Gå til innhold

Barn på besøk som ikke liker middag


PartyOfFour

Anbefalte innlegg

En venn av ett av mine barn liker aldri middagen vi lager. Uansett. Barnet vil alltid ha brødskive. Dette irriterer meg, jeg bruker lang tid på middagen og gidder rett og slett ikke begynne å smøre ekstra mat. Det er ikke fordi jeg ikke lager god mat barnet ikke spiser, det er bare veldig sært i matveien. Jeg prøver å oppmuntre til å i hvertfall smake på maten men til ingen nytte. 

Hva hadde dere gjort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da får barnet spise hjemme. Gidder ikke dille med unger som er vrang og kresen i matveien  

Anonymkode: bdb2d...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar barnet smøre seg mat selv, eller ber det gå hjem og heller komme tilbake senere når det har spist middag hjemme hos seg selv. 

Anonymkode: ac687...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du smøre ekstra mat da, kan ikke ungen bare få to skiver på tallerken sin, smør og ost ved siden av og smøre selv?

Anonymkode: 45292...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg virkelig smurt en skive. Jeg gidder ikke oppdra andres barn, og om han ellers er kjekk å ha på besøk hadde jeg gjerne tatt den lille ekstrajobben. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kresne barn sender jeg hjem. Har ei som har vært hos oss 3-4 dager hver uke og aldri liker det vi spiser. Liker ikke det brødet jeg har heller. Og ikke liker hun vann (!?) vi drikker alltid vann til middagen. Hun forlanger saft og later som hun er allergisk mot melk. Spør om det er melk i maten for da kan hun ikke spise. Men de få gangene vi har litt dårlig tid og jeg sender med penger om morgenen og ber datteren min stikke innom butikken og kjøpe en Grandiosa eller to på vei hjem så de kan lage mat til jeg kommer hjem da liker hun endelig maten «min». Og da får de ofte ta saft ved siden av og da har hun fått sååååå god mat. 

I dag var hun med hjem igjen for andre gang denne uken og jeg sa klart i fra at i dag har vi fisk til middag. Hun spiste det og sa «jeg kan sikkert spise dette, men det er ikke noe godt». Flere av jentene her er sånn, og alle får beskjed om hva vi har til middag og hvis de ikke vil ha det, må de gå hjem. Det er helt fair

Anonymkode: 2faa3...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, jeg har en sånn gutt. Liker veldig lite middag og grønnsaker, men er flink til å smake. Om han er hjemme hos andre (ikke i gåavstand--da erdet bare å sende hjem ) setter jeg pris på at han får en skive med kjedelig pålegg isteden for å gå uten mat en hel dag! Evt vil jeg ha beskjed om det blir vanskelig å få til... 

MEN vet at min gutt ikke er frekk da. Bare fryktelig kresen. 

Anonymkode: c4829...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, PartyOfFour skrev:

En venn av ett av mine barn liker aldri middagen vi lager. Uansett. Barnet vil alltid ha brødskive. Dette irriterer meg, jeg bruker lang tid på middagen og gidder rett og slett ikke begynne å smøre ekstra mat. Det er ikke fordi jeg ikke lager god mat barnet ikke spiser, det er bare veldig sært i matveien. Jeg prøver å oppmuntre til å i hvertfall smake på maten men til ingen nytte. 

Hva hadde dere gjort? 

Eh... Jeg hadde giddi å smørt ei skive. Har du ellers så lite empati også? 🤔mer bekymret for deg enn for besøket ditt. 

Anonymkode: 92cc0...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det alltid er sånn når dette barnet er på besøk, hvorfor ikke bare skjære opp noen skiver og sette frem litt enkelt pålegg sammen med middagen automatisk når du vet at det barnet skal spise der? 🤷‍♀️ Det tar vel bare to ekstra minutter, og egentlig ikke verd å irritere seg over? Ikke noe vits i å prøve å få det til å smake, det kan få være foreldrene sitt bord å gjøre. 

Noen barn liker ikke middag, noen liker ikke brødmat... Men de fleste vokser det av seg. 

Høres ut som om du tar det litt personlig at han ikke vil smake på maten din, men barn er skjeldent så utspekulerte. Han liker vel bare ikke middagsmat, enkelt og greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ikke ekstrameny for egne barn, og da blir det vanskelig å gjøre det for andre. Hadde det ikke vært for risikoen for å skape en uheldig presedens hadde jeg smurt en skive eller to. 

