Gå til innhold

Hva ville du som lærer tenkt om dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lekser er på både godt og vondt. Det er viktig med repetisjon av det de lærer på skolen og det er positivt med mengdetrening. Men det skal ikkje gå utover helsen til barna.

Å kutte ut lekser helt, er jeg ikke for. De elevene jeg har som sliter, avtaler jeg med foreldre at de skal jobbe x-antall minutt hver dag. De skal da prioritere lesing! Deretter kommer puggelekse (gloser, gangerabell osv). Til slutt kommer andre lekser.

Og til info, lekser er valgfritt. Selv om læreren deler ut lekseplan, kan foreldre velge å bestemme at eleven ikke skal måtte gjøre noe. Men det beste er å ha en dialog med lærer, og å gjøre avtaler som fungerer for alle parter.

Anonymkode: e682c...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det ser ut som din erfaring er veldig lik min. De to eldste protesterte også på lekser innimellom, men de ble ikke brutt ned på samme måte som yngste. De tok leksene lettere, og jeg var streng på at de alltid gjorde ekstraoppgavene. Eldste gikk ut ungdomsskolen nå, med kun toppkarakterer. Nr to gjør det så langt like bra. Yngste er også gløgg, men lærer på en annen måte. Min far underviser i didaktikk ved universitetet. Som deg er han også mot lekser, faktisk også på vgs. Godt gjennomtenkt hjemmearbeid mener han er fint, men ikke «lekser for leksers skyld». Jeg underviser forøvrig selv også (på universitetsnivå, så det blir annerledes), så jeg ser naturligvis verdien av utdannelse. Som sagt fremsnakker vi alltid skolen, og motiverer som best vi kan. 

Når det gjelder å lære seg arbeidsmoral er det selvfølgelig ikke slik at han slipper unna plikter som er kjedelige. Ofte har jeg tenkt at alt han har fått ut av leksearbeidet er et kryss for utført arbeid hos læreren. Læringsutbyttet i seg selv er ikke-eksisterende når hodet ikke henger med. Det er flere måter å lære på, og klassiske lekser fungerer tydeligvis ikke på ham. Personlig synes jeg verdien av en barndom er for stor til at den skal kastes bort på dette viset. Jeg vil at han skal klatre, løpe, svømme, hoppe, le, leke og utforske. 

HI

Anonymkode: 9a345...65e

Det er nettopp det, de lærer jo ikke noe av leksene når det er tvangsarbeid. Jeg har selv 8,5 år med høyere utdanning (to grader), og jeg jobber ikke på samme måte med fag som mange andre. Medstudenter kunne sitte i time etter time på lesesalen, gjerne en full arbeidsdag, uken gjennom. Det klarte ikke jeg. Jeg leste her og der, fikk enormt utbytte av forelesninger, og kan umulig ha brukt mer enn en brøkdel av tiden på studier som mine medstudenter. Likevel fikk jeg like gode karakterer, og er dyktig i jobben min også. Datteren min er mye samme type merker jeg. Hun må lære på sin måte. De to andre er mer som sin far og lærer bedre ved å jobbe mer strukturert. 

Som lærer i VGS gir jeg ikke lekser i seg selv, men legger ut leseplan til elevene over hva de kan lese for å forbedre seg til timene. Det er helt frivillig for dem, og mine elever får like gode resultater og karakterer som mine kollegaer sine elever der de må gjøre lekser. 

Anonymkode: b7fb9...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev om barnet mitt og lekser, ikke meg eller jobben min. Noen barn har utfordringer som gjør at lekser kan bli som et uoverkommelig hinder. Noen dager er det slik for datteren min, andre dager gjør hun litt. Med mentalt i form mente jeg at hun må orke det, ofte orker hun ikke. Hun er veldig intelligent, men har utfordringer som gjør at hun blir utslitt av en vanlig skoledag. Reaksjonen hennes på lekser da kan være enorme raserianfall eller voldsomme gråtetokter. Nå klarer jeg å lese henne godt nok til å se om det er vits å prøve eller ikke.

Anonymkode: b7fb9...feb

Du snakker om curlingforelder. Hun blir nok en fryd å ha i framtida.

Anonymkode: 3f165...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke alle andre også ønsker å kose seg på ettermiddagen med barna sine? Å gå turer og se på fuglene og lese en bok sammen? Istedenfor å hjelpe en frustrert unge med lekser mens det syter og klager? Sjeldent barna elsker lekser men det må gjøres. 

Evt bytte skole til Steinerskolen hvor det er leksefri men lenger skoledager. Syns man lærer barna dårlige holdninger ved å la de slippe lekser som alle andre på samme skole må gjøre men slutte tidlig. 

