jeg husker at jeg ikke fikk lov å barbere bort da jeg var litt eldre enn henne og at det ble kommentert i svømmingen etc. Jeg skammer meg veldig. Bør jeg oppfordre henne til å fjerne det? Anonymkode: c895c...d2a Selvfølgelig ikke. Det er jo lov å håpe at dagens unge jenter ikke blir like hysteriske når det gjelder kroppshår (på kvinner riktignok) som mødrene deres er. Anonymkode: 6fd83...32f
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #7 Skrevet 7. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det synes jeg ikke. Men du kan kjøpe en ladyshaver e.l. til henne og legge i skuffen på badet og si at den er hennes og den kan hun bruke når og om hun en dag føler for å fjerne noen hår. Har jenter på 10 og 12 selv og de vet at jeg barberer meg på leggene og under armene, men jeg har sagt at det er helt frivillig å fjerne hår så dette kan de styre som de vil. 12-åringen har prøvd å fjerne hårene på leggene en gang denne sommeren, men synes ikke noe om stikkingen etterpå, så hun har gjort det bare den ene gangen. Anonymkode: 41103...3e5 Det synes jeg ikke du skal gjøre. Det er bare en indirekte måte å si at hår er ekkelt og bør fjernes. Vent til hun eventuelt sier noe selv eller du ser at hun har forsøkt å fjerne det. Da kan du kjøpe til henne, eller gi henne en du har liggende. Husk at om du snakker negativt om kroppshår til henne øker du sansynligheten fpr at hun skal komme med ekle kommentarer til andre om det samme. Anonymkode: 023a0...3a2
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #8 Skrevet 7. september 2019 Jeg kjøpte inn nye barberhøvler og sa ifra hvor det ligger ekstrablader, slik at de kunne ta når de ville ha. Eldste ordnet dette selv, yngst kom og spurte meg hvordan hun skulle gjøre det. Slik var jeg vant til fra min barndom og syns det var en grei måte. Mamma brukt bare engangshøvler, men sa ifra lenge før meg og min søster begynte å bruke det hvor de lå. Eneste kriteriet var å siifra før det ble tomt at det trengtes påfyll siden hun brukte slikt til så mye rart. Nuppefjerner feks og pappa brukte de sjeldent men han kan finne på å bruke den som høvel osv, så vi måtte ha litt lager. Anonymkode: d70cc...ad4
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #9 Skrevet 7. september 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Datteren min på ti har tydelig hår under armene. Hun sier ingenting til dette selv, men jeg husker at jeg ikke fikk lov å barbere bort da jeg var litt eldre enn henne og at det ble kommentert i svømmingen etc. Jeg skammer meg veldig. Bør jeg oppfordre henne til å fjerne det? Anonymkode: c895c...d2a Unnskyld meg, men er du helt idiot? La det være, det finner hun ut av selv! Anonymkode: 7275d...b3d
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #10 Skrevet 7. september 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Unnskyld meg, men er du helt idiot? La det være, det finner hun ut av selv! Anonymkode: 7275d...b3d Hjelp 😳 Anonymkode: 2246a...93b
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #11 Skrevet 7. september 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Unnskyld meg, men er du helt idiot? La det være, det finner hun ut av selv! Anonymkode: 7275d...b3d Har du gkemt å ta pilla di i dag? Anonymkode: 68ccd...cc2
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #12 Skrevet 7. september 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du gkemt å ta pilla di i dag? Anonymkode: 68ccd...cc2 For en dum mor egentlig, helt utrolig. Jeg bruker ikke å henge ut noen eller si noe sånt, men å spør om et så dumt spørsmål fortjener dumme svar altså. Jeg beklager virkelig. At det går an... Anonymkode: 7275d...b3d
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #13 Skrevet 8. september 2019 Jeg har tenkt på litt av det samme. Dattera mi på 6 år har fått hår nedentil, og faren hennes spurte meg om vi burde klippe det. Jeg har vel kommet fram til at jeg får gjøre en vurdering den dagen hun kommer og ber om der selv eller at det kommer til å plage henne på noen måte. Jeg regner jo med at hun blir alene om å ha det i noen år. Jeg tenker at det samme gjelder dattera di. Hvis det plager henne og hun kommenterer det selv, så kan du jo ta en vurdering av det da. Anonymkode: af514...548
Blondzilla Skrevet 8. september 2019 #14 Skrevet 8. september 2019 (endret) Nå har jeg gutter og de er små så dette er ingen problemstilling for meg, men jeg tror jeg ville vist henne hvordan hun barberer det bort. Kanskje kjøpt en maskin for da er det vanskeligere å skjære seg. Jeg tror ikke nødvendigvis at hun vil si fra om det plager henne. Jeg syntes ihvertfall sånnt var veldig flaut. Endret 8. september 2019 av Blondzilla
Blondzilla Skrevet 8. september 2019 #15 Skrevet 8. september 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har tenkt på litt av det samme. Dattera mi på 6 år har fått hår nedentil, og faren hennes spurte meg om vi burde klippe det. Jeg har vel kommet fram til at jeg får gjøre en vurdering den dagen hun kommer og ber om der selv eller at det kommer til å plage henne på noen måte. Jeg regner jo med at hun blir alene om å ha det i noen år. Jeg tenker at det samme gjelder dattera di. Hvis det plager henne og hun kommenterer det selv, så kan du jo ta en vurdering av det da. Anonymkode: af514...548 6 år? Det var da veldig tidlig. Har hun en tilstand eller er dette innenfor normalen?
