Himmel og hav Skrevet 26. august 2019 #26 Skrevet 26. august 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Pasta med pesto er tilbehør da, det er jo ikke noe -mat- oppi der? Anonymkode: de55b...888 Aldri vært i Italia du? Har du noe som helst å tilføre denne tråden enn kritikk av andres forslag? Kom igjen, jeg utfordrer deg! Spa opp et skikkelig forslag som HI kan imponere med. Til HI: Jeg hadde laget ostesufflé. Server med loff og salat.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #27 Skrevet 26. august 2019 Spørs hva du mener med enkel? Kjøttboller i tomatsaus a la Nigella Lawson er simpel men tar sin tid fordi bollene må være små. Men smaken er fantastisk. Google it. Lite tid og arbeid er kalvefilet i biter i gorgonzolasaus med fersk pasta og grønne bønner til. Koster litt da. Går sikkert også med mørbrad eller annet som trenger kort steketid. Spaghetti Carbonara kan være nydelig når man klarer å lage fra bunn (ta fersk kjøpe-spaghetti). Blir det eggerøre i gryten har venninna all grunn til å klage men du vil da i det minste være enig med henne. Jeg er kanskje snobb, men det irriterer meg at folk vil ha alt. Maten skal være enkel, sunn, rask, billig, med minimal innsats og imponerende godt. Jeg kommer på ingen som oppfyller alt dette og jeg har ganske stor repertoire. Anonymkode: dc8d9...aad
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #28 Skrevet 26. august 2019 1 time siden, amandine skrev: Fascinerende å se hvor forskjellige vi er med tanke på hva som er god og enkel mat. Jeg hadde laget en god pesto og servert pasta med pesto og god parmesan til. Og litt skinke. Kjempeenkelt men veldig godt. Jeg er helt enig, men med bare 3 ingredienser må det være absolutt beste kvalitet. Glem ferdigkjøpt pesto, her må skikkelig olivenolje, pinjekjerner, fersk basilikum og pecorino til. Kjempeenkelt og kan faktisk være minneverdig. Anonymkode: dc8d9...aad
amandine Skrevet 26. august 2019 #29 Skrevet 26. august 2019 (endret) 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er helt enig, men med bare 3 ingredienser må det være absolutt beste kvalitet. Glem ferdigkjøpt pesto, her må skikkelig olivenolje, pinjekjerner, fersk basilikum og pecorino til. Kjempeenkelt og kan faktisk være minneverdig. Anonymkode: dc8d9...aad Nemlig. Så enkelt er det å kjøpe lykke! Hah! Gjett hva jeg må lage i morgen 😁 Endret 26. august 2019 av amandine
amandine Skrevet 26. august 2019 #30 Skrevet 26. august 2019 15 minutter siden, Himmel og hav skrev: Aldri vært i Italia du? Har du noe som helst å tilføre denne tråden enn kritikk av andres forslag? Kom igjen, jeg utfordrer deg! Spa opp et skikkelig forslag som HI kan imponere med. Til HI: Jeg hadde laget ostesufflé. Server med loff og salat. Og ostesoufflé må jeg lage snart, også. Nam!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #31 Skrevet 26. august 2019 27 minutter siden, amandine skrev: Neivel? Du har vel egentlig både vitaminer, mineraler, protein og karbohydrater i tillegg til at det smaker kjempegodt. Noe mer du vi si? Noe konstruktivt? Serverer du seriøst folk pasta med pesto uten noe mer til? Ser du skriver litt skinke? Da håper jeg du mener bra med skinke? Du vet hva pasta inneholder eller? Er jo bare karbohydrater... Anonymkode: de55b...888
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #32 Skrevet 26. august 2019 28 minutter siden, Himmel og hav skrev: Aldri vært i Italia du? Har du noe som helst å tilføre denne tråden enn kritikk av andres forslag? Kom igjen, jeg utfordrer deg! Spa opp et skikkelig forslag som HI kan imponere med. Til HI: Jeg hadde laget ostesufflé. Server med loff og salat. Jeg kom da med konstruktive svar først, kan du ikke lese? Jeg har vært i Italia flere ganger, og kjøper ikke mat som ikke metter. Mye italiensk mat, som pasta og pizza er jo nettopp fattigmannsmat da fra gammelt. Er ikke fullverdig mat. Anonymkode: de55b...888
amandine Skrevet 26. august 2019 #33 Skrevet 26. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Serverer du seriøst folk pasta med pesto uten noe mer til? Ser du skriver litt skinke? Da håper jeg du mener bra med skinke? Du vet hva pasta inneholder eller? Er jo bare karbohydrater... Anonymkode: de55b...888 Jeg har ikke tenkt å krangle med deg om pesto, men sjekk næringsinnhold før du hisser deg opp. Det er klart at om du er en sånn lchf- dame så funker ikke dette. Men andre mennesker trenger karbohydrater. I pesto finnes det også masse vitaminer og mineraler og proteiner.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #34 Skrevet 26. august 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kom da med konstruktive svar først, kan du ikke lese? Jeg har vært i Italia flere ganger, og kjøper ikke mat som ikke metter. Mye italiensk mat, som pasta og pizza er jo nettopp fattigmannsmat da fra gammelt. Er ikke fullverdig mat. Anonymkode: de55b...888 Du har jo bare surva gjennom hele tråden Anonymkode: e9cc0...268
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #35 Skrevet 26. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hi ville imponere, dette imponerer neppe noen vel? Torsk? Anonymkode: de55b...888 Da har du kun spist torsk fra frysedisken, torsk er dyrere enn laks og kylling og mye annet. Mange fine resturanger serverer torsk. Anonymkode: d0580...743
Himmel og hav Skrevet 26. august 2019 #36 Skrevet 26. august 2019 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kom da med konstruktive svar først, kan du ikke lese? Anonymkode: de55b...888 Jeg foreslår at du leser gjennom dine egne svar en gang.
