Gå til innhold

Nabogrenser og dele på, hva er rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi deler grense med naboen mot gårdsplassene våres, da dette er et nybygd felt må jo alt gjøres på uteområdene. Grensen var en stygg skråning med ugress, vi snakket med de og lurte på om de ville være med å betale halvparten eller ihvertfall litt, det ville gagne de mer enn oss da de ser mest av den lille skråningen, og for at vi kunne gjøreferdig gårdsplassene måtte den på plassførst.

Men det var de ikke interessert i, kom med flere løsninger, men nei. Så da har vi ordna den, for at vår gårdsplass kan bli ferdig, og det har jo de benyttet seg av og gjort sin ferdig og.

Syns det er litt urettferdig at vi må ut med masse penger for noe som gagner de veldig. 

Hva er "loven"? Skal man ikke dele på det? 

Anonymkode: c4d8d...87c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere ville gjøre noe der, de ville ha det som det var. Dere trumfet igjennom og gjorde som dere ville, dere betaler.

Det er ingen lov som sier at naboskråninger må opparbeides.

Anonymkode: eb6d4...831

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere ville gjøre noe der, de ville ha det som det var. Dere trumfet igjennom og gjorde som dere ville, dere betaler.

Det er ingen lov som sier at naboskråninger må opparbeides.

Takk for svar. Ok, skjønner at det ikke er noen lov, men burde man ikke som naboer dele litt på det? De kunne ikke gjort det de har gjort hvis vi ikke hadde ordnet det, så de ventet tydligvis på at vi skulle bli ferdig så de kunne sette i gang med sitt, skråningen er jo på deres tomt og.

Men takk igjen for svar :)

hi

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Ok, skjønner at det ikke er noen lov, men burde man ikke som naboer dele litt på det? De kunne ikke gjort det de har gjort hvis vi ikke hadde ordnet det, så de ventet tydligvis på at vi skulle bli ferdig så de kunne sette i gang med sitt, skråningen er jo på deres tomt og.

hi

Enig i at det er sleip og de fleste hadde delt på det. Dessverre tenker enkelte kun på seg selv.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Enig i at det er sleip og de fleste hadde delt på det. Dessverre tenker enkelte kun på seg selv.

Ja, er jo bare sånn det er. Men men, får jo ikke gjort noe med det.

Hi

Skrevet

Kanskje de ikke hadde råd?

Anonymkode: 00cac...875

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hi

Burde eller ikke burde. Det kan være mange grunner til at de ikke var med på deres forslag. Siden dere bare har kjørt på, så kan dere ikke sende de en faktura. Det er mulig de synes det er dritstygt.

Anonymkode: ae3c6...194

Skrevet

Du sier dere måtte ut med «masse penger» for å få orden på denne skråninga.

Er det heeelt utenkelig for deg at dette er en utgift naboene deres ikke kunne prioritere nå, eller tar du bare for gitt at folk har penger til alt de har lyst på?

Anonymkode: 1da3b...3e5

Skrevet

Litt vanskelig å forstå hvorfor skråningen måtte ordnes for å få fikset gårdsplassen. Måtte dere gjøre arbeid på aboens tomt for å kunne gjøre i stand deres egen gårdsplass? Hvorfor det?

Anonymkode: 82d96...13e

Skrevet

Kommer vel an på hvordan den skråningen blir definert, vil jeg tro.

Hvis den kan ses på som en tomtegrense så kan det være at "nytteverdi" av det vil kunne vurderes og dermed også deling av utgifter bli aktuelt. Men tror dere bør sjekke med de som kan detaljer i lovverket, for dette blir vel en sak i årene som kommer også, med vedlikehold av skråningen.

Om det er slik at skråningen måtte ordnes for at begges gårdsplass kunne stilles ferdig så vil jeg tro at de på et eller annet vis er medansvarlig.

Uansett, dere må jo få til en avtale, for ellers risikerer dere at dette blir et problemområde i årene som kommer. I verste fall kan jo dere plutselig også bli beskyldt for å ta dere til rette og ev. bli erstatningsansvarlig for planter dere selv har plantet der og vedlikeholdt, om dere skulle finne på å fjerne dem... fordi de da står på naboens tomt. Så finn ut av det, og gjør en avtale med naboen om tomtegrensen og vedlikehold, hva som skal gjøres, hvordan utgifter deles og hvem som gjør hva når. Siden dette er viktig ved et ev. salg så er det lurt å få avtalen tinglyst også.

Anonymkode: ad89d...445

Skrevet

Hvorfor måtte den settes istand før dere laget gårdsplass da? 

Søsteren min har en slik skråning mot naboene og der har de bare kastet ut noen poser med sommerblomstfrø og lar det være blomstereng. 

Hverken de eller naboen orker å luke og stelle i den skråningen så de lar det bare være et litt rufsete naturtomtskille, og det fungerer fint det selv om søsteren min har en veldig velstelt og fin hage ellers. 

Anonymkode: 49582...6a3

Skrevet

Hvem eier området? Den ligger vel på den enes tomt? 

Anonymkode: 644a9...566

Skrevet

Hi her.

