Gå til innhold

Hva ville du som lærer tenkt om dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min har akkurat startet i fjerdetrinn. De tre første årene har lekser vært nærmest et mareritt. Jeg har støttet, oppmuntret og fremsnakket, men ettermiddag etter ettermiddag har han grått av frustrasjon. Han er en gutt som elsker å utforske. Er nysgjerrig av natur, og trenger å bruke kroppen. I sommer har han lest masse bøker i ro og fred, har vært på flere museer, og hatt mange fine naturopplevelser. Nå føler jeg at jeg er med på å stjele barndommen fra ham ved å tvinge ham gjennom leksene, og jeg tenker også at leksene bidrar til å skape skolevegring. Jeg har så inderlig lyst til å si at nok er nok. Jeg vil nyte ettermiddagene med ham. Ta ham med på turer på fjellet og i fjæra, lese en bok på verandaen, gjøre opp fisk, snekre fuglekasser, lage mat og skravle om løst og fast. Jeg vil se ham undre seg over livet og filosofere over små og store ting. Jeg vil bygge opp selvtilliten hans, ikke være med på å slipe den ned mer og mer for hver dag. Han elsker p lære, men trenger å ta ting i sitt tempo og uten tvang. Hvordan kan jeg samarbeide best mulig med skolen om dette? Blir det nødvendig å bytte til en leksefri skole?

Anonymkode: 9a345...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan hvertfall snakke med læreren å få mindre lekser,det fikk sønnen min. Her var lekser ett mareritt å føltes som en maktkamp. Han gråt og skreik frustrasjon og jeg følte at jeg likevel pushe han gjennom leksene. Når vi ble spurt på foreldresamtalen hvordan leksene gikk hjemme så svarte jeg helt ærlig,å hun sa at det er ikke sånn det skal være å ga han dermed lekser enn de andre barna. Det hjalp veldig her!

Anonymkode: dc460...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med læreren. Det er ikke noe problem å tilpasse undervisningen på skolen, men noen ting trenger man iop og fagfolk med på laget for å få til. Hvordan det er med lekser vet jeg ikke...

Men ikke glem at han har blitt et år eldre også, det går an å snakke med han nå.

Noe lekser bør jo gjøres, for å pugge ting som gangetabellen, gloser osv, og de må lære litt om å jobbe på egenhånd. Dere kan fint få istand en avtale med læreren om at det skal gjøres lekser i f.eks 30 min. Så må du og sønnen din snakke sammen, se på klokka, se hvor mange timer det er fra skolen er slutt til han skal legge seg, og se at 30 min ikke er så lenge. Finn den tiden sammen som dere mener passer best, rett etter skolen, rett etter middag eller hva det måtte være, sett på timeren og jobb i 30 minutter.

Det han får gjort på de minuttene er leksen den dagen.

Anonymkode: 9950e...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal han ikke gjøre leksene? Hvorfor er det noe å grine over? Ingen verdier i fuglekasser i fjæra om man ikke har kunnskap i tillegg 

Anonymkode: 3f165...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, lær han for all del å grine seg unna kjedelige oppgaver.

Jeg er imot lekser, men så lenge de er der må de gjøre.

Men en liten tanke, min ene har vært noe som din, viste seg at barnet hadde sterk dysleksi. Barnet kunne lese, men det gikk sent og lekser ble et mareritt.

Anonymkode: 6f1fd...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altså mest lyst på bare fritid og ingen plikter? Gjøre alt som er gøy og droppe det som er kjedelig? 

Blir en flott voksen han da?

Anonymkode: 1b569...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt ene barn hater å rydde på rommet sitt. Han trasser, griner og blir helt ute av seg. Skal jeg la ham slippe da? Skal noen andre rydde for ham? Når skal han lære det? Skal jeg håpe han begynner å rydde etter seg når han blir voksen? Vi har løst det med konkurranser (rydd ti ting så raskt du kan, jeg tar tiden. Klarer du å slå rekorden på de neste ti tingene?), ryddemusikk, ryddelek, gjøre det sammen, tulle og tøyse, gi masse gode tilbakemeldinger. Rydding er fortsatt krise, men det blir litt enklere og hyggeligere for hver gang.

Det er faktisk sånn at barna våre lærer av leksene de gjør. Hvis ditt barn aldri gjør lekser vil han over tid begynne å henge etter på skolen. Og hvis han slipper lekser hjemme er sjansen stor for at han ikke har lyst til å gjøre oppgavene på skolen heller (det er ofte likt som leksene). Skal han slippe det også da?

Mine barn er tre gutter fulle av lopper i blodet, som elsker å bruke kroppen. Da er det vi som foreldre som må gjøre leksene motiverende for barna. Vi øver gjerne på gangetabellen mens både barnet og jeg står på hodet, eller går en tur mens vi øver på diktat. Vi kan godt lese annenhver setning i leseleksa, og så bytte ved gjennomlesning nr. to. Da har barnet lest alt selv en gang, og det føles mye lettere. Ta med skolesekken ut i fjæra, lag middagen på bål og gjør matteleksa mens dere sitter rundt bålet. Gjør matteforståelsen fysisk ved å bruke ting i naturen. Hvis du gjør din del av jobben, ved å gjøre lekser lystbetont, så endrer nok barnet innstilling over tid. 

Anonymkode: 91603...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og jeg er mot lekser! I hvert fall opp til ungdomsskolen. Eller greit, litt lesetrening kan være greit, men det må legges opp på en måte som er lystbetont. 

I motsetning til de over her, er jeg helt uenig i at man skal tvinge igjennom lekser for de yngste elevene. Det handler rett og slett om at læring og skole bør være lystbetont og kjekt slik at de er motivert til å lære mer. Absolutt alt blir selvsagt ikke like gøy hele tiden, og det må de lære, men det er mye forskning som viser at motiverte elever lærer best. Lekser knuser all motivasjon og lærelyst for altfor mange barn, og det er bare trist. Frustrasjonen over lekser blir til en frustrasjon over læring på skolen, og det blir en ond sirkel.

Selvfølgelig skal ikke barn slippe unna alt bare fordi det ikke er gøy. Mine barn må også rydde rommet selv om de hater å rydde f.eks., men de må ikke gjøre lekser dersom de absolutt ikke er mentalt i form til det. Jeg har dialog med læreren til hun som sliter med å gjøre lekser, de andre to gjør dem uten å se ut til å plages mye av dem. Ser jeg at datteren min ikke orker, slipper hun, og så gjør vi noe annet nyttig, som å prate og synge på engelsk sammen i stedet for å pugge gloser, jeg leser for henne i en bok i stedet for at hun leser osv. Hun er 10 år nå og scoret maks på alle tester i fjor, inkludert gloseprøver, så jeg er ikke bekymret. For mange barn er det mer enn nok med læring i skolen rett og slett. 

Anonymkode: b7fb9...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er lærer og jeg er mot lekser! I hvert fall opp til ungdomsskolen. Eller greit, litt lesetrening kan være greit, men det må legges opp på en måte som er lystbetont. 

I motsetning til de over her, er jeg helt uenig i at man skal tvinge igjennom lekser for de yngste elevene. Det handler rett og slett om at læring og skole bør være lystbetont og kjekt slik at de er motivert til å lære mer. Absolutt alt blir selvsagt ikke like gøy hele tiden, og det må de lære, men det er mye forskning som viser at motiverte elever lærer best. Lekser knuser all motivasjon og lærelyst for altfor mange barn, og det er bare trist. Frustrasjonen over lekser blir til en frustrasjon over læring på skolen, og det blir en ond sirkel.

Selvfølgelig skal ikke barn slippe unna alt bare fordi det ikke er gøy. Mine barn må også rydde rommet selv om de hater å rydde f.eks., men de må ikke gjøre lekser dersom de absolutt ikke er mentalt i form til det. Jeg har dialog med læreren til hun som sliter med å gjøre lekser, de andre to gjør dem uten å se ut til å plages mye av dem. Ser jeg at datteren min ikke orker, slipper hun, og så gjør vi noe annet nyttig, som å prate og synge på engelsk sammen i stedet for å pugge gloser, jeg leser for henne i en bok i stedet for at hun leser osv. Hun er 10 år nå og scoret maks på alle tester i fjor, inkludert gloseprøver, så jeg er ikke bekymret. For mange barn er det mer enn nok med læring i skolen rett og slett. 