Pobie Skrevet 27. august 2019 #38 Skrevet 27. august 2019 (endret) Virker som det er gjesten til HI som sitter og svarer på alle forslagene her for her var jo alt feil 😂 Dette fungerer vel ikke på nordmenn, men når jeg har laget middag til utenlandske turister er det Bali kyllinggryte som har vært den største hitten. Kan alltids lage fra bunnen av hvis man vil imponere litt. Så en oppskrift på nettet en gang. Endret 27. august 2019 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #39 Skrevet 27. august 2019 Kan du komme med tips til hva hun liker og ikke liker, hi? Så er det litt enklere å gi et godt svar. Hvis du vil være litt sleip bestiller du catering. Blir ikke enklere enn det. Skal det være full treretters middag, mat etter jobben eller mer småmat? Treretters: Ravioli med skogsopp eller risotto med asparges (får ferdige poser på Meny og andre litt bedre butikker, bare tilsett aspargesen). Bouillabaisse (litt mer jobb med den, kan også lage enklere fiskesuppe. Hos fiskehandleren her får vi kjøpt deilig base som bare kan varmes opp og tilsettes fisk etter ønske). Kjøp ferdige porsjonskaker hos en konditor (Pascal e.l.) og dander med friske bær, is, saus... Mat etter jobb: en deilig gryte som gulasj, boeuf bourguignon etc med godt brød til (kjøp hos en baker hvis du vil ha det enkelt). Kan lages på forhånd og varmes. Småmat: Ostefat med skinke, oliven, fiken, ristede mandler, ulike syltetøy og godt brød. Eller kjøp tapas fra en restaurant og anrett selv. Anonymkode: aa2cf...4fd
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #40 Skrevet 27. august 2019 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Helt uenig med deg, både i at potetstappe ikke kan være festmat og at man ikke kan bruke stavmikser. Anonymkode: 42239...943 Du trenger ikke å være uenig. Potetstappe skall aldri stavmikses. Grunnen til det er at stivelsen i poteten slår ut og den blir nesten gummi aktig. Dette er vitenskap ingenting å være uenig om. Ingen kokker i verden bruker stavmikser😉. Skal den være puré det vil si helt fint kornet og ikke rustikk så moses den med en stapper for så å gnis gjennom med en finkornet sil. Hilsen kokk Anonymkode: 11242...a7c
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #41 Skrevet 27. august 2019 Kan forresten anbefale denne oppskriften. Jeg lagde min litt annerledes men omtrent det samme. Er utrolig godt med breiflabb, det er noe ikke alle spiser til hverdags, blir nesten en blanding av fisk og kjøtt i konsistensen. Dette er en enkel men veldig god oppskrift husk å marinere breiflabben først. Har du mulighet til over natten i kjøleskap er det bare gull. https://3iuka.no/oppskrifter/breiflabb/ovnsbakt-breiflabb/ Anonymkode: 11242...a7c
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #42 Skrevet 27. august 2019 7 timer siden, amandine skrev: Jeg har ikke tenkt å krangle med deg om pesto, men sjekk næringsinnhold før du hisser deg opp. Det er klart at om du er en sånn lchf- dame så funker ikke dette. Men andre mennesker trenger karbohydrater. I pesto finnes det også masse vitaminer og mineraler og proteiner. Man blir jo ikke mett uten kjøtt? Og hva skjedde med grønnsakene? Liker ikke? Dette er jo mat for kresne barn som ikke vil ha kjøtt og grønnsaker og bare spiser pasta. Anonymkode: de55b...888
👀tante Sofie 👒 Skrevet 27. august 2019 #43 Skrevet 27. august 2019 (endret) 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Kylling gryte i ildfast form. Skjær poteter i båter og ta olje, salt og peppes på. Stek i ovnen til dei er ferdig. Ta så å steik kylling file i stekepose. Bland begge deler i ildfast form. Så tar du cremefresh og blander med endel krydder. Alt fra cjillisaus, karri, paprikapulver og endel andre krydder. Kan skrive nøyaktie mål i morgon vist det er ønskeleg. Tøm det oppå det andre og reven ost på toppen. Så inn i ovnen i 45 minutt. Kvitløk baguetter og salat til.. Nammit Anonymkode: 4ff11...0d5 Ja takk , vil gjerne ha nøyaktig oppskrift. Hørtes veldig godt ut 👍🏻 ( ikke HI da🤭) Endret 27. august 2019 av 👀tante Sofie 👒
