Gå til innhold

Å telle penger/ skrive ned i konfirmasjon.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at konfirmanten sitt å skriv liste mens han åpner gaver, slik at alle gjestene kan se hvem som har gitt hva???

Eller åpnes det konvolutter og så legges penger og kort tilbake i konvoluttene når konfirmanten har sett det, eller legges pengene i egen "boks" på gavebordet? 

Vi har konfirmant til høsten og vet han får mye fra mormor og lite fra farmor. Likedan fra en onkel mye og en annen lite. Ikke sikkert det er hyggelig om det blottlegges hvem som gir hva....????  

Anonymkode: 02154...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her åpnes konvolutt, beløp skrives opp og pengene samles i en boks/felles konvolutt. Liste og penger gjemmes bort. 

Om det er snakk om store pengebeløp er det kjekt om de settes direkte inn på konto.

Anonymkode: 30d66...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble alle gaver åpnet etter middag, penger tatt ut av konvolutt og beløpet fra hver enkelt skrevet ned av oss foreldre. Vi hadde ingen «opptelling» der og da.

flere hadde satt inn store pengebeløp direkte på konto. Det synes jeg var veldig greit. Besteforeldrene hadde snakket sammen på forhånd og blitt enige om et pengebeløp slik at de ga likt. 

Anonymkode: 2e190...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver burde skrives opp diskret av en egen person, og pengekonvolutter gjerne i et eget rom. (praktisk når man skal skrive takkekort) Så kommer konfermant/brudepar/jubilant og ser på bordet etterpå. Ville syntes det var litt rart hvis konformamt/brudepar gjorde det på bordet foran gjestene. 

På en annen side så blir det jo stående på gavebordet, med kortet inntil gaven. Akkurat penger ville jeg ikke lagt på bordet, bare kortet, men ser at noen legger penger og kort sammen. Det er jo ikke så veldig anderledes? 

Anonymkode: 57037...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vanlig at de som gir penger, skriver beløp i kortet. For eksempel: "Innlagt kr 200".

Når gaver og konvolutter åpnes, skriver konfirmanten liste. Pengene tas unna etter hvert og legges sammen i en passende boks. Gaver og kort blir stående på gavebordet. (Også kortene det har vært penger i.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det vanlig at man tar ut pengene fra kortet og skriver summen i hjørnet på kortet etter man har tatt ut pengene.

så står alle gavene på gavebordet, sammen med alle kortene. Og ja, det er da synlig hvem som har gitt hva. Men det er likevel slik det har vært vanlig her.

Anonymkode: 0cc7d...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vanlig at konfirmanten åpner gaver og at en forelder/besteforelder skriver liste med hvem og hva de har fått. Veldig praktisk til takkekortene. Det skrives også i kortet hva man har fått. 

Anonymkode: b69ed...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble alle gaver skrevet ned, så det er lettere å se hvem som skal ha takkekort etterpå. Her ble det gjort mens gavene ble åpnet, det trodde jeg var vanlig å gjøre.

Men her var ikke pengene det viktigste da.

Anonymkode: 2c3c0...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter åpnet gaver og konvolutter. Jeg skrev pengesum eller hva hun hadde fått på kortet. Med mange gaver er det fort å glemmer hva hun fikk av hvem, så vi gjorde det slik itilfelle det ble en blanding når vi fraktet det fra festlokalet og hjem. Hun samlet alle penger i en konvolutt før hun pakket sammen når vi skulle dra. Veldig greit siden vi hadde skrevet på hvert kort. 

I mitt tidligere bonusbarns familie var det vanlig å åpne en gave, vise frem og si hvor mye de fikk av hvem. Jeg syns dette var fryktelig pinlig å se på, for jeg så all hvisking og tisking rundt bordet. Farmoren sa til de rundt seg at hun ga så mye mer enn farfaren (ja, det er stor forskjell på hva en kan gi i gaver når en har ett barn og to barnebarn, enn når en har ni unger og dertilhørende mange barnebarn. Ingen av de ga store summer, men kjente den kommentaren, hvisking og tisking ødela veldig mye) Så mitt barn valgte å åpne gaver, de som ønsket å se på sto i nærheten og de  fleste kom bort når hun var ferdig og snakket med henne og så på hva hun hadde fått. 

Anonymkode: c914e...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett det i en konfirmasjon. Pengene har blitt tatt ut og skrevet opp på en privat liste, så står kortene og evt. fysiske gaver på gavebordet. Det kan jo være flaut for en gjest at alle skal se akkurat hvor mye de kan eller vil gi. Det kunne gjort at noen slektninger ikke tør å komme fordi alle skal se og sikkert noen mene noe om beløpet. 