Den er en del av grensen til oss begge. Ikke noe vedlikehold av den. Måtte ordnes for å støtte opp gårdsplassen for å gjøre det vi skal gjøre og for at det skal bli finere hos de. Sender selvfølgelig ikke faktura, er ikke helt dust heller. Har heller ikke noe uoppgjort med naboen, er ikke noe sure på de eller noe, jeg bare lurte på hva som var normalt å gjøre. Og jeg tror heller ikke at folk har flust av penger, men om de hadde vært med litt på den hadde ikke gjort noe, de vil få nytteverdi av den, da det ser penere ut og gjør et mer helhetslig inntrykk.

Var kun spørsmål om hva som er normalt med grenser osv.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Den er en del av grensen til oss begge. Ikke noe vedlikehold av den. Måtte ordnes for å støtte opp gårdsplassen for å gjøre det vi skal gjøre og for at det skal bli finere hos de. Sender selvfølgelig ikke faktura, er ikke helt dust heller. Har heller ikke noe uoppgjort med naboen, er ikke noe sure på de eller noe, jeg bare lurte på hva som var normalt å gjøre. Og jeg tror heller ikke at folk har flust av penger, men om de hadde vært med litt på den hadde ikke gjort noe, de vil få nytteverdi av den, da det ser penere ut og gjør et mer helhetslig inntrykk.

Det er normalt å avtale dette på forhånd. Du kan ikke forvente at de skal betale deg i etterkant uten avtale. Det er ikke normalt!

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Hva som er normalt å gjøre? I hvert fall ikke å forvente at naboen skal være med å betale for et prosjekt de ikke har bedt om. Hva trodde du egentlig?

Skrevet

Men kjære dere, leser dere ikke hva jeg skriver? Vi snakket med naboen på forhånd, de var litt til og fra, til de sa nei, greit nok. Da satte vi i gang.

Jeg har heller ikke skrevet at vi skal be de betale etterpå, jeg lurte bare på hva som var vanlig med grenser til nabo, når det og gagner de. Skal da ikke be om penger nå i det hele tatt! 

Hi

Skrevet

Glemte å skrive at vi snakket mye med naboen og de var villig til å spleise/betale litt for de ville ogbli kvitt skråningen, men så ombestemte de seg, og det er helt greit. Så igjen, spørsmålet var bare om hva som er normalt når det gjelder grenser. Og igjen, vi skal IKKE sende faktura til de.

Hi

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kjære dere, leser dere ikke hva jeg skriver? Vi snakket med naboen på forhånd, de var litt til og fra, til de sa nei, greit nok. Da satte vi i gang.

Jeg har heller ikke skrevet at vi skal be de betale etterpå, jeg lurte bare på hva som var vanlig med grenser til nabo, når det og gagner de. Skal da ikke be om penger nå i det hele tatt! 

Hi

Vi leste det du skrev og vi fikk med oss at de sa nei. Så gjorde dere det likevel og lurte på om vi synes naboen skulle betale deg i etterkant. Vi svarte nei. Det ser da vitterlig ut som du har tenkt til å kreve inn penger i etterkant:

Syns det er litt urettferdig at vi må ut med masse penger for noe som gagner de veldig. 

Hva er "loven"? Skal man ikke dele på det? 

Skrevet

De synes kanskje skråningen var helt ok som den var?

Anonymkode: d2ed1...297

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Glemte å skrive at vi snakket mye med naboen og de var villig til å spleise/betale litt for de ville ogbli kvitt skråningen, men så ombestemte de seg, og det er helt greit. Så igjen, spørsmålet var bare om hva som er normalt når det gjelder grenser. Og igjen, vi skal IKKE sende faktura til de.

Hi

Mulig jeg er litt treig, men hvem eier skråningen, eier dere noe hver av den? Og hva måtte dere gjøre med den som har kostet så mange penger?

Anonymkode: 960ac...1d2

Skrevet

Hvis den måtte støttes opp for at gårdsplassen din skulle kunne brukes, så er det vel din regning å ta. 

Anonymkode: 0337a...304

Skrevet

Hvorfor fikset dere ikke bare den delen av skråningen som tilhørte dere? 

Anonymkode: 63f1c...df6

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

jeg lurte bare på hva som var vanlig med grenser til nabo, 

Hi

For n’te gang: det som er vanlig er at folk bestemmer over, og betaler for, arbeid utført på egen tomt. Man kan ikke tvinge folk til å verken utføre arbeider (med mindre noe er til vesentlig ulempe) på tomta si eller å betale for arbeid andre bestemmer seg for å gjøre.

Jeg spør igjen; hva trodde du egentlig?

Skrevet

Herregud, så vrange folk! Har dere ikke fått morgenkaffen enda, eller?

Jeg skjønner godt hva du mener, hi, og normen er nok at naboer deler på slikt. Men etter loven så er det ingenting som sier at det skal deles, så om naboen sier nei, men likevel drar nytte, praktisk og estetisk, av det dere har gjort har de likevel ingen plikt til å betale noe. 

Litt kjipt, men likevel helt innafor av naboen. 

Anonymkode: c4966...0c9

Skrevet

Men herregud, vi har da ikke planer om å kreve penger i etterkant, hvor har dere lest det? Jeg lurte på hva som var vanlig å gjøre med tomtegrenser bare.

Vi begge eier skråningen. 

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...