Anonymkode: b7fb9...feb

Mentalt i form til det? Kødder du? Påberoper du deg at du ikke er mentalt i form til det når du får oppgaver du ikke gidder? Må sjefen synge for deg?

Anonymkode: 3f165...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mentalt i form til det? Kødder du? Påberoper du deg at du ikke er mentalt i form til det når du får oppgaver du ikke gidder? Må sjefen synge for deg?

Anonymkode: 3f165...a6c

Jeg skrev om barnet mitt og lekser, ikke meg eller jobben min. Noen barn har utfordringer som gjør at lekser kan bli som et uoverkommelig hinder. Noen dager er det slik for datteren min, andre dager gjør hun litt. Med mentalt i form mente jeg at hun må orke det, ofte orker hun ikke. Hun er veldig intelligent, men har utfordringer som gjør at hun blir utslitt av en vanlig skoledag. Reaksjonen hennes på lekser da kan være enorme raserianfall eller voldsomme gråtetokter. Nå klarer jeg å lese henne godt nok til å se om det er vits å prøve eller ikke.

Anonymkode: b7fb9...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev om barnet mitt og lekser, ikke meg eller jobben min. Noen barn har utfordringer som gjør at lekser kan bli som et uoverkommelig hinder. Noen dager er det slik for datteren min, andre dager gjør hun litt. Med mentalt i form mente jeg at hun må orke det, ofte orker hun ikke. Hun er veldig intelligent, men har utfordringer som gjør at hun blir utslitt av en vanlig skoledag. Reaksjonen hennes på lekser da kan være enorme raserianfall eller voldsomme gråtetokter. Nå klarer jeg å lese henne godt nok til å se om det er vits å prøve eller ikke.

Anonymkode: b7fb9...feb

Nytter ikke prøve og forklare for «sånne» som hun du svarer og et par til over der igjen. Enkelte evner rett og slett ikke å sette seg inn i, eller forstå, at ikke alle er like. 

Anonymkode: e37c9...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har avtale med læreren om at vi sitter i 20 minutter med lekser hver dag, og det vi ikke rekker på den tiden blir ikke gjort. Læreren var helt enig og sa at det er ikke noe poeng i at leksene skal være en lang kamp hver dag. Vi har også fått hans velsignelse til å droppe leksene om det skjærer seg helt en gang iblant.

Anonymkode: 20394...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er lærer og jeg er mot lekser! I hvert fall opp til ungdomsskolen. Eller greit, litt lesetrening kan være greit, men det må legges opp på en måte som er lystbetont. 

I motsetning til de over her, er jeg helt uenig i at man skal tvinge igjennom lekser for de yngste elevene. Det handler rett og slett om at læring og skole bør være lystbetont og kjekt slik at de er motivert til å lære mer. Absolutt alt blir selvsagt ikke like gøy hele tiden, og det må de lære, men det er mye forskning som viser at motiverte elever lærer best. Lekser knuser all motivasjon og lærelyst for altfor mange barn, og det er bare trist. Frustrasjonen over lekser blir til en frustrasjon over læring på skolen, og det blir en ond sirkel.

Selvfølgelig skal ikke barn slippe unna alt bare fordi det ikke er gøy. Mine barn må også rydde rommet selv om de hater å rydde f.eks., men de må ikke gjøre lekser dersom de absolutt ikke er mentalt i form til det. Jeg har dialog med læreren til hun som sliter med å gjøre lekser, de andre to gjør dem uten å se ut til å plages mye av dem. Ser jeg at datteren min ikke orker, slipper hun, og så gjør vi noe annet nyttig, som å prate og synge på engelsk sammen i stedet for å pugge gloser, jeg leser for henne i en bok i stedet for at hun leser osv. Hun er 10 år nå og scoret maks på alle tester i fjor, inkludert gloseprøver, så jeg er ikke bekymret. For mange barn er det mer enn nok med læring i skolen rett og slett. 

Anonymkode: b7fb9...feb

Det var jeg som skrev at jeg tvinger gjennom lekser uansett om han skriker og er sliten,følte det var forventet av meg å få han til gjøre lekser uansett hva. Heldigvis var læreren veldig forståelsefull å mente at sånn skal det ikke være så fikk mindre lekser. Synes det er bedre løsning enn å  kutte ut leksene helt.

Anonymkode: dc460...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har avtale med læreren om at vi sitter i 20 minutter med lekser hver dag, og det vi ikke rekker på den tiden blir ikke gjort. Læreren var helt enig og sa at det er ikke noe poeng i at leksene skal være en lang kamp hver dag. Vi har også fått hans velsignelse til å droppe leksene om det skjærer seg helt en gang iblant.

Anonymkode: 20394...7a3

Kan jeg spørre hvor gammel barnet er? Synes det høres veldig bra meg ut men lurer på hvor lenge skolen mener det er helt greit å gjøre det sånn.

Anonymkode: dc460...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er lærer og jeg er mot lekser! I hvert fall opp til ungdomsskolen. Eller greit, litt lesetrening kan være greit, men det må legges opp på en måte som er lystbetont. 

I motsetning til de over her, er jeg helt uenig i at man skal tvinge igjennom lekser for de yngste elevene. Det handler rett og slett om at læring og skole bør være lystbetont og kjekt slik at de er motivert til å lære mer. Absolutt alt blir selvsagt ikke like gøy hele tiden, og det må de lære, men det er mye forskning som viser at motiverte elever lærer best. Lekser knuser all motivasjon og lærelyst for altfor mange barn, og det er bare trist. Frustrasjonen over lekser blir til en frustrasjon over læring på skolen, og det blir en ond sirkel.

Selvfølgelig skal ikke barn slippe unna alt bare fordi det ikke er gøy. Mine barn må også rydde rommet selv om de hater å rydde f.eks., men de må ikke gjøre lekser dersom de absolutt ikke er mentalt i form til det. Jeg har dialog med læreren til hun som sliter med å gjøre lekser, de andre to gjør dem uten å se ut til å plages mye av dem. Ser jeg at datteren min ikke orker, slipper hun, og så gjør vi noe annet nyttig, som å prate og synge på engelsk sammen i stedet for å pugge gloser, jeg leser for henne i en bok i stedet for at hun leser osv. Hun er 10 år nå og scoret maks på alle tester i fjor, inkludert gloseprøver, så jeg er ikke bekymret. For mange barn er det mer enn nok med læring i skolen rett og slett. 

Anonymkode: b7fb9...feb

Det ser ut som din erfaring er veldig lik min. De to eldste protesterte også på lekser innimellom, men de ble ikke brutt ned på samme måte som yngste. De tok leksene lettere, og jeg var streng på at de alltid gjorde ekstraoppgavene. Eldste gikk ut ungdomsskolen nå, med kun toppkarakterer. Nr to gjør det så langt like bra. Yngste er også gløgg, men lærer på en annen måte. Min far underviser i didaktikk ved universitetet. Som deg er han også mot lekser, faktisk også på vgs. Godt gjennomtenkt hjemmearbeid mener han er fint, men ikke «lekser for leksers skyld». Jeg underviser forøvrig selv også (på universitetsnivå, så det blir annerledes), så jeg ser naturligvis verdien av utdannelse. Som sagt fremsnakker vi alltid skolen, og motiverer som best vi kan. 

Når det gjelder å lære seg arbeidsmoral er det selvfølgelig ikke slik at han slipper unna plikter som er kjedelige. Ofte har jeg tenkt at alt han har fått ut av leksearbeidet er et kryss for utført arbeid hos læreren. Læringsutbyttet i seg selv er ikke-eksisterende når hodet ikke henger med. Det er flere måter å lære på, og klassiske lekser fungerer tydeligvis ikke på ham. Personlig synes jeg verdien av en barndom er for stor til at den skal kastes bort på dette viset. Jeg vil at han skal klatre, løpe, svømme, hoppe, le, leke og utforske. 

HI

Anonymkode: 9a345...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre hvor gammel barnet er? Synes det høres veldig bra meg ut men lurer på hvor lenge skolen mener det er helt greit å gjøre det sånn.

Anonymkode: dc460...83e

Han går i tredje. Han leser en del i egne bøker utenom da, det gjorde han ikke da han ble tvunget til å gjøre alle leksene, for da ble han dritt lei. Læreren sier at det viktigste foreløpig er at de leser, ikke hva de leser, men akkurat det endrer seg nok om ikke så lenge når de skal lese mer for å lære innholdet i det de leser.

Anonymkode: 20394...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han går i tredje. Han leser en del i egne bøker utenom da, det gjorde han ikke da han ble tvunget til å gjøre alle leksene, for da ble han dritt lei. Læreren sier at det viktigste foreløpig er at de leser, ikke hva de leser, men akkurat det endrer seg nok om ikke så lenge når de skal lese mer for å lære innholdet i det de leser.

Anonymkode: 20394...7a3

Så bra! Vi hadde samme "regel" i 2.klasse men var redd de kanskje ble strengere nå i 3.klasse. Sønnen min leser Donald på sengen itellegg til selvsagt leselekse så det er jo bra :) Bøker er han ikke så intressert i dessverre.

Anonymkode: dc460...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra! Vi hadde samme "regel" i 2.klasse men var redd de kanskje ble strengere nå i 3.klasse. Sønnen min leser Donald på sengen itellegg til selvsagt leselekse så det er jo bra :) Bøker er han ikke så intressert i dessverre.

Anonymkode: dc460...83e

Det er ord og setninger i Donald også. :) Det gikk i det her også en periode, så gikk vi gradvis over til korte bøker med mye bilder og lite tekst på hver side. Blir mer overkommelig. :)

Anonymkode: 20394...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert montessori skole? Min var like dann og han har blomstret 100% opp i montessori skole! 

Anonymkode: f00bf...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du vurdert montessori skole? Min var like dann og han har blomstret 100% opp i montessori skole! 

Anonymkode: f00bf...9e3

Det er et godt stykke til montessori herfra, dessverre. Har vurdert Steinerskolen, og hvis ikke ting bedres i løpet av året kommer vi nok til å søke ham inn der. Så bra at dere har gode erfaringer med montessori! Er det ikke lekser der?

Anonymkode: 9a345...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vi har samme problemet med vår gutt i 5 klasse. Gjør det som passer best for deg og ditt barn. Det er ikke påbudt å gjøre lekser i fritiden, så det kan du godt slutte med. 

Anonymkode: 69770...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er et godt stykke til montessori herfra, dessverre. Har vurdert Steinerskolen, og hvis ikke ting bedres i løpet av året kommer vi nok til å søke ham inn der. Så bra at dere har gode erfaringer med montessori! Er det ikke lekser der?

Anonymkode: 9a345...65e

Det ville jeg ha gjort!

Anonymkode: 20ee5...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mentalt i form til det? Kødder du? Påberoper du deg at du ikke er mentalt i form til det når du får oppgaver du ikke gidder? Må sjefen synge for deg?

Anonymkode: 3f165...a6c

Men i alle dager, for en tone du har. Vet du hvordan alle har det og hva som er best for alle? Her er det snakk om barn, ikke voksene. 

Anonymkode: 9bd86...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på de negative surmaga folka som svarer. Skjønner ikke at voksene folk ikke har folkeskikk jeg. Er det rart unger sliter med å oppføre seg?

Prat med lærer og med barnet.se om dere kan finne et kompromiss. Spør læreren hva som er det viktigste at han trener på. Og jobb med det så og så lenge til lekser. Og lesing i en morsom bok 20 min på sengekanten. (Siden han har lest masse i sommer,)

Anonymkode: 9bd86...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ville jeg ha gjort!

Anonymkode: 20ee5...27d

 

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er et godt stykke til montessori herfra, dessverre. Har vurdert Steinerskolen, og hvis ikke ting bedres i løpet av året kommer vi nok til å søke ham inn der. Så bra at dere har gode erfaringer med montessori! Er det ikke lekser der?

Anonymkode: 9a345...65e

Nei de har ingen lekser. De spiller også på styrkene til elevene på en helt annen måte. Veldig fornøyd her altså.

Anonymkode: f00bf...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...