Gå til innhold

Å telle penger/ skrive ned i konfirmasjon.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal det være mer flaut å vise summen enn gaven fra tante Kari? Hvorfor er det flaut at onkel per gir mer enn onkel Ola? 

Hvor gamle er gamle er dere egentlig? En gave er gave samme hvor stort beløp eller verdifull den er. Man må stå for summen man gir i en konfirmasjon. Vi gir fast sum til alle tantebarn, hva andre onkler/tanter gir får de stå for. 

 

Her telles penger, summen skrives i kortet og i en liste og pengene legges vekk. Alle kan se hva farmor gir og hva morfar gir. 

Anonymkode: 0adca...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal det være mer flaut å vise summen enn gaven fra tante Kari? Hvorfor er det flaut at onkel per gir mer enn onkel Ola? 

Hvor gamle er gamle er dere egentlig? En gave er gave samme hvor stort beløp eller verdifull den er. Man må stå for summen man gir i en konfirmasjon. Vi gir fast sum til alle tantebarn, hva andre onkler/tanter gir får de stå for. 

 

Her telles penger, summen skrives i kortet og i en liste og pengene legges vekk. Alle kan se hva farmor gir og hva morfar gir. 

Anonymkode: 0adca...875

«Stå for»? Det handler jo ikke om det, men om at konfirmanten og familien framstår som griske og udannete dersom de fokuserer på sum. Man skriver «takk for oppmerksomheten til min konfirmasjon» til alle etterpå, ikke «takk for tusenlappen». Så det er unødvendig å registrere opp hvem som ga hva.

Anonymkode: 90ed3...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takker du på en annen måte når du har fått 1000 kr enn når du har fått 500...? Teksten i takkekortet er jo den samme.

Anonymkode: 90ed3...547

Nå skrev jeg rett under, at beløpet ikke var viktig å skrive ned. 

Anonymkode: b254f...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Stå for»? Det handler jo ikke om det, men om at konfirmanten og familien framstår som griske og udannete dersom de fokuserer på sum. Man skriver «takk for oppmerksomheten til min konfirmasjon» til alle etterpå, ikke «takk for tusenlappen». Så det er unødvendig å registrere opp hvem som ga hva.

Anonymkode: 90ed3...547

Man er ikke grisk fordi man takker farfar for gave på 10.000 og mormor med gave på 500. Man sier det selvsagt ikke høyt og gjør noen forlegne. Samtidig så skriver man jo opp gaven/summen i kortet og de som vil kan se. 

Viss farfar gir bil til konfirmanten og morfar gir en gammel arveklokke egentlig uten særlig verdi i penger, samt onkel gir penger, skal man da gjemme gavene slik at ingen vet hva de andre gir siden folk ikke gir lik verdi? 

 

I min verden er man ikke flau over gavene man gir. Ungene takker pent og et heller ikke så bortskjemt at feks 500kr er lite å få.

Anonymkode: 0adca...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det vanlig at konfirmanten sitt å skriv liste mens han åpner gaver, slik at alle gjestene kan se hvem som har gitt hva???

Eller åpnes det konvolutter og så legges penger og kort tilbake i konvoluttene når konfirmanten har sett det, eller legges pengene i egen "boks" på gavebordet? 

Vi har konfirmant til høsten og vet han får mye fra mormor og lite fra farmor. Likedan fra en onkel mye og en annen lite. Ikke sikkert det er hyggelig om det blottlegges hvem som gir hva....????  

Anonymkode: 02154...7af

De de fikk av besteforeldre som var store summer, men varierte mye, skrev vi bare penger på arket! Resten av penger og ting skrev vi ned.

Det vi og ga, skrev vi bare penger på.

synes ikke alle har godt av å vite hva besteforeldre gir!

Anonymkode: 6bfda...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer også på om det virkelig er nødvendig å skrive ned summen på gaven? Kan man ikke skrive en liten p eller noe sånt for penger? Det skal vel ikke stå summen i takkekortet som sendes ut etterpå uansett?

Anonymkode: 6ce46...47f

Det er ofte greit å holde rede på hva man har fått av de forskjellige fordi det legger en føring for hva man skal gi tilbake når det blir konfirmanter i den familien... 

Anonymkode: bfae2...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Konvolutt, kort og pengegave ligger sammen og ungene var fortalt at pengene teller vi senere. Gavekortet takker for gaven og ikke summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man er ikke grisk fordi man takker farfar for gave på 10.000 og mormor med gave på 500. Man sier det selvsagt ikke høyt og gjør noen forlegne. Samtidig så skriver man jo opp gaven/summen i kortet og de som vil kan se. 

Det er det siste der jeg ikke skjønner poenget med. Hvorfor skal noen ha interesse av å se det? 

Grusomt vulgært.

Anonymkode: 90ed3...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ofte greit å holde rede på hva man har fått av de forskjellige fordi det legger en føring for hva man skal gi tilbake når det blir konfirmanter i den familien... 

Anonymkode: bfae2...566

Gir du gaver som del av en byttehandel? 

Anonymkode: 90ed3...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gir du gaver som del av en byttehandel? 

Anonymkode: 90ed3...547

Visste at kommentaren ville komme, og nei jeg gjør ikke det. Men om naboen gir 200 kr til min sønn i år vil ikke de føle seg bra om jeg gir 400 tilbake til deres sønn neste år. Så ja, man gir gjerne tilbake det samme som man selv har fått.

Anonymkode: bfae2...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er det siste der jeg ikke skjønner poenget med. Hvorfor skal noen ha interesse av å se det? 

Grusomt vulgært.

Anonymkode: 90ed3...547

Så dersom morfar gi en bil og farmor en sølvkniv så skal gavene gjemmes slik at ingen ser at det er gitt stor forskjell i verdi?

 

jeg skjønner ikke problemet med åakrive hvilket beløp/gave man fikk i kortet. Jeg skjønner heller ikke at noen gidder gå å se i kortene hvor mye konfirmanten fikk av andre. 

Anonymkode: 0adca...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Visste at kommentaren ville komme, og nei jeg gjør ikke det. Men om naboen gir 200 kr til min sønn i år vil ikke de føle seg bra om jeg gir 400 tilbake til deres sønn neste år. Så ja, man gir gjerne tilbake det samme som man selv har fått.

Anonymkode: bfae2...566

De vil ikke «føle seg bra»? Eh jo, det vil de, for med mindre de ikke skrev opp hver eneste sum, har de glemt hva de ga til fjorårets konfirmanter.. 

Anonymkode: 90ed3...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så dersom morfar gi en bil og farmor en sølvkniv så skal gavene gjemmes slik at ingen ser at det er gitt stor forskjell i verdi?

 

jeg skjønner ikke problemet med åakrive hvilket beløp/gave man fikk i kortet. Jeg skjønner heller ikke at noen gidder gå å se i kortene hvor mye konfirmanten fikk av andre. 

Anonymkode: 0adca...875

Du må slutte å trekke inn irrelevante sammenligninger. Det er forskjell på gaver og reine penger. En gave har en tilleggsverdi som står uavhengig av kostnaden ved å kjøpe den. 

Ingen går vel heller rundt og vet hva gjenstander koster, eller kalkulerer i hodet for å sammenligne hva som er mest verd av to ting på et gavebord. Og egentlig er vel de færreste så veldig interesserte i sånne sammenligninger. 

Men skriver du summen, i tall, på kortet så ser folk det enten de vil eller ikke, og giveren «utstilles» for alles blikk enten han vil eller ikke. 

Anonymkode: 90ed3...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gir du gaver som del av en byttehandel? 

Anonymkode: 90ed3...547

Ikke meg du siterte, men gaver ER jo bytting. Det er greit å gi tilbake omtrent noe av samme verdi.

Sånn tenker de fleste, helt normalt. Man vil legge seg på det samme, ikke minst for å unngå å sette folk i forlegenhet.

Anonymkode: 87fab...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

De vil ikke «føle seg bra»? Eh jo, det vil de, for med mindre de ikke skrev opp hver eneste sum, har de glemt hva de ga til fjorårets konfirmanter.. 

Anonymkode: 90ed3...547

Jøss det er da ikke normalt å glemme det. 

Anonymkode: bfae2...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi noterte på baksiden av kortene hva han fikk fra de forskjellige. Da har du kontroll uten å vise til alle hva hvem ga. 

Anonymkode: bed00...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

De vil ikke «føle seg bra»? Eh jo, det vil de, for med mindre de ikke skrev opp hver eneste sum, har de glemt hva de ga til fjorårets konfirmanter.. 

Anonymkode: 90ed3...547

Hva er ditt problem? Dette gjør da mange. 

Anonymkode: b254f...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er ditt problem? Dette gjør da mange. 

Anonymkode: b254f...123

JEG har ikke noe problem. Dannelse er ikke problematisk å bære rundt på. Det må være mye verre å mangle den, og gudskjelov har jeg aldri vært i en konfirmasjon der vertskapet hadde en sånn mangel på smak og dannelse at de bokførte gjestenes gavesummer.

Anonymkode: 90ed3...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

JEG har ikke noe problem. Dannelse er ikke problematisk å bære rundt på. Det må være mye verre å mangle den, og gudskjelov har jeg aldri vært i en konfirmasjon der vertskapet hadde en sånn mangel på smak og dannelse at de bokførte gjestenes gavesummer.

Anonymkode: 90ed3...547

Hadde konfirmasjon i går faktisk, og sønnen min fikk bare konvolutter, ikke en eneste gave. 

Han takket pent og gav en klem når han fikk konvolutten, men han åpnet ingen av dem før etter at alle hadde gått hjem. 

Så sendte han en sms som han takket for at de kom og for gaven på kvelden i går, også sender vi er takkekort med bilde om et par uker. 

Og ja, han skrev inni alle kortene hva han fikk. 

Har ingenting med mangel på dannelse å gjøre ihvertfall. 

Anonymkode: bfae2...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hadde konfirmasjon i går faktisk, og sønnen min fikk bare konvolutter, ikke en eneste gave. 

Han takket pent og gav en klem når han fikk konvolutten, men han åpnet ingen av dem før etter at alle hadde gått hjem. 

Så sendte han en sms som han takket for at de kom og for gaven på kvelden i går, også sender vi er takkekort med bilde om et par uker. 

Og ja, han skrev inni alle kortene hva han fikk. 

Har ingenting med mangel på dannelse å gjøre ihvertfall. 

Anonymkode: bfae2...566

Han skrev i kortene etter at de var gått - det er noe ganske annet enn å skrive i dem så gjestene kan se.

(Foreslår du leser hele tråden, for du svarer egentlig på noe annet enn det du siterer meg på.)

Anonymkode: 90ed3...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2019 den 12.50, Anonym bruker skrev:

Hadde det vært line ugreit om hun hadde takket høyt for et haøsekjede for eksempel, eller gjelder det bare penger?

Anonymkode: 50a4c...4cb

Synes det er en uting å gape det ut jeg. Samme hva gaven er. 

Anonymkode: eb4ac...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

JEG har ikke noe problem. Dannelse er ikke problematisk å bære rundt på. Det må være mye verre å mangle den, og gudskjelov har jeg aldri vært i en konfirmasjon der vertskapet hadde en sånn mangel på smak og dannelse at de bokførte gjestenes gavesummer.

Anonymkode: 90ed3...547

Det ER jo god dannelse? Kanskje du skal kravle ned fra den høye hesten, og lære litt faktisk dannelse? 

 

Anonymkode: b254f...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2019 den 11.06, Anonym bruker skrev:

Hadde konfirmasjon i går faktisk, og sønnen min fikk bare konvolutter, ikke en eneste gave. 

Han takket pent og gav en klem når han fikk konvolutten, men han åpnet ingen av dem før etter at alle hadde gått hjem. 

Så sendte han en sms som han takket for at de kom og for gaven på kvelden i går, også sender vi er takkekort med bilde om et par uker. 

Og ja, han skrev inni alle kortene hva han fikk. 

Har ingenting med mangel på dannelse å gjøre ihvertfall. 

Anonymkode: bfae2...566

Det var en idé.....ikke åpne før på kvelden.....

Anonymkode: 02154...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt konfirmerte seg i vår, og han åpnet gaver/konvolutter i selskapet, men la alt ned igjen så vi kunne telle opp og notere etterpå. Det gjorde vi ikke i selskapet. Vi skrev ned summen (han fikk bare penger) for å ha oversikt over hvor mye han fikk i gave, så vi kunne sette dette på en egen konto (fikk ikke kun kontanter, men noen overførte også direkte til hans brukskonto) + at vi kan gi noe lunde samme til de som har konfirmanter etter oss (som han fikk fra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...