Gå til innhold

Nabo med katt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor på byggefelt og jeg vet jo at vi må tåle en del fra naboer når man har valgt å bo så tett. 

Men en av naboene har en katt som ofte går inn i husene til oss andre i feltet. Vi kan selvfølgelig holde dørene igjen men problemet med denne katten er at den åpner opp dører så da må man isåfall låse. Og nå på sommeren står jo ofte dører og vinduer mer åpent, man er jo nødt til å kunne lufte!  

Jeg liker ikke katter noe særlig godt og det kunne aldri falt meg inn å anskaffe meg en selv. Skal jeg tåle at andre sine katter tar seg tilrette både i hagen min og ikke minst inne hos meg?? Ikke at jeg vet hva jeg evt kan gjøre med det men... 

Anonymkode: 4b682...d10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel strengt tatt ikke nekte naboen å ha katt. Naboen sine katter er stadig vekk innom her, men kunne ikke falt meg inn å klage. Vet de har tatt til seg flere via dyrebeskyttelsen, så all ære til de tenker jeg. Bærer de bare ut når de smetter inn.

Anonymkode: 2b271...ed9

Skrevet

Kjøp Get off i dyrebutikken og spray rundt dører og vinduer. Etter en stund vil den forhåpentligvis skjønne at det ikke er noe vits å komme dit.

Anonymkode: e4cb4...f70

Skrevet

I vår familie er det folk med katteallergi. Det ville ikke ha vært en liten filleting at katter flyr inn i huset og legger igjen hårene sine...

Jeg har ikke voldsom greie på katter, men hvis du har en liten sprayflaske med vann som du sprayer på katta hver gang du ser den inne i huset, kan det jo hende at den etterhvert går forbi ditt hus. Kanskje finnes det noe annet du kan gjøre også, spør i en dyreforretning eller kanskje har naboen noen tips?

Man må finne seg mange ting på byggefelt, men at naboens husdyr skal komme inn til deg er ikke blant dem.

Anonymkode: 98ed7...c8f

Skrevet

Her jagde vi den ut ofte nok til at den ikke turte gå inn lenger... 

Evt lån en hund noen dager... Lukten gjør at de fleste holder seg unna. I allefall en stund. 

Anonymkode: 6ecaf...c8f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I vår familie er det folk med katteallergi. Det ville ikke ha vært en liten filleting at katter flyr inn i huset og legger igjen hårene sine...

Jeg har ikke voldsom greie på katter, men hvis du har en liten sprayflaske med vann som du sprayer på katta hver gang du ser den inne i huset, kan det jo hende at den etterhvert går forbi ditt hus. Kanskje finnes det noe annet du kan gjøre også, spør i en dyreforretning eller kanskje har naboen noen tips?

Man må finne seg mange ting på byggefelt, men at naboens husdyr skal komme inn til deg er ikke blant dem.

Anonymkode: 98ed7...c8f

Og når katten er vandt med at sprayflaska betyr «sodd off», kan du sette den uttafor døra. Da vil katten forstå assosiasjonen, og holde seg unna.

Anonymkode: d90b1...02f

Skrevet

Prøv å spray sitronvann i dørkarmene og vinduskarmene. Mange katter liker ikke lukten av sitrus. 

Anonymkode: f663f...b66

Skrevet

Skaff deg hund

Anonymkode: 8add7...eef

Skrevet

Du kan spyle på eller mot den med hageslange når den nærmer seg, så tar den forhåpentligvis hintet etter hvert. 

Anonymkode: 2f466...870

Skrevet

Ønsker meg ikke hund heller men vet om andre hunder som har tapt slosskamp mot denne katten her🤔 

skal prøve å få spylt den med hageslangen men leste litt om denne kattetypen og den elsker visst å bade😩 får håpe hageslangen allikevel kan skremme han. 

Skal også prøve tipset å spraye med sitronvann👍

HI

Skrevet

Vi bor i enden av et boligfelt og har 5 katter, alle fostret gjennom dyrebeskyttelsen. Tre av disse går knapt ut av hagen, og holder seg i skogkanten vi bor ved. Siste vet jeg går inn til naboen og legger seg i dobbeltsenga. Nå har de 2 katter selv som går over ens med våre. Jeg synes dette er veldig flaut, men de bare jager ham ut. Jeg har sagt de bare må hyle og evt. sprute vann, men de har valgt å være mer skånsomme. 

Som katteeier er det flaut, men katter er ikke innedyr, så å sperre katten inne er ikke et alternativ. Hva sier eieren selv om det? Du må bare være skummel mot, og sprute vann på katten, så den ikke føler seg velkommen. 

Anonymkode: b5808...0b9

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor i enden av et boligfelt og har 5 katter, alle fostret gjennom dyrebeskyttelsen. Tre av disse går knapt ut av hagen, og holder seg i skogkanten vi bor ved. Siste vet jeg går inn til naboen og legger seg i dobbeltsenga. Nå har de 2 katter selv som går over ens med våre. Jeg synes dette er veldig flaut, men de bare jager ham ut. Jeg har sagt de bare må hyle og evt. sprute vann, men de har valgt å være mer skånsomme. 

Som katteeier er det flaut, men katter er ikke innedyr, så å sperre katten inne er ikke et alternativ. Hva sier eieren selv om det? Du må bare være skummel mot, og sprute vann på katten, så den ikke føler seg velkommen. 

Fem katter i et byggefelt. Sånne som deg er en pest og en plage.

Anonymkode: 4bb1f...bf6

Skrevet

Vet om noen som har elektriske dørmatter. Katten får støt når den tråkker på matten. Katter er ikke lenger noe problem der i gården.

Anonymkode: 83300...369

Gjest Antarctica
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor på byggefelt og jeg vet jo at vi må tåle en del fra naboer når man har valgt å bo så tett. 

Men en av naboene har en katt som ofte går inn i husene til oss andre i feltet. Vi kan selvfølgelig holde dørene igjen men problemet med denne katten er at den åpner opp dører så da må man isåfall låse. Og nå på sommeren står jo ofte dører og vinduer mer åpent, man er jo nødt til å kunne lufte!  

Jeg liker ikke katter noe særlig godt og det kunne aldri falt meg inn å anskaffe meg en selv. Skal jeg tåle at andre sine katter tar seg tilrette både i hagen min og ikke minst inne hos meg?? Ikke at jeg vet hva jeg evt kan gjøre med det men... 

Oioioi... vil du virkelig stikke hånda inn i dette vepsebolet?! 😂😂😂

På DiB er katter hellige, og eierne kan ikke avkreves ansvar, det skjønte jeg da jeg fortalte om min uheldige opplevelse: en katt snek seg inn hos meg mens vi bar ut kofferter før ferie for noen år tilbake. Den ble innestengt og benyttet uka på å skite og tisse i sengene...

Men da fikk jeg jammen høre at det var JEG som burde kjøpe Katt deg vekk og strø rundt huset, og at det var JEG som burde sørge for å unngå katt i huset. Bl a mente en at jeg skulle kikke under alle bokhyller, senger og sofaer før jeg reiste bort, for det er klart at det gjør alle! 😆

Hva du enn kommer fram til, ikke post det på DiB. Du blir ansett som verre enn Pol Pot. Det er katteelskeplikt på forum.

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de ikke er innedyr; hva er det egentlig som gjør at urbane mennesker i boligfelt syns det er ok å holde katt? 

Skrevet

Bengalkatt? 

Anonymkode: 8cf24...8d5

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bengalkatt? 

Ja!

HI

Skrevet

Hehe. Moren min har også bengal. Den liker ikke å bade så vann funker nok. Ingen liker vel å bli spylt i kaldt vann uansett.

Ellers hater den katten  lukt av tigerbalsam og sitron (da stikker den ut av rommet), så det kan du teste ut. Skjønner at du ikke vil ha den inne hos deg.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe. Moren min har også bengal. Den liker ikke å bade så vann funker nok. Ingen liker vel å bli spylt i kaldt vann uansett.

Ellers hater den katten  lukt av tigerbalsam og sitron (da stikker den ut av rommet), så det kan du teste ut. Skjønner at du ikke vil ha den inne hos deg.

Takk for tips!

HI

Skrevet
27 minutter siden, Pashla skrev:

Hvis de ikke er innedyr; hva er det egentlig som gjør at urbane mennesker i boligfelt syns det er ok å holde katt? 

De er kosete, sosiale og er jo selvsagt også en del inne. Jeg har fostret mange katter (de er inne), og jeg har til gode å møte en katt som liker kun å være inne. Katter passer oss bra, fordi jeg har ikke mulighet til å rusle flere turer om sagen med en hund, og de er passelig selvstendige. 

Det er veldig mange andre katter i nabolaget, så jeg er jo ikke eneste på boligfeltet med katt. 

Gjest Antarctica
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De er kosete, sosiale og er jo selvsagt også en del inne. Jeg har fostret mange katter (de er inne), og jeg har til gode å møte en katt som liker kun å være inne. Katter passer oss bra, fordi jeg har ikke mulighet til å rusle flere turer om sagen med en hund, og de er passelig selvstendige. 

Det er veldig mange andre katter i nabolaget, så jeg er jo ikke eneste på boligfeltet med katt. 

Nei, men kanskje den eneste med 5 stk? 

Skrevet

Hva er det som får folk til å tro at fordi man har valgt å bo tett, så må man tåle så mye? Når man bor tett så er det desto viktigere å ta hensyn til de rundt seg. Når man velger å bosette seg så må man innse at man ikke lenger kan gjøre som man vil, ved å f.eks ha katter som plager naboene.

Anonymkode: fe941...3a2

Gjest Antarctica
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det som får folk til å tro at fordi man har valgt å bo tett, så må man tåle så mye? Når man bor tett så er det desto viktigere å ta hensyn til de rundt seg. Når man velger å bosette seg så må man innse at man ikke lenger kan gjøre som man vil, ved å f.eks ha katter som plager naboene.

Dessverre enig. Jeg heller mot at byfolk og folk i boligfelt ikke bør ha dyr som slippes fritt ut, uansett art. Det er forbeholdt bondegårder og enslige hus langt fra naboer. Bor man tett, må man kanskje akseptere at det ikke er ideelt for noe dyr?

Skrevet
29 minutter siden, Pashla skrev:

Nei, men kanskje den eneste med 5 stk? 

Ja, vet om både 2, 3 og 4, men eneste med 5. Vi er heldige å ha en skog som nærmeste nabo på ene siden. Dette er katter som alle har blitt plukket opp på gata i tettbygd strøk. Jeg har valgt å ta over katter andre har mistet eller gitt f i. Ikke ideelt, men det er nå slik det har blitt. Spurt naboene om de har problemer med kattene, og alle har svart nei, til og med de som har den ene på besøk. 

Skrevet
26 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg heller mot at byfolk og folk i boligfelt ikke bør ha dyr som slippes fritt ut, uansett art. 

Tipper vi kommer dit en dag. Jo før jo bedre. Boligpolitikken nå er å bygge tett ved kollektivknutepunkter. Med så mange mennesker stuet sammen kommer det til å tvinge seg frem nye regler. *krysser fingrene*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...