Gå til innhold

Hva tenker dere ang begravelse i denne saken?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter har ei nydelig venninne, og hennes far gikk dessverre bort i går. Jenta spiller på håndballaget til min datter og de er venner utenom (ei annen skole, spilt sammen i 8 år). 

Jenta var senest hos oss etter skolen i går, før det tragiske dødsfallet.

Saken nå: Jeg mener selvsagt at min datter skal i begravelsen, mest for å være tilstede for sin venninne. Min mann og flere andre foreldre mener de er for unge, og at vi voksne bør gå i stedet. Jeg mener at dette tåler de fint så lenge de har med en voksen. Deres venninne skal tåle tapet av sin far, og venninnene skal ikke tåle hans begravelse? En selvfølge for meg at de skal gå. Ble overrasket faktisk over at flere mener nei.

De går på ungdomsskolen, 9 klasse.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 9fca3...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis datteren din vil, så er det selvfølgelig ikke noe problem. Det er jo vanlig å ha barn i barnehagealder med i begravelser. 

Anonymkode: 2715e...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått sammen med datteren min. Ingen barn/ungdom bør gå uten egne foreldre. Det kan komme reaksjoner og tanker som er viktige å dele.

 

jeg ville også sendt en blomst til Kari fra håndballaget. Altså til jenta, da se hun at noen tenker på akkurat henne!

Anonymkode: cb22f...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mine barn på 4 og 7 med i begravelsen til besteforeldre. 

 

En i 9kl skal da tåle de

Anonymkode: c78e6...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg HI, skjønner ikke hvorfor noen mener de er for unge. Sønnen min på 7 var nylig med i begravelse for å støtte bestevennen som hadde mistet bestemoren sin.

Anonymkode: 234bb...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døden er jo noe også barn og ungdom må lære at er en del av tilværelsen. Jeg ville synes det var en selvfølge at datteren min skulle gå, sammen med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gått sammen med min datter. Jeg synes faktisk det er ganske viktig å gjøre, både for hennes del og for venninnens del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9.klassinger forstår og føler mye. Det er bra om de stiller opp i begravelsen for venninnen sin! Men lurt om de har en voksen med, for det kan trengs noen forklaringer/deling av tanker osv i forbindelse med begravelsen.

Barna begynner å bli store. For datteren til avdøde vil det bety noe at hennes venninner stiller opp. Det har slett ikke samme effekt for henne om dere voksne stiller.

Anonymkode: fca28...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 14 åring er ikke for ung til å gå i en begravelse. Vil hun så burde hun gjøre det. Både for sin egen del og for å vise støtte. 

Mitt barn som er mye yngre enn ditt var nettopp i en begravelse. Tøft men samtidig viktig. 

Anonymkode: fc1fd...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en begravelse i sommer med mine barn som er 10 og 12 år, og det var mange barn på samme alder i den begravelsen.

Selvfølgelig skal datteren din gå, det er godt for venninnen at noen kommer for hennes skyld og etterpå er det godt å ha en venninne å prate med som faktisk var der.

At de er for unge er jo helt vannvittig å si når de går på ungdomsskolen.

Anonymkode: 84856...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

9.klassinger forstår og føler mye. Det er bra om de stiller opp i begravelsen for venninnen sin! Men lurt om de har en voksen med, for det kan trengs noen forklaringer/deling av tanker osv i forbindelse med begravelsen.

Barna begynner å bli store. For datteren til avdøde vil det bety noe at hennes venninner stiller opp. Det har slett ikke samme effekt for henne om dere voksne stiller.

Anonymkode: fca28...ec6

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg mener også at dette vil bety mye for venninnen. Vi voksne skal også gå. 

Jeg kommer til å trumfe mannens mening i denne saken. 

HI

Anonymkode: 9fca3...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelse selvsagt. Å legge til rette for at ungen skal slippe triste opplevelser gjennom hele barndommen, er jeg overbevist ikke er bra for barn. Ikke mange måneder siden sønnen min var med på tilsvarende opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis datteren din ønsker å delta i begravelsen må hun få gjøre det, og du blir med såklart. Hun er ikke for ung for begravelse.

Da min venninne mistet sin far i sommer fikk min 7-åring valget om å delta i begravelsen eller ikke. Hun kjente han godt da hun er bestevenninne med barnebarnet hans. 

Hun ville ikke være med og det var selvfølgelig greit så da dro jeg alene

Anonymkode: 008a6...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en selvfølge at din datter skal i begravelsen. Noe annet ville vært direkte frekt! Men selvfølgelig må en voksen følge din datter

Anonymkode: e9f0e...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammen skjedde en venninne av min datter da de gikk i niende. Vi foreldre gikk sammen med vår datter i begravelsen, da vi og kjente vedkommende. Hun hadde ellers fått gått sammen med alle de andre venninnene som stilte opp i begravelsen (uten foreldre).

Det betydde uendelig mye for denne jenta som mistet sin far, at alle disse jentene deltok i begravelsen. Man skal da ikke skjerme ungdommene våre for døden, men lære dem at det er en del av livet. Man skal og lære dem at man stiller opp for venner når de trenger deg. Så å ikke delta i slike anledninger stiller jeg meg veldig undrende til.

Anonymkode: 25137...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist ❤ Helt naturlig at dattern din går. Noe annet virker rart for meg. 

For unge? (?????) Rarereste jeg har hørt.  Man trenger ikke beskytte ungdommen mot begravelse altså. Tror faltisk det er veldig sunt å gå i begravelser. Kanskje spesielt for ungdommer. Man lærer om livet. Setter pris på det man har. Og man blir litt " vant" til døden. 

Tullete å holde barn og ungdom borte fra viktige ting. 

5 åringen her var i begravelse til oldefar. Netopp for å gå i en som ikke er så nær. Etterhvert blir det besteforeldre som går, og da blir sjokket større. 

Dattern din vil stille opp for venninnen, skal far holde henne tilbake? 

Jeg skjønner ikke at det er et tema engang. 

Anonymkode: 92cd7...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Hva har skjedd med dette samfunnet? Folk er så redde for å kjenne på vonde følelser. 

Anonymkode: d2d43...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener de at de generelt er for unge til å gå i begravelse? 

Ville ikke de at vennene til sine barn skulke støttet deres barn om de var i samme situasjon?

Jeg var 16 år da jeg var i begravelse til en tidligere klassekamerat(uten foreldre). Ufattelig trist, men vi ungdommene støttet hverandre. Husker en gutt satt bak meg, vi gikk de 3-4 første årene i samme klasse på barneskolen før han flyttet. Møtte han ikke igjen før i begravelsen. Vi trøstet hverandre. Et fint minne i en ellers så trist stund.

Jeg ville nok ikke hatt med mine foreldre i begravelsen. Men så stiller det seg annerledes siden hun var en del av laget og dere foreldre kanskje har hatt noe med den familien å gjøre. Fint å stille opp.

Har vært i begravelser til totalt ukjente. Men støttet broren eller barnet til den avdøde. 

Anonymkode: e9ce5...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal hun gå i begravelsen. Trenger du argumenter overfor mannen din?

1. Det er viktig å kjenne at man har en verdi for andre noen har det vondt. Hun lærer å stille opp for venninner. Hun kan være et medmenneske og vite en annen gang at hennes deltakelse faktisk betyr noe.

2. Det er langt enklere å gå i denne begravelsen enn å bli kastet ut i det den dagen hennes egen far (evt. andre nær henne) dør. Fint med en «myk» intro til ritualene og konseptet. 

3. Det er viktig for oss mennesker å være en del av fellesskapet - særlig når det inntreffer vanskelige hendeler. Vi knytter oss til hverandre gjennom ritualene og samværet og sorgen, hun trenger også å ta del slikt. 

4. Hun er stor nok i massevis, dette takler hun. Dere er der med henne. Kanskje blir det vanskelig å se voksne som bryter litt sammen, men dette er en del av livet. Hun kan ikke skjermes, men hun må støttes. 

Anonymkode: 71e65...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge? Mine unger har vært med i begravelser hvor det har vært naturlig fra de har vært små, har aldri en eneste gang tenkt at de skulle være for "unge". På mange måter er det kanskje tøffere for en 14-15 åring enn for en 8 åring, men med kloke voksne rundt seg, går det helt fint. Det er en del av livet. Bare ikke skap så mange forventninger om at venninnen kommer til å bli så takknemlig, eller at hun skal reagere sånn og sånn. Unger / ungdommer tenker eller reagerer ikke likt som oss voksne bestandig, i alle fall ikke der og da, akkurat som alle andre som er i dyp sorg. 

(Personlig erfaring fra en mor som var litt "snurt" fordi venninnen som hadde mistet sin mor brått og uventa, ikke viste takknemlighet nok - hva nå i %&#(".... det er, i en sånn situasjon. Håper for all del at det er en engangstilfelle...)

Anonymkode: 18e0e...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal hun gå i begravelsen, det er en del av livet, og hun er mer enn stor nok. Jeg var 16 år når min pappa døde, så litt eldre enn din datters venninne. Jeg var med å bar kista og alle mine venner var i begravelsen, de kjente jo pappa alle sammen. Som du sier, så må venninnen tåle  det,, da burde venninner kunne stille opp uten at foreldre mener de er for unge.

Anonymkode: d09e5...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelse selvfølgelig.

Jeg var i begavelse til min venninnes far da jeg var 16 år. Da kjente jeg ikke han veldig godt, men vi vennene gikk for å støtte vår venninne. Vi gikk uten foreldre.

Anonymkode: 11886...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle andre i tråden - selvfølgelig skal datteren din gå, HI. Din mann og andre foreldre er rett og slett helt på jordet. Mistenker at det egentlig ikke er for å skåne ungene sine de mener at ungene ikke skal gå i begravelsen, men rett og slett fordi det er skremmende å måtte innse at noen kan gå bort selv i såpass ung alder som jeg regner med at denne pappaen er. Og kanskje redd for å møte egne barns møte med sorg.

Noe veldig mange drar frem etter å ha mistet noen nære er det at så mange de kjenner trekker seg unna, ikke vet hvordan de skal oppføre seg rundt den som har mistet en kjær, unnviker kontakt. Det er ofte sårende og en stor ekstrabelastning for de som allerede er i sorg. For en ung person som har mistet sin ene forelder er det ekstra viktig at resten av livet blir mest mulig som normalt, slik at de ikke mister tryggheten i det også. Det å se at vennene stiller opp i begravelsen er en del av det, noe av normaliteten er med henne videre, de hun omgås ellers stiller opp for henne. Og disse jentene har jo spilt sammen i åtte år - da skulle det bare mangle, selvfølgelig stiller de opp! Det vil også gjøre det enklere når de møtes igjen etter begravelsen. Det er lettere for jenta, de har felles minner om begravelsen, hun føler støtten, hun trenger ikke forklare så mye. Og barrieren som noen ganger kan oppstå fordi man er usikker i møte med andres sorg blir gjerne brutt når man har møttes i begravelsen.

Snakk med ungene deres om hvordan de skal forholde seg til denne venninnen og hennes sorg fremover. At det er greit å bare gi en klem eller bare vise at man er der, om man ikke greier å si noe. At det ikke er farlig å snakke om følelser eller å gråte litt sammen. Og få dem til å tenke gjennom hva de selv ville ønsket om de var i venninnens sko.

Vis mannen og de andre foreldrene denne tråden, så håper jeg virkelig de endrer oppfatning. Ungdommene er virkelig ikke for unge til å gå i begravelser, spesielt ikke i begravelsen til en av vennenes foreldre!

Ha også en god dialog med treneren deres, kanskje det kan ordnes med at jenta får litt mer hjelp mtp. å komme på trening. At noen henter og kjører henne om det er nødvendig, eller bare at hun får følge til/fra trening en periode om hun ønsker det. Det kan være tøft å komme tilbake etter en slik opplevelse, fordi man føler seg så forandret og nesten litt utenfor. Da er det ekstra viktig å oppleve at samholdet er der, at det er greit om hun ikke greier å delta helt på samme linje som andre, om hun ikke greier det. Men også at det er helt fint å koble helt ut og bare ha det moro på trening eller sammen med venner for å glemme en liten stund.

Jeg synes laget bør gi en bårebukett fra dem samlet, og gjerne at de skriver et kort til venninnen i tillegg.

Anonymkode: 5c0ea...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal hun gå i begravelsen!!! Det hadde jeg ikke tvilt på ett sekund en gang!!

Anonymkode: 9036f...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...