Mine barn har valget mellom å spise middag eller å ikke spise middag. De velger det første. Men hos foreldrene mine velger de ofte "liker ikke" for å se hva annet som er på menyen. Merkelig egentlig, min mor lot oss ikke gæ fra bordet før fatet var tomt. Det var hun som forsynte oss. Jeg har sittet tre timer med overkokt fisk foran meg, brekket meg av stekt lever og fylt lommer med lungemos. Jeg er glad hun har slutta med denne barnemishandlingen, men at hun slår over til ønskekost liker jeg dårlig. 

Anonymkode: 67e9d...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg snakket med foreldrene og spurt hva barnet liker til middag fordi barnet ikke vil spise deg du har laget tidligere. Om de sier at barnet er kresen, så spør hva de tenker? Vanligvis lager dere kun en middag. Om de nevner ting du har laget så er det jo bare å si at da velger barnet bort middag hos dere. Hvis barnet kun spiser pølser så får barnet enten gå hjem å spise eller få brødskive. 

Anonymkode: 3985a...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hatt besøk av en gutt som ikke spiser alt vi spiser. Jeg tilbyr brødskive, frukt eller middag (alt ettersom når på dagen vi har besøk). Barnet velger selvsagt selv om det vil spise her eller hjemme. Koster meg ikke en kalori og smøre ei skive ved siden av middagen (som du selv sier tar lang tid), om barnet ikke liker middagen. Her skal alle uansett smak få tilbud om mat.

Anonymkode: a8022...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde  laget hva det barnet hadde likt, jeg har en datter som aldri har med noen hjem eller blir invitert bort. Mitt barn er 12 år men kun 8 i hode. 

Anonymkode: b3f3c...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du er rar jeg... Min datter har en kresen venn, og så????? Jenta er herlig ellers. Hos oss velger hun selv, jeg sier hva vi skal ha og hun sier ja eller nei. Jeg åpner brødboks, og sier "her er brød og pålegg vet du jo hvor er". 

Det er vitkig for meg at min datter har venner som føler seg velkommen hos oss, så jeg duller nok litt ekstra. Det er viktig når de blir eldre også. Hos oss henter de seg mat selv om de vil, selv om min datter ikke vil ha også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg også. Ikke fordi det er viktig for meg at gjesten spiser, men fordi jeg har et par kresne barn selv. Det er vanskelig å oppdra egne barn til å forsyne seg med alt og smake på alt, når gjesten ikke vil smake, eller f.eks. bare vil ha pasta med ketchup. 

Det er vanskelig å gjøre forskjell, så jeg ender med å la mine barn også bare spise pasta med ketchup. Eller hvis jeg setter frem brød og pålegg så velger mine barn også det. Jeg synes det blir feil å tilby alternativ meny til gjesten og ikke til egne barn. Jeg gjør litt ulike ting, noen ganger gir jeg alternativer, andre ganger ikke. Noen ganger legger jeg opp porsjonene før barna kommer til bordet, slik at alle har alt på tallerkenen, så kan de spise det de vil ha og la resten ligge igjen. Jeg har ikke funnet noen løsning jeg synes fungerer godt, 

Vi bor ikke slik at vi bare kan sende hjem gjestene om de ikke vil ha middagen vår. Henting og levering avtales med foreldre på forhånd. 

Anonymkode: e8b24...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis venner til barna er med hjem kan de velge å spise det vi har til middag eller få skiver.Selvfølgelig skal de ikke gå sultne.Men spesiallager ikke middag hvis vi har planlagt hva vi skal ha.Hvor mange min koster det å lage en skive?

Anonymkode: b3f33...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man serverer brød til gjesten fordi de ikke liker middagen, hva sier dere da ril egne barn når de sier «liker ikke» og spør hvorfor det er så lett for Lise å få brød, når de ikke får?

Anonymkode: 2faa3...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så:

Smør ei skive da vel - det barna lærer da er at man utviser gjestfrihet, storsinn, folkeskikk og empati overfor gjestene i huset sitt - store som små. 

 

 

 

Anonymkode: 2a5c5...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vet dette så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke smører en skive mens du lager middag. Du trenger da ikke lage middag til en person ekstra når du vet dette barnet ikke spiser det. 

