Gå til innhold

Enkel men god mat?


Anbefalte innlegg

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pasta med pesto er tilbehør da, det er jo ikke noe -mat- oppi der?

Anonymkode: de55b...888

Aldri vært i Italia du? Har du noe som helst å tilføre denne tråden enn kritikk av andres forslag? Kom igjen, jeg utfordrer deg! Spa opp et skikkelig forslag som HI kan imponere med.

 

Til HI: Jeg hadde laget ostesufflé. Server med loff og salat.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hva du mener med enkel? Kjøttboller i tomatsaus a la Nigella Lawson er simpel men tar sin tid fordi bollene må være små. Men smaken er fantastisk. Google it.

Lite tid og arbeid er kalvefilet i biter i gorgonzolasaus med fersk pasta og grønne bønner til. Koster litt da. Går sikkert også med mørbrad eller annet som trenger kort steketid.

Spaghetti Carbonara kan være nydelig når man klarer å lage fra bunn (ta fersk kjøpe-spaghetti). Blir det eggerøre i gryten har venninna all grunn til å klage men du vil da i det minste være enig med henne.

Jeg er kanskje snobb, men det irriterer meg at folk vil ha alt. Maten skal være enkel, sunn, rask, billig, med minimal innsats og imponerende godt. Jeg kommer på ingen som oppfyller alt dette og jeg har ganske stor repertoire.

Anonymkode: dc8d9...aad

Skrevet
1 time siden, amandine skrev:

Fascinerende å se hvor forskjellige vi er med tanke på hva som er god og enkel mat.

Jeg hadde laget en god pesto og servert pasta med pesto og god parmesan til. Og litt skinke. Kjempeenkelt men veldig godt.

Jeg er helt enig, men med bare 3 ingredienser må det være absolutt beste kvalitet. Glem ferdigkjøpt pesto, her må skikkelig olivenolje, pinjekjerner, fersk basilikum og pecorino til. Kjempeenkelt og kan faktisk være minneverdig.

Anonymkode: dc8d9...aad

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig, men med bare 3 ingredienser må det være absolutt beste kvalitet. Glem ferdigkjøpt pesto, her må skikkelig olivenolje, pinjekjerner, fersk basilikum og pecorino til. Kjempeenkelt og kan faktisk være minneverdig.

Anonymkode: dc8d9...aad

Nemlig. Så enkelt er det å kjøpe lykke! Hah! Gjett hva jeg må lage i morgen 😁

Endret av amandine
Skrevet
15 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Aldri vært i Italia du? Har du noe som helst å tilføre denne tråden enn kritikk av andres forslag? Kom igjen, jeg utfordrer deg! Spa opp et skikkelig forslag som HI kan imponere med.

 

Til HI: Jeg hadde laget ostesufflé. Server med loff og salat.  

Og ostesoufflé må jeg lage snart, også. Nam!

Skrevet
27 minutter siden, amandine skrev:

Neivel? Du har vel egentlig både vitaminer, mineraler, protein og karbohydrater i tillegg til at det smaker kjempegodt. Noe mer du vi si? Noe konstruktivt?

Serverer du seriøst folk pasta med pesto uten noe mer til? Ser du skriver litt skinke? Da håper jeg du mener bra med skinke? Du vet hva pasta inneholder eller? Er jo bare karbohydrater...

Anonymkode: de55b...888

Skrevet
28 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Aldri vært i Italia du? Har du noe som helst å tilføre denne tråden enn kritikk av andres forslag? Kom igjen, jeg utfordrer deg! Spa opp et skikkelig forslag som HI kan imponere med.

 

Til HI: Jeg hadde laget ostesufflé. Server med loff og salat.  

Jeg kom da med konstruktive svar først, kan du ikke lese?

Jeg har vært i Italia flere ganger, og kjøper ikke mat som ikke metter. Mye italiensk mat, som pasta og pizza er jo nettopp fattigmannsmat da fra gammelt. Er ikke fullverdig mat. 

Anonymkode: de55b...888

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Serverer du seriøst folk pasta med pesto uten noe mer til? Ser du skriver litt skinke? Da håper jeg du mener bra med skinke? Du vet hva pasta inneholder eller? Er jo bare karbohydrater...