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #44 Skrevet 27. august 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Da har du kun spist torsk fra frysedisken, torsk er dyrere enn laks og kylling og mye annet. Mange fine resturanger serverer torsk. Anonymkode: d0580...743 Dyrt betyr ikke bedre altså. Anonymkode: de55b...888
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #45 Skrevet 27. august 2019 4 timer siden, Pobie skrev: Virker som det er gjesten til HI som sitter og svarer på alle forslagene her for her var jo alt feil 😂 Dette fungerer vel ikke på nordmenn, men når jeg har laget middag til utenlandske turister er det Bali kyllinggryte som har vært den største hitten. Kan alltids lage fra bunnen av hvis man vil imponere litt. Så en oppskrift på nettet en gang. Nettopp! Endelig en som skjønte det! Ikke gryta da, den imponerer ikke😜 Anonymkode: de55b...888
jojoen Skrevet 27. august 2019 #46 Skrevet 27. august 2019 (endret) Hva med blåskjell? Enten klassisk: hvitvinsdampede med hjemmelaget brød/potetbåter og aioli eller asiatisk med kokosmelk, chili, sitrongress og koriander. Superenkelt, billig og kjempegodt Endret 27. august 2019 av jojoen
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #47 Skrevet 27. august 2019 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du trenger ikke å være uenig. Potetstappe skall aldri stavmikses. Grunnen til det er at stivelsen i poteten slår ut og den blir nesten gummi aktig. Dette er vitenskap ingenting å være uenig om. Ingen kokker i verden bruker stavmikser😉. Skal den være puré det vil si helt fint kornet og ikke rustikk så moses den med en stapper for så å gnis gjennom med en finkornet sil. Hilsen kokk Anonymkode: 11242...a7c Jeg har hørt det mange ganger, men det går ikke galt for meg. Jeg moser med en poetmoser først og blander i smør, fløte, salt pepper, ost eller hva annet jeg skal ha i. Rører litt med en sleiv og gir en omgang med stavmikser til slutt for å få en glatt. Det blir ikke limaktig. Anonymkode: 42239...943
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #48 Skrevet 27. august 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har hørt det mange ganger, men det går ikke galt for meg. Jeg moser med en poetmoser først og blander i smør, fløte, salt pepper, ost eller hva annet jeg skal ha i. Rører litt med en sleiv og gir en omgang med stavmikser til slutt for å få en glatt. Det blir ikke limaktig. Anonymkode: 42239...943 Da tror jeg at du må smake en uten stavmikser og med så kjenner du forskjellen momentant. Det er selvsagt visse stadier av dette du kan få det like glatt med en potet stapper. Trenger ikke stavmikseren. Anonymkode: 11242...a7c
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #49 Skrevet 27. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da tror jeg at du må smake en uten stavmikser og med så kjenner du forskjellen momentant. Det er selvsagt visse stadier av dette du kan få det like glatt med en potet stapper. Trenger ikke stavmikseren. Anonymkode: 11242...a7c Jeg har smakt mange potetmoser, også på fine spisesteder. De smaker etter min mening ikke bedre enn min egen. Anonymkode: 42239...943
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #50 Skrevet 27. august 2019 Hvis du trenger noe lett å lage etter middag så kjøp indrefilet eller kyllingfilet. Indrefilet deles i skiver, kyllingfilet i to. Legg i ildfast form. Bland en boks creme fraiche, kremfløte og 1 dl Kikkoman soyasaus, 1,5 teskje sambal oelek og litt salt og hell over. Stek i 1,5 time 175. Server med god salat, godt brød, stekte potetbåter, ris eller det du liker. Anonymkode: de55b...888
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå