Gå til innhold

Flere som sliter med levering i barnehagen etter ferien?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 1/2åringen trives veldig i barnehagen. Han har mange venner, hvorav flere nå har startet på skolen. Det er mange nye barn på avdelingen etter ferien, og mange i den gamle gjengen har sluttet. I tillegg har han vært hjemme i 3 uker. Vanligvis er han enkel å levere. Han gir klem, vinker og sier hade. Nå gjemmer han seg, strigråter, trygler om å få bli med hjem og slipper ikke taket i meg. Jeg reiser fra barnehagen med en klump i magen og jeg får lyst til å gråte. Han er seg ikke lik. Ingen er visstnok slemme mot han (jeg har spurt). 

 

Flere som har det slik?

Anonymkode: ec026...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er ikke han som bestemmer, du gjør det ikke lettere, levere han og gå, best for han

Anonymkode: f3e36...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

er ikke han som bestemmer, du gjør det ikke lettere, levere han og gå, best for han

Anonymkode: f3e36...39a

Du masse empati med barnet ser jeg...

Anonymkode: e33c4...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

er ikke han som bestemmer, du gjør det ikke lettere, levere han og gå, best for han

Anonymkode: f3e36...39a

Nå har jeg ikke sagt hvordan jeg sier hade nå om dagen? Du antar kanskje at jeg gråter og tviholder på han i 30min før jeg sier hade. Ikke han som bestemmer? Det handler ikke om hvem som bestemmer. Gutten har det vanskelig etter ferien, og han uttrykker det som nevnt ovenfor. Det handler i mine øyne ikke om trass eller hvem som er sjefen. 

 

Hi

Anonymkode: ec026...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier de i bhg? 

Her trenger vi alltid litt tilvenning, etter mye fri, men 5 min etter at vi har gått, er det full fart og lek! 

Anonymkode: 2f49e...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må gjøre er og erkjenne barnets følelser på en god måte typ: Per jeg vet det er mye nytt, og at det kan virke skremmende. Men du har vært i bhg lenge og du kjenner de voksne (går ut fra at han har hvertfall en han kjenner) nå koser vi og sier hade, mamma elsker deg, kommer etter jobb, suss suss,kos kos. Hade. Og gå. Sett deg ned i hans høyde og si dette. 

Finn noen barn og snakk positivt om de hjemme, de voksne og bhg og. 

Det blir enklere. 

Endret av Mamma_til_2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Det du må gjøre er og erkjenne barnets følelser på en god måte typ: Per jeg vet det er mye nytt, og at det kan virke skremmende. Men du har vært i bhg lenge og du kjenner de voksne (går ut fra at han har hvertfall en han kjenner) nå koser vi og sier hade, mamma elsker deg, kommer etter jobb, suss suss,kos kos. Hade. Og gå. Sett deg ned i hans høyde og si dette. 

Finn noen barn og snakk positivt om de hjemme, de voksne og bhg og. 

Det blir enklere. 

Typ.. herlighet så idiotisk

Anonymkode: 48d27...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er vanedyr og tre uker kan være nok til å falle ut av rytmen. 

Med litt godt tid ved levering (ikke evig lenge) og klar beskjed om at nå må mamma gå på jobb, suss, klem, jeg er glad i deg og ha en fin dag så går det seg nok fort til. 

Det er vondt for både liten og stor, men må til. Lykke til. 

Anonymkode: a3a16...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

er ikke han som bestemmer, du gjør det ikke lettere, levere han og gå, best for han

Anonymkode: f3e36...39a

Bullshit! 

HI: Snakk med pedleder om dette. Det er store forandringer for ham i år siden så mange av vennene hans av ulike årsaker har sluttet. I tillegg har de ansatte akkurat nå først og fremst fokus de små/nye barna. Greit å si ifra at du opplever ham som utrygg ved levering nå. 

Anonymkode: d3e97...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mitt synssted så gjør du det riktige i avlevering.  Er nok en ruting han trenger å komme inn i igjen. 

Gi masse info om dagen han har forran seg. Spørr i bhh hvem som har tidligvakt og hvem som har seint vakt. 

Mamma skal levere deg til frokost i bhg, der skal .... Ta i mot deg.  Mamma henter deg eks etter du har spist frukt. 

Blir gutten din lei seg, ta deg 5 min ekstra gjør og si det som legger seg på hjerte ditt. 

Spill på lag med de ansatte, få dem til å overta barnet ditt. Samtidig si at du vil ha bedskjed hvordan det går. 

Anonymkode: f79a3...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Anonym bruker said:

Nå har jeg ikke sagt hvordan jeg sier hade nå om dagen? Du antar kanskje at jeg gråter og tviholder på han i 30min før jeg sier hade. Ikke han som bestemmer? Det handler ikke om hvem som bestemmer. Gutten har det vanskelig etter ferien, og han uttrykker det som nevnt ovenfor. Det handler i mine øyne ikke om trass eller hvem som er sjefen. 

 

Hi

Anonymkode: ec026...6de

bortskjemt gutt da, min har aldri vert sånn, selvom det har hatt flere uker ferie fra bhg

Anonymkode: f3e36...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

bortskjemt gutt da, min har aldri vert sånn, selvom det har hatt flere uker ferie fra bhg

Anonymkode: f3e36...39a

Så siden ditt barn har aldri vært sånn, så må hi sitt barn være bortskjemt? Håper du er litt smartere enn du fremstår her.

Hi, det er ganske normalt når rutiner brytes, og det vil gå seg til igjen etterhvert.

Anonymkode: 0b12e...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller det vil si, jeg har flere av de på jobb. Noen trenger en god stund på å komme inn i rutine igjen, andre tar det fort. Hos oss har både ettåringen og femåringen med seg kosen sin inn om morran, så legges den i garderoben når barnet er klart eller når vi skal spise frokost. Et par stykker vil sitte i vogna si inn på avd, mens andre vil aller helst sitte i sofaen med en bok. Veldig ofte trenger en voksen hjelp på kjøkkenet hvis det er litt vanskelig å si hadet til mamma/pappa 😉 Vi tilpasser oss barna.

Det vanskeligste er når det egentlig går greit for barna bare mamma/pappa drar, men de er så usikre fordi barnet klager litt og avskjeden dras ut. Da blir det enda verre for barnet. Men vi forstår de foreldrene sineogså, må bare pushe litt innimellom. 

Anonymkode: 24786...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

bortskjemt gutt da, min har aldri vert sånn, selvom det har hatt flere uker ferie fra bhg

Anonymkode: f3e36...39a

Jeg håper gutten din har en ordentlig oppegående far han forhåpentligvis kan arve egenskaper fra?

Anonymkode: a6c3c...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

bortskjemt gutt da, min har aldri vert sånn, selvom det har hatt flere uker ferie fra bhg

Anonymkode: f3e36...39a

Jeg er så inderlig glad for at du får kontinuerlig veiledning i foreldrerollen!

Om du visste hva det kan bety at et barn aldri har separasjonsangst hadde du neppe vært så kjepphøy. 

Anonymkode: a3a16...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2019 den 18.02, Anonym bruker skrev:

er ikke han som bestemmer, du gjør det ikke lettere, levere han og gå, best for han

Anonymkode: f3e36...39a

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

bortskjemt gutt da, min har aldri vert sånn, selvom det har hatt flere uker ferie fra bhg

Anonymkode: f3e36...39a

 

Jeg håper dette er trolling, for du fremstår som ekstremt uintelligent. 

Anonymkode: d3e97...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, eller det vil si, jeg har flere av de på jobb. Noen trenger en god stund på å komme inn i rutine igjen, andre tar det fort. Hos oss har både ettåringen og femåringen med seg kosen sin inn om morran, så legges den i garderoben når barnet er klart eller når vi skal spise frokost. Et par stykker vil sitte i vogna si inn på avd, mens andre vil aller helst sitte i sofaen med en bok. Veldig ofte trenger en voksen hjelp på kjøkkenet hvis det er litt vanskelig å si hadet til mamma/pappa 😉 Vi tilpasser oss barna.

Det vanskeligste er når det egentlig går greit for barna bare mamma/pappa drar, men de er så usikre fordi barnet klager litt og avskjeden dras ut. Da blir det enda verre for barnet. Men vi forstår de foreldrene sineogså, må bare pushe litt innimellom. 

Anonymkode: 24786...bee

Da tenker jeg at dere bør bli bedre på å si på en fin måte at det går mye lettere med levering om foreldrene sier hadet også går med en gang. Alle foreldre vil jo det beste for barnet sitt;men når barnet skriker med levering så kan vi foreldre bli litt usikker på hva som er best å gjøre. Innstinktet sier gjerne at vi bare blir litt lengre i bhg å trøster barnet så vil levering bli lettere når du prøver å gå igjen,men er ofte ikke det som er beste løsning da skriker de ofte mye verre når mor/far går igjen. 

Anonymkode: e33c4...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da tenker jeg at dere bør bli bedre på å si på en fin måte at det går mye lettere med levering om foreldrene sier hadet også går med en gang. Alle foreldre vil jo det beste for barnet sitt;men når barnet skriker med levering så kan vi foreldre bli litt usikker på hva som er best å gjøre. Innstinktet sier gjerne at vi bare blir litt lengre i bhg å trøster barnet så vil levering bli lettere når du prøver å gå igjen,men er ofte ikke det som er beste løsning da skriker de ofte mye verre når mor/far går igjen. 

Anonymkode: e33c4...2d0

Vi sier det om og om igjen, både med og uten tolk. Men en del foreldre gjør det på sin måte uansett. Vi kan jo ikke dytte de ut døra heller. De samme foreldrene trøbler med grensesetting på flere områder, noe som også er oppe i foreldresamtaler og på foreldremøter, da selvfølgelig på generelt grunnlag. 

Vi kan ikke gjøre annet enn å veilede så godt vi kan. De gjør ting annerledes enn vi mener er best, men det er jo ikke noe å gå videre med heller. Så da fortsetter vi å snakke og veilede. 

Anonymkode: 24786...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg er så inderlig glad for at du får kontinuerlig veiledning i foreldrerollen!

Om du visste hva det kan bety at et barn aldri har separasjonsangst hadde du neppe vært så kjepphøy. 

Anonymkode: a3a16...eaf

er så moro og være her ,med engang man sier noe motsatt av andre er man det ene og det andre, virker som dette traff bilnk

Anonymkode: f3e36...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

er så moro og være her ,med engang man sier noe motsatt av andre er man det ene og det andre, virker som dette traff bilnk

Anonymkode: f3e36...39a

Blink? På hva? 

Vet du hva likegyldighet hos et barn kan indikere?

Anonymkode: a3a16...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

er så moro og være her ,med engang man sier noe motsatt av andre er man det ene og det andre, virker som dette traff bilnk

Anonymkode: f3e36...39a

Du er enda dummere enn jeg trodde, ante ikke at det var mulig

Anonymkode: 0b12e...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk leveringen veldig fint. Han klaget over vondt i magen da jeg sa vi skulle reise i barnehagen. Da vi kom dit var alt fint, og han løp rett bort til sine venner. 

 

De ansatte sier at en dag brukte gutten noen timer på å «bli seg selv». De andre gangene har det gått over på 5min. Som nevnt over har mange av vennene hans sluttet, dvs startet på skolen. Mange nye små har startet og det er en ny ansatt. Totalt har 12 av 19 barn startet på skole. Heldigvis ser det ut til å gå bedre nå. Litt sepeasjonsangst kan komme av at jeg også jobber endel kveld nå etter ferien, slik at vi ses kun på morgenen.

 

 

 

hi

Anonymkode: ec026...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, eller det vil si, jeg har flere av de på jobb. Noen trenger en god stund på å komme inn i rutine igjen, andre tar det fort. Hos oss har både ettåringen og femåringen med seg kosen sin inn om morran, så legges den i garderoben når barnet er klart eller når vi skal spise frokost. Et par stykker vil sitte i vogna si inn på avd, mens andre vil aller helst sitte i sofaen med en bok. Veldig ofte trenger en voksen hjelp på kjøkkenet hvis det er litt vanskelig å si hadet til mamma/pappa 😉 Vi tilpasser oss barna.

Det vanskeligste er når det egentlig går greit for barna bare mamma/pappa drar, men de er så usikre fordi barnet klager litt og avskjeden dras ut. Da blir det enda verre for barnet. Men vi forstår de foreldrene sineogså, må bare pushe litt innimellom. 

Anonymkode: 24786...bee

Trenger virkelig en femåring å ha " kosen" sin inn i barnehagen på morgenen? Er de ikke ferdig med det rundt tre-årsalderen? Hva sier de andre barna på avdelingen? Om barnet, altså femåringen skal begynne på skole neste år, skal han få med seg "kosen" sin inn i klasserommet og så få legge den fra seg når han er klar? 

Anonymkode: a91a0...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I dag gikk leveringen veldig fint. Han klaget over vondt i magen da jeg sa vi skulle reise i barnehagen. Da vi kom dit var alt fint, og han løp rett bort til sine venner. 

 

De ansatte sier at en dag brukte gutten noen timer på å «bli seg selv». De andre gangene har det gått over på 5min. Som nevnt over har mange av vennene hans sluttet, dvs startet på skolen. Mange nye små har startet og det er en ny ansatt. Totalt har 12 av 19 barn startet på skole. Heldigvis ser det ut til å gå bedre nå. Litt sepeasjonsangst kan komme av at jeg også jobber endel kveld nå etter ferien, slik at vi ses kun på morgenen.

 

 

 

hi

Anonymkode: ec026...6de

Dette går seg til og det er helt normalt! Selv om barn er tilpasningsdyktige så er det klart at enkelte perioder i livet er det vanskelig med endringer. Ha god dialog med de ansatte og snakk positivt om barnehagen hjemme så ordner dette seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...