Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #1 Skrevet 31. august 2019 Hvordan går det ann? Er de litt dumme? Anonymkode: 9831d...353
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #2 Skrevet 31. august 2019 Klart det går an, og nei, det betyr ikke at de er litt dumme Anonymkode: c1e46...c59
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #3 Skrevet 31. august 2019 Kan være mange årsaker til det. Noen har aldri opplevd at det diskuteres politikk på en ordentlig måte hjemme. Noen har knapt hatt noe om det på skolen. Noen føler det er uoverkommelig å forstå hva som faktisk skiller partiene. Noen synes det ikke er vits i likevel, de føler stemmen deres ikke betyr noe. Noen mister troen på politikere som lover gull og grønne skoger under valg og så gjør det motsatte når de får makt. Noen er lei av at partiene deres inngår samarbeid med parti de aldri ville ha stemt på. Noen har livssituasjoner som gjør at de ikke har overskudd til å engasjere seg. Noen har livssituasjoner som gjør at de ikke greier å følge med. Noen har livssituasjoner som gjør at de har gitt opp håpet. Noen bryr seg bare ikke. Å anta at folk bare er dumme blir litt... dumt? Anonymkode: 85fbf...f0b
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #4 Skrevet 1. september 2019 Jo jo. Da forstår jeg jo hvordan det går ann at FrP sitter i regjering 😆 Anonymkode: 9831d...353
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #5 Skrevet 1. september 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo jo. Da forstår jeg jo hvordan det går ann at FrP sitter i regjering 😆 Anonymkode: 9831d...353 Og det minnet meg om at mange kun er opptatt av sin egen navle, og dermed stemmer populistisk på en eller svært få enkeltsaker, fremfor en helhetspolitikk. Det er skremmende med den populismen som vokser frem i stadig flere land. Samtidig med at det flere steder blir mer diktaturlignende tilstander. Dårlig kombinasjon. Anonymkode: 85fbf...f0b
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #6 Skrevet 1. september 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og det minnet meg om at mange kun er opptatt av sin egen navle, og dermed stemmer populistisk på en eller svært få enkeltsaker, fremfor en helhetspolitikk. Det er skremmende med den populismen som vokser frem i stadig flere land. Samtidig med at det flere steder blir mer diktaturlignende tilstander. Dårlig kombinasjon. Anonymkode: 85fbf...f0b Verste av alt er at nå begynner venstresiden også og bli veldig populistisk Anonymkode: 8907c...d65
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #7 Skrevet 1. september 2019 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Verste av alt er at nå begynner venstresiden også og bli veldig populistisk Anonymkode: 8907c...d65 Det er populismens dårlige spiral. Noen vinner på populistiske saker, andre som er mer edruelige og sannferdige blir ikke hørt. Så forsøker andre seg på populisiske saker for å bli hørt. Og så har vi en sakspolitikk, ikke en helhetspolitikk. Fordummende hele greia. Og skremmende. Anonymkode: 85fbf...f0b
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #9 Skrevet 1. september 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan være mange årsaker til det. Noen har aldri opplevd at det diskuteres politikk på en ordentlig måte hjemme. Noen har knapt hatt noe om det på skolen. Noen føler det er uoverkommelig å forstå hva som faktisk skiller partiene. Noen synes det ikke er vits i likevel, de føler stemmen deres ikke betyr noe. Noen mister troen på politikere som lover gull og grønne skoger under valg og så gjør det motsatte når de får makt. Noen er lei av at partiene deres inngår samarbeid med parti de aldri ville ha stemt på. Noen har livssituasjoner som gjør at de ikke har overskudd til å engasjere seg. Noen har livssituasjoner som gjør at de ikke greier å følge med. Noen har livssituasjoner som gjør at de har gitt opp håpet. Noen bryr seg bare ikke. Å anta at folk bare er dumme blir litt... dumt? Anonymkode: 85fbf...f0b Takk, for et flott menneske du er 💕 Anonymkode: f3e39...cc8
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #10 Skrevet 1. september 2019 Jeg kan diskutere politikk, men klarer ikke komme med et fast standpunkt. Mine meninger og verdier er spredd utover alle partiene. Ingen av partiene lyser ut som noe klart valg nettopp på grunn av alle enkeltsaker. Fryktelig rotete debatter og derfor gidder jeg ikke se på eller diskutere politikk. Kan diskutere og argumentere for ting jeg syns er viktig, men knytter det ikke til et parti. Kanskje andre knytter det jeg sier til noe. Ved forrige valg hadde SP det partiprogrammet jeg var mest enig med.. trur jeg.. synes alle partiprogrammene nesten var like utenom veldig få kjernesaker .. Det et ikke klare skiller... Det er derfor det blir rotete. Da kan man nærmest kun stemme på grunn av enkeltsaker ... Blir litt tåpelig. Skjønner godt at ikke alle setter inn i skvalderet og rotet på tvn, men de fleste har meninger og verdier. Videre gidder ikke alle diskutere politikk med andre(kanskje fordi de vet at de andre er sterkt uenige. Vet om flere som interesserer seg for politikk, men ikke vil gå i en diskusjon med Gud og hvermann... så da sier en at en ikke interesserer seg. Anonymkode: ae2ac...b4e
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #11 Skrevet 1. september 2019 Er sånn nogenlunde interessert. Men når jeg ser debattene synes jeg flertallet er for dårlig til å fremme sine saker. De er mer opptatt av å påpeke feil de andre gjør/ har gjort. Anonymkode: bbfa5...4c4
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #12 Skrevet 1. september 2019 Jeg har en svigerinne som ikke en gang følger med på nyhetene og har ikke peiling på hva som skjer i verden. Hun mener alt dette har ingenting med hennes liv å gjøre. Jeg kan ikke begripe det. Hun er ikke dum en gang, bare velger å være ignorant. Anonymkode: e5748...88e
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #13 Skrevet 1. september 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo jo. Da forstår jeg jo hvordan det går ann at FrP sitter i regjering 😆 Anonymkode: 9831d...353 Nettopp! Anonymkode: 842f4...eb7
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #14 Skrevet 1. september 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan diskutere politikk, men klarer ikke komme med et fast standpunkt. Mine meninger og verdier er spredd utover alle partiene. Ingen av partiene lyser ut som noe klart valg nettopp på grunn av alle enkeltsaker. Fryktelig rotete debatter og derfor gidder jeg ikke se på eller diskutere politikk. Kan diskutere og argumentere for ting jeg syns er viktig, men knytter det ikke til et parti. Kanskje andre knytter det jeg sier til noe. Ved forrige valg hadde SP det partiprogrammet jeg var mest enig med.. trur jeg.. synes alle partiprogrammene nesten var like utenom veldig få kjernesaker .. Det et ikke klare skiller... Det er derfor det blir rotete. Da kan man nærmest kun stemme på grunn av enkeltsaker ... Blir litt tåpelig. Skjønner godt at ikke alle setter inn i skvalderet og rotet på tvn, men de fleste har meninger og verdier. Videre gidder ikke alle diskutere politikk med andre(kanskje fordi de vet at de andre er sterkt uenige. Vet om flere som interesserer seg for politikk, men ikke vil gå i en diskusjon med Gud og hvermann... så da sier en at en ikke interesserer seg. Anonymkode: ae2ac...b4e Du vil jo ALDRI finne et parti der du har 100% match med hele partiprogrammet, altså. Du må jo ta noe som ligner dine standpunkter i hovedtrekk, ikke forvente at det skal være en hel liste med politikere som jobber for nøyaktig det DU har inne i hodet. Politikk er å sette folk inn i et tillitsverv, der de stemmer etter sin overbevisning fra sak til sak. Du gir dem den tilliten, på bakgrunn av hvilke saker de har fortalt sin mening om, f eks i løpet av en valgkamp. Anonymkode: 842f4...eb7
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #15 Skrevet 1. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du vil jo ALDRI finne et parti der du har 100% match med hele partiprogrammet, altså. Du må jo ta noe som ligner dine standpunkter i hovedtrekk, ikke forvente at det skal være en hel liste med politikere som jobber for nøyaktig det DU har inne i hodet. Politikk er å sette folk inn i et tillitsverv, der de stemmer etter sin overbevisning fra sak til sak. Du gir dem den tilliten, på bakgrunn av hvilke saker de har fortalt sin mening om, f eks i løpet av en valgkamp. Anonymkode: 842f4...eb7 Fullstendig klar over det og forventer ikke det heller... men leste partiprogrammene forrige gang og klare forskjeller var mørkerødt og mørkeblått. Resten var mer samme suppa med kanskje 1-2 enkeltsaker som var forskjellige. Så da er det ikke rart at folk velger ut i fra populistiske enkeltsaker.. Anonymkode: ae2ac...b4e
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #16 Skrevet 1. september 2019 Jeg følger nok med til å vite hva jeg vil stemme, men interessert er jeg ikke. Politikere minne meg om B-kjendiser. Gjør og sier hva som helst, så lenge de får litt PR. Anonymkode: ede7d...d65
the amazing spidermamma Skrevet 1. september 2019 #17 Skrevet 1. september 2019 Jeg har opplevd at mange som sier at de ikke er interessert i politikk ikke tenker over hva politikk egentlig er. Spør du dem om hva de synes om bompenger, bemanning i barnehage, eldreomsorg osv, så har de ganske sikkert en mening, men hvis du spør om de er opptatt av politikk, tenker de på kjedelige debatter med politikere som krangler.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #18 Skrevet 1. september 2019 Jeg er ikke så veldig interessert i politikk av meg selv, men må vise interesse pga. jobben min (underviser bl.a. i samfunnsfag i VGS). Hovedproblemet mitt er vel mest at jeg føler at måten det politiske spillet fungerer på i dag er så dysfunksjonelt at jeg bare blir irritert og frustrert over hele greien, og når man blir frustrert over noe trekker en seg gjerne unna. Jeg tipper flere har det slik som meg. Før var politikk mye mer fokusert på sak, og med færre og større partier som faktisk gjennomførte mye av politikken sin. Nå er det en popularitetskonkurranse som har kulminerte ut i mange mindre partier fordelt i to hovedblokker hvor ingen helt får gjennomført sin politikk og småkjekler over alt mulig, mens den fjerde statsmakt er mer opptatt av likerklikk enn seriøse nyheter. Anonymkode: 7ed3d...cf1
DetYrer Skrevet 1. september 2019 #19 Skrevet 1. september 2019 Det er jo mange årsaker til det, noen har nok med seg og sitt, men jeg tror kun et fåtalls mennesker går gjennom et helt liv uten å ha tanker om politiske spørsmål... For min del så har jeg endel ganske sterke meninger om ting og tang, men føler det er fånyttes å stemme; vi blir bare sittende med folk som generelt sett mener det samme uansett. Og "det samme" er ofte noe annet enn hva jeg mener. Dessuten så er jeg grunnleggende UENIG i størsteparten av det et politisk parti står for, og det å stemme på et parti fordi de har 1-2 saker jeg er enig i, blir bare feil. Da stemmer jeg jo på alt det andre de står for, som er feil!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #20 Skrevet 1. september 2019 48 minutter siden, DetYrer skrev: Det er jo mange årsaker til det, noen har nok med seg og sitt, men jeg tror kun et fåtalls mennesker går gjennom et helt liv uten å ha tanker om politiske spørsmål... For min del så har jeg endel ganske sterke meninger om ting og tang, men føler det er fånyttes å stemme; vi blir bare sittende med folk som generelt sett mener det samme uansett. Og "det samme" er ofte noe annet enn hva jeg mener. Dessuten så er jeg grunnleggende UENIG i størsteparten av det et politisk parti står for, og det å stemme på et parti fordi de har 1-2 saker jeg er enig i, blir bare feil. Da stemmer jeg jo på alt det andre de står for, som er feil! Du kan da ikke si at regjeringen vi har nå er lik den forrige? Da kan du virkelig ikke følge med! Anonymkode: a8034...ca1
