Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #1 Skrevet 5. august 2019 Dere to eller flere barn. Hvilket system har dere på husvask, hagearbeid og alt? Vi jobber 100% begge to og jeg får ikke gjort alt.. samtidig prøver vi å pusse oppp. Har besteforeldre i nærheten men de er travle pensjonister. Så hjelp får vi ikke 😆 Anonymkode: 25204...81b
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #2 Skrevet 5. august 2019 Vi tar det sammen. Alle har oppgaver deg skal gjøre hver dag, voksne som barn. Vi tar det hver fredag etterfulgt av pizza og film. Mer alene med 3 barn Anonymkode: 4a08b...833
Superdolly Skrevet 5. august 2019 #3 Skrevet 5. august 2019 Jeg legger lista lavt nok til at jeg rår med det. Hagearbeid? Jeg har stort sett plen. Jeg har valgt bort blomsterbed fordi jeg hater å luke, jeg eier ikke grønne fingre og jeg ønsker ikke å bruke tid på det. Jeg har kjøpe pallekarmer og har en kjøkkenhage med noe urter, det er så lengt jeg strekker hagearbeidet. Vi bruker timinutter'n for å holde det ryddig. Da setter jeg på komfyrklokka og så rydder alle i ti minutter, ungene inkludert, til klokka ringer. Det hjelper utrolig godt. I vårt hjem er det ikke slik at husarbeidet er mitt ansvar mens mannen forventes å "hjelpe til". Driften av AS Familien, husarbeidet inkludert, er VÅRT ansvar. Og i dette inngår at vi har hatt faste rutiner for når han skal hente i barnehage og på SFO, og når jeg skal gjøre det. Når det er hans tur til å kjøre og hente på fritidsaktiviteter og når jeg skal gjøre det. Vi bruker lørdagene til å ukeshandle, da setter vi opp en middagsplan for hele neste uke. En av oss drar på butikken (oftest meg), den andre er hjemme og vasker gulv og tørker støv. Vi bor i mannens barndomshjem, og har med årene pusset opp hele huset. Vi har valgt å legge oppussingsprosjekter til sommerferiene, og har tatt ett rom av gangen. Visst har det tatt tid, men det er fryktelig godt å bli helt ferdig og kunne leve i et hus som ikke er en byggeplass en stund, innimellom prosjektene. Mine unger har gått på ulike idretter og kulturskoleaktiviteter. Vi har samkjørt med naboer der det er mulig, og når det er min (eller mannens) tur til å kjøre har jeg tatt med hunden i bilen og gått tur mens ungene trener. Frisk luft og egentid for meg. Og små pusterom som dette er veldig viktig for å føle at jeg har hodet over vannet.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #4 Skrevet 5. august 2019 Jeg er alene med to - og jeg rekker ikke alt! Jeg må prioritere. Middag, lekser, oppvask, klesvask, kveldsmat, sengetid, rydding, henge vasken opp, forberedelser til neste dag. Og så tar jeg et skippertak hver søndag for å være klar til en ny uke. Anonymkode: 51e2c...bd8
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #5 Skrevet 5. august 2019 Vi rekker ikke alt. Før barn likte jeg orden, ryddig hjem og forutsigbarhet. Da tredje kom innså jeg at det viktigste i livet er ikke et ryddig hjem og tom skittentøyskurv. Jeg har fokus på rent kjøkken og bad, sunn og god mat og tid til ungene. Jeg har faktisk lært meg å si, OK så er det støv i bokhylla og vaskerommet flyter over, men fy søren så hyggelig dag vi hadde på stranda. Jeg har gjort noen justeringer da. Jeg har to vaskemaskiner og én tørketrommel, når jeg først vasker og ordner klær så går det unna. I tillegg brukte vi noen tusen for å bygge på og få vaskerom. 😂😂😂 Nå er kaoset i det minste samlet på ett sted. Husvask på sommeren er et helvete. Her har jeg fokus på soverommene. Sand i trappa, gress inntil lister gjør ikke så mye. Det har tatt meg åtte år å innse at jeg kan ha litt slækk. 🤪 Anonymkode: c6ed3...fe4
CherryC Skrevet 5. august 2019 #6 Skrevet 5. august 2019 Er alene med to og jobber 100%. Rekker alt, men jeg legger lista lavt. Her er stort sett ryddig og rent , bruker ofte en dag i løpet av helgen og rydder/vasker grundig. Med hjelp fra barna. Hagen ser av og til ut som en høstnatt, men har i sommer leigd ungdommer som slår plenen. Ellers må man ikke ha så høye krav til alt mulig. Min viktigste jobb er å følge opp barna, resten tar jeg sånn inn i mellom
amandine Skrevet 5. august 2019 #7 Skrevet 5. august 2019 Senke skuldrene, ingen har noensinne blitt drept av en hybelkanin. Få hele familien med på laget, det er ingen grunn til at ikke alle skal bidra. Lag systemer for klesvask. Her er det jeg som sorterer, og alle kan sette på en maskin. Den som kommer hjem først av de store ungene går rett i vaskekjelleren og setter på den fulleste kurven. Vi prøver å ukeshandle, det spares det enormt både tid og penger på. Vi samkjører til treninger etc der vi kan. Det som er kanskje en halvtime å kjøre til kjører jeg og går tur mens ungen trener. Jeg tror jeg skal innføre @Superdolly sin 10minutters-rydding. Det høres moro ut ( i den grad det er mulig).
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #8 Skrevet 5. august 2019 Mulig vi har det mer skittent enn andre, men jeg gir min del synes det er rart at andre synes det er så travelt og tidkrevende. Vi har fire barn og stort hus, begge jobber 100%, i tillegg har vi hund. Vi bruker rundt 2-3 timer på lørdager på å rydde, vaske, handle ol. Alle bidrar. All klesvask tas unna på en dag, ungene bretter og legger på plass sine klær. Til daglig gjenstår da bare å lage middag, vaske av kjøkken og kjapp smårydding her og der, samt turer med hunden. Om sommeren går det med litt tid utendørs, men vi er jo mange som kan bidra. Dersom du enda ikke har begynt å lære barna til å bidra, hvis de er gamle nok (over 4-5 år), bør du begynne der. Anonymkode: d4a58...f4c
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #9 Skrevet 5. august 2019 10-minutters rydding er gull! Jeg er alene med to. Alle tre får velge hver sin sang, så rydder vi som gale mens musikken går. Utrolig hva man får gjort på så kort tid. Anonymkode: 13e3e...f65
the amazing spidermamma Skrevet 5. august 2019 #10 Skrevet 5. august 2019 Vi rekker ikke over alt. Men da må vi bare leve med at sånn er det. Så hos oss er som regel ikke strøkent, men jeg tror det er ganske hyggelig likevel. 10 minutter, den skal jeg innføre, kanskje det blir litt bedre hos oss da...
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #11 Skrevet 5. august 2019 Dere med 10 min: har dere 10 min hver dag? Anonymkode: 35637...1ca
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #12 Skrevet 5. august 2019 Synes ikke det er noe problem. Huset er alltid 75 % ryddig, dermed helt presentabelt. Klesvask går ganske fortløpende. Ungene vasker sitt eget treningstøy, og da har vi allerede kommet langt. Vaskehjelp hver fjortende dag, gulv tørrmoppes og bad vaskes ved behov. Begge voksne bidrar, ungene tar sitt eget. Anonymkode: 01438...245
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #13 Skrevet 5. august 2019 Vi har tre barn. Yngste begynner på skolen i høst. Vi ukeshandler med Meny-appen. Jeg plukker opp all mat ferdig pakket i poser på vei hjem fra jobb på torsdager. Alle sorterer skittentøy rett i elfa-kurver, seks ulike kategorier. Full kurv=en maskin. Setter på en maskin på morgenen, med timer, klar til å henge opp eller ha over i trommelen når vi kommer hjem fra jobb. Alle legger på plass sine egne klær i skapet. Vi har det ryddig, stort sett hele tiden. Alt har sin faste plass. I stedet for å bruke tid på å lete i rot og kaos slik vi gjorde før legger vi (barna også) ting på riktig plass med en gang. Leker de med noe legges det på plass før de finner frem noe annet. Robotstøvsugere (en i hver etasje) kjører over alle rom bortsett fra badet hver dag mens vi er på jobb/skole. Robotgresskkipper tar plenen. Barna har små, faste oppgaver de gjør hver dag. Oppvaskmaskin, gå ut med søppel, hente post, mate katten. I tillegg holder de sitt eget rom ryddig, og bytter på senga på lørdager. Vi har selvsagt hverdagskaos og travle dager innimellom vi også. Særlig når tre barn skal på tre ulike fritidsaktiviteter på samme dag. Men stort sett er hverdagene hyggelige og uten for mye stress og kaos. Slik var det ikke for et par år siden🤪 Anonymkode: 80391...6a3
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #14 Skrevet 5. august 2019 Jeg har en mann som virker. Anonymkode: fe773...6b5
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #15 Skrevet 5. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Mulig vi har det mer skittent enn andre, men jeg gir min del synes det er rart at andre synes det er så travelt og tidkrevende. Vi har fire barn og stort hus, begge jobber 100%, i tillegg har vi hund. Vi bruker rundt 2-3 timer på lørdager på å rydde, vaske, handle ol. Alle bidrar. All klesvask tas unna på en dag, ungene bretter og legger på plass sine klær. Til daglig gjenstår da bare å lage middag, vaske av kjøkken og kjapp smårydding her og der, samt turer med hunden. Om sommeren går det med litt tid utendørs, men vi er jo mange som kan bidra. Dersom du enda ikke har begynt å lære barna til å bidra, hvis de er gamle nok (over 4-5 år), bør du begynne der. Anonymkode: d4a58...f4c Det er jo ikke mulig å kun vaske/støvsuge en dag i uka! Spesielt ikke med hund. Da vi hadde hind støvsuget vi sikkert hver dag. Med tre unger støvsuger vi iallefall kjøkken og gang annenhver dag.... og hvordan klarer dere å både rydde/vaske hus OG handle på 2-3 timer? Med mindre dere har butikken i underetasjen tar kjøring og handling faktisk litt tid.... vi har vaskehjelp hver 14. Dag. Hun bruker 3,5 til 4 timer på vårt hus. Da støvsuger hun, tørker støv, vasker badene og vasker alle gulv. Og da er det ferdig ryddet!! klesvask tas unna på en dag? Hos oss ville det blitt sltfor mye og ikke minst har vi ikke plass til å henge opp 8-10 maskiner med klesvask. Med et snitt på 2 timer pr maskin går det ikke opp tidsmessig å vaske så mye på en dag heller. Og skittent tøy, arbeidstøy, treningstøy ol kan ikke ligge i en uke før det vaskes.... hvirdan klarer dere praktisk p få alt unna på 2-3 timer?? Anonymkode: d4736...e71
Superdolly Skrevet 5. august 2019 #16 Skrevet 5. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dere med 10 min: har dere 10 min hver dag? Anonymkode: 35637...1ca Ja. Hver eneste dag. Da ungene var mindre gjorde vi det rett før barne-tv. Når klokka ringte og vi var ferdige med å rydde, kunne de sette seg ned og se på tv.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #17 Skrevet 5. august 2019 Vi lånte en svær tilhenger og hadde skikkelig opprydning i heimen. Kasta mye, sorterte og ordnet. Nå har vi få ting hjemme, alt har egen plass. Ungene har litt leker, men noe er satt bort slik st vi bytter på hva som står framme. lager ukesplan og lager en svær middag hver søndag. I går laget jeg en svær gryte lapskaus, så nå har jeg 6 lapskausmiddager i frysa. Neste søndag lager jeg en god gryterett og fryser middager osv. De to travleste dagene i uka tar vi opp middag fra frysa som vi varmer. Kaster lite mat for bruker opp rester av grønnsaker osv. alle rydder 15 minutter hver kveld. Da er huset ryddig. Har to vaskemaskiner som går ofte. Anonymkode: 2b5ec...487
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #18 Skrevet 5. august 2019 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo ikke mulig å kun vaske/støvsuge en dag i uka! Spesielt ikke med hund. Da vi hadde hind støvsuget vi sikkert hver dag. Med tre unger støvsuger vi iallefall kjøkken og gang annenhver dag.... og hvordan klarer dere å både rydde/vaske hus OG handle på 2-3 timer? Med mindre dere har butikken i underetasjen tar kjøring og handling faktisk litt tid.... vi har vaskehjelp hver 14. Dag. Hun bruker 3,5 til 4 timer på vårt hus. Da støvsuger hun, tørker støv, vasker badene og vasker alle gulv. Og da er det ferdig ryddet!! klesvask tas unna på en dag? Hos oss ville det blitt sltfor mye og ikke minst har vi ikke plass til å henge opp 8-10 maskiner med klesvask. Med et snitt på 2 timer pr maskin går det ikke opp tidsmessig å vaske så mye på en dag heller. Og skittent tøy, arbeidstøy, treningstøy ol kan ikke ligge i en uke før det vaskes.... hvirdan klarer dere praktisk p få alt unna på 2-3 timer?? Anonymkode: d4736...e71 Først og fremst, hunden vår røyter ikke. Og vi blir ikke plaget av