Gå til innhold

Hva er egentlig meninga med livet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er meininga med livet? 

Og hvordan være lykkelig? Hvordan få lykke eller holde på lykke? 

Anonymkode: d257b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livet er tungt nå, men er ikke meningen at det skal være sånn.

Gjør det beste ut av det, finn små gleder. Ikke ha for høye forventninger til verken deg selv eller de rundt deg

Anonymkode: 70c42...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ateist tror jeg at det er ingen mening utover å gi livet videre.

Nå gå og nyt dagen.

Anonymkode: 58a60...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tror på noen skapende gud finnes det selvfølgelig ikke noen overordnet mening med livet heller. Da er alt, til og med følelsene og tankene dine, bare et resulat av små og store naturlover. Lykke er ikke noe mål i seg selv. Det er bare en av mange kjemiske/fysiske reaksjoner i kroppen.

Anonymkode: 92806...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det lurer jeg på og noen ganger 😄😍 det er ikke alltid lett å skjønne det men jeg tror...

at meningen med livet er

den lille forskjellen du har gjort i en fremmeds liv når du smilte  i det du gikk forbi.

at du er elsket av dine barn, dine foreldre, tanter, onkler, besteforeldre og øvrig familie, 

at du elsker noen

at solen varmer på våren

at du fryser på vinteren

at sommernatten er lys

smilet til ditt barn

sinne til ditt barn

den gode frokosten du spiste i dag

ferien du nettopp har hatt

jeg kan skrive og skrive her men jeg tror du skjønner tegningen. 😍

 

Selv om livet er  aldri så sort og tungt  både med sykdom og smerter så er  du viktig for noen .

Anonymkode: cdecf...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som ateist tror jeg at det er ingen mening utover å gi livet videre.

Nå gå og nyt dagen.

Anonymkode: 58a60...fde

Som ateist tror du altså at livet er meningsløst? Hvorfor nyte en meningsløs dag?

Anonymkode: 6046b...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Som ateist tror du altså at livet er meningsløst? Hvorfor nyte en meningsløs dag?

Anonymkode: 6046b...b35

Hva er meningsløst med det?

Anonymkode: 26ac6...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Det lurer jeg på og noen ganger 😄😍 det er ikke alltid lett å skjønne det men jeg tror...

at meningen med livet er

den lille forskjellen du har gjort i en fremmeds liv når du smilte  i det du gikk forbi.

at du er elsket av dine barn, dine foreldre, tanter, onkler, besteforeldre og øvrig familie, 

at du elsker noen

at solen varmer på våren

at du fryser på vinteren

at sommernatten er lys

smilet til ditt barn

sinne til ditt barn

den gode frokosten du spiste i dag

ferien du nettopp har hatt

jeg kan skrive og skrive her men jeg tror du skjønner tegningen. 😍

 

Selv om livet er  aldri så sort og tungt  både med sykdom og smerter så er  du viktig for noen .

Anonymkode: cdecf...e5f

Det er gleder i livet, men det gir ikke livet noen mening.

Anonymkode: 92806...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva er meningsløst med det?

Anonymkode: 26ac6...911

Hvis livet er meningsløst så er dagen, måneden, året, livet, meningsløst. "Gå ut og nyt ditt meningsløse liv!", er det som ble sagt, bare i korte intervaller, som daglig.

Anonymkode: 6046b...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva er meningsløst med det?

Anonymkode: 26ac6...911

Hvem sin mening er det at du skal gi livet videre? Er et barnløst liv mindre verdt? For hvem eller hva i tilfelle?

Anonymkode: f44cf...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvem sin mening er det at du skal gi livet videre? Er et barnløst liv mindre verdt? For hvem eller hva i tilfelle?

Anonymkode: f44cf...687

Flott! Jeg så ikke den, men det var et godt poeng!

Anonymkode: 6046b...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med livet er å gi liv videre. Så er det jo en bonus om man gjør det med lykke og glede. 

Anonymkode: b275d...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Meningen med livet er å gi liv videre. Så er det jo en bonus om man gjør det med lykke og glede. 

Anonymkode: b275d...217

Da er vi tilbake ved, "hvorfor". Du må begrunne din påstand.

Anonymkode: 6046b...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da er vi tilbake ved, "hvorfor". Du må begrunne din påstand.

Anonymkode: 6046b...b35

Hvorfor må jeg det?

Anonymkode: b275d...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må jeg det?

Anonymkode: b275d...217

Fordi uten noe hva som gir livet mening så er spørsmålet fortsatt ubesvart. HI spurte om hva som er meningen med livet. "Å bare gå videre", er ikke et svar på HIs spørsmål. Hvis du forklarer hvorfor det gir livet mening så har du svart på hva som er meningen med livet.

Anonymkode: 6046b...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, gale damen skrev:

Artens overlevelse.

Fortsat er spørsmålet hvorfor?

Hvem sin mening er det at at menneskene som art overlever er viktig? Hvorfor er det viktig?

Betyr det at menbesker som ikke kan bidra til artens overlevelse, for eksempel pga alderdom eller sykdom, ikke har verdi?

Hvor mye av et menneske kan skiftes ut før det ikke lenger tilhører menneskearten, og dermed ikke lengre har selvstendig verdi?

Anonymkode: f44cf...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke noen mening? Men det har jo en verdi for den som lever? Nyte livet, gjøre livet bra for andre osv. Gjøre det beste ut av det som finnes? Da får man jo en mening i sin egen eksistens. 

Jeg ser på universet som et slags stort maskineri, alt er en del av dette, små tannhjul som går i hverandre og påvirker hverandre. Så «meningen» blir å være en del av maskineriet, drive det videre, og for oss mennesker ser vi vel ofte på glede og lykke som et mål? Andre dyr har overlevelse og forplantning som «mål» eller mening. Ikke det at det spiller noen rolle i det store og det hele. Dør en art ut mangler bare disse tannhjulene og maskineriet dras i en litt annen retning kanskje? Vi og jorda vår er jo bare en ubetydelig bitteliten dert i universet, men for oss er jo jorda og vår eksistens «alt». Det viktigste. Så da prøver vi jo å påvirke maskineriet til å virke til vår fordel. 

Vi kan føle vi har kontroll, på noe har vi jo det forsåvidt, vi kan til en viss grad påvirke, men i det store og hele må jo vi som alt annet bare følge maskineriets gang. 

Univers kollapser og univers oppstår, egentlig helt meningsløst. Men siden vi tilsynelatende er bevisste vesener med fri vilje kan vi vel ha det bra likevel?

Anonymkode: d37d2...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi uten noe hva som gir livet mening så er spørsmålet fortsatt ubesvart. HI spurte om hva som er meningen med livet. "Å bare gå videre", er ikke et svar på HIs spørsmål. Hvis du forklarer hvorfor det gir livet mening så har du svart på hva som er meningen med livet.

Anonymkode: 6046b...b35

Jeg skrev ikke «gå videre». Jeg skrev «gi liv videre».

Anonymkode: b275d...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen mening med livet, og i den store sammenheng er vi alle ubetydelige og meningsløse. Når vi dør går livet ufortrødent videre, vi glemmes fort i dagene, årene, månedene. 

Så får hver enkelt finne sin mening og motivasjon for sitt liv, for hva som gir de glede og livsnytelse, lykke og overlevelse den tiden man har på jorden. 

For noen er det å lage barn, for andre friheten med å slippe å lage barn. For noen er det å fly på fjelltopper, ha en hund, se på Netflix, trene. Lykkelige kan vi ikke være hele tiden, det er helt umulig. Men man kommer langt med en positiv grunnstemning og en god posjon optimisme. 

Anonymkode: 09a1a...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen mening med livet, og i den store sammenheng er vi alle ubetydelige og meningsløse. Når vi dør går livet ufortrødent videre, vi glemmes fort i dagene, årene, månedene. 

Så får hver enkelt finne sin mening og motivasjon for sitt liv, for hva som gir de glede og livsnytelse, lykke og overlevelse den tiden man har på jorden. 

For noen er det å lage barn, for andre friheten med å slippe å lage barn. For noen er det å fly på fjelltopper, ha en hund, se på Netflix, trene. Lykkelige kan vi ikke være hele tiden, det er helt umulig. Men man kommer langt med en positiv grunnstemning og en god posjon optimisme. 

Anonymkode: 09a1a...b67

Det hun sa ☝️

Anonymkode: 1d0b9...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hun sa ☝️

Anonymkode: 1d0b9...e88

Okei, da argumenterer jeg mot deg, ikke henne. ;)

I det noen klarer å finne "meningen med livet", om så, "sin mening...for sitt liv", så er det selve meningen med livet.

Det du sier er at livet er meningsløst.

Anonymkode: 6046b...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må livet ha en mening da? For alle andre dyrearter er det jo å føre arten videre som er den eneste oppgaven. Hva gjør oss så spesielle? 

Anonymkode: f3230...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må livet ha en mening da? For alle andre dyrearter er det jo å føre arten videre som er den eneste oppgaven. Hva gjør oss så spesielle? 

Anonymkode: f3230...f13

Det er jo ikke noen mening eller oppgave det heller, det er bare en konsekvens av knulling.

Anonymkode: f44cf...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...