Gå til innhold

Amazonas. HVorfor gjør ingen noe? Vi dør nå!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva kan vi gjøre?? De som tenner på skogen vil nok ikke høre på oss og det å sende ned penger som ikke brukes på det det skal, hjelper ikke!! 

Og igjen, det er jo nesten bare Norge som tenker klima og skal redde verden.

de andre landa/verdensdelene driter en lang i klima på denne jord. 

Vi her i nord kan dessverre ikke gjøre mer enn å klage og si meninger . Nytter jo ikke det, når de med makt ikke bryr seg....

Her i landet, landet som skal redde verden, er det barn som har måtte slutte på idrett pga foreldre ikke har råd til bil og bomavgifter. Så vi skal dras nedenom og hjem og straffes for at resten av verden ikke gidder. 

Dette kan ikke jeg gjøre noe med, så dermed sitter jeg ikke å klager å syter heller

Anonymkode: 955a4...c51

De aller fleste land er opptatt av kli.sproblemene, men akkurat som vi har oljen er det veldig mange andre land som har noe som er så "spessielt" at det ikke telles med. Ingen land vil ta byrden alene. Ingen vil gjøre noen stor innsats uten at de er sikre på at andre gjør det samme.

Anonymkode: d9c5d...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det blir gjort mye med overbefolkningen, men det tar lang tid å snu. I de aller fleste land i dag føder hver kvinne under 2 barn. Problemet er at vi har noen veldig store barnekull som nå er ca 20-40 år gamle, men kullene med 50-90 åringene er mindre. Samidig lever folk lengre. Dermed er det færre som dør enn som blir født. Om 20 år vil vi ha en situasjon med veldig mange gamle mennesker og relativt få unge.

En rask reduksjon i befolkningen får vi bare om vi godtar å ta livet av store grupper. Da trenger vi enten enorme krigshandlinger, voldsomme pandemier eller et ekstremt kynisk system for utvelelse av dem som skal dø. Om vi satte malsimsl levealder til for eksempel 50 år ville det hjelpe mye, men det er, heldig vis for meg som er 53, helt urealistisk å få innført.

Anonymkode: d9c5d...737

overbefolkning FINNES iKKE. 

Anonymkode: c8af9...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

overbefolkning FINNES iKKE. 

Anonymkode: c8af9...0c0

Om det finnes eller ikke kan diskuteres. Vi får jo plass. Sån sett er det ikke overbefolkning, men så lenge vi forbruker en så stor del av jordas resurser at vi står i fare for å ødelegge vårt eget livsgrunnlag kaller jeg det overbefolkning.

Anonymkode: d9c5d...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om det finnes eller ikke kan diskuteres. Vi får jo plass. Sån sett er det ikke overbefolkning, men så lenge vi forbruker en så stor del av jordas resurser at vi står i fare for å ødelegge vårt eget livsgrunnlag kaller jeg det overbefolkning.

Anonymkode: d9c5d...737

Men vi MÅ ikke gjøre det. For å overleve.

Anonymkode: c8af9...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bryr oss ikke og da fortjener vi heller ikke å overleve som rase, egoistiske og navlebeskuende, grådige idioter alle sammen!

Anonymkode: 24721...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men vi MÅ ikke gjøre det. For å overleve.

Anonymkode: c8af9...0c0

Nja. Vi kan sansynlig vis redusere forbruket nok til å hindre at menneskeheten utryddes, men ikke nok til å få stabile økosystemer på lang sikt hvis vi ikke blir færre. Heldig vis ser det ut til at verdens befolkning vil begynne på gå ned fra ca 2050 selv uten større utryddninger.  Et lavere befolkningstall vil ikke løse klimakrisen. Til det går det for sakte, men utviklingen viser at det er håp.  Vi kan gjøre beregninger fpr et på sikt synkende folketall. Det vil gjøre alt mye enklere, selv om vi kanskje ikke kan forvente en så lang pensjonisttilværelse som i Norge i dag.

Anonymkode: d9c5d...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hva i huleste snakker dere om? Ja det er tragisk at Amazonas brenner grusomt og alt det men vi dør ikke av det i morgen altså! 

Anonymkode: 5424c...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså hva i huleste snakker dere om? Ja det er tragisk at Amazonas brenner grusomt og alt det men vi dør ikke av det i morgen altså! 

Anonymkode: 5424c...d3f

Neida, det er jo bare å drite i om barn og barnebarn eller oldebarn ikke har en jord å leve et halvgodt liv på...

Anonymkode: cf773...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida, det er jo bare å drite i om barn og barnebarn eller oldebarn ikke har en jord å leve et halvgodt liv på...

Anonymkode: cf773...220

Nå tror jeg du må puste med magen litt altså! Jeg husker for en 20 år siden når det var snakk om klimakrise. De viste oss bilder på skolen om alle land som skulle bli borte pga. At havet steg. Jeg ble super stress og var redd for at dette skulle skje i nærmeste fremtid. Var så mye snakk om det den gangen da skulle vi også gå under. Det er det samme her , Amazonas brenner ja det gjør det. Men den luften er ikke noe vi puster inn. Om du leser avisene litt nøye i dag er det kommet frem at mange av de bildene som er lagt ut på diverse some den siste tiden er gamle bilder der fotografen selv har vert død i over 13 år. Det har vert brann der før derav bildene. 

Anonymkode: 5424c...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor blir det ikke gjort noe med overbefolkning, krig og korrupsjon for blir vi kvitt disse problemene så får vi nok til å ta vare på kloden.

Anonymkode: 882d1...2ea

Eh, leser du annet enn overskriftene i tabloide medier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå tror jeg du må puste med magen litt altså! Jeg husker for en 20 år siden når det var snakk om klimakrise. De viste oss bilder på skolen om alle land som skulle bli borte pga. At havet steg. Jeg ble super stress og var redd for at dette skulle skje i nærmeste fremtid. Var så mye snakk om det den gangen da skulle vi også gå under. Det er det samme her , Amazonas brenner ja det gjør det. Men den luften er ikke noe vi puster inn. Om du leser avisene litt nøye i dag er det kommet frem at mange av de bildene som er lagt ut på diverse some den siste tiden er gamle bilder der fotografen selv har vert død i over 13 år. Det har vert brann der før derav bildene. 

Anonymkode: 5424c...d3f

Det som ble spådd da er jo i ferd med å skje. Det har skjedd og nå begynner det å akselerere. Snart er klimaendringene totalt ute av kontroll. Så mange dyre- og plantearter blir utryddet at det økologiske systemet bryter sammen. Snart er to tredeler av verdens dyr utryddet. Temperaturen på jordene stiger og stiger, isen ved polene smelter i rekordfart, permafrosten tiner og slipper ut atter enorme mengder karbon i atmosfæren, noe som får temperaturen til å øke ytterligere.

Ved er vendepunkt blir biene utryddet, og andre viktige insekter, og da dør mennesker  også. 

Det er ALVOR og det skjer NÅ. 

Jeg tror VI får oppleve at menneskeheten blir utryddet.

Og jo, Amazonas er en viktig del av den luften vi puster inn, jo - den binder karbondioksid og produserer oksygen, som

ogsp nordmenn puster inn.

 

Anonymkode: e77e1...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som ble spådd da er jo i ferd med å skje. Det har skjedd og nå begynner det å akselerere. Snart er klimaendringene totalt ute av kontroll. Så mange dyre- og plantearter blir utryddet at det økologiske systemet bryter sammen. Snart er to tredeler av verdens dyr utryddet. Temperaturen på jordene stiger og stiger, isen ved polene smelter i rekordfart, permafrosten tiner og slipper ut atter enorme mengder karbon i atmosfæren, noe som får temperaturen til å øke ytterligere.

Ved er vendepunkt blir biene utryddet, og andre viktige insekter, og da dør mennesker  også. 

Det er ALVOR og det skjer NÅ. 

Jeg tror VI får oppleve at menneskeheten blir utryddet.

Og jo, Amazonas er en viktig del av den luften vi puster inn, jo - den binder karbondioksid og produserer oksygen, som

ogsp nordmenn puster inn.

 

Anonymkode: e77e1...50b

Luften i Amazonas kommer ikke hit. Den brukes der

Anonymkode: 332b6...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Luften i Amazonas kommer ikke hit. Den brukes der

Anonymkode: 332b6...330

Sååå kort går det ikke an å være!

Anonymkode: cf773...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringa er for opptatte med bompengesaken. Mye viktigere det...eller ikke. Det er rett og slett flaut hvor navlebeskuende de er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sååå kort går det ikke an å være!

Anonymkode: cf773...220

Fakta. Er du så lite opplyst?

Anonymkode: 332b6...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fakta. Er du så lite opplyst?

Anonymkode: 332b6...330

Åh, beklager, hadde glemt at landene som omfatter Amazonas ligger i sin isolerte boble som ikke påvirker verden ellers........

Anonymkode: cf773...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullete hysteri, miljøhysteri. Verdens undergang blir spådd hver eneste dag. Verden går ikke under nå heller. Egoister hele gjengen, tenker bare på at dere er redde for å dø. Om en milliard mennesker dør, og du er en av dem, vil det likevel være fullt på IKEA på lørdag. Verden går videre uansett. Sumpen i Amazonas betyr nada for deg. Tenk miljø, ja, men TENK!! Slutt med dette hysteriet om at vi (i Norge spesielt selvsagt) må gjøre noe nå. Det som må gjøres vil bli gjort, i tide. Slapp av.

Anonymkode: 4607b...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriker, Hi, om at Amazon brenner og at verden snart går under på grunn av dette.

Hva gjør du personlig for å bedre miljøet på jorden?

Har du engasjert deg anngående brannene i Amazon, altså har du gjordt mer enn å skrive ett innlegg her?

Har du skiftet ut bilen med en el bil, eller bedre, kjører du kun kollektivt? Går eller sykler?

Kjøper du økologiske matvarer eller kortreiste matvarer? 

Kjøper du second-hand klær, møbler, bøker, etc?

Sorterer du all søppel, og prøver du aktivt å forminske forbruken av plast? 

 

 

Anonymkode: 838ba...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Luften i Amazonas kommer ikke hit. Den brukes der

Anonymkode: 332b6...330

Ojda 😂

Anonymkode: 8bdd0...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det blir gjort mye med overbefolkningen, men det tar lang tid å snu. I de aller fleste land i dag føder hver kvinne under 2 barn. Problemet er at vi har noen veldig store barnekull som nå er ca 20-40 år gamle, men kullene med 50-90 åringene er mindre. Samidig lever folk lengre. Dermed er det færre som dør enn som blir født. Om 20 år vil vi ha en situasjon med veldig mange gamle mennesker og relativt få unge.

En rask reduksjon i befolkningen får vi bare om vi godtar å ta livet av store grupper. Da trenger vi enten enorme krigshandlinger, voldsomme pandemier eller et ekstremt kynisk system for utvelelse av dem som skal dø. Om vi satte malsimsl levealder til for eksempel 50 år ville det hjelpe mye, men det er, heldig vis for meg som er 53, helt urealistisk å få innført.

Anonymkode: d9c5d...737

I hvilken verden lever du ? I mange Afrikanske land fødes det 5-6 barn per kvinne. Folkeveksten er eksplosiv!

Anonymkode: 4fe91...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skriker, Hi, om at Amazon brenner og at verden snart går under på grunn av dette.

Hva gjør du personlig for å bedre miljøet på jorden?

Har du engasjert deg anngående brannene i Amazon, altså har du gjordt mer enn å skrive ett innlegg her?

Har du skiftet ut bilen med en el bil, eller bedre, kjører du kun kollektivt? Går eller sykler?

Kjøper du økologiske matvarer eller kortreiste matvarer? 

Kjøper du second-hand klær, møbler, bøker, etc?

Sorterer du all søppel, og prøver du aktivt å forminske forbruken av plast? 

 

 

Anonymkode: 838ba...dc3

Gjør alle de tingene ja, men det må mye, mye sterkere lut til enn det, og å møte dette, som gjelder hva nasjonene og statsledere og internasjonale organisasjoner å gjøre, med å spørre hva JEG personlig gjør er utrolig lite konstruktivt. Hadde jeg ikke kunnet kritisere  Bosonaro hvis jeg hadde kjørt dieselbil, for eksempel?

Hi

Anonymkode: e77e1...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Gjør alle de tingene ja, men det må mye, mye sterkere lut til enn det, og å møte dette, som gjelder hva nasjonene og statsledere og internasjonale organisasjoner å gjøre, med å spørre hva JEG personlig gjør er utrolig lite konstruktivt. Hadde jeg ikke kunnet kritisere  Bosonaro hvis jeg hadde kjørt dieselbil, for eksempel?

Hi

Anonymkode: e77e1...50b

Bolsonaro, falt ut en L der 🙂

Anonymkode: e77e1...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I hvilken verden lever du ? I mange Afrikanske land fødes det 5-6 barn per kvinne. Folkeveksten er eksplosiv!

Anonymkode: 4fe91...e68

Ja, i mange land i Afrika fødes det fortsatt mange barn og forventet leveaøder er lav, omtrent som det var i Norge rundt 1800, men også i de fleste aferikandke land ser vi nå at dødligheten synker. Det er første skritt mot å få ned fødselstallene. Fra dødligheten begynte å synke til fødselstallene begynte å gå ned tok det ca 100 år i Norge. I dag ser det ut til at dette går mye fortere i de fleste Aferikanske land, i mange tilfeller under 50 år.

Befolkningen vil imodlertid stige helt til det begynner å dø flere enn det fødes. Med en stor gruppe unge voksne som vi må forvente skal leve i mange tiår og en veldig liten gruppe gamle over 70 år vil det ta mange år før det dør flere enn det fødes.

Det er i dag stort sett bare i Afrika, sør for Sahara, at det fødes veldig mange barn per kvinne. I resten a  verden fødes det stort sett mellom 0,8 og 2,3 barn per kvinne. Økningen i befolkningen i disse områdene skyldes at folk lever lengre.

Anonymkode: d9c5d...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sant. Alle kan gjøre noe. Kutt ut oppdrettslaks, brasiliansk kjøtt og kjøtt fra dyr som ernæres på fôr med soyaprodukter fra Amazonas. 

Bolsonaro kan også påvirkes, men som med alle idioter må han håndteres med kløkt. Går man til frontalangrep og slår ham i hodet med fakta vil han gå i svart som en sutrende trass-unge. Den delen av befolkningen i Brasil som vil kaste presidenten kan få styrke av å føle verdenssamfunnets støtte. 

Anonymkode: a8a80...77e

Jeg tenkte akkurat nå mtp brannslukking jeg. Presidenten har sagt han ikke vil ha hjelp utenifra orginalt og han vil jo blant annet bli kvitt stammeområder.

 

Nå har han tydeligvis snudd da det ble for mye mas, men hvor lenge det varer er noe annet.

Anonymkode: 2270b...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...