Anonymkode: de55b...888

Jeg har ikke tenkt å krangle med deg om pesto, men sjekk næringsinnhold før du hisser deg opp. Det er klart at om du er en sånn lchf- dame så funker ikke dette. Men andre mennesker trenger karbohydrater. I pesto finnes det også masse vitaminer og mineraler og proteiner.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kom da med konstruktive svar først, kan du ikke lese?

Jeg har vært i Italia flere ganger, og kjøper ikke mat som ikke metter. Mye italiensk mat, som pasta og pizza er jo nettopp fattigmannsmat da fra gammelt. Er ikke fullverdig mat. 

Anonymkode: de55b...888

Du har jo bare surva gjennom hele tråden

Anonymkode: e9cc0...268

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi ville imponere, dette imponerer neppe noen vel? Torsk?

Anonymkode: de55b...888

Da har du kun spist torsk fra frysedisken, torsk er dyrere enn laks og kylling og mye annet. Mange fine resturanger serverer torsk. 

Anonymkode: d0580...743

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kom da med konstruktive svar først, kan du ikke lese?

Anonymkode: de55b...888

Jeg foreslår at du leser gjennom dine egne svar en gang. 

Skrevet

Fjordland

Anonymkode: 7edc7...814

Skrevet (endret)

Virker som det er gjesten til HI som sitter og svarer på alle forslagene her for her var jo alt feil 😂 

Dette fungerer vel ikke på nordmenn, men når jeg har laget middag til utenlandske turister er det Bali kyllinggryte som har vært den største hitten. Kan alltids lage fra bunnen av hvis man vil imponere litt. Så en oppskrift på nettet en gang. 

Endret av Pobie
Skrevet

Kan du komme med tips til hva hun liker og ikke liker, hi? Så er det litt enklere å gi et godt svar. Hvis du vil være litt sleip bestiller du catering. Blir ikke enklere enn det. Skal det være full treretters middag, mat etter jobben eller mer småmat?

Treretters: Ravioli med skogsopp eller risotto med asparges (får ferdige poser på Meny og andre litt bedre butikker, bare tilsett aspargesen). Bouillabaisse (litt mer jobb med den, kan også lage enklere fiskesuppe. Hos fiskehandleren her får vi kjøpt deilig base som bare kan varmes opp og tilsettes fisk etter ønske). Kjøp ferdige porsjonskaker hos en konditor (Pascal e.l.) og dander med friske bær, is, saus...

Mat etter jobb: en deilig gryte som gulasj, boeuf bourguignon etc med godt brød til (kjøp hos en baker hvis du vil ha det enkelt). Kan lages på forhånd og varmes. 

Småmat: Ostefat med skinke, oliven, fiken, ristede mandler, ulike syltetøy og godt brød. Eller kjøp tapas fra en restaurant og anrett selv. 

Anonymkode: aa2cf...4fd

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt uenig med deg, både i at potetstappe ikke kan være festmat og at man ikke kan bruke stavmikser.

Anonymkode: 42239...943

Du trenger ikke å være uenig. Potetstappe skall aldri stavmikses. Grunnen til det er at stivelsen i poteten slår ut og den blir nesten gummi aktig. Dette er vitenskap ingenting å være uenig om. Ingen kokker i verden bruker stavmikser😉. Skal den være puré det vil si helt fint kornet og ikke rustikk så moses den med en stapper for så å gnis gjennom med en finkornet sil. 

Hilsen kokk

Anonymkode: 11242...a7c

Skrevet

Kan forresten anbefale denne oppskriften. Jeg lagde min litt annerledes men omtrent det samme. Er utrolig godt med breiflabb, det er noe ikke alle spiser til hverdags, blir nesten en blanding av fisk og kjøtt i konsistensen. Dette er en enkel men veldig god oppskrift husk å marinere breiflabben først. Har du mulighet til over natten i kjøleskap er det bare gull. https://3iuka.no/oppskrifter/breiflabb/ovnsbakt-breiflabb/

Anonymkode: 11242...a7c

Skrevet
7 timer siden, amandine skrev:

Jeg har ikke tenkt å krangle med deg om pesto, men sjekk næringsinnhold før du hisser deg opp. Det er klart at om du er en sånn lchf- dame så funker ikke dette. Men andre mennesker trenger karbohydrater. I pesto finnes det også masse vitaminer og mineraler og proteiner.

Man blir jo ikke mett uten kjøtt? Og hva skjedde med grønnsakene? Liker ikke? Dette er jo mat for kresne barn som ikke vil ha kjøtt og grønnsaker og bare spiser pasta. 

