Gå til innhold

Hva er egentlig meninga med livet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen vier hele sitt liv til å hjelpe andre,  f. eks. flyktninger. Har de vært lykkelige hele tiden? Neppe. Har de hatt et meningsfullt liv? Sannsynligvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke noen mening eller oppgave det heller, det er bare en konsekvens av knulling.

Anonymkode: f44cf...687

Er du så enkel? 😂 Hvorfor tror du mennesker og dyr har sex da? Hvorfor vi har lyst på det og har drifter? Er jo bare mennesker nesten som gjør det for nytelsen. Dette er jo mekanismer/instinkter som sørger for forplantning. 

Anonymkode: d37d2...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke noen mening eller oppgave det heller, det er bare en konsekvens av knulling.

Anonymkode: f44cf...687

Er du så enkel? 😂 Hvorfor tror du mennesker og dyr har sex da? Hvorfor vi har lyst på det og har drifter? Er jo bare mennesker nesten som gjør det for nytelsen. Dette er jo mekanismer/instinkter som sørger for forplantning. 

Anonymkode: d37d2...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke noen mening eller oppgave det heller, det er bare en konsekvens av knulling.

Anonymkode: f44cf...687

Er du så enkel? 😂 Hvorfor tror du mennesker og dyr har sex da? Hvorfor vi har lyst på det og har drifter? Er jo bare mennesker nesten som gjør det for nytelsen. Dette er jo mekanismer/instinkter som sørger for forplantning. 

Anonymkode: d37d2...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du så enkel? 😂 Hvorfor tror du mennesker og dyr har sex da? Hvorfor vi har lyst på det og har drifter? Er jo bare mennesker nesten som gjør det for nytelsen. Dette er jo mekanismer/instinkter som sørger for forplantning. 

Anonymkode: d37d2...0c4

Flere arter har sex også for nytelsens skyld, ikke bare mennesket.

Dyr (og til og med trær) har omsorg for hverandre, både eget avkom, andre artsfrender og til og med andre arter.

Dyr og fugler kan gjøre ting bare for moro skyld, bevisste valg for å ha det morsomt.

Anonymkode: 8c9a5...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi, hva tror du selv?

Jeg tror hva man føler er meningen med livet vil varere fra person til person. Det finnes på ingen måte en universiell sannhet om dette. I tillegg vil det variere gjennom livet hva man føler er meningen, det kan endre seg med alder og livserfaring.

Det kan være vanskelig å se noen mening om livet byr på for mye utfordringer, og da kan det også føles vanskelig eller umulig å finne en mening eller å skulle bli glad igjen.

Å holde på lykken tror jeg ingen kan greie for bestandig. Livet endrer seg hele tiden. Men jeg tror man kan lære seg å bli flinkere til å ha en positiv grunnholdning til livet, og det kan hjelpe en gjennom også tøffere tider.

Jeg har vært i en livssituasjon i flere år som gjør at mange nok ville slitt for å finne meningen med tilværelsen om de var i min situasjon. For å overleve dette psykisk så har jeg måttet ta noen bestemmelser for meg selv. Jeg må ikke ha en "overordnet" mening med livet. Men jeg kan gjøre mitt for å finne noe som føles ok eller bra hver dag, eller nesten hver dag. Jeg har måttet lære meg å se viktigheten av de minste små ting i hverdagen, være bevisst på å nyte de små tingene, velge å gi de småtingene større fokus i livet. Jeg kan nok drømme og ønske for fremtiden, men jeg velger å ikke fokusere på det som ikke er her og nå. Jeg aksepterer situasjonen, gjør mitt beste for å få det bedre, og underveis så fokuserer jeg på det som er små glimt av hverdagslykke. Det gjør at jeg greier å holde ut dette som er en eksistens, men ikke et liv. Forhåpentligvis vil den dagen komme at jeg igjen føler jeg har et liv, men jeg må selv velge å ta med med de glimtene av glede og lykke som også kan finnes i dag. Det er ikke alltid enkelt, jeg har måttet lære meg teknikker for hva jeg skal fokusere på og ikke, men øvelse gjør at det blir enklere.

Anonymkode: 8c9a5...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flere arter har sex også for nytelsens skyld, ikke bare mennesket.

Dyr (og til og med trær) har omsorg for hverandre, både eget avkom, andre artsfrender og til og med andre arter.

Dyr og fugler kan gjøre ting bare for moro skyld, bevisste valg for å ha det morsomt.

Anonymkode: 8c9a5...d07

Ikke mange arter, og hvordan forklarer man da de som har sex uten nytelse? Denne omsorgen er jo for å ta vare på avkom og de rundt seg. 

Anonymkode: d37d2...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er lykkelig hele tiden. Lykke kommer som glimt. Men ingen blir lykkelig av å furte som en tenåring, så dropp kværuleringen.

Hva som er meningen med det hele må hver enkelt finne ut for seg selv. Det som gir mening for den ene trenger ikke gi mening for den andre. Ingen har rett til å dømme andre på dette punktet og si at det ikke er en god nok grunn. 

Anonymkode: 695b4...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi, hva tror du selv?

Jeg tror hva man føler er meningen med livet vil varere fra person til person. Det finnes på ingen måte en universiell sannhet om dette. I tillegg vil det variere gjennom livet hva man føler er meningen, det kan endre seg med alder og livserfaring.

Det kan være vanskelig å se noen mening om livet byr på for mye utfordringer, og da kan det også føles vanskelig eller umulig å finne en mening eller å skulle bli glad igjen.

Å holde på lykken tror jeg ingen kan greie for bestandig. Livet endrer seg hele tiden. Men jeg tror man kan lære seg å bli flinkere til å ha en positiv grunnholdning til livet, og det kan hjelpe en gjennom også tøffere tider.

...

Anonymkode: 8c9a5...d07

Hele innlegget ditt handler om følelser. Om noen føler at 1+1=1 så betyr ikke det at det er riktig. Objektivt sett så er 1+1=2.

Du er feig. Du klarer ikke å komme på en mening med livet, men du ville ikke medgi det, derfor lyver du og sier at det en føler er meningen med livet er riktig for en. Lommemannen følte meningen med livet var å lure små gutter til å putte hendene sine i de falske lommene hans, derfor, basert på dine premisser, er det riktig for han å si at det er meningen med livet. Men han kan ikke begrunne det ut over, "føles riktig". Da kan en like godt si at "1+1=1 fordi det føles riktig".

Problemet er at det er ikke et svar på HI sitt spørsmål. Du må utdype.

"Det varierer fordi...", og så må du forklare videre.

Eksempelvis: "...vi har fått forskjellige gensammensetninger som styrer hvordan vi er, de styrer også hva vi oppfatter som riktig for oss, som hvilken mat vi synes er god, hvilke farger vi synes er fine, og så videre". Det er lett å motargumentere den påstanden jeg kom med nå, jeg vet, det er bare et eksempel.

Anonymkode: 6046b...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hele innlegget ditt handler om følelser. Om noen føler at 1+1=1 så betyr ikke det at det er riktig. Objektivt sett så er 1+1=2.

Du er feig. Du klarer ikke å komme på en mening med livet, men du ville ikke medgi det, derfor lyver du og sier at det en føler er meningen med livet er riktig for en. Lommemannen følte meningen med livet var å lure små gutter til å putte hendene sine i de falske lommene hans, derfor, basert på dine premisser, er det riktig for han å si at det er meningen med livet. Men han kan ikke begrunne det ut over, "føles riktig". Da kan en like godt si at "1+1=1 fordi det føles riktig".

Problemet er at det er ikke et svar på HI sitt spørsmål. Du må utdype.

"Det varierer fordi...", og så må du forklare videre.

Eksempelvis: "...vi har fått forskjellige gensammensetninger som styrer hvordan vi er, de styrer også hva vi oppfatter som riktig for oss, som hvilken mat vi synes er god, hvilke farger vi synes er fine, og så videre". Det er lett å motargumentere den påstanden jeg kom med nå, jeg vet, det er bare et eksempel.

Anonymkode: 6046b...b35

Ha-ha... seriøst??

Du har ikke bidratt med noe som helst konstruktivt selv i denne tråden, annet enn å kverrulere med de som faktisk svarer HI. Og så kaller du andre feig. Og sammenligner med lommemannen??? Du kan umulig være frisk!

Du kan tydeligvis lite eller ingenting om argumentasjonsteori. Og selv om du tydeligvis tror det motsatte, så kan du også svært lite om logisk tenkning.

God bedring!

Anonymkode: 8c9a5...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ha-ha... seriøst??

Du har ikke bidratt med noe som helst konstruktivt selv i denne tråden, annet enn å kverrulere med de som faktisk svarer HI. Og så kaller du andre feig. Og sammenligner med lommemannen??? Du kan umulig være frisk!

Du kan tydeligvis lite eller ingenting om argumentasjonsteori. Og selv om du tydeligvis tror det motsatte, så kan du også svært lite om logisk tenkning.

God bedring!

Anonymkode: 8c9a5...d07

Jo, jeg har gang på gang forklart hvorfor, "jeg føler at", ikke er en objektiv forklaring. Det er konstruktivt.

Nei, jeg har ikke sammenlignet, jeg har brukt de premisser som du kom med, "vil det variere gjennom livet hva man føler er meningen", og vist at hvis vi tar Lommemannens "følelser for hva meningen med livet er", så viser det hvor gale disse premissene er.

På engelsk deler de ordene, "give an answer", og, "give a reply", opp i hver for seg. På norsk har vi bare, "svar". Men "give a reply", er altså ikke det samme som å, "give an answer". Ingen har så langt gitt HI "an answer", på hennes spørsmål. Folk kommer med tåkete svar, men ingen har gitt henne svar på det hun lurte på.

Jeg tolker det som at folk ikke tenker over hva meningen med livet er. Folk er for opptatt med egoistisk selvtilfredsstillelse til å reflektere over meningen med livet.

Åh, og dine personangrep? Tror du det sårer meg? Åh, jeg ble sååå såret! Hmmm? Eller tror du jeg oppfatter det som at du ser at jeg har et poeng og at du ikke klarer å komme med et rasjonelt svar og derfor tyr til personangrep? Jeg spør altså om hvordan du tror det ser ut for meg, fra her jeg står, når du svarer slik.

Jeg vet hva logikk er for noe. Jeg vet at du tenker idealistisk. Som i, i filosofisk forstand. Som i, det motsatte av materialistisk. Det vil si, idealisme innenfor filosofien er at, "du tror at telefonen ringer, derfor ringer telefonen, for deg". Og angående dette med kverulering, det er det det gamle spørsmålet, "hvis et tre faller i skogen, lager det da noen lyd", går ut på. Kverulering om definisjonen av "lyd".

Fortsetter tøvet med, "det du synes er meningen med livet, er meningen med livet for deg", så kommer jeg til å fortsette å forklare hvorfor dette, rent objektivt sett ikke er en holdbar forklaring. Samme hvor irritert du og andre måtte bli over at jeg forstyrrer illusjonen om å ha funnet meningen med livet.

Anonymkode: 6046b...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til den enkelte å skape et liv med innhold og mening. Vi er neppe noe ledd av en større plan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror vi er skapt av en gud og at meningen med livet derfor er å oppfylle denne gudens ønsker for skaperverket. Problemet er at jeg ikke riktig vet hva det er.

Anonymkode: f44cf...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, jeg har gang på gang forklart hvorfor, "jeg føler at", ikke er en objektiv forklaring. Det er konstruktivt.

Nei, jeg har ikke sammenlignet, jeg har brukt de premisser som du kom med, "vil det variere gjennom livet hva man føler er meningen", og vist at hvis vi tar Lommemannens "følelser for hva meningen med livet er", så viser det hvor gale disse premissene er.

På engelsk deler de ordene, "give an answer", og, "give a reply", opp i hver for seg. På norsk har vi bare, "svar". Men "give a reply", er altså ikke det samme som å, "give an answer". Ingen har så langt gitt HI "an answer", på hennes spørsmål. Folk kommer med tåkete svar, men ingen har gitt henne svar på det hun lurte på.

Jeg tolker det som at folk ikke tenker over hva meningen med livet er. Folk er for opptatt med egoistisk selvtilfredsstillelse til å reflektere over meningen med livet.

Åh, og dine personangrep? Tror du det sårer meg? Åh, jeg ble sååå såret! Hmmm? Eller tror du jeg oppfatter det som at du ser at jeg har et poeng og at du ikke klarer å komme med et rasjonelt svar og derfor tyr til personangrep? Jeg spør altså om hvordan du tror det ser ut for meg, fra her jeg står, når du svarer slik.

Jeg vet hva logikk er for noe. Jeg vet at du tenker idealistisk. Som i, i filosofisk forstand. Som i, det motsatte av materialistisk. Det vil si, idealisme innenfor filosofien er at, "du tror at telefonen ringer, derfor ringer telefonen, for deg". Og angående dette med kverulering, det er det det gamle spørsmålet, "hvis et tre faller i skogen, lager det da noen lyd", går ut på. Kverulering om definisjonen av "lyd".

Fortsetter tøvet med, "det du synes er meningen med livet, er meningen med livet for deg", så kommer jeg til å fortsette å forklare hvorfor dette, rent objektivt sett ikke er en holdbar forklaring. Samme hvor irritert du og andre måtte bli over at jeg forstyrrer illusjonen om å ha funnet meningen med livet.

Anonymkode: 6046b...b35

1. Personangrep var det du som begynte med.

2. Du viser igjen at du ikke kan elementære ting om argumentasjonsteori, så å diskutere det med deg har ingen hensikt, for du feiler på det mest grunnleggende der.

3. Viser til den uthevede setningen over, og anbefaler deg å begynne med deg selv. For til nå har du ikke skrevet noe som helst som kan være nyttig for Hi, du har kun bidratt negativt i tråden og rakket ned på andre.

Anonymkode: 8c9a5...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er meininga med livet? 

Og hvordan være lykkelig? Hvordan få lykke eller holde på lykke? 

Anonymkode: d257b...201

Man "får" ikke lykke. Man bestemmer seg. Lykke er et valg man tar. Dessverre, kan man si, for noen, for de skjønner ikke at den ikke skal komme dalende utenfra. De går rundt og venter på noe de syns de fortjener eller noe de drømmer om, som skal endre ting. Det være seg mer penger, en kjæreste, et barn, en slankere kropp eller en mer spennende jobb. Eller bare noe diffuse greier som "bli bedre likt" eller "få mer bekreftelse av andre".

Men sannheten er dessverre den at verken penger eller andre ytre ting kan gi lykke. Penger kan i beste fall fjerne en del bekymringer, hvis man startet med veldig lite, men ut over det så spiller det liten rolle om man har mye eller lite. Og andre mennesker kan kun gjøre deg lykkelig i den forstand at gode relasjoner og fint samvær med andre er med på å gi livet mening. Det å være påkobla i en familie eller et lokalsamfunn kan være livredning. Men det er dødfødt å håpe på at andres beundring skal gjøre deg lykkelig; f eks at en ny kjæreste skal være stormforelsket og kurtisere deg vilt, eller at du skal motta beundring for din nye slanke kropp, eller at ditt liv ville blitt lykkelig dersom dine bestrebelser på å spille skuespill brakte deg til Hollywood og ga deg stjernestatus. Ingen av disse tingene medfører jo lykke.

I mitt liv har jeg funnet ut at den eneste veien til lykke er via min egen takknemlighet. Når jeg fokuserer på alt jeg er takknemlig over, og når jeg rydder vekk furtne tanker og klaging og sutring fra vokabularet, da blir livet mitt lykkelig. Jeg er i sorg etter to dødsfall tett etter hverandre, jeg har et sykt barn, jeg har ikke fast jobb og jeg har en meget brokete fortid, med mye tøft i barndommen - men jeg er lykkelig. Det vil ikke endre seg, fordi jeg vet hva som gjelder her i livet, hva som virkelig er vesentlig.

Anonymkode: 5687d...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hele innlegget ditt handler om følelser. Om noen føler at 1+1=1 så betyr ikke det at det er riktig. Objektivt sett så er 1+1=2.

