Gå til innhold

Hva har veganere på maten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får besøk til lunsj til uka, og hadde tenkt å ha nybakte rundstykker og litt godt pålegg. Nå viser det seg at hun ene har blitt veganer siden sist, og jeg trenger tips til hva jeg kan sette fram som hun kan spise annet enn syltetøy og grønnsaker. Finnes det vegansk pålegg?

Anonymkode: 2d2a6...f98

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får besøk til lunsj til uka, og hadde tenkt å ha nybakte rundstykker og litt godt pålegg. Nå viser det seg at hun ene har blitt veganer siden sist, og jeg trenger tips til hva jeg kan sette fram som hun kan spise annet enn syltetøy og grønnsaker. Finnes det vegansk pålegg?

Finnes vegansk ost. 

Skrevet

Syntes du skal kjøpe syltetøy, hvorfor skal du styre fordi hun er sær i matveien... 

Anonymkode: 67412...541

Skrevet

Sønnen min er ikke veganer, men han spiser kun syltetøy, banan eller grønnsaker på brødet. Til nybakte rundstykker er hummus eller baba ganoush også godt. Eller ajvar og oliven.

Anonymkode: 6a69a...9d8

Skrevet

Hummus og paprika. Avocado med sitron og pepper. Tomatskiver med olje og basilikum. Peanøttsmør eller annet nøttesmør. 

Anonymkode: 8bf22...79c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Syntes du skal kjøpe syltetøy, hvorfor skal du styre fordi hun er sær i matveien... 

Anonymkode: 67412...541

Noen av oss ønsker at gjestene skal trives og føle seg velkommen.

Skrevet

Hummus var en god idé. Det er jo veldig godt!

Skrevet

Hummus! Lages lett og billig selv. Avokado, tartex (helsekostbutikk, et pålegg på tube), pesto og grønnsaker, god olivenolje og tomat med maldonsalt osv. 

Anonymkode: d51b9...b55

Skrevet

vegansk ost er dyrt så de hadde ikke jeg kjøpt, men hadde kjøpt gode salatblader, avocado, rødløk, paprika, agurk, squash. Ville kanskje laget en blanding med paprika, squash og rødløk å frest det på pannen med fajitaskrydder det er kjempegodt 🙂

Anonymkode: 18dbe...92b

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hummus! Lages lett og billig selv. Avokado, tartex (helsekostbutikk, et pålegg på tube), pesto og grønnsaker, god olivenolje og tomat med maldonsalt osv. 

Pesto har jeg jo allerede. Både rød og grønn. Har bare ikke tenkt på at det kan brukes som pålegg. Er det noe spesielt jeg må tenke på når det gjelder rundstykkene annet enn å bruke olje istedenfor smør og ikke pensle med egg? Er gjær vegansk?

Gjest Antarctica
Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pesto har jeg jo allerede. Både rød og grønn. Har bare ikke tenkt på at det kan brukes som pålegg. Er det noe spesielt jeg må tenke på når det gjelder rundstykkene annet enn å bruke olje istedenfor smør og ikke pensle med egg? Er gjær vegansk?

Gjær er en sopp.

Skrevet

Husk at en del syltetøy bruker lus som farge. De fleste lett syltetøy. Mener å huske at Klem jordbær (ikke lett) er vegansk. Finnes også vegansk side på Facebook hvor du kan få råd fra "eksperter".

Anonymkode: f95c1...0c0

Skrevet

Og peanøtter. Gjerne økologisk. Rema har også et nøttepålegg/sjokolade som er vegansk.

Skrevet

Peanøttsmør altså.

Skrevet

Kan du ikke bare spørre henne slik at du slipper å lage masse spessialmat mens hun ender med å såise syltetøy.

Anonymkode: c1eb1...957

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke bare spørre henne slik at du slipper å lage masse spessialmat mens hun ender med å såise syltetøy.

Anonymkode: c1eb1...957

Det kunne jeg sikkert, men siden jeg selv trenger tilrettelegging av mat pga allergier, så vet jeg hvor mye jeg setter pris på at noen bare ordner noe til meg. Halvparten av alle "Hva kan du spise?" er jo egentlig skjulte oppfordringer til å ta med noe selv. Etter å ha lest her inne en stund, så ser jeg jo holdningene til en del ikke akkurat er supergjestfrie når noen ikke kan spise alt. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kunne jeg sikkert, men siden jeg selv trenger tilrettelegging av mat pga allergier, så vet jeg hvor mye jeg setter pris på at noen bare ordner noe til meg. Halvparten av alle "Hva kan du spise?" er jo egentlig skjulte oppfordringer til å ta med noe selv. Etter å ha lest her inne en stund, så ser jeg jo holdningene til en del ikke akkurat er supergjestfrie når noen ikke kan spise alt. 

Nei vettuhva! Den der får du ikke kaste på oss!! Når vi spør, så er det jo fordi vi lurer og for å slippe å lage opp /kjøpe inn masse mat den som kommer likevel ikke kan spise/liker. Hadde vi villet at folk tok med selv hadde vi jo spurt om det!! Makan til frekkhet å legge ord i munn på oss slik når vi faktisk bare prøver være gode vertinner! Det blir jo søren meg feil uansett for dere som faktisk krever litt mer enn andre. 

Anonymkode: ccdac...4fc

Skrevet

Skulle jeg spist to halve rundstykker (nybakt er dødsgodt i seg selv!) med veganpålegg nå og kunne velge fritt jeg valgt den ene med pesto i bunn, et salatblad, godt med avokado og alfa-alfa spirer på toppen. På det andre ville jeg hatt masse hummus i bunn, to friske tomatskiver, avokado og maldonsalt på toppen. Kanskje hakkede usaltede cashewnøtter oppå hummusen om det var plass. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle jeg spist to halve rundstykker (nybakt er dødsgodt i seg selv!) med veganpålegg nå og kunne velge fritt jeg valgt den ene med pesto i bunn, et salatblad, godt med avokado og alfa-alfa spirer på toppen. På det andre ville jeg hatt masse hummus i bunn, to friske tomatskiver, avokado og maldonsalt på toppen. Kanskje hakkede usaltede cashewnøtter oppå hummusen om det var plass. 

Slutt da! Jeg blir sulten😋🍴🌱🥑

Skrevet

Pesto er ikke vegansk. Inneholder parmesanost.

Anonymkode: 9d39b...c81

Skrevet

Du vet følelsen du får av at det vannes i munnen når du steker godt kjøtt? Det er samme følelse veganere får når de klipper gress.

Så prøv deg med å gå ut i hagen og klipp noe gress å ha på smørebrødet.

Anonymkode: d2a22...523

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pesto er ikke vegansk. Inneholder parmesanost.

Anonymkode: 9d39b...c81

Hysj da, det man ikke vet har man ikke vondt av😜

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hysj da, det man ikke vet har man ikke vondt av😜

Uffda, glemte det 😬 Kan lage selv, fersk basilikum, hvitløk, god olje, litt godt salt:-) 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet følelsen du får av at det vannes i munnen når du steker godt kjøtt? Det er samme følelse veganere får når de klipper gress.

Så prøv deg med å gå ut i hagen og klipp noe gress å ha på smørebrødet.

Anonymkode: d2a22...523

Gratulerer med dagens dummeste kommentar. Den vitsen der er så gammel og utbrukt at det er pinlig.

Anonymkode: f4f1a...8de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...