Anonymkode: 655b3...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skrives beløp i et hjørne på kortet. Ikke noe problem. Men så har vi ikke familie som gidde å bry seg om hva andre gir heller. Ingen gidder å bry seg om hva andre gir, og vi er rause nok til å forstå at ikke alle kan gi det samme heller. 

Anonymkode: cd15f...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste konfirmasjon ble gavene åpnet av konfirmanten og pengebeløpet talt opp. 

Det synes jeg var litt...ugreit egentlig. Ble veldig tydelig at venner hadde gitt ulikt, og noen av tanter/onkler.

Jeg er vant til at pengene tas ut og at det skrives beløp bak kortet 

Anonymkode: a5107...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men vi kommer IKKE til å legge for åpen scene hvilke pengesummer folk har gitt. Udannet, ufint og bidrar til dette vanvittige pengepresset som er i forbindelse med konfirmasjoner.

Anonymkode: d57cd...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanlig. I min konfirmasjon ble alt skrevet ned, med henblikk på takkekortene. Greit å vite hva man takker for, og ha et lite overblikk over hvem som gav hva. 

Anonymkode: b254f...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, det er vanlig. I min konfirmasjon ble alt skrevet ned, med henblikk på takkekortene. Greit å vite hva man takker for, og ha et lite overblikk over hvem som gav hva. 

Anonymkode: b254f...123

Altså ikke å nødvendigvis skrive ned beløp, men notere gavene underveis er fint. 

Anonymkode: b254f...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig å notere  ned med engang😊

Jeg var i et bryllup hvor brudgommen gapte utover i lokalet:" Takk for de 200 kr tante Kari !! " 

Ikke greit. 

Anonymkode: eb4ac...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt vanlig å notere  ned med engang😊

Jeg var i et bryllup hvor brudgommen gapte utover i lokalet:" Takk for de 200 kr tante Kari !! " 

Ikke greit. 

Anonymkode: eb4ac...bf1

Hadde det vært line ugreit om hun hadde takket høyt for et haøsekjede for eksempel, eller gjelder det bare penger?

Anonymkode: 50a4c...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det vært line ugreit om hun hadde takket høyt for et haøsekjede for eksempel, eller gjelder det bare penger?

Anonymkode: 50a4c...4cb

Det hadde vært like ugreit om hun sa "Takk for kjedet til 200 kr". Hadde hun det bare "Takk for pengene" eller "Takk for kjedet" hadde det vært greit (men litt rart å rope det tvers over hele lokalet).

Anonymkode: f6c63...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får ansvaret (ikke konfirmanten) for å ta ut pengene og notere beløpet fra den enkelte (gjerne på kortet). Selve kortene + evt fysiske gaver stilles ut på gavebordet,s lik at alle kan se hvem som har skrevet en hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det vanlig at konfirmanten sitt å skriv liste mens han åpner gaver, slik at alle gjestene kan se hvem som har gitt hva???

Eller åpnes det konvolutter og så legges penger og kort tilbake i konvoluttene når konfirmanten har sett det, eller legges pengene i egen "boks" på gavebordet? 

Vi har konfirmant til høsten og vet han får mye fra mormor og lite fra farmor. Likedan fra en onkel mye og en annen lite. Ikke sikkert det er hyggelig om det blottlegges hvem som gir hva....????  

Anonymkode: 02154...7af

Huff. Bad, bad taste. 

Man takker for gaven enten den er liten eller stor, og annonserer ikke for andre hvor mye det er - verken muntlig eller skriftlig. Kortet med penger og det hele legges tilbake i konvolutten inntil gjestene er gått.

Anonymkode: 90ed3...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er vanlig. I min konfirmasjon ble alt skrevet ned, med henblikk på takkekortene. Greit å vite hva man takker for, og ha et lite overblikk over hvem som gav hva. 

Anonymkode: b254f...123

Takker du på en annen måte når du har fått 1000 kr enn når du har fått 500...? Teksten i takkekortet er jo den samme.

Anonymkode: 90ed3...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt forskjellig praksis på dette, men det er ihvertfall ikke greit å gjøre det så åpenlyst at gjestene kan sammenligne og det blir ekkelt for de som har gitt mindre summer. Ikke at det er hemmelig, men en viss diskresjon...

Var i en konfirmasjon der familien satt med ryggen til og telte penger idet vi gjestene kom inn i lokalet. Det var litt merkelig.

Anonymkode: 87fab...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om det virkelig er nødvendig å skrive ned summen på gaven? Kan man ikke skrive en liten p eller noe sånt for penger? Det skal vel ikke stå summen i takkekortet som sendes ut etterpå uansett?

Anonymkode: 6ce46...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...