Gå til innhold

Prinsessens bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fin eller ikke fin? 

Jeg synes den er flott! 

Anonymkode: a4a3c...203

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt nydelig bunad på en flott jente!

Anonymkode: 4b9f7...32b

Skrevet

Fin! 

Anonymkode: ed304...1d7

Skrevet

Nydelig!Denne rekonstruerte bunaden har jeg selv ønsket meg. Og at bestemoren har bidratt og at monogramene og riksløven er sydd inn i forklett er bare flotters!

Skrevet

Bunaden er fin, og prinsessa er nydelig! 

Anonymkode: 5409e...b11

Skrevet

Veldig fin!

Anonymkode: 7afa1...562

Skrevet

Stilig!

Men alle bunader er flotte og har sin historie. 😉

Anonymkode: 8cfdc...921

Skrevet

Den er fantastisk nydelig! Må si det er den flotteste bunaden jeg har sett på de kongelige.

Anonymkode: 6d374...51c

Skrevet

Kjempefin 🙂

Anonymkode: 75b84...7a7

Skrevet

Veldig, veldig flott! :)

Anonymkode: 6833d...20a

Skrevet

Den er veldig fin, akkurat slik en bunad skal være. Satt sammen av tradisjon og familie og omtanke. Laget på den måten spiller egentlig ikke hverken utseende eller type bunad noen rolle, den er så utrolig mye mer enn et plagg. 

Skrevet

Kjempefin 😊 

Ikke helt samme snak som meg når det kommer til farger o.l men bunaden er fantastisk fin og satt sammen av tradisjoner og hennes smak. At farmor har vært med å velge og til og med brodere gjør den bare enda mer verdifull. 

Et plagg hun kommer til å ha stor glede av hele livet. 

Anonymkode: 2bd55...824

Skrevet

Den var spelsiell og flott. Nydelig konfirmant. 

Skrevet

Må gå mot strømmen og si at jeg ikke syntes den var noe fin. Fine broderier, men fargene var ikke fine og buksa under samt skoene var veldig lite pent etter min mening. Så ut som en dressbukse med mannlige pensko 

Anonymkode: 44eaa...0dc

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må gå mot strømmen og si at jeg ikke syntes den var noe fin. Fine broderier, men fargene var ikke fine og buksa under samt skoene var veldig lite pent etter min mening. Så ut som en dressbukse med mannlige pensko 

Jeg er helt enig med deg når det kommer til dressbuksa og mannlige pensko. Bunaden burde vært 10 cm lenger, og uten dressbukse og mannlige pensko.

Anonymkode: daebb...7dd

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig med deg når det kommer til dressbuksa og mannlige pensko. Bunaden burde vært 10 cm lenger, og uten dressbukse og mannlige pensko.

Den er langt mer korrekt historisk sett slik den er enn det dere foretrekker...

Anonymkode: 6833d...20a

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke dressbukse. Det er broderte sokker. 

Jeg synes bunaden er kjempefin, kult at hun velger tradisjonelt tilbehør og jenta er flott. 

Skrevet (endret)
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er slik bunaden OPPRINNELIG så ut, stakken skulle ikke subbe nedi slik som nå.Stakken ble brukt i fjøsstell og i arbeid,og skulle ikke være i veien.

Hun har orginale vadmelssokker og duskesko, nettopp slik som ble brukt før 1850.Snakk om å være kunnskapsløs om bunadstradisjoner og bekledning...

Endret av Østerdølen
Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså... Her legger du manglende kunnskap for dagen.

Det er ikke akkurat noen bukse, da. Det er sokker. Brodert av bestemor. 

Skoene er nok også langt mer "riktige" sett med tradisjonsbriller på, enn dagens høyhælte, smekre bunadssko. 

Anonymkode: a4a3c...203

Skrevet
4 minutter siden, Østerdølen skrev:

Dette er slik bunaden OPPRINNELIG så ut, stakken skulle ikke subbe nedi slik som nå.Stakken ble brukt i fjøsstell og i arbeid,og skulle ikke være i veien.

Hun har orginale vadmelssokker og duskesko, nettopp slik som ble brukt før 1850.Snakk om å være kunnskapsløs om bunadstradisjoner og bekledning...

Nemlig! 

Stakken ble brukt både til hverdag og helg. Var man bra økonomisk stilt, så hadde man to stakker. Det man nok hadde minst to, helst flere av, var forklær. Stas-forkledet var det fineste, og ble kun brukt til fest og høytider, til hverdags hadde man et arbeidsforkle for inne-arbeid, et for  ute-arbeid, og det mest slitte til fjøsbruk. 

Lengden på stakk har økt med økt velstand og det faktum at man i dag ikke bruker stakken i arbeid. 

Skjorter hadde man også flere av, i alle fall to. Festskjorta med broderier, ble brukt, dom festforkledet, kun til fest og høytid. 

Skrevet

Jeg må da kunne si hva jeg mener selvom den er slik som den opprinnelig var! Må tåle at folk har en annen mening, har ingenting med kunnskapsløshet å gjøre 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må da kunne si hva jeg mener selvom den er slik som den opprinnelig var! Må tåle at folk har en annen mening, har ingenting med kunnskapsløshet å gjøre 

Jo,selvfølgelig er det kunnskapsløst å kalle det dressbukse og herresko....

Skrevet
Akkurat nå, Østerdølen skrev:

Jo,selvfølgelig er det kunnskapsløst å kalle det dressbukse og herresko....

Da får du lese en gang til. Jeg sa ikke at det var det! Jeg sa det så ut som det og det mener jeg. Jeg er så lei av at man ikke kan ha en egen mening enn andre når folk spør

Skrevet

Nydelig bunad på ei utrolig vakker jente. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...