Anonymkode: f3a31...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det ser ut som din erfaring er veldig lik min. De to eldste protesterte også på lekser innimellom, men de ble ikke brutt ned på samme måte som yngste. De tok leksene lettere, og jeg var streng på at de alltid gjorde ekstraoppgavene. Eldste gikk ut ungdomsskolen nå, med kun toppkarakterer. Nr to gjør det så langt like bra. Yngste er også gløgg, men lærer på en annen måte. Min far underviser i didaktikk ved universitetet. Som deg er han også mot lekser, faktisk også på vgs. Godt gjennomtenkt hjemmearbeid mener han er fint, men ikke «lekser for leksers skyld». Jeg underviser forøvrig selv også (på universitetsnivå, så det blir annerledes), så jeg ser naturligvis verdien av utdannelse. Som sagt fremsnakker vi alltid skolen, og motiverer som best vi kan. 

Når det gjelder å lære seg arbeidsmoral er det selvfølgelig ikke slik at han slipper unna plikter som er kjedelige. Ofte har jeg tenkt at alt han har fått ut av leksearbeidet er et kryss for utført arbeid hos læreren. Læringsutbyttet i seg selv er ikke-eksisterende når hodet ikke henger med. Det er flere måter å lære på, og klassiske lekser fungerer tydeligvis ikke på ham. Personlig synes jeg verdien av en barndom er for stor til at den skal kastes bort på dette viset. Jeg vil at han skal klatre, løpe, svømme, hoppe, le, leke og utforske. 

HI

Anonymkode: 9a345...65e

Og hva lærer han av klatre, løpe, svømme, hoppe, le, leke og utforske denne ekstra tiden han skulle brukt på lekser? Tror du ikke alle barn ønsker nettopp dette? 

Anonymkode: f3a31...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine går på steinerskole men her er det ikke leksefritt altså. Og det er jeg igrunn glad for. 

Anonymkode: d74a1...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjorde det. Snakket med skolen, satte til slutt foten ned.

Sønnen min har adhd, og mestret aldri leksene. Hver dag var en kamp, og til slutt gruet jeg meg til å komme hjem fra jobb fordi fortvilelsen var så stor at vi brukte timevis på de enkleste oppgavene.

Så ved juletider sa jeg at nok var nok.

Jeg sa at fra etter juleferien og frem til vinterferien skulle han kun gjøre leselekse. 

Etter vinterferien skulle han få en matteoppgave pr dag. (Ett stykke, ikke typ 3 a,b,c,d,e) 

Sakte med sikkert skulle vi øke litt og litt.

På det tidspunktet gikk han i 5klasse.

Slik gjorde vi det i 6 mnd, og da han begynte i 6 klasse, økte vi leksene ytterligere., men han gjorde ikke like mye som alle de andre. 

Innen han begynte på ungdomsskolen, var mestringsfølelsen såpass at han fulgte vanlig lekseplan og har aldri slitt med leksene etter dette.

 

 

Anonymkode: e4353...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi gjorde det. Snakket med skolen, satte til slutt foten ned.

Sønnen min har adhd, og mestret aldri leksene. Hver dag var en kamp, og til slutt gruet jeg meg til å komme hjem fra jobb fordi fortvilelsen var så stor at vi brukte timevis på de enkleste oppgavene.

Så ved juletider sa jeg at nok var nok.

Jeg sa at fra etter juleferien og frem til vinterferien skulle han kun gjøre leselekse. 

Etter vinterferien skulle han få en matteoppgave pr dag. (Ett stykke, ikke typ 3 a,b,c,d,e) 

Sakte med sikkert skulle vi øke litt og litt.

På det tidspunktet gikk han i 5klasse.

Slik gjorde vi det i 6 mnd, og da han begynte i 6 klasse, økte vi leksene ytterligere., men han gjorde ikke like mye som alle de andre. 

Innen han begynte på ungdomsskolen, var mestringsfølelsen såpass at han fulgte vanlig lekseplan og har aldri slitt med leksene etter dette.

 

 

Anonymkode: e4353...eb0

Smart måte å gjøre det på! Den skal jeg ta med meg videre!! 👍😊

Anonymkode: e682c...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og hva lærer han av klatre, løpe, svømme, hoppe, le, leke og utforske denne ekstra tiden han skulle brukt på lekser? Tror du ikke alle barn ønsker nettopp dette? 

Anonymkode: f3a31...42f

Du lurer ikke seriøst på om et barn lærer og utvikler seg ved å gjøre det du ramser opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du snakker om curlingforelder. Hun blir nok en fryd å ha i framtida.

Anonymkode: 3f165...a6c

Hun er en mønsterelev på skolen, derfor er hun utslitt etterpå. Hun bruker rett og slett opp energien sin på å være normal og oppføre seg slik en forventer. Jeg koster ikke vei for henne, men passer på at hun fortsetter å like skolen og læring. Med mindre du selv har opplevd å ha er barn som ikke er a4, er det vel litt storforlangende å forvente at du skal forstå dette, selv om folk flest heldigvis er i stand til å spa opp nok empati til å sette seg inn i andre sin situasjon. 

Anonymkode: b7fb9...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på barnet. Min søsters barn fikk kuttet leksene og henger godt med faglig. Min brors barn ble hengende stadig lengre etter klassen fordi han ikke gjorde lekser lenger etter avtale med lærer og endte opp uten fullstendig vitnemål. Kom inn på videregåendevpå særskilt grunnlag og dropper nok ut straks, mangler flere fag fra i fjor. Har i utgangspunktet normal intelligens.

Anonymkode: 51764...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har altså mest lyst på bare fritid og ingen plikter? Gjøre alt som er gøy og droppe det som er kjedelig? 

Blir en flott voksen han da?

Anonymkode: 1b569...1d4

Ja, vet du hva, det gjør han faktisk helt sikkert!

Snakk med læreren HI. Noe individuell tilpasning skal være mulig. 

Anonymkode: ec8df...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står ikke noe sted i opplæringsloven at lekser er påbudt, så jeg ville absolutt snakket med læreren om dette og fått redusert kraftig.

Steinerskolen har veldig lite lekser opp til ungdomsskolen og der er iallfall lærerne tilsnakkandes. Det høres ut som om lynnet til sønnen din og nysgjerrigheten hans kunne passet inn i Steinerskolen. Der får barn være barn mye lenger enn i den offentlige skolen. Der verdsettes den fysiske utforskningen av fenomener og kroppen naturen står sentralt. Steinerskolen på sitt beste har masse å tilby for barn som lærer på ulike vis, ikke minst pga det taktile og fysiske tilnærmingsmåtene til stoffet

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal han ikke gjøre leksene? Hvorfor er det noe å grine over? Ingen verdier i fuglekasser i fjæra om man ikke har kunnskap i tillegg 

Anonymkode: 3f165...a6c

 

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Det er faktisk sånn at barna våre lærer av leksene de gjør. Hvis ditt barn aldri gjør lekser vil han over tid begynne å henge etter på skolen. Og hvis han slipper lekser hjemme er sjansen stor for at han ikke har lyst til å gjøre oppgavene på skolen heller (det er ofte likt som leksene). Skal han slippe det også da?

Det fins ingen belegg for at lekser gir mer kunnskap... Så det med at man lærer av lekser er en myte. Det gjør et forsvinnende lite utslag. HI har rett i at nysgjerrigheten og selve lærelysten er mye viktigere - det er ekte og viktig motivasjon for å skaffe seg kunnskap. Pålagte plankekjøringsoppgaver er ikke med på å styrke nysgjerrighet.

 

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har altså mest lyst på bare fritid og ingen plikter? Gjøre alt som er gøy og droppe det som er kjedelig? 

Blir en flott voksen han da?

Anonymkode: 1b569...1d4

Tja, hva med å gjøre det som er meningsfylt? Hvis pliktene bare er ment å skulle disiplinere ham, så ville jeg foreslått at luking i hagen var mer verdifullt enn lekser som ikke har annen effekt enn å ødelegge lærelysten. For DEN er nemlig uerstattelig i barnets utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hva lærer han av klatre, løpe, svømme, hoppe, le, leke og utforske denne ekstra tiden han skulle brukt på lekser? Tror du ikke alle barn ønsker nettopp dette? 

Anonymkode: f3a31...42f

Så det trenger du å få forklart? God grovmotorikk er avgjørende for lese- og skriveferdighetene. Faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min har akkurat startet i fjerdetrinn. De tre første årene har lekser vært nærmest et mareritt. Jeg har støttet, oppmuntret og fremsnakket, men ettermiddag etter ettermiddag har han grått av frustrasjon. Han er en gutt som elsker å utforske. Er nysgjerrig av natur, og trenger å bruke kroppen. I sommer har han lest masse bøker i ro og fred, har vært på flere museer, og hatt mange fine naturopplevelser. Nå føler jeg at jeg er med på å stjele barndommen fra ham ved å tvinge ham gjennom leksene, og jeg tenker også at leksene bidrar til å skape skolevegring. Jeg har så inderlig lyst til å si at nok er nok. Jeg vil nyte ettermiddagene med ham. Ta ham med på turer på fjellet og i fjæra, lese en bok på verandaen, gjøre opp fisk, snekre fuglekasser, lage mat og skravle om løst og fast. Jeg vil se ham undre seg over livet og filosofere over små og store ting. Jeg vil bygge opp selvtilliten hans, ikke være med på å slipe den ned mer og mer for hver dag. Han elsker p lære, men trenger å ta ting i sitt tempo og uten tvang. Hvordan kan jeg samarbeide best mulig med skolen om dette? Blir det nødvendig å bytte til en leksefri skole?

Anonymkode: 9a345...65e

Syns det høres ut som om han har hatt en veldig lærerik sommer! Utrolig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...