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #16 Skrevet 8. september 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: For en dum mor egentlig, helt utrolig. Jeg bruker ikke å henge ut noen eller si noe sånt, men å spør om et så dumt spørsmål fortjener dumme svar altså. Jeg beklager virkelig. At det går an... Anonymkode: 7275d...b3d Beklager du at du er idiot? Det hjelper ikke det, vet du. Anonymkode: b6950...114
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #17 Skrevet 8. september 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: For en dum mor egentlig, helt utrolig. Jeg bruker ikke å henge ut noen eller si noe sånt, men å spør om et så dumt spørsmål fortjener dumme svar altså. Jeg beklager virkelig. At det går an... Anonymkode: 7275d...b3d Du beklager jo ikke noe som helst, hadde du gjort det, så hadde du ikke kommet med mer oppgulp Anonymkode: 68ccd...cc2
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #18 Skrevet 8. september 2019 1 time siden, Blondzilla skrev: 6 år? Det var da veldig tidlig. Har hun en tilstand eller er dette innenfor normalen? Ja, det er tidlig. Hun har ingen tilstand nei. Har vært til lege med henne og også målt skjelettalderen hennes. Den er 7,5 år. Så ikke stor forskjell der. Hun skal komme tilbake om et års tid, men hvis hun ikke har fått flere tegn på pubertet, så er alt ok og det blir ikke noe mer oppfølging. Anonymkode: af514...548
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #19 Skrevet 8. september 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er tidlig. Hun har ingen tilstand nei. Har vært til lege med henne og også målt skjelettalderen hennes. Den er 7,5 år. Så ikke stor forskjell der. Hun skal komme tilbake om et års tid, men hvis hun ikke har fått flere tegn på pubertet, så er alt ok og det blir ikke noe mer oppfølging. Anonymkode: af514...548 Du vurderer ikke seriøst å fjerne kjønnshårene til en 6-åring?!? Anonymkode: 6fd83...32f
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #20 Skrevet 8. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har tenkt på litt av det samme. Dattera mi på 6 år har fått hår nedentil, og faren hennes spurte meg om vi burde klippe det. Jeg har vel kommet fram til at jeg får gjøre en vurdering den dagen hun kommer og ber om der selv eller at det kommer til å plage henne på noen måte. Jeg regner jo med at hun blir alene om å ha det i noen år. Jeg tenker at det samme gjelder dattera di. Hvis det plager henne og hun kommenterer det selv, så kan du jo ta en vurdering av det da. Anonymkode: af514...548 Foreslo faren til barnet ditt å klippe kjønnshåret til ei som 6 år? Overgrep neste.. Anonymkode: bd4f5...c90
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #21 Skrevet 8. september 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Du vurderer ikke seriøst å fjerne kjønnshårene til en 6-åring?!? Anonymkode: 6fd83...32f Hvis du hadde lest i innlegget jeg skrev, så hadde du lest at jeg ikke kommer til å vurdere det før hun eventuelt en gang kommer til å be om dette, eller at det blir problematisk for henne at hun er den eneste i klassa med hår der. Så jeg har enda ikke foretatt noen vurdering av dette. Anonymkode: af514...548
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #22 Skrevet 8. september 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Foreslo faren til barnet ditt å klippe kjønnshåret til ei som 6 år? Overgrep neste.. Anonymkode: bd4f5...c90 Han foreslo ikke, han spurte meg om det var noe å vurdere. Dette fordi han bekymrer seg for at dette er noe hun kan bli mobbet for. Da jeg sa at jeg ikke syns vi trenger å vurdere dette på nåværende tidspunkt, så spurte han ikke noe mer ang dette. Det er slettes ikke overgrep neste. Jeg vet jo hvor mye det plaget meg med kroppshår da jeg gikk på ungdomsskolen. Det jeg husker er vel bare at jeg blant annet ikke hadde lyst til å stupe fra kanten, for jeg ville ikke gå opp av bassenget og stå foran de andre. Men det endte med at mamma fant fram høvelen da jeg skulle på en slags tilstelning med skolen og nektet å bruke tynn strømpebukse pga hårene på leggene. Anonymkode: af514...548
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #23 Skrevet 19. september 2019 La ungen velge det selv. Men man kan snakke om det, gjort det med mine siden de var små siden de ser jeg shaver. Eldste som er 12 har fått litt hår over alt, men startet i sommer med å ta bort alt, sett at noen av venninner ikke har gjort det, så det er forskjellig etter som hva de ønsker selv Anonymkode: c3e37...4f1
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #24 Skrevet 19. september 2019 Jeg jobber i videregående skole. Flere av elevene mine fjerner ikke håret under armene, og går i ermeløs topper eller singleter. Det virker som om dette har blitt en trend blant mange unge jenter. Anonymkode: 86405...0d5
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #25 Skrevet 19. september 2019 Herregud LA KROPPEN TIL UNGEN DIN VÆRE! Den er hennes og hun gjør hva hun vil med det. Ikke bland deg. Anonymkode: 9b23e...949
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå