Gå til innhold

Jeg er ganske allergisk mot ull...

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 timer siden, Superdolly skrev:

Det har du forsåvidt rett i, men hvis his barnehage er slik som den mitt yngste barn gikk i så går de jammen meg langt for å tvinge alle inn i ullklær.

Mitt yngste barn har aldri likt ull, klør og får panikk, men har ikke eksem eller allergi. Synes bare det er ekstremt ubehagelig. Så jeg kjøpte superundertøy og fleece, og fikk kjeft av de voksne i barnehagen. Ble kalt inn til ekstra foreldresamtale, der jeg rolig forklarte at barnet fikk helt panikk og ble fullstendig hysterisk hvis jeg tvang på ullklær, og at jeg derfor ikke kom til å gjøre det. 

De ansatte i barnehagen (ved førskolelærer, som det het den gang) tok det opp på foreldremøte i plenum, riktignok uten å nevne navn, men med blikket godt festet på meg. Igjen forklarte jeg (med nokså sammenbitte tenner) at mitt barn ikke tålte ull. 

Jeg fikk tilsnakk og kommentarer hver eneste vinterdag i de tre årene mitt barn gikk i den barnehagen, og du skal ha sterk rygg for å stå i mot. Jeg var så utrolig lykkelig da jeg kunne sende barnet på skolen og SFO, og oppdaget at de godtok klær av andre materialer enn ull! 

Herregud, for en galskap.

Anonymkode: aa010...284

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner hva du mener, men de sender ut masse mailer med at NÅ skal ALLE ha på seg ull, og det er kaldt osv. Hvis foreldre kler ungene i bomull om våren, kommer det sinte mailer med at "det er fortsatt kaldt! Og fortsatt tid for ull!"

Får vel ignorere det da...

Anonymkode: 91d0f...4f2

Det er jo bare å si i fra til de, at dine ungen ikke kan ha ull

Anonymkode: aa010...284

Skrevet

Jeg vokste også opp på 1980-tallet, med bomull, polyester og akryl. Mamma syntes vi barna var så heldige som slapp dette grusomme ulltøyet som de måtte klare seg med på 50-tallet 😃. Jeg kan ikke huske å ha fryst heller, og ikke var det noe problem at tøyet ikke var vanntett, så lenge vi husket på å børste av snøen før vi gikk inn.

Vi har ingen allergier heldigvis, det høres jo helt fryktelig ut, men jeg har et barn som klør av all ull, og dessuten fort blir for varm. Hver høst irriterer jeg meg over at vinterdressene ikke merkes med isolasjonsevne slik de merkes med vannsøyle og slitestyrke. Det hadde gjort det mye enklere å velge. I fjor hadde vi dundress fra Reima til de kaldeste dagene, men den går dessverre bare opp til st. 98.

Det blir nok mellomlag av ull til de kaldeste dagene i år, nå er barnet stort nok til å ta det av selv og slipper overoppheting inne. Skulle likevel likt å vite litt mer om varmeegenskapene til de ulike dressene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...