Du er feig. Du klarer ikke å komme på en mening med livet, men du ville ikke medgi det, derfor lyver du og sier at det en føler er meningen med livet er riktig for en. Lommemannen følte meningen med livet var å lure små gutter til å putte hendene sine i de falske lommene hans, derfor, basert på dine premisser, er det riktig for han å si at det er meningen med livet. Men han kan ikke begrunne det ut over, "føles riktig". Da kan en like godt si at "1+1=1 fordi det føles riktig".

Problemet er at det er ikke et svar på HI sitt spørsmål. Du må utdype.

"Det varierer fordi...", og så må du forklare videre.

Eksempelvis: "...vi har fått forskjellige gensammensetninger som styrer hvordan vi er, de styrer også hva vi oppfatter som riktig for oss, som hvilken mat vi synes er god, hvilke farger vi synes er fine, og så videre". Det er lett å motargumentere den påstanden jeg kom med nå, jeg vet, det er bare et eksempel.

Anonymkode: 6046b...b35

Men selvsagt skal innlegget handle om følelser. Hele tråden er et søk etter lykke og meningsfullhet, og lykke er en følelse. Ingen forventet et objektivt og universelt svar. Det finnes nemlig ikke.

Anonymkode: 5687d...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette barn til verden.

Sette litt mer penger inn i velferdssamfunnet enn jeg tar ut. (At politikere bruker mer penger totalt slik at vi alle går i minus, kan jeg kun påvirke med stemmeseddelen og ikke så mye der heller)

Jobbe som frivillig for en hjertesak som jeg mener gjør samfunnet/verden til et bedre sted. (Å kun gi penger veldedige formål gir meg lite kontroll over hvordan eller hvor mye av de pengene som faktisk brukes til formålet. Jeg vet hva tiden min brukes til.)

Ha en fritidsaktivitet hvor jeg kan være kreativ

Ha en hobby/livsstil/sport/aktivitet som gjør at helsen er ok, kan gi mer tid til et meningsfylt liv. 

 

Anonymkode: f223d...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis du graver og graver på et individuelt nivå, er det vanskelig å finne meningen med livet. Det den ene hevder er meningen, vil virke devaluerende på den andre. Ref diskusjonen om barn, religion, være noe for andre osv. Det er vel vanskelig å bruke evolusjonsforklaringer også, for mennesket har klusset så mye med naturen at det er vanskelig å holde fast i at meningen med livet er å videreføre arten.

Dermed lander man nok på at hver enkelt må finne meningen med sitt liv. Jeg tror livet blir minst meningsløst hvis man unnlater å spørre seg for ofte om hva meningen egentlig er. Det å kjenne godt etter - har jeg det egentlig bra? Får jeg til det jeg vil? Har jeg en god nok mann? Liker jeg egentlig å jobbe? Burde jeg fått flere barn? Burde jeg fått færre barn? Er jeg lykkelig nå eller ville jeg vørt lykkeligere med andre livsbetingelser? - svært hyppig, vil for mange utløse mange nedslående svar. Jeg mener på ingen måte at man aldri skal evaluere egne valgt og livstbetingelser, men jeg mener bestemt at det å gjøre det mange ganger om dagen hele året, er destruktivt.

For meg er meningen med livet selve livet, og det jeg gjør ut av det. Det er timene, dagene, ukene, månedene og årene, og det jeg betyr for andre disse dagene. Det er å fokusere på det som gir meg personlig mening og meningsfullhet, og det er glede, det er å dele følelser, det er samstemthet, og det er evnen til å kose meg alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2019 den 11.22, Anonym bruker skrev:

Fortsat er spørsmålet hvorfor?

Hvem sin mening er det at at menneskene som art overlever er viktig? Hvorfor er det viktig?

Betyr det at menbesker som ikke kan bidra til artens overlevelse, for eksempel pga alderdom eller sykdom, ikke har verdi?

Hvor mye av et menneske kan skiftes ut før det ikke lenger tilhører menneskearten, og dermed ikke lengre har selvstendig verdi?

Anonymkode: f44cf...687

Det er ikke noe mer "hvorfor". Artens overlevelse er meningen med livet. Hva som gjør at ett individs liv føles meningsfylt er en annen skål.

At mennesket som art overlever er både uvesentlig og umulig i det lange løp.

Man kan bidra til artens overlevelse ved andre ting enn å føde. Fødsel alene gir ikke overlevelse - det gir fødsel.

Det siste spørsmålet ditt forstår jeg rett og slett ikke. Dersom et menneske er født levende er og forblir det et menneske til det dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2019 den 11.22, Anonym bruker skrev:

Fortsat er spørsmålet hvorfor?

Hvem sin mening er det at at menneskene som art overlever er viktig? Hvorfor er det viktig?

Betyr det at menbesker som ikke kan bidra til artens overlevelse, for eksempel pga alderdom eller sykdom, ikke har verdi?

Hvor mye av et menneske kan skiftes ut før det ikke lenger tilhører menneskearten, og dermed ikke lengre har selvstendig verdi?

Anonymkode: f44cf...687

Hva er vitsen med å finne ut av hvem som har besemt at menneskearten skal bestå ? 

For meg er det viktig å føre slekten videre. 

Se positivt på livet. 

Ikke bruke tiden vår på tullete ting, som det du gjør HI. 

 

Anonymkode: 667bf...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2019 den 10.18, Anonym bruker skrev:

Det er gleder i livet, men det gir ikke livet noen mening.

Anonymkode: 92806...d99

Joda, kverrulant !

Anonymkode: 667bf...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hele innlegget ditt handler om følelser. Om noen føler at 1+1=1 så betyr ikke det at det er riktig. Objektivt sett så er 1+1=2.

Du er feig. Du klarer ikke å komme på en mening med livet, men du ville ikke medgi det, derfor lyver du og sier at det en føler er meningen med livet er riktig for en. Lommemannen følte meningen med livet var å lure små gutter til å putte hendene sine i de falske lommene hans, derfor, basert på dine premisser, er det riktig for han å si at det er meningen med livet. Men han kan ikke begrunne det ut over, "føles riktig". Da kan en like godt si at "1+1=1 fordi det føles riktig".

Problemet er at det er ikke et svar på HI sitt spørsmål. Du må utdype.

"Det varierer fordi...", og så må du forklare videre.

Eksempelvis: "...vi har fått forskjellige gensammensetninger som styrer hvordan vi er, de styrer også hva vi oppfatter som riktig for oss, som hvilken mat vi synes er god, hvilke farger vi synes er fine, og så videre". Det er lett å motargumentere den påstanden jeg kom med nå, jeg vet, det er bare et eksempel.

Anonymkode: 6046b...b35

Selvsagt handler svarene HI får om følelser. Grunnen er at om man tolker HIs spørsmål helt bokstavelig forutsetter det at det finnes en mening med livet. Vi vet alle sammen (og kan se det på diskusjonen som følger) at det ikke finnes et tydelig eller universelt svar på spørsmålet (om det da finnes en mening i det hele tatt), og derfor tolker vi spørsmålet til å være "hva er meningen med livet for deg?". Dét spørsmålet kan kun besvares med følelser. Da kan du argumentere med 1+1=1 til du blir blå i ansiktet, for det er ikke appliserbart med denne type logikk i denne sammenhengen.

Anonymkode: 56867...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, for å besvare HIs spørsmål: For meg gir det mening å være sammen med de jeg er glad i, å forsøke å være en god mor, å være en bidragsyter i samfunnet, og å gjøre en jobb som er nyttig. Ikke at jeg mener det er et én-til-én-forhold mellom mening og lykke, men det gjør meg lykkelig å nyte små og store gleder (sosiale, fysiske, estetiske), når jeg lærer og klarer å forstå sammenhenger, når forståelseshorisonten min utvides, når jeg føler meg nyttig. Jeg tror ikke det går an å holde på lykken, men at den kommer i glimt her og der.

Anonymkode: 56867...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det kan jo ikke være EN universell mening med livet, det forutsetter jo at noen har satt det igang og hadde et formål, en mening eller en plan med det. Og det er det jo ikke. Det bare skjedde. Opp til hver enkelt å danne seg sin mening. 

Anonymkode: d37d2...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...