Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #1 Skrevet 11. august 2019 Merker hvis ungene har det på, eller jeg tar på det og sorterer det etc. så blir jeg syk, føler meg dårlig og tetner til i pusten. MEN barnehagen KREVER jo at barna SKAL ha på seg ull... Så for meg blir det da et mas med å ta på ungen ullen, sende avgårde, skifte når vi kommer hjem etc. Og ubehagelig å tørke ull for da blir jeg jo tett??? Kan jeg bruke bambus? Vanlig bomull? Og fleece? Anonymkode: 91d0f...4f2
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #2 Skrevet 11. august 2019 Bambus og silke. Ene sønnen min er også allergisk mot ull, eller lanolin, men det er en kontaktallergi da. Vi måtte uansett styre unna ull på ham og brukte da bomull eller bambus. Anonymkode: 53a9d...c0c
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #3 Skrevet 11. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Bambus og silke. Ene sønnen min er også allergisk mot ull, eller lanolin, men det er en kontaktallergi da. Vi måtte uansett styre unna ull på ham og brukte da bomull eller bambus. Anonymkode: 53a9d...c0c Vet du om sider som selger det, da? Jeg har ikke kontaktallergi mot ull nei... men bare det ER i rommet, så kjenner jeg at det strammer seg i ansiktet (hovner) osv. Må være sykt allergisk mot sau eller noe ? Anonymkode: 91d0f...4f2
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #4 Skrevet 11. august 2019 De kan ikke kreve det🤦🤦 tenk på unger som er veldig allergisk mot ull eller har atopisk eksem. Jøsses. Hos oss krever vi ikke det. Anonymkode: 543a6...883
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #6 Skrevet 11. august 2019 16 minutter siden, sug lut skrev: Bhg kan ikke kreve noe som helst. Sant det! Anonymkode: 91d0f...4f2
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #7 Skrevet 11. august 2019 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: De kan ikke kreve det🤦🤦 tenk på unger som er veldig allergisk mot ull eller har atopisk eksem. Jøsses. Hos oss krever vi ikke det. Anonymkode: 543a6...883 Skjønner hva du mener, men de sender ut masse mailer med at NÅ skal ALLE ha på seg ull, og det er kaldt osv. Hvis foreldre kler ungene i bomull om våren, kommer det sinte mailer med at "det er fortsatt kaldt! Og fortsatt tid for ull!" Får vel ignorere det da... Anonymkode: 91d0f...4f2
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #8 Skrevet 11. august 2019 Mine har brukt superundertøy. Kjøpt på obs, sportsbutikk el Anonymkode: 0e6ca...7a4
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #9 Skrevet 11. august 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner hva du mener, men de sender ut masse mailer med at NÅ skal ALLE ha på seg ull, og det er kaldt osv. Hvis foreldre kler ungene i bomull om våren, kommer det sinte mailer med at "det er fortsatt kaldt! Og fortsatt tid for ull!" Får vel ignorere det da... Anonymkode: 91d0f...4f2 Kan de være de bruker ordet «ull» som et samlebegrep for «varme klær»? Anonymkode: e6956...759
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #10 Skrevet 11. august 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan de være de bruker ordet «ull» som et samlebegrep for «varme klær»? Anonymkode: e6956...759 Aner ikke Men varmt tøy bør jo holde. Anonymkode: 91d0f...4f2
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #11 Skrevet 11. august 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine har brukt superundertøy. Kjøpt på obs, sportsbutikk el Anonymkode: 0e6ca...7a4 Ja, tror jeg går for det gitt. Får selge ulla Anonymkode: 91d0f...4f2
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #12 Skrevet 11. august 2019 Bambus er bare lureri, de må rive de fibrene så fra hverandre for å lage klær at den har ingen annen effekt enn andre fibre. Bare å google det, er skrevet mye om det lureriet der. Klærne blir veldig myke, men har ingen effekt som er annerledes enn andre klær av viskose/rayon. Jeg har barn som har atopisk eksem, som blir mye verre av ull. Så det viktige for vår del er godt yttertøy, som er 100% vanntett og pustende, da holder det i massevis med bomull, fleece og evt superundertøy innerst. Har flere barn, alle har vært glade i å være ute, og de har ikke vært kalde. Bare si til de i barnehagen at vi er allergiske så vi har kjøpt godt yttertøy og har bomull/superundertøy innerst, så må de bare godta det. De kan argumentere til de blir blå om de vil, men alle kan ikke bruke ull. Anonymkode: 83e41...b3d
Superdolly Skrevet 11. august 2019 #13 Skrevet 11. august 2019 2 timer siden, sug lut skrev: Bhg kan ikke kreve noe som helst. Det har du forsåvidt rett i, men hvis his barnehage er slik som den mitt yngste barn gikk i så går de jammen meg langt for å tvinge alle inn i ullklær. Mitt yngste barn har aldri likt ull, klør og får panikk, men har ikke eksem eller allergi. Synes bare det er ekstremt ubehagelig. Så jeg kjøpte superundertøy og fleece, og fikk kjeft av de voksne i barnehagen. Ble kalt inn til ekstra foreldresamtale, der jeg rolig forklarte at barnet fikk helt panikk og ble fullstendig hysterisk hvis jeg tvang på ullklær, og at jeg derfor ikke kom til å gjøre det. De ansatte i barnehagen (ved førskolelærer, som det het den gang) tok det opp på foreldremøte i plenum, riktignok uten å nevne navn, men med blikket godt festet på meg. Igjen forklarte jeg (med nokså sammenbitte tenner) at mitt barn ikke tålte ull. Jeg fikk tilsnakk og kommentarer hver eneste vinterdag i de tre årene mitt barn gikk i den barnehagen, og du skal ha sterk rygg for å stå i mot. Jeg var så utrolig lykkelig da jeg kunne sende barnet på skolen og SFO, og oppdaget at de godtok klær av andre materialer enn ull!
sug lut Skrevet 11. august 2019 #14 Skrevet 11. august 2019 3 minutter siden, Superdolly skrev: Det har du forsåvidt rett i, men hvis his barnehage er slik som den mitt yngste barn gikk i så går de jammen meg langt for å tvinge alle inn i ullklær. Mitt yngste barn har aldri likt ull, klør og får panikk, men har ikke eksem eller allergi. Synes bare det er ekstremt ubehagelig. Så jeg kjøpte superundertøy og fleece, og fikk kjeft av de voksne i barnehagen. Ble kalt inn til ekstra foreldresamtale, der jeg rolig forklarte at barnet fikk helt panikk og ble fullstendig hysterisk hvis jeg tvang på ullklær, og at jeg derfor ikke kom til å gjøre det. De ansatte i barnehagen (ved førskolelærer, som det het den gang) tok det opp på foreldremøte i plenum, riktignok uten å nevne navn, men med blikket godt festet på meg. Igjen forklarte jeg (med nokså sammenbitte tenner) at mitt barn ikke tålte ull. Jeg fikk tilsnakk og kommentarer hver eneste vinterdag i de tre årene mitt barn gikk i den barnehagen, og du skal ha sterk rygg for å stå i mot. Jeg var så utrolig lykkelig da jeg kunne sende barnet på skolen og SFO, og oppdaget at de godtok klær av andre materialer enn ull! Meningsløse mennesker i sine bittesmå maktposisjoner .. huff.
Superdolly Skrevet 11. august 2019 #15 Skrevet 11. august 2019 Akkurat nå, sug lut skrev: Meningsløse mennesker i sine bittesmå maktposisjoner .. huff. Ja, jeg har enda ikke helt forstått hvorfor de tok denne kampen så til de grader. Barnet mitt hadde varme klær og frøs aldri, men de ville vel statuere et eksempel antar jeg.
Valkyriemamma Skrevet 11. august 2019 #16 Skrevet 11. august 2019 6 minutter siden, Superdolly skrev: Det har du forsåvidt rett i, men hvis his barnehage er slik som den mitt yngste barn gikk i så går de jammen meg langt for å tvinge alle inn i ullklær. Mitt yngste barn har aldri likt ull, klør og får panikk, men har ikke eksem eller allergi. Synes bare det er ekstremt ubehagelig. Så jeg kjøpte superundertøy og fleece, og fikk kjeft av de voksne i barnehagen. Ble kalt inn til ekstra foreldresamtale, der jeg rolig forklarte at barnet fikk helt panikk og ble fullstendig hysterisk hvis jeg tvang på ullklær, og at jeg derfor ikke kom til å gjøre det. De ansatte i barnehagen (ved førskolelærer, som det het den gang) tok det opp på foreldremøte i plenum, riktignok uten å nevne navn, men med blikket godt festet på meg. Igjen forklarte jeg (med nokså sammenbitte tenner) at mitt barn ikke tålte ull. Jeg fikk tilsnakk og kommentarer hver eneste vinterdag i de tre årene mitt barn gikk i den barnehagen, og du skal ha sterk rygg for å stå i mot. Jeg var så utrolig lykkelig da jeg kunne sende barnet på skolen og SFO, og oppdaget at de godtok klær av andre materialer enn ull! Wtf?! Er det mogleg?! 😱 Du har vore max uheldig med kven som jobba i bhg! Oppegåande, vaksne folk gjer ikkje sånn!
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #17 Skrevet 11. august 2019 Barnehagen kan ikke kreve ette, de kan ønske dette men noe mer kan de ikke. Jeg har to barn som har levd 14 og 16 år uten ull og fleece, de har ikke fryst, ikke lidd noen nød eller blitt skadet pga dette. De har kun hatt bomull under utetøy, noe som har holdt de varme uansett årstid. Jeg har måtte leite etter utetøy som er varmt som ikke krever lag på lag under, det har i perioder vært mye leiting for å finne det, men funnet. Over -10 grader har de hatt ett lag med bomull under når de bare har vært ute i barnehagen. Har de turdag har de hatt tynt bomullstøy med type joggedress over under dressen. Barnehagen var skeptisk, men det tok veldig kort tid før de forsto dette faktisk var nok når de hadde skikkelig varmt yttertøy. Begge ungene hadde tykt ulltøy mormor hadde strikket til de, mest for at mormor syns det var så gøy og strikke og jeg var veldig usikker om det holdt med bare bomull. Jeg kan nok telle på en hånd hvor mange ganger de har brukt det. Jeg husker de tok det på seg selv når de skulle ut og leke når det var -30 ute, men neste dag tok de det ikke for det ble for varmt. Det holdt slik de pleide. Jeg har aldri måtte si til mine unger at de må ut, problemet har vært å få de inn. Men finn skikkelig yttertøy som er varmt. Blås i hvilket merke det er, billig, dyr eller om det er best i test. Ha på deg en t-skjorte når du drar til byen for å handle. For stikker du en barn arm inn jakka/buksa og har den på noen minutter kjenner du fort hvem som er varm nok og ikke varm nok når du har kjent på flere. Joda, det ser sikkert teit ut, men det er utrolig stor forskjell. Den beste vinterdressen jeg har kjøpt til ungene kosta 99kr på obs engang. Det så ikke ut som den tålte mye vann, men jeg impregnerte den godt før ungene brukte den, så den tålte mye vann. Jeg kjøpte den egentlig som en ekstra dress siden farmor hadde kjøpt Reima dress som hun så hadde blitt kåret til best i test. Begge ungene frøys og jeg skjønte hvorfor når jeg tok den på armen og leste på lappen. For på lappen sto det at det barnet måtte ha ullundertøy og tykt ulltøy under dressen og barn skal ikke være lenge ute når det var -5 grader ute. Siden det er du som reagerer, så kan du prøve å ta på ett garn Merinoull og se om du reagerer på det. Mitt ene barn som er den som reagerer mest, fant ut ifjor at dette kan hun bruke. Jeg hadde strikka meg en jakke og hun prøvde den for det er in med strikkagensere på ungdomskolen her. Hun syns det var utrolig trist hun ikke kunne ha slikt siden vi er veldig mange som kan strikke i familien. Til hennes store glede så reagerte hun ikke i det hele tatt. Hun kan ha dette på seg, selv innpå huden. Så om du tåler dette garnet, så kan du jo se om noen kan strikke for deg. Mine unger tåler heller ikke fleece, de tåler ikke noe syntetisk på huden. Yttertøy som er hardt/stivt går greit når de har bomull innerst for da kommer dette ikke direkte på huden. Anonymkode: 376b3...23a
Anonym bruker Skrevet 12. august 2019 #18 Skrevet 12. august 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Barnehagen kan ikke kreve ette, de kan ønske dette men noe mer kan de ikke. Jeg har to barn som har levd 14 og 16 år uten ull og fleece, de har ikke fryst, ikke lidd noen nød eller blitt skadet pga dette. De har kun hatt bomull under utetøy, noe som har holdt de varme uansett årstid. Jeg har måtte leite etter utetøy som er varmt som ikke krever lag på lag under, det har i perioder vært mye leiting for å finne det, men funnet. Over -10 grader har de hatt ett lag med bomull under når de bare har vært ute i barnehagen. Har de turdag har de hatt tynt bomullstøy med type joggedress over under dressen. Barnehagen var skeptisk, men det tok veldig kort tid før de forsto dette faktisk var nok når de hadde skikkelig varmt yttertøy. Begge ungene hadde tykt ulltøy mormor hadde strikket til de, mest for at mormor syns det var så gøy og strikke og jeg var veldig usikker om det holdt med bare bomull. Jeg kan nok telle på en hånd hvor mange ganger de har brukt det. Jeg husker de tok det på seg selv når de skulle ut og leke når det var -30 ute, men neste dag tok de det ikke for det ble for varmt. Det holdt slik de pleide. Jeg har aldri måtte si til mine unger at de må ut, problemet har vært å få de inn. Men finn skikkelig yttertøy som er varmt. Blås i hvilket merke det er, billig, dyr eller om det er best i test. Ha på deg en t-skjorte når du drar til byen for å handle. For stikker du en barn arm inn jakka/buksa og har den på noen minutter kjenner du fort hvem som er varm nok og ikke varm nok når du har kjent på flere. Joda, det ser sikkert teit ut, men det er utrolig stor forskjell. Den beste vinterdressen jeg har kjøpt til ungene kosta 99kr på obs engang. Det så ikke ut som den tålte mye vann, men jeg impregnerte den godt før ungene brukte den, så den tålte mye vann. Jeg kjøpte den egentlig som en ekstra dress siden farmor hadde kjøpt Reima dress som hun så hadde blitt kåret til best i test. Begge ungene frøys og jeg skjønte hvorfor når jeg tok den på armen og leste på lappen. For på lappen sto det at det barnet måtte ha ullundertøy og tykt ulltøy under dressen og barn skal ikke være lenge ute når det var -5 grader ute. Siden det er du som reagerer, så kan du prøve å ta på ett garn Merinoull og se om du reagerer på det. Mitt ene barn som er den som reagerer mest, fant ut ifjor at dette kan hun bruke. Jeg hadde strikka meg en jakke og hun prøvde den for det er in med strikkagensere på ungdomskolen her. Hun syns det var utrolig trist hun ikke kunne ha slikt siden vi er veldig mange som kan strikke i familien. Til hennes store glede så reagerte hun ikke i det hele tatt. Hun kan ha dette på seg, selv innpå huden. Så om du tåler dette garnet, så kan du jo se om noen kan strikke for deg. Mine unger tåler heller ikke fleece, de tåler ikke noe syntetisk på huden. Yttertøy som er hardt/stivt går greit når de har bomull innerst for da kommer dette ikke direkte på huden. Anonymkode: 376b3...23a Vinterdressene vi har (2 hver) er wheat, reima stavanger, og 1 didriksons (bjørnen) hver. Stavanger og bjørnen VET jeg er varme. Men de er helt seriøst noen frysepinner! I sommer har det vært varmt, og vi har bada. Når det har vært 25 grader i lufta og 21 grader i vannet så blir eldste blå på leppene etter 10 min i vannet... Forstår ikke hvorfor. Så hvis jeg "må" bruke ull får jeg finne en løsning på det. Men tipper uansett at superundertøy funker bra. Anonymkode: a5e15...de6
Anonym bruker Skrevet 12. august 2019 #19 Skrevet 12. august 2019 Det ullgreiene har tatt helt av. Kanskje du tåler alpakka? Anonymkode: 15848...f94
Anonym bruker Skrevet 12. august 2019 #20 Skrevet 12. august 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Skjønner hva du mener, men de sender ut masse mailer med at NÅ skal ALLE ha på seg ull, og det er kaldt osv. Hvis foreldre kler ungene i bomull om våren, kommer det sinte mailer med at "det er fortsatt kaldt! Og fortsatt tid for ull!" Får vel ignorere det da... Anonymkode: 91d0f...4f2 Evnt forklare de som jobber der at du ikke tåler ull. Anonymkode: 6b99d...16c
Anonym bruker Skrevet 12. august 2019 #21 Skrevet 12. august 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vinterdressene vi har (2 hver) er wheat, reima stavanger, og 1 didriksons (bjørnen) hver. Stavanger og bjørnen VET jeg er varme. Men de er helt seriøst noen frysepinner! I sommer har det vært varmt, og vi har bada. Når det har vært 25 grader i lufta og 21 grader i vannet så blir eldste blå på leppene etter 10 min i vannet... Forstår ikke hvorfor. Så hvis jeg "må" bruke ull får jeg finne en løsning på det. Men tipper uansett at superundertøy funker bra. Anonymkode: a5e15...de6 Det ullgreiene har tatt litt av i Norge, trenger ikke gå lenger enn til Sverige før de er mye mer avslappet, og det er da minst like kaldt der Ungene holder seg varme så lenge de har gode dresser, og et par lag inni om de trenger det. Må slett ikke være ull. Anonymkode: 83e41...b3d
Anonym bruker Skrevet 12. august 2019 #22 Skrevet 12. august 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det ullgreiene har tatt litt av i Norge, trenger ikke gå lenger enn til Sverige før de er mye mer avslappet, og det er da minst like kaldt der Ungene holder seg varme så lenge de har gode dresser, og et par lag inni om de trenger det. Må slett ikke være ull. Anonymkode: 83e41...b3d Helt sant Anonymkode: a5e15...de6
Anonym bruker Skrevet 12. august 2019 #23 Skrevet 12. august 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Skjønner hva du mener, men de sender ut masse mailer med at NÅ skal ALLE ha på seg ull, og det er kaldt osv. Hvis foreldre kler ungene i bomull om våren, kommer det sinte mailer med at "det er fortsatt kaldt! Og fortsatt tid for ull!" Får vel ignorere det da... Anonymkode: 91d0f...4f2 Hvis du skriver en hyggelig beskjed tilbake - så er problemet løst! Anonymkode: 9e9c3...d79
Anonym bruker Skrevet 12. august 2019 #24 Skrevet 12. august 2019 Herregud dette hysteriet. Jeg hadde ikke et eneste ullplagg i oppveksten. Heller ikke Reimadresser med høy vannsøyle eller vintersko til 1000 kr paret. Jeg hadde helt alminnelige 80-tallsklær i syntetiske materialer og dunjakker uten dun. Jeg frøs aldri! Ungene mine har hatt alt av utstyr, dyre dresser og haugevis av ull. Den ene tålte ikke ull og nektet. Hun frøs aldri hun heller. Barnehagen kan ikke kreve noe som helst. Gi dem beskjed om at dine unger ikke bruker ull, forklar hvorfor hvis du vil, og be dem vennligst slutte å mase om de fortsetter. Dette grenser til trakassering. Anonymkode: 61059...219
Anonym bruker Skrevet 12. august 2019 #25 Skrevet 12. august 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Merker hvis ungene har det på, eller jeg tar på det og sorterer det etc. så blir jeg syk, føler meg dårlig og tetner til i pusten. MEN barnehagen KREVER jo at barna SKAL ha på seg ull... Så for meg blir det da et mas med å ta på ungen ullen, sende avgårde, skifte når vi kommer hjem etc. Og ubehagelig å tørke ull for da blir jeg jo tett??? Kan jeg bruke bambus? Vanlig bomull? Og fleece? Anonymkode: 91d0f...4f2 Barnehagen kan ikke kreve det. Kle barna i det du vil, så lenge de ikke fryser. Bruk superundertøy og fleece over. Anonymkode: aa010...284
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå