Gå til innhold

Barn på besøk som ikke liker middag


PartyOfFour

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis man serverer brød til gjesten fordi de ikke liker middagen, hva sier dere da ril egne barn når de sier «liker ikke» og spør hvorfor det er så lett for Lise å få brød, når de ikke får?

Anonymkode: 2faa3...d85

De kjenner til reglene vi har med middagsbordet og vet hva de forventer av dem.At vi er rundere i kantene med gjestene deres forstår de,det er snakk om noen måltider og ikke en uke.

 

Anonymkode: b3f33...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter har en vennine som er veganer,vi legger selvfølgelig til rette for hennes mat.Hun liker ikke at vi spiser kjøtt til middag,det går grensen.Hun må sitte ved samme bord som oss og vi spiser kjøtt som regel til middag.

Anonymkode: b3f33...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, PartyOfFour skrev:

En venn av ett av mine barn liker aldri middagen vi lager. Uansett. Barnet vil alltid ha brødskive. Dette irriterer meg, jeg bruker lang tid på middagen og gidder rett og slett ikke begynne å smøre ekstra mat. Det er ikke fordi jeg ikke lager god mat barnet ikke spiser, det er bare veldig sært i matveien. Jeg prøver å oppmuntre til å i hvertfall smake på maten men til ingen nytte. 

Hva hadde dere gjort? 

Slutte å servere mat til dette barnet. "Gå hjem, nå skal vi ha middag og det spiser jo ikke du. Kom heller tilbake seinere i ettermiddag."

Anonymkode: 0b8ce...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker som så:

Smør ei skive da vel - det barna lærer da er at man utviser gjestfrihet, storsinn, folkeskikk og empati overfor gjestene i huset sitt - store som små. 

Anonymkode: 2a5c5...bd9

Nei, man lærer dem at det lønner seg å være kresen.

Anonymkode: 0b8ce...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hm, jeg har en sånn gutt. Liker veldig lite middag og grønnsaker, men er flink til å smake. Om han er hjemme hos andre (ikke i gåavstand--da erdet bare å sende hjem ) setter jeg pris på at han får en skive med kjedelig pålegg isteden for å gå uten mat en hel dag! Evt vil jeg ha beskjed om det blir vanskelig å få til... 

MEN vet at min gutt ikke er frekk da. Bare fryktelig kresen. 

Anonymkode: c4829...df7

Da eter han det han får servert! 

Du vil vel ikke oppdra ham til å bli en drittunge, vel?

Anonymkode: ade36...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt fortvilet når jeg leser disse trådene om kresne barn og at man da ikke vil ha dem på besøk. Mitt barn hadde masse problemer med magen da han var mindre. Mye vondt og problemer med luft og vekslende avføring. Ofte fikk han vondt etter mat. Etterhvert medførte det at han vegret seg for å spise. Han kunne også brekke seg ved ulike konsistenser. Mageproblemene har klinget av med økende alder, men mat er fortsatt et problem. Mat har vi strevet og jobbet mye med (og vi har fått hjelp fra helsepersonell med erfaring på dette feltet). Han er nå større og har fått beskjed om at man ikke sier æsj og liker ikke hos andre, men da heller la vær å spise og si at han ikke er sulten. Hos nære venner er foreldre orientert og han får mat han spiser. 

Han er en glad, positiv, inkluderende og høflig gutt og jeg håper de som ikke kjenner hans historie ikke bare ser han som det vanskelige kresne barnet.

Anonymkode: 65f09...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir litt fortvilet når jeg leser disse trådene om kresne barn og at man da ikke vil ha dem på besøk. Mitt barn hadde masse problemer med magen da han var mindre. Mye vondt og problemer med luft og vekslende avføring. Ofte fikk han vondt etter mat. Etterhvert medførte det at han vegret seg for å spise. Han kunne også brekke seg ved ulike konsistenser. Mageproblemene har klinget av med økende alder, men mat er fortsatt et problem. Mat har vi strevet og jobbet mye med (og vi har fått hjelp fra helsepersonell med erfaring på dette feltet). Han er nå større og har fått beskjed om at man ikke sier æsj og liker ikke hos andre, men da heller la vær å spise og si at han ikke er sulten. Hos nære venner er foreldre orientert og han får mat han spiser. 

Han er en glad, positiv, inkluderende og høflig gutt og jeg håper de som ikke kjenner hans historie ikke bare ser han som det vanskelige kresne barnet.

Anonymkode: 65f09...b8c

Det er ikke det at jeg ikke vil ha de på besøk. De må gjerne komme på besøk. Jeg informerer om hva vi skal ha til middag og de blir invitert til å spise med oss. Vil de ikke ha maten, så kan de gå hjem eller vente på rommet til barnet.

Anonymkode: 2faa3...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så herlig når de plutselig liker nye ting. :) Har hatt et par sånne opplevelser med gjester her også, samt et eget barn som en dag kom hjem fra SFO og erklærte at nå likte han laks. Man går fort glipp av dette om man serverer brødskiver i stedet.

Anonymkode: 977cb...48f

Og så viser det jo veldig tydelig at de kresne barna slipper unna hjemme, og får masse støtte på å være kresne som om det er et uforanderlig karaktertrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle dere som sier at man bare skal smøre ei skive. Jeg har tre egne barn. To av dem vil gjerne ha skive i stedet for middag. Hvis gjesten får tilbud om brødskiver så kan jeg ikke gjøre forskjell, og ender med at halvparten av middagen står urørt, og barna (mine) får ikke i seg verken grønnsaker eller proteiner. Det er ikke så viktig for meg at gjesten liker eller spiser maten jeg lager, men jeg liker ikke at mine egne barn ikke spiser middag. 

Anonymkode: e8b24...cb2

Så det du sier at barna dine er helt lik gjesten du klager sånn på??

Anonymkode: 19e0a...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da eter han det han får servert! 

Du vil vel ikke oppdra ham til å bli en drittunge, vel?

Anonymkode: ade36...c1d

Jeg oppdrar han til å bli en høflig unge. (Uten anlegg for spiseforstyrrelser fordi han ble tvunget til å spise mat han ikke likte.) 

Anonymkode: c4829...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, PartyOfFour skrev:

En venn av ett av mine barn liker aldri middagen vi lager. Uansett. Barnet vil alltid ha brødskive. Dette irriterer meg, jeg bruker lang tid på middagen og gidder rett og slett ikke begynne å smøre ekstra mat. Det er ikke fordi jeg ikke lager god mat barnet ikke spiser, det er bare veldig sært i matveien. Jeg prøver å oppmuntre til å i hvertfall smake på maten men til ingen nytte. 

Hva hadde dere gjort? 

Jeg har ingen planer om å oppdr andres barn. Hadde bare latt barnet smøre seg noen brødskiver uten å lage noe sak av det!

Anonymkode: 1f195...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg oppdrar han til å bli en høflig unge. (Uten anlegg for spiseforstyrrelser fordi han ble tvunget til å spise mat han ikke likte.) 

Anonymkode: c4829...df7

Så han er høflig, og spiser maten sin, ja? Det er MEGET uhøflig å ikke spise det man får servert - med ett eneste unntak; allergier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ingen planer om å oppdr andres barn. Hadde bare latt barnet smøre seg noen brødskiver uten å lage noe sak av det!

Anonymkode: 1f195...b00

Hva er greia med å være så vanskelige? Hva hvis noen andre sitt barn slo en annen da? JO, du har et ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke det at jeg ikke vil ha de på besøk. De må gjerne komme på besøk. Jeg informerer om hva vi skal ha til middag og de blir invitert til å spise med oss. Vil de ikke ha maten, så kan de gå hjem eller vente på rommet til barnet.

Anonymkode: 2faa3...d85

Dette. 

Anonymkode: 0b8ce...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, PartyOfFour said:

En venn av ett av mine barn liker aldri middagen vi lager. Uansett. Barnet vil alltid ha brødskive. Dette irriterer meg, jeg bruker lang tid på middagen og gidder rett og slett ikke begynne å smøre ekstra mat. Det er ikke fordi jeg ikke lager god mat barnet ikke spiser, det er bare veldig sært i matveien. Jeg prøver å oppmuntre til å i hvertfall smake på maten men til ingen nytte. 

Hva hadde dere gjort? 

da er du greit og slett vanskelig.

ikke vanskelig og smøre noe brødskiver, ALDRI opplevd at noen har gjort det mot mine, og de er ganske kresne og jeg har heller ikke gjort det mot noen

Anonymkode: 7cc51...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, DetYrer skrev:

Hva er greia med å være så vanskelige? Hva hvis noen andre sitt barn slo en annen da? JO, du har et ansvar. 

Nå snakker vi om mat...🤦‍♀️

Anonymkode: 1f195...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...