at gangen blir litt sandete eller det er litt smuler på kjøkkengulvet. Man MÅ slett ikke støvsuge mer enn en gang i uken, på ingen måte, men man må tåle at det blir litt støvdotter mot slutten av uken under sofaen og, som nevnt, litt smuler på kjøkkengulvet. Helt i orden for oss. Klesvask: Vi har to vaskemaskiner, tre tørkestativ og tørketrommel. Første vask settes i gang grytidlig (tidsinnstilt), deretter bytter vi om flere ganger i løpet av dagen. Alt det rene tøyet fra sist uke blir fordelt i kurver, en til hver person, som hver enkelt må legge på plass selv. Det går fort 8-10 fulle maskiner med klær, men så er vi ferdig for den uken. Det tar jo også bare noen minutter å henge opp tøy og sette på ny vask. Ok, treningstøy er unntak, de går rett i maskinen etter endt treningsøkt, men det tar jo bare noen sekunder å sette på og knapt et minutt å henge opp. Vi har prioritert stort vaskerom. Handle mat: Det tar 5 min å kjøre til butikken, maks 40 min å handle alt. Vi har handleliste, app faktisk, så det tar jo ikke lange tiden når vi vet hva vi skal ha. I mellomtiden holder den andre på med noe annet hjemme, f.eks. støvsuger. Ellers bruker jeg normalt sett 20 min på å støvsuge huset, grundig. Ikke barnas rom, de gjør det selv. Det tar omtrent 5 min, hver, å vaske de to små badene, 10 min på det store, altså 20 min. Ellers veksler vi litt på hva som blir gjort. Det er f.eks. helt unødvendig å vaske alle gulv hver uke, eller alle vinduskarmer og hyller. Vi rulerer litt. Ungene bytter på egne senger, det tar 3-4 min maks å bytte på vår. Siden vi rydder hver uke og har gode systemer for hvor alt skal, tar det ikke mer enn 10-15 min å rydde huset. Så ja, et par timer på en lørdag er virkelig alt som trengs for å holde huset ryddig og fint (nok for oss), samt handle mat for en uke. Anonymkode: d4a58...f4c
Polly-Esther Skrevet 5. august 2019 #19 Skrevet 5. august 2019 Mannen vasker og bretter klær. En maskin daglig. Eldstemann legger på plass sine egne klær i skapet. Jeg gjør alt inne av vanlig husarbeid; støvtørking, badet, kjøkken, støvsuging, gulvvask etter behov. Robotstøvsuger tar det grøfste i uken. Mannen klipper gresset, og tar alt av forfallende ute. Mye blir nedprioritert. Pene bed orker vi ikke, vi har en brukshage. Vi bytter på å lage mat, rydde opp etter middag og hjelpe minsten med lekser. Legging av minsten annenhver kveld. Eldstemann henter i blant posten og henter/ tar ned bosspannet. Eldstemann tømmer oppvaskmaskinen ofte og har ansvar for ukentlig støvtørking og støvsuging av rommet sitt. Han rydder rommet sitt stort sett hver dag. Minstemann har spesielle behov og må ofte hjelpes med rydding av rom, men er flink til å hjelpe med middagslaging og rydde på/av bordet. Mannen skifter på sengene. Vi har det stort sett greit nok ryddig og reint, men det hender jeg får akutt angst av å se rundt meg. Da må det ryddes litt og roboten må ta en runde.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #20 Skrevet 5. august 2019 jeg er alene med en, er jammen hektisk det også Anonymkode: d7922...958
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #21 Skrevet 5. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Først og fremst, hunden vår røyter ikke. Og vi blir ikke plaget av at gangen blir litt sandete eller det er litt smuler på kjøkkengulvet. Man MÅ slett ikke støvsuge mer enn en gang i uken, på ingen måte, men man må tåle at det blir litt støvdotter mot slutten av uken under sofaen og, som nevnt, litt smuler på kjøkkengulvet. Helt i orden for oss. Klesvask: Vi har to vaskemaskiner, tre tørkestativ og tørketrommel. Første vask settes i gang grytidlig (tidsinnstilt), deretter bytter vi om flere ganger i løpet av dagen. Alt det rene tøyet fra sist uke blir fordelt i kurver, en til hver person, som hver enkelt må legge på plass selv. Det går fort 8-10 fulle maskiner med klær, men så er vi ferdig for den uken. Det tar jo også bare noen minutter å henge opp tøy og sette på ny vask. Ok, treningstøy er unntak, de går rett i maskinen etter endt treningsøkt, men det tar jo bare noen sekunder å sette på og knapt et minutt å henge opp. Vi har prioritert stort vaskerom. Handle mat: Det tar 5 min å kjøre til butikken, maks 40 min å handle alt. Vi har handleliste, app faktisk, så det tar jo ikke lange tiden når vi vet hva vi skal ha. I mellomtiden holder den andre på med noe annet hjemme, f.eks. støvsuger. Ellers bruker jeg normalt sett 20 min på å støvsuge huset, grundig. Ikke barnas rom, de gjør det selv. Det tar omtrent 5 min, hver, å vaske de to små badene, 10 min på det store, altså 20 min. Ellers veksler vi litt på hva som blir gjort. Det er f.eks. helt unødvendig å vaske alle gulv hver uke, eller alle vinduskarmer og hyller. Vi rulerer litt. Ungene bytter på egne senger, det tar 3-4 min maks å bytte på vår. Siden vi rydder hver uke og har gode systemer for hvor alt skal, tar det ikke mer enn 10-15 min å rydde huset. Så ja, et par timer på en lørdag er virkelig alt som trengs for å holde huset ryddig og fint (nok for oss), samt handle mat for en uke. Anonymkode: d4a58...f4c 20 min på å støvsuge huset grundig? Hva er du, supermann? Anonymkode: 4f813...e6b
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #22 Skrevet 5. august 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: 20 min på å støvsuge huset grundig? Hva er du, supermann? Anonymkode: 4f813...e6b Hvordan klarer du å bruke lenger tid, da? Er jo ikke SÅ vanskelig eller tidkrevende. Bruker 10 min når jeg tar en overflatisk økt. Da støvsuger jeg ca. 250 kvm. Anonymkode: d4a58...f4c
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #23 Skrevet 5. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvordan klarer du å bruke lenger tid, da? Er jo ikke SÅ vanskelig eller tidkrevende. Bruker 10 min når jeg tar en overflatisk økt. Da støvsuger jeg ca. 250 kvm. Anonymkode: d4a58...f4c Ikke vanskelig nei, men tidkrevende. Ikke sjans til p støvsuge et helt hus på 20 min! Bare å ta sofaen under, ned og inder alle putene og oppå tar jo minst 10 min. Anonymkode: d4736...e71
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #24 Skrevet 5. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan klarer du å bruke lenger tid, da? Er jo ikke SÅ vanskelig eller tidkrevende. Bruker 10 min når jeg tar en overflatisk økt. Da støvsuger jeg ca. 250 kvm. Anonymkode: d4a58...f4c 10 minutter på å støvsuge 250 m2? Vaske et bad på 5 minutter? 😂 Enten slurver du veldig, eller så bruker du lengre tid enn du tror... Anonymkode: 909e3...678
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #25 Skrevet 5. august 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: 10 minutter på å støvsuge 250 m2? Vaske et bad på 5 minutter? 😂 Enten slurver du veldig, eller så bruker du lengre tid enn du tror... Anonymkode: 909e3...678 Jeg støvsuger overfladisk to ganger i uka. Drar over gulvet og inntil lister. Det tar 15 minutter. 180 kvm. Skal jeg støvsuge alt tar det kanskje 40 minutter (ikke medregnet ryddingen) man MÅ ikke støvsuge grundig hver gang man støvsuger da. Bare få bort sand og hybelkaniner er mye gjort. Hvorfor i all verden gidder du å kverulere på det når hun selv sier det er overfladisk. Det betyr fjerne synlig skitt. Teit av deg å latterliggjøre med en smiley. Anonymkode: c6ed3...fe4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå