Gå til innhold

Hei jeg har ett problem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjemlengsel blusser ofte opp hver gang man har kontakt med de hjemme. Når barna på vår skole er på leirskole i 6.klasse advarer skolen foreldrene mot å ha kontakt med barna den uka og barna får ikke ha med mobiltelefon. Det gjør at det blir mindre hje.lengsel og barna godtar bedre å bruke de voksenpersonene som er der i stedenfor å automatisk ringe mor h er gang et ptoblem oppstår. Jeg tror det er til det beste for barna og sunt for foreldfene å oppdage at barna klarer seg uten dem. Jeg tror også at fars "kontaktforbud" sansynlig vis vil gi barna en bedre ferie med ham enn om de hadde snakket med mor flere ganger. Det føles nok tøft først, men så lenge faren er en vanelig ok far, og barna ikke har spessielle psykiske problemer, tror jeg han har rett i at ingen eller minimal kontakt i to uker er best.

Anonymkode: 19425...47e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke noe samvær er ikke noe samvær. Lite/minste samvær er lite samvær.

Synes du har lite forståelse for dine barns følelser når de har behov for å snakke med deg når de er hos far, med tanke på at de ser sin far så sjelden som de gjør.

Selvfølgelig tåler barn tilsnakk. Men fedre (eller mødre om situasjonen er motsatt, at mor har lite samvær) må også jobbe for å få en nær relasjon til sine barn. Nære relasjoner gjør seg ikke selv, og det er definitivt ikke barns ansvar å lage de nære relasjonene, det vil det alltid være de voksne som har ansvar for.

Foreldre som kun stiller opp på minst mulig og ikke vil ha noe med ungene å gjøre eller noe som angår ungene bortsett fra et sjeldent samvær kan ikke forvente at barna knytter seg tett til dem. Når de velger å ha så lite samvær da må de også godta at barna kanskje trenger kontakt med mor når de er på samvær hos far.

Foreldre velger skillsmisse, ikke barna. Da er det opp til foreldrene å gjøre det beste ut av situasjonen. Å nekte barna en samtale med den de føler seg tryggest på når den andre har for lite samvær til å bli en trygg person, det er ikke barnas beste.

Om far "mister sin myndighet", som du skriver over, så er det fordi han selv er for lite involvert i barnas liv, ikke fordi barna tar en telefon til mor. Det kan heller tvert imot virke motsatt, at han får enda mindre "myndighet" over barna fordi de opplever at han ikke tar deres følelser på alvor.

Anonymkode: 778c0...aea

Hvis barna skal ringe til meg hver gang de gjør noe galt og far tar de for det, så blir det ikke å ha lite forståelse for barnas følelser, men å la far far styre skuta når de er hos far. Hvis de skal få lov til å ringe meg for sympati hver gang far snakker til de, så vil de oppleve at de kan gjøre noe galt og så ringe mamma og få masse ros og godord og sympati, og det er sviktende oppdragelse. 

Dessuten er det veldig vanskelig å megle mellom far og barn på telefonen, så jeg har begynt å si «dette må du snakke med pappa om». 

Anonymkode: 1fbed...47c

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes likevel det er en uting. På samme måte som når et barn faller, far sier «opp igjen» og mor kommer løpende for å trøste. De vet at om de griner nok, så diller mor med. Eller omvendt selvsagt. På samme måte er det kjipt å være pappa når barna ringer mamma hele tiden for å sutre om at de savner henne og mor kommer til unnsetning. Hvis de vet de kan ringe deg for å høre at «jeg savner deg også. Prøv å lose deg hos pappa likevel» (eller hva du nå sier), så vil det generere mer sutring for far. Du vet jo ikke hva som skjer i forkant eller etterkant av samtalene. Barna mine har en tendens til å ringe meg og si at de savner meg hver gang faren er streng med de eller de får tilsnakk. Da tenker de at de får masse sympati og «savner deg også vennen min». Da mister far sin myndighet.

Her handler det faktisk om barna, ikke om far. Han er selv ansvarlig for å bygge en god relasjon til sine barn. Å nekte barn kontakt med mamma er rett og slett slemt. Som barn hadde jeg blitt helt ødelagt av det.

Anonymkode: 3f418...5b8

Skrevet

skjønner far her, hvis barna savner deg veldig blir det kanskje verre hvis de snakker med deg

Anonymkode: 72420...a91

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis barna skal ringe til meg hver gang de gjør noe galt og far tar de for det, så blir det ikke å ha lite forståelse for barnas følelser, men å la far far styre skuta når de er hos far. Hvis de skal få lov til å ringe meg for sympati hver gang far snakker til de, så vil de oppleve at de kan gjøre noe galt og så ringe mamma og få masse ros og godord og sympati, og det er sviktende oppdragelse. 

Dessuten er det veldig vanskelig å megle mellom far og barn på telefonen, så jeg har begynt å si «dette må du snakke med pappa om». 

Nå har jeg svart ut fra HIs situasjon, og der er det jo helt tydelig en far som ikke er særlig tilstede for barna. Aldri når han ikke har dem, han er ikke med på fritidsaktiviteter, skolemøter, ingenting. Og når barna er hos far er han dårlig tilstede for dem da også.

Det du snakker om er noe annet - men kanskje ikke, siden dine barn også er sjelden hos far...

Far må selv ta ansvar for relasjonen til barna. Dette gjør han helt tydelig ikke godt nok i His tilfelle. Da føler ikke barna seg trygge eller komfortable hos far. Noen ord med mor da om de virkelig ønsker det og har behov for det, det har de rett til, og far skal ikke nekte dem det!

Mor trenger ikke blande seg inn i oppdragelsen hos far med barna som mellomledd, hun kan trygge barna. Og så kan hun og far ta diskusjonen videre på fvk - for det er ingen tvil om at han ikke er nok i barna til å gjøre dem trygge og få en god relasjon.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her handler det faktisk om barna, ikke om far. Han er selv ansvarlig for å bygge en god relasjon til sine barn. Å nekte barn kontakt med mamma er rett og slett slemt. Som barn hadde jeg blitt helt ødelagt av det.

Det er ikke bra for barna å lære at de kan ringe til mor hver gang det kommer en hindring hos far.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg svart ut fra HIs situasjon, og der er det jo helt tydelig en far som ikke er særlig tilstede for barna. Aldri når han ikke har dem, han er ikke med på fritidsaktiviteter, skolemøter, ingenting. Og når barna er hos far er han dårlig tilstede for dem da også.

Det du snakker om er noe annet - men kanskje ikke, siden dine barn også er sjelden hos far...

Far må selv ta ansvar for relasjonen til barna. Dette gjør han helt tydelig ikke godt nok i His tilfelle. Da føler ikke barna seg trygge eller komfortable hos far. Noen ord med mor da om de virkelig ønsker det og har behov for det, det har de rett til, og far skal ikke nekte dem det!

Mor trenger ikke blande seg inn i oppdragelsen hos far med barna som mellomledd, hun kan trygge barna. Og så kan hun og far ta diskusjonen videre på fvk - for det er ingen tvil om at han ikke er nok i barna til å gjøre dem trygge og få en god relasjon.

Mot kan fint delta i det ansvaret. Har får jo ikke bygget noen relasjon med barna om de ringer mor hver gang det er noe

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stemmer! Det er det jeg sliter med. De er ikke trygge på han

Anonymkode: 06eb9...4c1

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke bra for barna å lære at de kan ringe til mor hver gang det kommer en hindring hos far.

Nå er det ikke det som er problemet, men tryggheten. De føler seg ikke trygge nok på han. At han kjefter på de er ikke det som er problemet!

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mot kan fint delta i det ansvaret. Har får jo ikke bygget noen relasjon med barna om de ringer mor hver gang det er noe

Far vil ikke bygge noe relasjon med de når han ikke gidder å stille opp uten på noe. Han har de kun annen hver helg og resten av tiden gir han ikke lyd ifra seg. Hvis det var det som var problemet så hadde han vært mer for ungene ellers. Dette handler ikke om at ungene syter til meg om hva han gjør og sier.. men tryggheten. Noe vi har snakket med far om mange ganger, men endrer seg ikke. 

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du må lese det Hi har skrevet bedre, for du svarer som om dette dreier seg om uenigheter rundt oppdragelse og grenser for barna. Da har du misforstått.

Barna er ikke trygge på far fordi han ikke har gjort nok for å bygge en relasjon til dem. En telefon til mor kan da trygge dem hos far, og dermed bidra til at de roer seg hos far. Når barna føler seg så utrygge hos far at de føler de må ringe mor, og far nekter dem dette, da gjør jo far bare situasjonen verre. Utrygge barn blir ikke trygge når de og deres behov ikke blir sett.

Skrevet

Hi - prøv å få far tilbake på fvk. Kanskje til og med til en ny mekling, hvor dere kanskje kan få skriftlig at barna må få kontakte mor når de føler seg utrygge hos far. Slik han holder på skyver han jo bare barna mer fra seg, det vil trolig føre til at han lager enda strengere regler, og gjør barna enda mer utrygge.

Barnas alder spiller jo også inn med tanke på hva de trenger og hva de bør få lov til.

Ring fvk i morgen og bestill time. Nekter far å delta der så ta timene selv og se om du kan få noen gode råd der.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror du må lese det Hi har skrevet bedre, for du svarer som om dette dreier seg om uenigheter rundt oppdragelse og grenser for barna. Da har du misforstått.

Barna er ikke trygge på far fordi han ikke har gjort nok for å bygge en relasjon til dem. En telefon til mor kan da trygge dem hos far, og dermed bidra til at de roer seg hos far. Når barna føler seg så utrygge hos far at de føler de må ringe mor, og far nekter dem dette, da gjør jo far bare situasjonen verre. Utrygge barn blir ikke trygge når de og deres behov ikke blir sett.

Heilt enig! Er dette jeg mener! Hvordan skal de kunne skape trygge rammet rundt en når han gjør det på denne måten

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi - prøv å få far tilbake på fvk. Kanskje til og med til en ny mekling, hvor dere kanskje kan få skriftlig at barna må få kontakte mor når de føler seg utrygge hos far. Slik han holder på skyver han jo bare barna mer fra seg, det vil trolig føre til at han lager enda strengere regler, og gjør barna enda mer utrygge.

Barnas alder spiller jo også inn med tanke på hva de trenger og hva de bør få lov til.

Ring fvk i morgen og bestill time. Nekter far å delta der så ta timene selv og se om du kan få noen gode råd der.

Ja jeg er nesten nødt til å gjør det! Jeg klarer ikke å slappe skikkelig av når de er hos han pga dette. Og slikt skal det ikke vêr! 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er sant, men da kan de for eksempel ha en avtale om en telefonsamtale hver dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...