Anonym bruker Skrevet 5. september 2019 #26 Skrevet 5. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Den blinde kan ledes av personalet. Det er bedre at hunden står ute enn at den gjør noen syk. Anonymkode: 4dbfb...a86 For det første - det er ikke lov å sette igjen en hund utenfor butikk, legekontor osv. Ikke lov som i ikke lov i henhold til norsk lov. Norsk lov tillater også at førerhunder tas med steder hvor det normalt ikke er lov med dyr/hund. For det andre - det å trene en førerhund koster flere hundre tusen kroner å utdanne. For det tredje - den blinde må utdannes. For det fjerde - etter at hunden er utdannet tar det tid for fører og hund å tilpasse seg hverandre og stole på hverandre. Det utdannes kun ca. 40 førerhunder pr. år. Det er brukt ressurser på langt flere hunder, men minst halvparten viser seg etterhvert å ikke egne seg til førerhunder. Å sette en førerhund fra seg ubeskyttet og alene utenfor vil - i tillegg til et direkte lovbrudd - også være svært uansvarlig. Visste du at en førerhund trenes til å stole så på seg selv at den skal trosse direkte ordrer hvis den blinde gir en ordre som hunden ser kan sette den blinde i fare? Å lære en hund å følge ordre er ikke noe problem. Å lære en hund til å ta egne vurderinger og nekte direkte ordrer der ordren ikke er trygg, det er mer enn vanskelig - men livreddende. Man kan ikke bare sette igjen en slik hund alene og ubeskyttet! Det burde være opplagt! Min mor er veldig allergisk mot hund. Der hun tidligere gikk til lege var det også en blind person med førerhund som var pasient. Min mor løste det første gang de var der samtidig med å gå ut og vente ute, sekretær hentet henne. Andre gangen det skjedde hadde de et ledig rom som min mor kunne vente. Hun sa at selvfølgelig måtte hun finne en løsning. Anonymkode: 48fdb...3c3
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #27 Skrevet 6. september 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er bare noe du finner på, siden servicehunder har rett på å være med overalt Anonymkode: 75e5b...e18 Servicehunder har oftest en uskreven regel om at personen som kom først har førsteretten. Har jobbet med noen som hadde servicehund og var det allergikere ett sted ventet vi ute til timen var. Men var vi først måtte den andre personen vente utenfor. Anonymkode: 4b492...874
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #28 Skrevet 6. september 2019 Hvis man kommer på legekontoret og er allergisk mot parfyme, hvem må gå, allergikerne eller den som har dynka seg i parfyme? Anonymkode: b562c...c57
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #29 Skrevet 6. september 2019 Servicehunder holder jeg utenfor i mitt svar. Det jeg derimot har sterkt imot, er at folk drar med seg bikkjer overalt. I det senere har jeg observert etter hvert ganske mange som bærer med seg disse bittesmå gneldrete veskehundene sine overalt. På kjøpesentre, på offentlige kontorer, post og bank. Der har ikke hunder noe å gjøre! Anonymkode: 5f916...477
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #30 Skrevet 6. september 2019 Det gleder meg at disse folkene nå får møte karma. Anonymkode: 067f0...9ed
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #31 Skrevet 6. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Servicehunder holder jeg utenfor i mitt svar. Det jeg derimot har sterkt imot, er at folk drar med seg bikkjer overalt. I det senere har jeg observert etter hvert ganske mange som bærer med seg disse bittesmå gneldrete veskehundene sine overalt. På kjøpesentre, på offentlige kontorer, post og bank. Der har ikke hunder noe å gjøre! Anonymkode: 5f916...477 Hvis det ikke er forbudt, så har de lov til å ta de med. Endel steder tillater hunder. Anonymkode: 75e5b...e18
Anonym bruker Skrevet 7. september 2019 #32 Skrevet 7. september 2019 På 6.9.2019 den 16.36, Anonym bruker skrev: Hvis man kommer på legekontoret og er allergisk mot parfyme, hvem må gå, allergikerne eller den som har dynka seg i parfyme? Anonymkode: b562c...c57 Helt klart den som har dynka seg i parfyme, siden det er grusomt for alle andre uavhengig av allergi eller ikke. Anonymkode: 66f80...f31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå