Gå til innhold

Svigermor koker potetene perfekt.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan lagrer du dem så lenge? Her blir de dårlige (mørkt skap) i løpet av 7 dager

Anonymkode: 9611d...8f6

Kjøleskap i grønnsaksskuffen. Har aldri hatt dårlige poteter der. Ikke er de blitt grønne heller (da er de giftige og skal ikke spises) kjøpte dog en gang en 10 kg sekk av mandel poteter og hadde de i kjelleren de holdt ikke så lenge men fortsatt lenger enn 1 måned.

Anonymkode: 085c4...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøleskap i grønnsaksskuffen. Har aldri hatt dårlige poteter der. Ikke er de blitt grønne heller (da er de giftige og skal ikke spises) kjøpte dog en gang en 10 kg sekk av mandel poteter og hadde de i kjelleren de holdt ikke så lenge men fortsatt lenger enn 1 måned.

Anonymkode: 085c4...5a8

Funker ikke her ass.

Neida, grønne blir de på Rema 1000 FØR du kjøper dem :P

Anonymkode: 9611d...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså drar du til en Michelin stjerner restaurant for du aldri i livet servert asterix poteter. Til vanlig mat hjemme duger de sikkert. Men hverken smaken eller konsistensen er den av ekte god potet. Jeg er for så vidt enig at det er bruken som tels. Lager du ovnsstekte, kokte, eller gnocchi trenger du helt annerledes poteter til. Forresten har jeg lagret asterix poteter sikkert ett halvt år hjemme uten problem så at de franske lagres såå mye bedre tror jeg egentlig ikke noe på. 

Anonymkode: 085c4...5a8

Så lenge du lagrer i helt mørke går det gjerne bra og Asterix lagrer godt, men om du forsøker å dyrke den sorten som brukes til Amandine i Norge (med untak av at det er ulovelig) og lagre den slik vi lagrer potet i Norge, vil du se at den ville få groer og tåle lagringen ganske dårlig.

Det mest spessielle med Amandinepoteten er markedsføringsbudsjettet.

Jeg spiser sjelden på de aller fineste restsurantene. Hvilke potetsorter de bruker der vet jeg ikke, men de få gangene jeg spiser "fint" savner jeg skikkelig god potet. Det pleier å være et helt galt forhold mellom kjøttmengde, grønnsaker og potet, eller annet tilbehør.

Gnocki har jeg aldri laget. Der kan det godt hende det er bedre med andre poteter, men både til ovnsstekte, kokte og gratinerte poteter fungerer fint Asterix. Selv liker jeg egentlig Beate best, hvis de er fine, men til hverdags godtar jeg det meste utenom Amandine og mandelpoteter 😊.

Anonymkode: 7a88a...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge du lagrer i helt mørke går det gjerne bra og Asterix lagrer godt, men om du forsøker å dyrke den sorten som brukes til Amandine i Norge (med untak av at det er ulovelig) og lagre den slik vi lagrer potet i Norge, vil du se at den ville få groer og tåle lagringen ganske dårlig.

Det mest spessielle med Amandinepoteten er markedsføringsbudsjettet.

Jeg spiser sjelden på de aller fineste restsurantene. Hvilke potetsorter de bruker der vet jeg ikke, men de få gangene jeg spiser "fint" savner jeg skikkelig god potet. Det pleier å være et helt galt forhold mellom kjøttmengde, grønnsaker og potet, eller annet tilbehør.

Gnocki har jeg aldri laget. Der kan det godt hende det er bedre med andre poteter, men både til ovnsstekte, kokte og gratinerte poteter fungerer fint Asterix. Selv liker jeg egentlig Beate best, hvis de er fine, men til hverdags godtar jeg det meste utenom Amandine og mandelpoteter 😊.

Anonymkode: 7a88a...7c1

Til gnocchi må du ha melne poteter også til grateng og ikke minst potetmos. Jeg har en spesialitet og det er potetmos. Den lager jeg av engelske bake poteter faktisk. Noe av det beste jeg har smakt. De er veldig melne og utrolig gode til potetmos. Det er så godt at hele storfamilien ville jeg skulle lage de til ribben på julaften. Som sagt poteter smaker annerledes pga av type, vekstforhold, jordsammensetning og ikke minst værforhold. Det er helt logisk at det vokser andre typer poteter i Hellas eller California enn i Hedemark. 

Anonymkode: 085c4...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kjøleskap i grønnsaksskuffen. Har aldri hatt dårlige poteter der. Ikke er de blitt grønne heller (da er de giftige og skal ikke spises) kjøpte dog en gang en 10 kg sekk av mandel poteter og hadde de i kjelleren de holdt ikke så lenge men fortsatt lenger enn 1 måned.

Anonymkode: 085c4...5a8

Poteter må ikke stå for kaldt. Blir temperaturen under ca 4 grader begynner de å bli søte. Det er ikke godt.

Potetene bør ligge på ca 6-8 grader, i fult mørke og helt i ro. En grønnsakskuff som åpnes og lukkes ofte er ikke ideelt. Det blir for mye bevegelse og ofte for kaldt. 

Anonymkode: 7a88a...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til gnocchi må du ha melne poteter også til grateng og ikke minst potetmos. Jeg har en spesialitet og det er potetmos. Den lager jeg av engelske bake poteter faktisk. Noe av det beste jeg har smakt. De er veldig melne og utrolig gode til potetmos. Det er så godt at hele storfamilien ville jeg skulle lage de til ribben på julaften. Som sagt poteter smaker annerledes pga av type, vekstforhold, jordsammensetning og ikke minst værforhold. Det er helt logisk at det vokser andre typer poteter i Hellas eller California enn i Hedemark. 

Anonymkode: 085c4...5a8

Selvfølgelog påvirker alle de tingene poteten og selvfølgelig er det opptimalt med ulike poteter til ulik bruk, men det gjør ikke Asterix til noen dårlig potet.

Anonymkode: 7a88a...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker alltid mandelpotet, synes de smaker best. Men de skal trekke, ikke koke, da blir de kont i filller.  Tar litt lenger tid å trekke bare. 

Anonymkode: 02fda...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Havfruene skrev:

Kjøp poteter som ikke er vasket. De skal oppbevares med jorden på. Lykke til!

Skulle ikke du logge deg av?

Anonymkode: 94e04...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poteter må ikke stå for kaldt. Blir temperaturen under ca 4 grader begynner de å bli søte. Det er ikke godt.

Potetene bør ligge på ca 6-8 grader, i fult mørke og helt i ro. En grønnsakskuff som åpnes og lukkes ofte er ikke ideelt. Det blir for mye bevegelse og ofte for kaldt. 

Anonymkode: 7a88a...7c1

Javel? Mine har holdt seg utmerket i alle år. Og ikke blitt dårlige. Du for prøve en gang da vet du..

Anonymkode: 085c4...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Javel? Mine har holdt seg utmerket i alle år. Og ikke blitt dårlige. Du for prøve en gang da vet du..

Anonymkode: 085c4...5a8

Jeg jobber med det og lagrer poteter i tonnevis, ikke i kilovis.

Anonymkode: 7a88a...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 16.38, Anonym bruker skrev:

Til gnocchi må du ha melne poteter også til grateng og ikke minst potetmos. Jeg har en spesialitet og det er potetmos. Den lager jeg av engelske bake poteter faktisk. Noe av det beste jeg har smakt. De er veldig melne og utrolig gode til potetmos. Det er så godt at hele storfamilien ville jeg skulle lage de til ribben på julaften. Som sagt poteter smaker annerledes pga av type, vekstforhold, jordsammensetning og ikke minst værforhold. Det er helt logisk at det vokser andre typer poteter i Hellas eller California enn i Hedemark. 

Anonymkode: 085c4...5a8

Hvor kjøper man engelske bakepoteter da?

Anonymkode: 94e04...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.8.2019 den 22.01, Anonym bruker skrev:

Hvor kjøper man engelske bakepoteter da?

Anonymkode: 94e04...9ef

Jeg kjøper mine på butikken rett ved oss. 

Anonymkode: 085c4...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...