Gå til innhold

Vært hos gynekolog og tatt celleprøve. Bekymret


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har hatt uregelmessige blødninger og blødning etter samleie. 

Menstrasjonen har blitt mildere. Er mer brunt blod enn rødt. Blør 7 dager, opphold 2 dager og så 3 dager med blødning igjen. 

Var hos gyn i går. Klarte ikke helt få meg til å stille spørsmålene i går da jeg ble litt sjokkert over at hun reagerte på ting og hun tok både celleprøve og en til prøve som jeg ikke husker hva het. Enda hun forklarte alt flere ganger. Ble helt tåkete for meg. 

 

Det jeg fikk med meg var at jeg hadde forstørret slimhinner og en lett blødende livmorhals som gjorde at hun ville ta flere prøver utenom celleprøven. 

Hun virket bekymret. Sa jeg ville høre fra de. Og at det ikke så helt bra ut. 

 

Hva kan jeg forvente nå? Kreft? 

Anonymkode: 38577...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun sjekket deg sikkert for hvp, det er ganske vanlig å bli sjekket for.

Men jeg synes ikke du skal forvente noen ting, en infeksjon, celleforandringer osv, det er mye det kan være som ikke er kreft. Prøv å puste med magen mens du venter på svar. 

Er det noe ille må du jo bare ta den behandlingen som kommer, men forhåpentligvis er det uskyldig og ufarlig. Ikke ta sorgene på forskudd.

Anonymkode: d0097...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tatt celleprøve med jevne mellomrom er det lite sannsynlig at det er kreft siden denne utvikler seg veldig sakte og gjennom mange stadier som ikke er kreft.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sa de var bekymret her også.  Fikk tatt celleprøve og biopsi.  Prøvene var fine, men gyn kalte meg inn til ny prøve fordi han så noe da han tok testen. Tok ny test, skal til konisering. Men kreft kan ta mange år å utvikle.  Ikke ta sorgene på forskudd. 🌸

Anonymkode: f572a...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har desverre ikke det. Sist celleprøve er tatt for 5 år siden. 

Har ikke vært bekymret for dette før hun på gyn reagerte så veldig. Jeg får prøve å roe meg ned. Er jo en stund å vente på svar. 

 

Hi

Anonymkode: 38577...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei jeg har desverre ikke det. Sist celleprøve er tatt for 5 år siden. 

Har ikke vært bekymret for dette før hun på gyn reagerte så veldig. Jeg får prøve å roe meg ned. Er jo en stund å vente på svar. 

 

Hi

Anonymkode: 38577...441

Det er jo hvert femte år som er anbefalt. Livmorhalskreft tar ofte 10-15 år på å utvikle seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hvert 3. år er anbefalt. Kilde: https://nhi.no/sykdommer/kvinne/celleforandringer/celleprove/

Anonymkode: b3f54...d73

Fra 2019 er det hvert femte år, men siden det er fra i år stemmer det som du sier at forrige burde vært tatt for tre år siden. Men kreft tar uansett land tid på å utvikle seg og fem år siden forrige prøve burde ikke være noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei jeg har desverre ikke det. Sist celleprøve er tatt for 5 år siden. 

Har ikke vært bekymret for dette før hun på gyn reagerte så veldig. Jeg får prøve å roe meg ned. Er jo en stund å vente på svar. 

 

Hi

Anonymkode: 38577...441

Tidlig overgangsalder? Hormonelle forstyrrelser? Endometriose?

Kan være mye annet enn kreft, altså.

Anonymkode: 39b1b...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle. 

Var inne å sjekket i journalen min sist jeg var og det var 7 år siden og ikke 5 som jeg trodde. Årene de går fort. 

Jeg er i midten av 30 årene, håper ikke på tidlig overgangsalder. Men det kan forklare nattsvetten. 

Heldigvis er vi ferdig med barn. 

 

Hi

Anonymkode: 38577...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg skriver her sjelden, men følte jeg måtte nå- for å berolige deg. Jeg var vært i samme "livreddbobla" som deg nå i noen mnd. Har blødd så mye at jeg utviklet anemi, var enorme mengder. Ble henvist gynekolog og etter sjekk ble jeg satt opp til utskraping. Prøvene du har tatt er nok celleprøve av livmorshals og pipelle- altså prøve av livmorhulen. 

Ble oppringt tidligere i uken og var inne til time idag. Jeg har hyperplasi som gir tykk slimhinne. Gynekologen sa prøvene viste noe unormal celledeling og uten at en gjør noe med det, er det stor sannsynlighet for at det vil utvikle seg til kreft. Jeg fikk hormonspiral og vil følges opp. Hornonspiral er vistnok den beste behandlingen.  

 

Ble et rotete innlegg, men ville bare fortelle deg at jeg har vært i samme båt, og jeg trodde virkelig det verste. Var så sliten og lei og bruk av google gjorde det ikke akkurat bedre;)

Krysser fingrene for deg🙌

Anonymkode: 7e3b5...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da var dagen kommet og jeg har fått svar. Det var både celleforandringer i livmorhalsen og utslag på hpv virus. Så nå må jeg inn å ta vevsprøver. Livmoren var det ingen utslag i. 

 

Hva  kan jeg forventr meg  vidre nå?

 

Hi

Anonymkode: 38577...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring og få snakket ordentlig med gynekologen. Mest sannsynlig må du inn til en biopsi for å få bedre oversikt over celleforandringene, så kan det være du må koniseres. Det er en helt standard og enkel operasjon. Det kan jo selvfølgelig være både mer og mindre alvorlig enn dette, men du trenger god informasjon for at du skal føle deg så trygg som mulig. Bytt gynekolog om hun ikke greier dette godt nok. 

Anonymkode: 45cfe...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, jeg vet hvordan du har det og hadde lyst til å svare her fordi jeg for under et år siden opplevde det samme som deg! 

Dro til legen for å ta celleprøve, legen blir bekymret og begynner å snakke om pakkeforløp til kreft mens hun kikker inni der..  At det er "noe" som ikke ser bra ut, og at livmortappen er lett blødende. Jeg holder meg i skinnet og det går høvelig bra fram til jeg logget meg på helsenorge og leste henvisningen hennes til gynekolog og sykehus. Der hadde hun spesifisert en 1x1 synlig svulst, som var lett blødende. Da var jeg ganske sikker på at nå har jeg fått kreft!

Men det hadde jeg ikke. Vel inne på sykehus ei stund senere (som også tar ny celleprøve) ser han det hun har sett, og sier at det er helt ufarlig. Det hadde en sammenheng med p pillebruk, eller hormoner å gjøre. Jeg husker ikke hva han sa, eller hva det stod i papiret derfra, men det var altså det hun hadde sett. (Prøvene kom tilbake og jeg hadde ikke kreft. Jeg hadde derimot et av HPV virusene som kan utvikle seg til kreft, og vi må følge nøye med på det).

Anonymkode: 93702...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterilisert så tar ingen form for hormoner. Jeg hadde store celleforandringer og hpv virus. Pluss at det er noe rart med menstruasjon min og jeg blør etter sex. Har også nattsvette. Jeg skulle få komme fort inn. De skal ta vevsprøve.  

Anonymkode: 38577...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 16.43, Anonym bruker skrev:

Jeg er sterilisert så tar ingen form for hormoner. Jeg hadde store celleforandringer og hpv virus. Pluss at det er noe rart med menstruasjon min og jeg blør etter sex. Har også nattsvette. Jeg skulle få komme fort inn. De skal ta vevsprøve.  

Anonymkode: 38577...441

Jeg hadde celleforandringer og hpv. Tok biopsi, prøvene var helt fin og nå er jeg friskmeldt.

Du får gid oppfølging. God klem fra meg og god bedring 

Anonymkode: bbaec...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg ble konisert i januar, hadde samme forløp som deg, minus nattesvette og blødninger.  Der var grove celleforandringer, stadium 3. Ble selvsagt engstelig og syns ventetid på svar fra biposi var lang. Konisering var kjapt gjort og 6 mnd senere er hele HVP-dritten borte 🙂 Altså ingen celleforandringer lengre og ikke noe pågående virus som forårsaker nye. Bekymringene dine er trolig unødvendige OG forståelige, akk så ekkelt det var å være i bekymringslimbo. Dette går fint! Er svetten og blødningene begynnende overgangsalder går det også fint.  

Anonymkode: e851e...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei kommer med en liten oppdatering da jeg har fått svar på biopsien. Jeg må koniseres, har cin 2 og hpv 18. Og så skal det taes ny biopsi av det de skjærer bort. Så da må jeg vente enda mer. Tar 4-6 uker. 

Men de sa det var bare 10-15% sjanse for at det var kreft. 

Så tar det litt mer med ro nå. Hilsen HI

Anonymkode: 38577...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hei kommer med en liten oppdatering da jeg har fått svar på biopsien. Jeg må koniseres, har cin 2 og hpv 18. Og så skal det taes ny biopsi av det de skjærer bort. Så da må jeg vente enda mer. Tar 4-6 uker. 

Men de sa det var bare 10-15% sjanse for at det var kreft. 

Så tar det litt mer med ro nå. Hilsen HI

Anonymkode: 38577...441

Takk for oppdatering. Du har nok ikke kreft. Dette går fint. Ikke Google og lese så mye. Forhold deg til din situasjon og det legene sier til deg. Masse god bedring. 

Anonymkode: bbaec...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei kommer med en liten oppdatering da jeg har fått svar på biopsien. Jeg må koniseres, har cin 2 og hpv 18. Og så skal det taes ny biopsi av det de skjærer bort. Så da må jeg vente enda mer. Tar 4-6 uker. 

Men de sa det var bare 10-15% sjanse for at det var kreft. 

Så tar det litt mer med ro nå. Hilsen HI

Anonymkode: 38577...441

Jeg er ikke helt sikker, men med CIN2 mener jeg risikoen er enda lavere enn det du skisserer her. 

Dette går nok veldig bra skal du se! God helg!

Anonymkode: bf612...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke helt sikker, men med CIN2 mener jeg risikoen er enda lavere enn det du skisserer her. 

Dette går nok veldig bra skal du se! God helg!

Anonymkode: bf612...aed

Ja. Bare 5% ved ubehandlet cin2 

Anonymkode: bbaec...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat tatt konisering. Jeg gruet meg veldig ! Det var så fort gjort.

I innkallelsen sto det at jeg skulle få narkose og beroligende. Ikke ha på sminke osv. Faste. 

Da jeg kom dit, var det hele ferdig på 10 min. Må nesten le... Biopsien var verre enn koniseringen. Med verre, så mener jeg at det gikk supergreit også 😊 

 

Anonymkode: f572a...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...