GÃ¥ til innhold

Er det vanlig at foreldre deler litt arv med barna?🤔


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min far har arvet ca 800 000kr +av en onkel. Han mistet sine foreldre for flere år siden, den gangen var det ikke noe arv å snakke om. Min venninne sa at vi barna helt sikkert får endel penger. Er det vanlig? Jeg tviler egentlig på at min far deler noe, ikke kommer han til å unne seg noe ekstra heller. Han lever ganske sparsommelig, unner seg aldri luksus, fine klær eller noe til hjemmet. Han bruker derimot endel på reise noe han fortjener. På henne virket det rart at min far trolig ikke vil dele noe.

Anonymkode: 450a9...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er mange som deler litt eller mye av arven videre til barna sine. Som regel er de som mottar arv i en generasjon som ikke har særlig behov for penger, mens barna deres er i etableringsfasen. 

Anonymkode: abc65...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt overrasket om ikke pappa delte arv med oss, han er gjeldfri, har ingen dyre interesser, og det er jo nå vi kunne trengt penger. Det betyr ikke at jeg hadde blitt sint og skuffet om ikke, hans penger. Moren min delte ikke direkte med meg når hun fikk litt etter sin mor, men jeg har fått forskudd på arv etter et boligsalg. 

Selv antar jeg (håper jeg) det er lenge til jeg får arv etter mine foreldre, kommer til å gi det meste videre til ungene. Vil bare bli gjeldfri selv, men regner med det ikke er mye gjeld igjen når den dagen kommer.

Anonymkode: 4ef85...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen deler med barna, andre ikke. Begge deler er like vanlig, og det er mange ting som spiller inn her. 

Anonymkode: 6d8a8...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine foreldre delte så mye som ei krone med meg da de arvet. 

Anonymkode: cfc23...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma arvet 75 tusen av en barnløs tante. Jeg og søsteren min fikk 25 000,- hver. Mine foreldre er gjeldfri og eier leilighet i Oslo og hytte ved sjøen. 

Anonymkode: 7f39d...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på. Jeg arvet 1 mill, da jeg og far til barn nylig hadde gått fra hverandre. Jeg hadde laveste sats AAP. Og takket være arven, fikk jeg kjøpt meg rekkehusleilighet, hvor barna har vært sitt store soverom. Så reiste vi på ferie sammen, og det var da 1 uke bade ferie kombinert med 1 uke Disneyland Paris. Hadde ikke jeg arvet, så hadde jeg måtte leie en liten kjellerleilighet. 

Nå har jeg ingen å arve, men hadde jeg vært gjeldfri, eid bolig og arvet, så hadde barna fått en del.

Anonymkode: 8a6b9...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått noe og mine foreldre er generelt rause. Trenger de pengene selv? Vil påstå at begge deler er vanlig.

Anonymkode: 1031b...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre lot all arven gå direkte til oss barna da besteforeldrene våre døde. Var snakk om noen millioner til sammen. 

Anonymkode: 46e9a...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært min far som arvet slik sum, hadde han nesten garantert gitt 100.000,- til hver av oss (vi er 7 i søskenflokken). Han deler ut penger, som barn spiser buser. 

Men jeg hadde aldri forventet å få penger. 

Anonymkode: f3626...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann og søsteren fikk 100.000 av sin mor da hennes mor (altså deres bestemor) døde. Alle barnebarn fikk 25.000 hver. Jeg syntes det var svært generøs mtp at de ikke har så mye penger selv. Nedbetalt hus ja, men det betyr ikke at man har det romslig. Inntekt som pensjonist er mye lavere.

Mine besteforeldre døde da vi var småbarn og da fikk vi ingenting.

Anonymkode: 6a1e7...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa delte med oss da han arvet farmor. Husker ikke beløpet, men det var en del. Fra besteforeldre på andre siden arvet vi direkte, siden min mor hadde dødd i mellomtiden.

Anonymkode: 27412...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre har delt arv etter sine foreldre (våre besteforeldre). De har beholdt litt selv, invitert oss med på ferietur og delt ut et beløp til hver av barna

Anonymkode: 74004...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma arvet 800.000,- og ga meg 10.000,-. Det syntes jeg var gnient. Hun har god lønn og er gjeldsfri. Jeg er enebarn, og uansett hennes eneste arving. Men det er jo nå jeg trenger pengene.

Anonymkode: 4eb9f...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke fått så mye av mine foreldre. De har gjeld og slikt selv, og de begge er av den menig at «livet er tøft, man skal lære seg å stå på egne bein».

Anonymkode: 8f427...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma hat tatt hele arven etter sine foreldre selv (ca 2,5 mill). Hun trenger de sårt om mannen hennes skulle dø før henne, så det ble ikke noe på barna

Anonymkode: c9fa6...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig, men det er også ganske vanlig at de ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min far har arvet ca 800 000kr +av en onkel. Han mistet sine foreldre for flere år siden, den gangen var det ikke noe arv å snakke om. Min venninne sa at vi barna helt sikkert får endel penger. Er det vanlig? Jeg tviler egentlig på at min far deler noe, ikke kommer han til å unne seg noe ekstra heller. Han lever ganske sparsommelig, unner seg aldri luksus, fine klær eller noe til hjemmet. Han bruker derimot endel på reise noe han fortjener. På henne virket det rart at min far trolig ikke vil dele noe.

Anonymkode: 450a9...357

Mamma arvet en million etter sine foreldre, og senere noe mer etter en barnløs onkel. Hun har ikke "delt penger" med oss, nei, og det ventet jeg ikke heller, men vi dro på en fin ferie sammen da foreldrene hennes var døde. Vi tenkte at de ville ha likt å bli minnet på den måten. Har aldri hørt at det er mer eller mindre "vanlig" å gjøre slik eller sånn når man arver, det er jo du som skal arve faren din en gang i framtida - det må jo holde. Pappa har også arvet etter sine foreldre, men de pengene gikk vel til å betjene egen gjeld på huset. 

Anonymkode: 53cb5...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke faren dun sin generelle økonomi, så det er litt vanskelig å si noe om. På senene siden kan man tenke at foreldre uten gjeld og store utgifter bør dele. På den annen side kan det være veldig trygt for dem å ha litt ekstra når de etter hvert blir pensjonister. 

Han har fått lite fra foreldrene, og 800 000 er heller ikke noen stor arv. Og det er altså han, og ikke du, som har arvet. Så jeg synes du skal gå ut fra at du får null. Alt annet er en gave. 

Anonymkode: 086da...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på en rekke faktorer. Er det gjeldfri selv så er det lettere å gi bort penger. Har de gjeld eller behov for penger til andre ting vil de nok beholde dem selv. 

Anonymkode: bdad7...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer helt an på en rekke faktorer. Er det gjeldfri selv så er det lettere å gi bort penger. Har de gjeld eller behov for penger til andre ting vil de nok beholde dem selv. 

Anonymkode: bdad7...83b

Er de*

Anonymkode: bdad7...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa klagde og bar seg da han bare arvet 25 000 kr etter farmor. 

Men når han arvet sin far, fikk vi barna  ingenting.

 

Anonymkode: a2477...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvfølgelig gitt barna mine penger. Det er når de er unge, de trenger penger. Jeg hadde vært raus. 

Anonymkode: a2477...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...