Anonymkode: de55b...888

Skrevet (endret)
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kylling gryte i ildfast form.

Skjær poteter i båter og ta olje, salt og peppes på. Stek i ovnen til dei er ferdig. 

Ta så å steik kylling file i stekepose. 

Bland begge deler i ildfast form. 

Så tar du cremefresh og blander med endel krydder. Alt fra cjillisaus, karri, paprikapulver og endel andre krydder. 

Kan skrive nøyaktie mål i morgon vist det er ønskeleg. 

Tøm det oppå det andre og reven ost på toppen. Så inn i ovnen i 45 minutt. 

Kvitløk baguetter og salat til.. Nammit

Anonymkode: 4ff11...0d5

Ja takk , vil gjerne ha nøyaktig oppskrift. Hørtes veldig godt ut 👍🏻

( ikke HI da🤭)

Endret av 👀tante Sofie 👒
Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har du kun spist torsk fra frysedisken, torsk er dyrere enn laks og kylling og mye annet. Mange fine resturanger serverer torsk. 

Anonymkode: d0580...743

Dyrt betyr ikke bedre altså.

Anonymkode: de55b...888

Skrevet
4 timer siden, Pobie skrev:

Virker som det er gjesten til HI som sitter og svarer på alle forslagene her for her var jo alt feil 😂 

Dette fungerer vel ikke på nordmenn, men når jeg har laget middag til utenlandske turister er det Bali kyllinggryte som har vært den største hitten. Kan alltids lage fra bunnen av hvis man vil imponere litt. Så en oppskrift på nettet en gang. 

Nettopp! Endelig en som skjønte det! Ikke gryta da, den imponerer ikke😜

Anonymkode: de55b...888

Skrevet (endret)

Hva med blåskjell? Enten klassisk: hvitvinsdampede med hjemmelaget brød/potetbåter og aioli eller asiatisk med kokosmelk, chili, sitrongress og koriander.

Superenkelt, billig og kjempegodt

Endret av jojoen
Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ikke å være uenig. Potetstappe skall aldri stavmikses. Grunnen til det er at stivelsen i poteten slår ut og den blir nesten gummi aktig. Dette er vitenskap ingenting å være uenig om. Ingen kokker i verden bruker stavmikser😉. Skal den være puré det vil si helt fint kornet og ikke rustikk så moses den med en stapper for så å gnis gjennom med en finkornet sil. 

Hilsen kokk

Anonymkode: 11242...a7c

Jeg har hørt det mange ganger, men det går ikke galt for meg. Jeg moser med en poetmoser først og blander i smør, fløte, salt pepper, ost eller hva annet jeg skal ha i. Rører litt med en sleiv og gir en omgang med stavmikser til slutt for å få en glatt. Det blir ikke limaktig.

Anonymkode: 42239...943

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hørt det mange ganger, men det går ikke galt for meg. Jeg moser med en poetmoser først og blander i smør, fløte, salt pepper, ost eller hva annet jeg skal ha i. Rører litt med en sleiv og gir en omgang med stavmikser til slutt for å få en glatt. Det blir ikke limaktig.

Anonymkode: 42239...943

Da tror jeg at du må smake en uten stavmikser og med så kjenner du forskjellen momentant. Det er selvsagt visse stadier av dette du kan få det like glatt med en potet stapper. Trenger ikke stavmikseren.

Anonymkode: 11242...a7c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da tror jeg at du må smake en uten stavmikser og med så kjenner du forskjellen momentant. Det er selvsagt visse stadier av dette du kan få det like glatt med en potet stapper. Trenger ikke stavmikseren.

Anonymkode: 11242...a7c

Jeg har smakt mange potetmoser, også på fine spisesteder. De smaker etter min mening ikke bedre enn min egen.

Anonymkode: 42239...943

Skrevet

Hvis du trenger noe lett å lage etter middag så kjøp indrefilet eller kyllingfilet. Indrefilet deles i skiver, kyllingfilet i to. Legg i ildfast form. Bland en boks creme fraiche, kremfløte og 1 dl Kikkoman soyasaus, 1,5 teskje sambal oelek og litt salt og hell over. Stek i 1,5 time 175. Server med god salat, godt brød, stekte potetbåter, ris eller det du liker. 

Anonymkode: de55b...888

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...