Vi hadde åpen dør når ungene var mindre, så med veldig mange unger inn og ut dørene hver dag tok vi middag til kveldsmat istede, da var det kun oss og vi slapp styret med unger som ikke liker ditten eller datten. Før dette kunne ungene ta havregryn eller cornflaks når de ville. Brødmat måtte vi sette en stopper for, for vips så hadde vi ikke brød til skolemat osv. Hadde vært en enkel sak om noen av ungene hadde spist brød som hadde vært fryst, og at noen av de fem menneskene hjemme sa ifra til meg at det var tomt for brød når jeg jobbet kveld. Når jeg kom hjem var ikke dette noe jeg sjekket først. Så dette løste igrunn alt. Ingen unger som klaget på middagen, de så som var hos oss sent var veldig greie og det skjedde sjeldent. Noen klaget på at de ikke likte havregryn eller cornflaks, da fikk de beskjed om å gå hjem for å spise eller gå sultene. En av oss trengte bare å si det en gang og tror alle spiste dette. Eneste var en venn som var allergisk, hun hadde jeg bakt rundstykker som lå i fryseren. Dette tinte mitt barn til henne, så det var ikke noe problem. Moren sa hun kunne sende med mat, men jeg sa at jeg heller hadde noe i frysen slik at vi ikke måtte planlegge hvert besøk, på den måten kunne de bare ringe på hos hverandre når de ville. 

Anonymkode: a7288...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker som så:

Smør ei skive da vel - det barna lærer da er at man utviser gjestfrihet, storsinn, folkeskikk og empati overfor gjestene i huset sitt - store som små. 

 

 

 

Anonymkode: 2a5c5...bd9

Alle dere som sier at man bare skal smøre ei skive. Jeg har tre egne barn. To av dem vil gjerne ha skive i stedet for middag. Hvis gjesten får tilbud om brødskiver så kan jeg ikke gjøre forskjell, og ender med at halvparten av middagen står urørt, og barna (mine) får ikke i seg verken grønnsaker eller proteiner. Det er ikke så viktig for meg at gjesten liker eller spiser maten jeg lager, men jeg liker ikke at mine egne barn ikke spiser middag. 

Anonymkode: e8b24...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt hvordan foreldrene til barnet ønsker at det skulle håndteres. Det kan jo være det er viktig for dem at barnet IKKE får brødskive, eller det kan være at det er helt nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis man serverer brød til gjesten fordi de ikke liker middagen, hva sier dere da ril egne barn når de sier «liker ikke» og spør hvorfor det er så lett for Lise å få brød, når de ikke får?

Anonymkode: 2faa3...d85

Fordi det er forskjell på borte og hjemme. 

Anonymkode: d61d3...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser det vi spiser. Man kan spise lite, men ikke noe annet. Er det venner som er her ofte og som jeg liker og vet at kommer  lager jeg noe jeg vet de liker, men senest i dag var der plutselig en ekstra til middag og vi skulle ha laks, barnet sa ikke noe før etterpå men informerte da meget fornøyd om at nå likte han laks, det hadde han aldri gjort før så det pleide de aldri å ha. Og dette barnet er selvsagt godt nok oppdratt til ikke å utbasunerer at han ikke liker middagen, hans plan var å spise bittelitt laks og ellers grønnsaker, fortalte han, men så var det godt likevel, gitt. Nok en provins til landet lagt.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sånt barn som ikke liker noe. Eller han liker sine sære ting, men spiser f.eks ikke kjøtt. Når han er på besøk hos andre forventer jeg at han smaker eller spiser det som han ønsker (f.eks tilbehør). Jeg forventer ikke at han skal bli tilbydd noe annet. Jeg bruker å ha sikre middager når barn er hos oss som "alle" liker. Er det tilfeldig besøk så tilbyr jeg middag, men hvis barnet sier nei så tilbyr jeg ikke noe annet. 

Vi lager det vi ønsker til middag og kan tilpasse litt til han som "ikke liker", men det som f.eks ikke kan tilpasses får han tilbud om å spise ellers får han ordne seg noe selv. I dag hadde vi lasagne til middag og han ville ikke spise fordi det er kjøtt i det. Vi oppmuntrer alltid til å smake, men i dag valgte han å ta seg en smak på eget initiativ og han elsket maten. 

Anonymkode: fee16...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, sug lut skrev:

Vi spiser det vi spiser. Man kan spise lite, men ikke noe annet. Er det venner som er her ofte og som jeg liker og vet at kommer  lager jeg noe jeg vet de liker, men senest i dag var der plutselig en ekstra til middag og vi skulle ha laks, barnet sa ikke noe før etterpå men informerte da meget fornøyd om at nå likte han laks, det hadde han aldri gjort før så det pleide de aldri å ha. Og dette barnet er selvsagt godt nok oppdratt til ikke å utbasunerer at han ikke liker middagen, hans plan var å spise bittelitt laks og ellers grønnsaker, fortalte han, men så var det godt likevel, gitt. Nok en provins til landet lagt.

Så herlig når de plutselig liker nye ting. :) Har hatt et par sånne opplevelser med gjester her også, samt et eget barn som en dag kom hjem fra SFO og erklærte at nå likte han laks. Man går fort glipp av dette om man serverer brødskiver i stedet.

Anonymkode: 977cb...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...