DetYrer Skrevet 1. september 2019 #21 Skrevet 1. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du kan da ikke si at regjeringen vi har nå er lik den forrige? Da kan du virkelig ikke følge med! Anonymkode: a8034...ca1 Selvfølgelig er den det, i det store og det hele, har du sett noe dramatisk skje i Norge de siste årene? Har det blitt lov å selge sprit på Rema 1000 f.eks.? (Heldigvis ikke). De gjør akkurat det samme, alle sammen, og de små endringene de forskjellige gjør er bare filleting.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #22 Skrevet 1. september 2019 Akkurat nå, DetYrer skrev: Selvfølgelig er den det, i det store og det hele, har du sett noe dramatisk skje i Norge de siste årene? Har det blitt lov å selge sprit på Rema 1000 f.eks.? (Heldigvis ikke). De gjør akkurat det samme, alle sammen, og de små endringene de forskjellige gjør er bare filleting. Små filleting som får store konsekvenser for dem det gjelder. For eksempel endringene regjeringen Erna har gjort med skatter, uføreytelser, pleiepenger for syke barn osv osv. Anonymkode: a8034...ca1
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #23 Skrevet 1. september 2019 Definisjonen på idiot er vel noe sånt som en person som ikke er interessert i politikk. Min oppfatning er at mennesker som sier de ikke er interessert i politikk ofte har veldig sterke meninger, men at de har «gitt litt opp», kanskje uten noen gang å ha satt seg skikkelig inn i det. Hvis politikk og politiske diskusjoner aldri har vært en del av oppveksten (utover det det lærte på skolen) er det egentlig ikke så rart. Anonymkode: 92fcc...668
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #24 Skrevet 1. september 2019 1 time siden, DetYrer skrev: Selvfølgelig er den det, i det store og det hele, har du sett noe dramatisk skje i Norge de siste årene? Har det blitt lov å selge sprit på Rema 1000 f.eks.? (Heldigvis ikke). De gjør akkurat det samme, alle sammen, og de små endringene de forskjellige gjør er bare filleting. Au... Det burde være nok å fortelle sannheten om den økonomiske politikken. Med de blå-blå har de som har mer enn nok fra før fått enda mer, mens de som sliter med å få endene til å møtes har fått det enda trangere. Høyre har da aldri glemt sin historie, Høyre var de pengesterkes parti, bedrifteiernes, redernes og de rike arvingenes parti. Disse melte sin egen kake og betalte aller nådigst en så liten lønn til arbeidsfolkene som gjorde jobben. Denne arven forvalter de fremdeles. Arbeiderpartiet er motsvaret. Uten Arbeiderpartiet hadde vi ikke hatt velferdsstaten, permisjonsordninger, sykelønn, stillingsvern. Like rettigheter for alle. Denne kampen pågår daglig, og må holdes varm. Slutter vi å kjempe for arbeidsfolks rettigheter, så står høyresiden parat til å fjerne rettighetene med et pennestrøk. Hvordan i all verden kan du påstå at det bare er filleting som skiller? Anonymkode: 351df...77b
Anonym bruker Skrevet 1. september 2019 #25 Skrevet 1. september 2019 Ikke vokst opp i et hjem som er politisk. Jeg følger med på det som er, men har ikke et parti som er "mitt". Jeg stemmer utifra det som taler mest til det som er viktigest for meg og min familie. Anonymkode: 53353...728
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå