Gå til innhold

Svigermor koker potetene perfekt.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er hemmeligheten bak perfekt kokte poteter?
Ikke slik at de faller fra hverandre, ikke tørre, ikke rå - bare helt perfekt kokt. Møre, saftige og helt ferdige... 

Anonymkode: 9611d...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor spør du ikke svigermor? 

Anonymkode: b9b5f...34f

Fordi det åpenbart er hennes kokke-hemmelighet🤩

Anonymkode: 9611d...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på de forskjellige typene poteter, om hennes poteter aldri faller fra hverandre bruker hun nok ikke melne poteter ;)

Jeg bruker et grillspyd som jeg stikker i poteten, så kan jeg helle av vannet når de er akkurat ferdig. Pass på at potetene er omtrent like store så de blir ferdig samtidig. Jeg slår av vannet, damper de lett og tar et kjøkkenpapir over så de står litt før servering. Kok med skrellet på.

https://meny.no/oppskrifter/Gronnsaker/Om-gronnsaker/Hvordan-koke-poteter/?gclid=Cj0KCQjw4s7qBRCzARIsAImcAxbabwXa_iu4Tk2S3nTlB4eoWszc4O7cxcS-SXFBg9n_rKLiTrWS8b4aApf5EALw_wcB

Anonymkode: adfd2...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hun over skriver, det har nok like mye med type poteter å gjøre. Jeg bruker mye Amadine, og de blir helt perfekte synes jeg. Har dem i kaldt vann og koker opp og lar de koke i 22 minutter (mellomstore).

Anonymkode: a1578...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er litt gjerrig😝så tipper hun bruker first price eller noe. Er de bra? 

Noterer meg Amadine. 

Anonymkode: 9611d...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sverger også til amandinepoteter. Blir alltid perfekt kokt og fungerer bra til ovnspoteter også. Er lei av min mors melne istykkerkokte poteter av billigste sort.

Anonymkode: ef74c...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes gjør poteten ekstra god, er å la de hvile 10 min før servering. (Pluss bruke kokefaste poteter). Da blir de knallgode!

Anonymkode: 527c7...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå liker faktisk jeg at potene blir kokt i filler. Malm som min onkel kalte det😊 Det er perfekt for meg som ofte liker å blande sausen og potetene sammen🙂 Vill prøvet meg fram, poteter er lett å koke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

First price er gode poteter, men sortert ut fordi de er for store eller for små. Så man må gjøre mer jobb med å finne poteter av lik størrelse. 

Jeg slenger potetene i ovnen 9 av 10 ganger. De blir perfekte hver gang. 

Anonymkode: 68d9a...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

First price poteter er akkurat samme poteter som du kjøper i andre poser som er dyrere. De er bare ikke riktig str som de vil ha i de andre posene. Det er ikke andre bønder som lager de i annen jord eller gjødsel. 

Potene bruker ulik tid på å bli ferdige, les på pakken hvor lenge det slaget du har kjøpt skal ha, men sjekk samtidig at det er riktig med en skarp kniv, kakestikke eller noe lignende. Koketiden pleier å stemme ganske bra som står på posen.

Anonymkode: e11ae...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har dampkoker. Det blir heeelt perfekte poteter hver gang :)

Anonymkode: a5534...713

Vi også. Genialt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å dampkoke Amadine eller Asterix, for så å slå av varmen og la de stå i ca ti-femten min under lokk :)

Anonymkode: 7e934...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 21.58, Anonym bruker skrev:

Som hun over skriver, det har nok like mye med type poteter å gjøre. Jeg bruker mye Amadine, og de blir helt perfekte synes jeg. Har dem i kaldt vann og koker opp og lar de koke i 22 minutter (mellomstore).

Anonymkode: a1578...449

Amadinepoteter dyrkes ikke i Norge og er derfor ikke underlagt de samme kravene til kjemikaliebruk som norske poteter. Amadine er som regel behandlet med et antigromiddel (gjør at det ikke vokser spirer fra dem). Det er ikke lovlig i Norge.

Anonymkode: 7a88a...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 21.58, Anonym bruker skrev:

Som hun over skriver, det har nok like mye med type poteter å gjøre. Jeg bruker mye Amadine, og de blir helt perfekte synes jeg. Har dem i kaldt vann og koker opp og lar de koke i 22 minutter (mellomstore).

Anonymkode: a1578...449

 

På 15.8.2019 den 8.38, Anonym bruker skrev:

Jeg pleier å dampkoke Amadine eller Asterix, for så å slå av varmen og la de stå i ca ti-femten min under lokk :)

Anonymkode: 7e934...a80

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Amadinepoteter dyrkes ikke i Norge og er derfor ikke underlagt de samme kravene til kjemikaliebruk som norske poteter. Amadine er som regel behandlet med et antigromiddel (gjør at det ikke vokser spirer fra dem). Det er ikke lovlig i Norge.

Anonymkode: 7a88a...7c1

...og da vet dere at det heter amandine ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, amandine skrev:

 

 

...og da vet dere at det heter amandine ?

Du må være fryktelig glad i poteter.

Anonymkode: 9611d...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Amadinepoteter dyrkes ikke i Norge og er derfor ikke underlagt de samme kravene til kjemikaliebruk som norske poteter. Amadine er som regel behandlet med et antigromiddel (gjør at det ikke vokser spirer fra dem). Det er ikke lovlig i Norge.

Anonymkode: 7a88a...7c1

Jada jada jada alt er sååå mye bedre i Norge Gud forby om man spiste grønnsaker som ikke gror i Norge 🙄 disse franskmenn altså REN gift jepp 🤪🤪

Anonymkode: 085c4...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jada jada jada alt er sååå mye bedre i Norge Gud forby om man spiste grønnsaker som ikke gror i Norge 🙄 disse franskmenn altså REN gift jepp 🤪🤪

Anonymkode: 085c4...5a8

Det kan være greit å vite hvorfor de potetene oppfører seg litt annerledes enn "vanlige" poteter.

Anonymkode: 7a88a...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan være greit å vite hvorfor de potetene oppfører seg litt annerledes enn "vanlige" poteter.

Anonymkode: 7a88a...7c1

De oppfører seg ikke annerledes. Vet ikke hvor mye du kan om matlaging, men jeg er kokk. Grunnen til at de smaker annerledes er fordi det er en annen potetsort. Det finnes opp til 300 potetsorter rundt om i verden alle med forskjellige egenskaper! Om du spiser poteter i England, Frankrike, Norge eller til og med Danmark så kommer de til å smake annerledes. 

Du har vår nasjonale skatter slik som ringerikspoteten og gulløye fra nord som også smaker helt annerledes enn Asterix potten som regnes som den dårligste poteten som finnes!

Anonymkode: 085c4...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De oppfører seg ikke annerledes. Vet ikke hvor mye du kan om matlaging, men jeg er kokk. Grunnen til at de smaker annerledes er fordi det er en annen potetsort. Det finnes opp til 300 potetsorter rundt om i verden alle med forskjellige egenskaper! Om du spiser poteter i England, Frankrike, Norge eller til og med Danmark så kommer de til å smake annerledes. 

Du har vår nasjonale skatter slik som ringerikspoteten og gulløye fra nord som også smaker helt annerledes enn Asterix potten som regnes som den dårligste poteten som finnes!

Anonymkode: 085c4...5a8

De opofører seg annerledes ved lagring. Kokeegenskapene har med sorten å fjøre, men lagringsegenskapene, som igjen påvirker smak mm utover vinteren og våren, skyldes i hovedsak antigromiddelet.

Anonymkode: 7a88a...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De oppfører seg ikke annerledes. Vet ikke hvor mye du kan om matlaging, men jeg er kokk. Grunnen til at de smaker annerledes er fordi det er en annen potetsort. Det finnes opp til 300 potetsorter rundt om i verden alle med forskjellige egenskaper! Om du spiser poteter i England, Frankrike, Norge eller til og med Danmark så kommer de til å smake annerledes. 

Du har vår nasjonale skatter slik som ringerikspoteten og gulløye fra nord som også smaker helt annerledes enn Asterix potten som regnes som den dårligste poteten som finnes!

Anonymkode: 085c4...5a8

Hva som er gode og dårlige sorter kommer an på hva du skal bruke dem til og din egen smak. Personlig foretrekker jeg helt klart å koke Asterix til middag  forran mandelpoteter for eksempel. Jeg har litt vanskelig for å forstå hva som skulle gjøre den spessielt dårlig. Jeg synes den fungerer bra til det meste kanskje utenom potetmos.

Anonymkode: 7a88a...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva som er gode og dårlige sorter kommer an på hva du skal bruke dem til og din egen smak. Personlig foretrekker jeg helt klart å koke Asterix til middag  forran mandelpoteter for eksempel. Jeg har litt vanskelig for å forstå hva som skulle gjøre den spessielt dårlig. Jeg synes den fungerer bra til det meste kanskje utenom potetmos.

Anonymkode: 7a88a...7c1

Altså drar du til en Michelin stjerner restaurant for du aldri i livet servert asterix poteter. Til vanlig mat hjemme duger de sikkert. Men hverken smaken eller konsistensen er den av ekte god potet. Jeg er for så vidt enig at det er bruken som tels. Lager du ovnsstekte, kokte, eller gnocchi trenger du helt annerledes poteter til. Forresten har jeg lagret asterix poteter sikkert ett halvt år hjemme uten problem så at de franske lagres såå mye bedre tror jeg egentlig ikke noe på. 

Anonymkode: 085c4...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså drar du til en Michelin stjerner restaurant for du aldri i livet servert asterix poteter. Til vanlig mat hjemme duger de sikkert. Men hverken smaken eller konsistensen er den av ekte god potet. Jeg er for så vidt enig at det er bruken som tels. Lager du ovnsstekte, kokte, eller gnocchi trenger du helt annerledes poteter til. Forresten har jeg lagret asterix poteter sikkert ett halvt år hjemme uten problem så at de franske lagres såå mye bedre tror jeg egentlig ikke noe på. 

Anonymkode: 085c4...5a8

Hvordan lagrer du dem så lenge? Her blir de dårlige (mørkt skap) i løpet av 7 dager

Anonymkode: 9611d...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...