Gå til innhold

Noen som får dekket utgifter til sengevæting?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har et 8 år gml barn som fremdeles sliter med sengeveting. Det ser ikke ut til at noen av tiltakene vi har prøvd fungerer.

Vi har omkring 10.000-12.000kr i utgifter i året pga dette. Vet man kan få dekket noe, men hvordan går man frem?

Anonymkode: 4f082...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har et 8 år gml barn som fremdeles sliter med sengeveting. Det ser ikke ut til at noen av tiltakene vi har prøvd fungerer.

Vi har omkring 10.000-12.000kr i utgifter i året pga dette. Vet man kan få dekket noe, men hvordan går man frem?

Anonymkode: 4f082...c75

Jeg fikk resept på bleier på apoteket etter fylte 8 år. Kan hente så mye jeg vil gratis. Fikk resepten av barnelege, men kan sikkert få det hos fastlege også

Anonymkode: 75d7b...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en resept som heter "sengevæting" eller noe sånt som du leverer på apoteket, og da får du både nattbleier, kladder osv på den.

Du får da nattbleier som er beregnet på store barn, så de ser ikke ut som Libero liksom.

Anonymkode: badd4...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om hva du har utgifter på, vi får dekket inkontinensutstyr på apoteket, bleier og engangskladder. Dette ber du bare om resept på hos fastlegen, så betaler du ingenting når du henter det.

Vi bruker dyner som kan vaskes i vaskemaskin, og jeg har til nå (hun er 14 år) kun kastet 1 dyne, men det var en dyne som var ganske utvasket og slitt fra før, og vi var på turnstevne, og jeg så ikke poenget med å ta med en uttisset dyne hjem igjen når jeg uansett måtte kjøpe en ny dyne.
Hun bruker for øvrig kun "billigdyner". Har nå kjøpt dundyne til henne, men den får hun ikke ta i bruk før hun ikke har uhell lengre. Det kan se ut som det blir snart.

Anonymkode: 8f198...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du får en resept som heter "sengevæting" eller noe sånt som du leverer på apoteket, og da får du både nattbleier, kladder osv på den.

Du får da nattbleier som er beregnet på store barn, så de ser ikke ut som Libero liksom.

Anonymkode: badd4...707

Jeg fikk e-resept. Har ikke levert et eneste papir på apoteket. 

Anonymkode: 75d7b...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg ønsker ikke å bruke bleie til han, det ødelegger selvtillitten hans. Har i flere år kjøpt pjamas nattshorts'er, men bruker 4-6 stk i året, og betaler rundt 850kr stk. 

Anonymkode: 4f082...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier ikke noe om hva du har utgifter på, vi får dekket inkontinensutstyr på apoteket, bleier og engangskladder. Dette ber du bare om resept på hos fastlegen, så betaler du ingenting når du henter det.

Vi bruker dyner som kan vaskes i vaskemaskin, og jeg har til nå (hun er 14 år) kun kastet 1 dyne, men det var en dyne som var ganske utvasket og slitt fra før, og vi var på turnstevne, og jeg så ikke poenget med å ta med en uttisset dyne hjem igjen når jeg uansett måtte kjøpe en ny dyne.
Hun bruker for øvrig kun "billigdyner". Har nå kjøpt dundyne til henne, men den får hun ikke ta i bruk før hun ikke har uhell lengre. Det kan se ut som det blir snart.

Anonymkode: 8f198...54a

Han tisser på seg minst 1 gang pr natt, og opptil 3 ganger pr natt. Kjøper 1 madrass i året, samt dyne. Takler ikke at det lukter urin på soverommet. Kjøper tisselaken på Ikea, men de tåler kun x-antall vask. Shortsene vi benytter tåler omkring 100 vask. 

Anonymkode: 4f082...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Jeg ønsker ikke å bruke bleie til han, det ødelegger selvtillitten hans. Har i flere år kjøpt pjamas nattshorts'er, men bruker 4-6 stk i året, og betaler rundt 850kr stk. 

Anonymkode: 4f082...c75

Det tror jeg ikke du får dekket. Da velger dere selv å bruke det, og må betale for det også.

Anonymkode: badd4...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Jeg ønsker ikke å bruke bleie til han, det ødelegger selvtillitten hans. Har i flere år kjøpt pjamas nattshorts'er, men bruker 4-6 stk i året, og betaler rundt 850kr stk. 

Anonymkode: 4f082...c75

Min jente bruker ikke bleie til vanlig hjemme, da har hun kladd under lakenet i senga. Men bruker bleier når hun overnatter borte. Dette er et ønske fra henne selv for å unngå at andre får med seg hvis hun har uhell. Hun bruker for øvrig shorts over. Hun sover også helst i shorts hjemme.
Vet ikke om du kan få noe stønad, har ikke hørt om det, men har heller ikke sjekket det opp.

Anonymkode: 8f198...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk e-resept. Har ikke levert et eneste papir på apoteket. 

Anonymkode: 75d7b...fdc

Hehe, det var ikke bokstavelig ment ;)

 

Anonymkode: badd4...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere prøvd kiropraktor? Det var det eneste som hjalp vår sønn...

Anonymkode: 2b174...e52

Har forsøkt å overtale han til å prøve, men han blir hysterisk. Nå venter vi på time på sykehuset som jeg ba fastlegen om henvisning til.

Det plager ikke oss som foreldre så mye, selv om det fører til mye sengeskifte og vask, men han er sosial og sover gjerne hos andre. Og jeg er livredd han kan bli ertet. 

Anonymkode: 4f082...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med dette i 12 år. Gadd ikke ta de omveiene som fastlegen forlangte. Han mente nemlig at vi ikke kunne få NOEN hjelp før laken-alarm er prøvd. Ikke bleier på blåresept, ikke medisiner... hvis sønnen min skal prøve lakenalarm, må vi flytte først. Så det GÅR ikke. Jeg slo fast at jeg heller ville betale de bleiene selv framfor å vekke alle småsøsknene og alle naboene hver natt i ukesvis.

Anonymkode: 2ad6f...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har slitt med dette i 12 år. Gadd ikke ta de omveiene som fastlegen forlangte. Han mente nemlig at vi ikke kunne få NOEN hjelp før laken-alarm er prøvd. Ikke bleier på blåresept, ikke medisiner... hvis sønnen min skal prøve lakenalarm, må vi flytte først. Så det GÅR ikke. Jeg slo fast at jeg heller ville betale de bleiene selv framfor å vekke alle småsøsknene og alle naboene hver natt i ukesvis.

Anonymkode: 2ad6f...a6d

Sønnen min våkner ikke av brannalarmen engang, så heg har legen med på laget når det gjelder å droppe den alarmmatta.

Anonymkode: 4f082...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk først bleier på blå resept til vår datter (disse brukte hun opp til hun var 14 år) Men allikevel kom det tiss i senga, hver bidige natt. Det var innkjøp av madrasser, dyner, lakener flere ganger i året. Vi fikk til slutt tips om å søke NAV støtte (grunnstønad) og fikk da ca en tusenlapp i måneden til deking av slitasje på tøy (de gir ikke for slitasje på madrasser) Det står at man skal dokumentere utgiftene, men dette gjorde ikke vi, vi fikk allikevel. Det er verdt å forsøke.

Anonymkode: d8700...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bytter madrasser hele tiden? Hvordan blir den ødelagt? Har ei do. Tisser gjennom flere ganger ukentlig. Senga har madrass, overmadrass, tisselaken (IKEA), madrassbeskytter (IKEA), sengekladder på resept. Har aldri gått gjennom så mange lag her, fordi madrassbeskytteren absorberer mye hvis det går gjennom sengekladdene. 

Til p begynne med måtte jeg bytte dyner, da de ble slitne av all vasken, så fant jeg ut at apoteket solgte dynebeskytter. Det har gjort at heg har sluppet mye dynevask. 

Men HI, du sier at han tisser på seg 1-3 ganger per natt. Hva gjør det med selvtilliten. Det må da være bedre å få avkastning av bleie. Han er tydeligvis langt fra å bli tørr, og da er ikke morsomt å måtte våkne mange ganger om natta. Uansett bør du jo gå til lege så han kan forsøke Minirin. 

Anonymkode: a8d0b...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få grunnstønad forresten. Det må søkes med legeerklæring og vedlagte kvitteringer dom viser ekstrautgifter dere har. Da dekker de evt. økte kostnader ved kjøp av dyne, madrass, sengetøy pga. mye vask osv. Tviler på at dere får pysjbuksene. De dekker kun bleier og kladder på blå resept. Grunnstønaden varierer etter dokumenterte utgifter. Første satsen er på ca. 680 kr/mnd. 

Anonymkode: a8d0b...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi fikk først bleier på blå resept til vår datter (disse brukte hun opp til hun var 14 år) Men allikevel kom det tiss i senga, hver bidige natt. Det var innkjøp av madrasser, dyner, lakener flere ganger i året. Vi fikk til slutt tips om å søke NAV støtte (grunnstønad) og fikk da ca en tusenlapp i måneden til deking av slitasje på tøy (de gir ikke for slitasje på madrasser) Det står at man skal dokumentere utgiftene, men dette gjorde ikke vi, vi fikk allikevel. Det er verdt å forsøke.

Anonymkode: d8700...001

Hvordan gikk dere fram for å søke grunnstønad? 

Anonymkode: 4f082...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som bytter madrasser hele tiden? Hvordan blir den ødelagt? Har ei do. Tisser gjennom flere ganger ukentlig. Senga har madrass, overmadrass, tisselaken (IKEA), madrassbeskytter (IKEA), sengekladder på resept. Har aldri gått gjennom så mange lag her, fordi madrassbeskytteren absorberer mye hvis det går gjennom sengekladdene. 

Til p begynne med måtte jeg bytte dyner, da de ble slitne av all vasken, så fant jeg ut at apoteket solgte dynebeskytter. Det har gjort at heg har sluppet mye dynevask. 

Men HI, du sier at han tisser på seg 1-3 ganger per natt. Hva gjør det med selvtilliten. Det må da være bedre å få avkastning av bleie. Han er tydeligvis langt fra å bli tørr, og da er ikke morsomt å måtte våkne mange ganger om natta. Uansett bør du jo gå til lege så han kan forsøke Minirin. 

Anonymkode: a8d0b...198

Minirin har han brukt i flere år allerede. Høyeste dose. Google Pjama shorts, så skjønner du hva jeg mener. Våkne flere ganger om natta gjør han uansett, siden det da er vått "i trusa". 

Anonymkode: 4f082...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Minirin har han brukt i flere år allerede. Høyeste dose. Google Pjama shorts, så skjønner du hva jeg mener. Våkne flere ganger om natta gjør han uansett, siden det da er vått "i trusa". 

Anonymkode: 4f082...c75

De var skikkelig smarte

Anonymkode: b259e...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Minirin har han brukt i flere år allerede. Høyeste dose. Google Pjama shorts, så skjønner du hva jeg mener. Våkne flere ganger om natta gjør han uansett, siden det da er vått "i trusa". 

Anonymkode: 4f082...c75

Jeg skjønner hva du mener, men han vil ikke få godkjent utgifter til dette, men kun få resept på bleier. De absorberer mer slik at de ikke våkner så fort. Ekstrautgifter som dekkes er det som kommer utenpå bleier og kladder, som går på blå resept slik minirin gjør. Uansett bør du jo få resept på kladder, slik at du beskytter madrassen bedre. 

Jeg har kjøpt alarm og truser - det dekkes ikke av grunnstønad. Har kjøpt dynebeskyttere, madrassbedkyttere, tisselaken osv, men dette var ikke nok totalt til å få grunnstønad 1. 

Anonymkode: a8d0b...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må prøve en slik Pjama til åtteåringen min!

Hvilken størrelse bruker gutten din i vanlige klær, og hvilken størrelse i shortsen?

Anonymkode: ea763...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ikke det før barnet er over 9, vi prøvde fra han var 7,men fikk samme beskjed hele tiden

Anonymkode: e9809...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

får ikke det før barnet er over 9, vi prøvde fra han var 7,men fikk samme beskjed hele tiden

Anonymkode: e9809...09c

Vi fikk det fra han var 8. Det er det som er grensen

Anonymkode: 75d7b...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...