Gå til innhold

Er vi de ENESTE som liker å spise middag i fred?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi spiser middag sammen med ungene på 2,5 og 5 hver eneste dag, synes faktisk det er genuint hyggelig!

Vi har visse regler ved bordet (ikke lov til å si æsj, men man kan takke pent nei og/eller legge mat man ikke vil ha fint til siden på tallerken uten å gjøre noe stort nummer ut av det o.l.) og eldste har så smått begynt å øve seg på spise med kniv og gaffel, men foreløpig terper vi ikke på alt av regler (som f.eks ingen albuer på bordet) da ungene er såpass små ennå.

Fokuset vårt er heller på å kose seg sammen ved måltidet og snakke sammen om hva de ulike har gjort den dagen, samtidig som vi ikke forventer at de skal bli sittende til bords like lenge som oss voksne (i stedet har vi innført regelen at barna venter på barna, og de voksne venter på de voksne, ergo får de gå fra bordet når begge to er ferdige, det funker kjempefint :)).

Anonymkode: f8df5...5b1

Eldste har så smått begynt å øve på kniv og gaffel?? Eh... hvorfor venter dere så lenge med det? Er lettere å innføre det naturlig når de er små vel? Mine spiste greit med bestikk fra de var ett. Trengte litt hjelp med oppskjæring en liten stund etter det da. Men når de var tre trengte ingen hjelp til det lenger altså. Utenkelig at en på fem ikke skulle bruke kniv og gaffel?

Anonymkode: bbc09...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eldste har så smått begynt å øve på kniv og gaffel?? Eh... hvorfor venter dere så lenge med det? Er lettere å innføre det naturlig når de er små vel? Mine spiste greit med bestikk fra de var ett. Trengte litt hjelp med oppskjæring en liten stund etter det da. Men når de var tre trengte ingen hjelp til det lenger altså. Utenkelig at en på fem ikke skulle bruke kniv og gaffel?

Anonymkode: bbc09...90b

Åååååååå, så perfekt du er!!! 

Anonymkode: ebf6a...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hello! Du beskrev vår situasjon du ! 

Du, det blir bedre da ungene blir eldre. Da de snakker mer med oss om dagen sin osv. Håper det hvertfall  

Anonymkode: 14c48...a10

Den gang da, hver gang når. 

Mao: Det blir bedre NÅR ungene blir eldre. NÅR de snakker med oss om dagen sin osv. 

Anonymkode: f2bfd...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonym bruker said:

Eldste har så smått begynt å øve på kniv og gaffel?? Eh... hvorfor venter dere så lenge med det? Er lettere å innføre det naturlig når de er små vel? Mine spiste greit med bestikk fra de var ett. Trengte litt hjelp med oppskjæring en liten stund etter det da. Men når de var tre trengte ingen hjelp til det lenger altså. Utenkelig at en på fem ikke skulle bruke kniv og gaffel?

Anonymkode: bbc09...90b

Hun har spist med skje og gaffel siden hun var knapt et år, men har ikke begynt å øve seg på skjære opp kjøtt o.l. selv før nå, visste ikke at det var vanlig at små barm gjorde det selv, jeg, men da er vi vel sent ute da... Tar ikke det så tungt da hun later til å lære det greit nå i hvert fall :)

Anonymkode: f8df5...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som i perioder er hyggeligere eller enklere uten barn. Det er enklere å reise på ferie, få en god natts søvn, rydde og vaske, gå tur, gå i butikken og så videre. Men nå er vi familie og vi prøver å gjøre en del av disse tingene sammen. Det koster litt, men på sikt gir det også samhold og tilhørighet.

Anonymkode: c3f5a...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Åååååååå, så perfekt du er!!! 

Anonymkode: ebf6a...2b2

Hårsår eller? Jeg bare undrer meg. Merkelig å vente til ungen er fem år med bestikk liksom, det er jo litt rart? 

Anonymkode: bbc09...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI - du er ikke alene. Mine jenter er 4 og snart 7. Middag (og egentlig alle måltider) er dessverre kaotiske. Mine barn er ekstremt småspiste, så kjernen til problemet ligger nok der. Syvåringen spiser IKKE med kniv og gaffel for å si det sånn, og i løpet av et måltid må vi sikkert be henne om å sette seg opp på stolen minst 10 ganger. Fireåringen er litt bedre, men spiser nesten ikke noe så alt blir en kamp om å få i henne noe som helst. I tillegg er jeg og mannen min uenige om hvordan vi skal takle utfordringene vi har rundt kjøkkenbordet, noe som gjør at det ofte blir høylydt krangling i tillegg. Skulle gjerne ønske vi kunne kose oss med fellesmåltider, men jeg begynner å gi opp snart.... 

Anonymkode: 0df56...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...