Gå til innhold

Amazonas. HVorfor gjør ingen noe? Vi dør nå!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Verdens ledere, det internasjonale samfunn må tvinge Bolsonaro til å få slutt på brannene NÅ.

Dette er hele verdens lunger. Han er i ferd med å drepe oss alle sammen. Om kort tid er det for sent (trolig allered).

Hva gjør Erna? Den norske valgkampen er meningsløs hvis vi ikke får stoppet brannene i Amazonas, da er det uansett likegyldig hvem som skal bestemme rundt omring i Norges kommuner.
Hva gjør EU? Hva gjør FN?

Ser at regnskogfondet driver og samler inn penger. Men det jo vel og bra, men bare tull i denne sammenhengen. Brasil må TVINGES!!!

Anonymkode: e77e1...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erna er opptatt med å leke nanny for regjeringspartnerne sine. Bompenger er viktige greier. Både Macron og Trudeau er på banen nå, og det skrives masse i verdenspressen. I Norge er vi visst mer opptatt av Ex on the beach. Ironisk at Washington Post skriver mer om at Norge og Tyskland fryser milliontilskuddene enn den norske pressen gjør.

Vi dør nok ikke med det første, men urbefolkningene står i dyp krise. 

Forskere antar at vi snart står ved «the point of no return», der skogen ikke kan regenerere seg selv, men etter hvert vil gå til grunne. 

Anonymkode: a8a80...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 år og første gang i mitt liv er jeg faktisk ordentlig redd for fremtiden. Håper det er flere nyanser enn det som kommer frem i artikkelen.

Anonymkode: 9de2a...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 50 og har lest slike artikler siden jeg var 20. Og tar det derfor helt med ro. 

Anonymkode: 4607b...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sende penger til Brasil har aldri vært en god ide. Vi kuttet pengene fordi han ikke brukte mennene til rett formål. Penger rett i lomma på en president som ikke bryr seg er ikke heldig. Vi får heller sende mannskap til å hjelpe. Regnskogen kan ikke flyttes, så her må vi hjelpe der den er

Anonymkode: 1252d...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sende penger til Brasil har aldri vært en god ide. Vi kuttet pengene fordi han ikke brukte mennene til rett formål. Penger rett i lomma på en president som ikke bryr seg er ikke heldig. Vi får heller sende mannskap til å hjelpe. Regnskogen kan ikke flyttes, så her må vi hjelpe der den er

Anonymkode: 1252d...a1a

Disse midlene har vært strengt kontrollert, og har vært gitt som følge av resultater. Bolsonaro ville nå omregulere pengene slik at de i stedet for bevaring av regnskogen skulle gå til bøndene som bryter den ned. Dette er grunnen til at støtten nå er (midlertidig) frosset. Så å si at det aldri har vært en god ide blir feil. 

Anonymkode: a8a80...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 50 og har lest slike artikler siden jeg var 20. Og tar det derfor helt med ro. 

Anonymkode: 4607b...a8d

Det er jo nettopp det som er problemet. Folk våkner ikke. Bryr seg ikke!

Anonymkode: e7f70...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo nettopp det som er problemet. Folk våkner ikke. Bryr seg ikke!

Anonymkode: e7f70...9c0

Ja, folk forstår ikke at nå er det virkelig, virkelig alvor. 

Mange tror at det bare kommer til å bli litt mer stormer og uvær, høyere havnivå og varmere i Norge.

Saken er jo at det økologiske systemet er veldig skjørt, og nå er det bare "millimeter" fra å bryte sammen. I det øyeblikk det skjer, vil hele sivilisasjonen gå under. Når det bryter sammen, vil matproduksjonen slutte, og inne kort tid er det ikke mer mat igjen til noen. 

Vi lever i en beskyttet boble, men den hinnen som omgr oss er mye skjørere enn folk tror.

Anonymkode: e77e1...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hele verdens lunger. Ingenting av oksygenet som produseres der kommer ut derfra.

Anonymkode: 332b6...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ikke hele verdens lunger. Ingenting av oksygenet som produseres der kommer ut derfra.

Anonymkode: 332b6...330

What? 20% av oksygenet på kloden produseres der. Men dreier seg om litt mer enn det også da.

Anonymkode: e7f70...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, folk forstår ikke at nå er det virkelig, virkelig alvor. 

Mange tror at det bare kommer til å bli litt mer stormer og uvær, høyere havnivå og varmere i Norge.

Saken er jo at det økologiske systemet er veldig skjørt, og nå er det bare "millimeter" fra å bryte sammen. I det øyeblikk det skjer, vil hele sivilisasjonen gå under. Når det bryter sammen, vil matproduksjonen slutte, og inne kort tid er det ikke mer mat igjen til noen. 

Vi lever i en beskyttet boble, men den hinnen som omgr oss er mye skjørere enn folk tror.

Anonymkode: e77e1...50b

Hvis man leser kommentarfelt i nettavisene kan man virkelig bli mørkredd. Post etter post fra middelaldrende, surmaga krek som ikke har kunnskap om miljø utover det de måtte erindre fra o-fagen på 70-tallet, der de håner unge for engasjementet og mener de er bedre til å tenke sjøl enn forskere på feltet. Det virker som oppegående mennesker har gitt opp. Det føles fånyttes å begi seg inn i debatten. 

Anonymkode: a8a80...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

What? 20% av oksygenet på kloden produseres der. Men dreier seg om litt mer enn det også da.

Anonymkode: e7f70...9c0

Det som produseres der brukes også der

Anonymkode: 332b6...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke hele verdens lunger. Ingenting av oksygenet som produseres der kommer ut derfra.

Anonymkode: 332b6...330

Jeg har hørt folk hevde dette, uten at de har vist belegg for det, men sett at det stemmer: 10% av artsmangfoldet i verden lever i Amazonas. Om det stemmer at oksygenet regnskogen selv produserer blir brukt av organismene i skogen selv er det like fullt viktig. Et sted må deres oksygen også komme fra. Det kan finnes kilder til nye medisiner vi ikke kjenner ennå i regnskogen, og livet som allerede lever der har verdi i seg selv. 

Anonymkode: a8a80...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er rett og slett dumskapen og kunnskapsmangelen som kommer til å bli vårt endelikt!

😞

Anonymkode: e77e1...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, det er rett og slett dumskapen og kunnskapsmangelen som kommer til å bli vårt endelikt!

😞

Anonymkode: e77e1...50b

Jeg er også fryktelig redd for dette, og da hjelper det ikke å si «hva var det jeg sa?».

Anonymkode: a8a80...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir det ikke gjort noe med overbefolkning, krig og korrupsjon for blir vi kvitt disse problemene så får vi nok til å ta vare på kloden.

Anonymkode: 882d1...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er rett og slett dumskapen og kunnskapsmangelen som kommer til å bli vårt endelikt!

😞

Anonymkode: e77e1...50b

Ja, det tror jeg og. Vi er for dumme. 

Anonymkode: 88043...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ingen får gjort noe. Presidenten i Brasil nekter hjelp utenifra og ser helst at hele skogen brenner ned så han kan tjene penger!

Anonymkode: 2270b...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi ingen får gjort noe. Presidenten i Brasil nekter hjelp utenifra og ser helst at hele skogen brenner ned så han kan tjene penger!

Anonymkode: 2270b...c2b

Det er ikke sant. Alle kan gjøre noe. Kutt ut oppdrettslaks, brasiliansk kjøtt og kjøtt fra dyr som ernæres på fôr med soyaprodukter fra Amazonas. 

Bolsonaro kan også påvirkes, men som med alle idioter må han håndteres med kløkt. Går man til frontalangrep og slår ham i hodet med fakta vil han gå i svart som en sutrende trass-unge. Den delen av befolkningen i Brasil som vil kaste presidenten kan få styrke av å føle verdenssamfunnets støtte. 

Anonymkode: a8a80...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Verdens ledere, det internasjonale samfunn må tvinge Bolsonaro til å få slutt på brannene NÅ.

Dette er hele verdens lunger. Han er i ferd med å drepe oss alle sammen. Om kort tid er det for sent (trolig allered).

Hva gjør Erna? Den norske valgkampen er meningsløs hvis vi ikke får stoppet brannene i Amazonas, da er det uansett likegyldig hvem som skal bestemme rundt omring i Norges kommuner.
Hva gjør EU? Hva gjør FN?

Ser at regnskogfondet driver og samler inn penger. Men det jo vel og bra, men bare tull i denne sammenhengen. Brasil må TVINGES!!!

Anonymkode: e77e1...50b

Men hva kan vi gjøre?? De som tenner på skogen vil nok ikke høre på oss og det å sende ned penger som ikke brukes på det det skal, hjelper ikke!! 

Og igjen, det er jo nesten bare Norge som tenker klima og skal redde verden.

de andre landa/verdensdelene driter en lang i klima på denne jord. 

Vi her i nord kan dessverre ikke gjøre mer enn å klage og si meninger . Nytter jo ikke det, når de med makt ikke bryr seg....

Her i landet, landet som skal redde verden, er det barn som har måtte slutte på idrett pga foreldre ikke har råd til bil og bomavgifter. Så vi skal dras nedenom og hjem og straffes for at resten av verden ikke gidder. 

Dette kan ikke jeg gjøre noe med, så dermed sitter jeg ikke å klager å syter heller

Anonymkode: 955a4...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva kan vi gjøre?? De som tenner på skogen vil nok ikke høre på oss og det å sende ned penger som ikke brukes på det det skal, hjelper ikke!! 

Og igjen, det er jo nesten bare Norge som tenker klima og skal redde verden.

de andre landa/verdensdelene driter en lang i klima på denne jord. 

Vi her i nord kan dessverre ikke gjøre mer enn å klage og si meninger . Nytter jo ikke det, når de med makt ikke bryr seg....

Her i landet, landet som skal redde verden, er det barn som har måtte slutte på idrett pga foreldre ikke har råd til bil og bomavgifter. Så vi skal dras nedenom og hjem og straffes for at resten av verden ikke gidder. 

Dette kan ikke jeg gjøre noe med, så dermed sitter jeg ikke å klager å syter heller

Anonymkode: 955a4...c51

Hva er det Norge straffes med, mener du?

Anonymkode: 8bdd0...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva kan vi gjøre?? De som tenner på skogen vil nok ikke høre på oss og det å sende ned penger som ikke brukes på det det skal, hjelper ikke!! 

Og igjen, det er jo nesten bare Norge som tenker klima og skal redde verden.

de andre landa/verdensdelene driter en lang i klima på denne jord. 

Vi her i nord kan dessverre ikke gjøre mer enn å klage og si meninger . Nytter jo ikke det, når de med makt ikke bryr seg....

Her i landet, landet som skal redde verden, er det barn som har måtte slutte på idrett pga foreldre ikke har råd til bil og bomavgifter. Så vi skal dras nedenom og hjem og straffes for at resten av verden ikke gidder. 

Dette kan ikke jeg gjøre noe med, så dermed sitter jeg ikke å klager å syter heller

Anonymkode: 955a4...c51

Denne fallitterklæringen er en utrolig skummel holdning. Hvis du leser internasjonal presse vil du se at disse har en mye større dekning av amazonaskrisen (og klimakrisen generelt) enn norske aviser. Både CNN, Forbes, Washington Times, BBC, New York Times, The Guardian og Le Monde har hatt bred dekning. Vi må ikke være så utrolig skinnhellige her oppe at vi takket for oss og turer frem som før fordi vi velger å lukke øynene for hva andre gjør. 

Anonymkode: a8a80...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi for mange er for egoistiske og ikke villige til å forsake ting

Anonymkode: 8bdd0...c9c

Hva har du forsaket?

Anonymkode: 334e4...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor blir det ikke gjort noe med overbefolkning, krig og korrupsjon for blir vi kvitt disse problemene så får vi nok til å ta vare på kloden.

Anonymkode: 882d1...2ea

Det blir gjort mye med overbefolkningen, men det tar lang tid å snu. I de aller fleste land i dag føder hver kvinne under 2 barn. Problemet er at vi har noen veldig store barnekull som nå er ca 20-40 år gamle, men kullene med 50-90 åringene er mindre. Samidig lever folk lengre. Dermed er det færre som dør enn som blir født. Om 20 år vil vi ha en situasjon med veldig mange gamle mennesker og relativt få unge.

En rask reduksjon i befolkningen får vi bare om vi godtar å ta livet av store grupper. Da trenger vi enten enorme krigshandlinger, voldsomme pandemier eller et ekstremt kynisk system for utvelelse av dem som skal dø. Om vi satte malsimsl levealder til for eksempel 50 år ville det hjelpe mye, men det er, heldig vis for meg som er 53, helt urealistisk å få innført.

Anonymkode: d9c5d...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...