Gå til innhold

Må ned i vekt


Anbefalte innlegg

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo også problemet med folks holdninger. En tror at kompliserte utfordringer har forklaringer som «sier seg selv»

. Hverken genetikk, tilgjengeligheten av usunn mat, forskjell i fysisk aktivitet eller ren overspising forklarer hvorfor antallet overvektige har gått opp i så stor grad. Jeg har lest veldig mye forskning på teamet og ikke et eneste sted har jeg sett en begrensning på 10 kg.

Det kan godt hende noen opererer med det, men det blir det samme som den evige sannheten om at lavt stoffskifte kun fører til 3 kg ekstra vekt. Det er som med fedme generelt, helt avhengig av hvordan det virker sammen med resten av den aktuelle kroppens forutsetninger. Svaret har en faktisk ikke enda. 

 

 

Anonymkode: dc7fb...ce0

Siden du er så belest på temaet antar jeg at du kjenner til studien det refereres til her:

https://www.aftenposten.no/viten/i/naMzld/Har-du-genene-for-overvekt

der forklarer en genvariant knyttet til metthetsfølelse ca. 7 kg forskjell. Studien påpeker også de enorme kostholdsendringene knyttet til økning i sukker og fettrik mat som forklaring for hvorfor vi ser en så stor vektøkning i befolkning fra 70 tallet og frem til i dag. Genene har ikke endret seg i samme tidsrom. Det er klart behagelig å kunne hvile seg på «gener» som forklaring på overvekt heller enn hva man putter i munnen....da slipper man jo å ta ansvar for sin fedme.

beklager å kuppe tråden din HI, ønsker deg lykke til med vektnedgangen :)

Anonymkode: ee03c...1ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Siden du er så belest på temaet antar jeg at du kjenner til studien det refereres til her:

https://www.aftenposten.no/viten/i/naMzld/Har-du-genene-for-overvekt

der forklarer en genvariant knyttet til metthetsfølelse ca. 7 kg forskjell. Studien påpeker også de enorme kostholdsendringene knyttet til økning i sukker og fettrik mat som forklaring for hvorfor vi ser en så stor vektøkning i befolkning fra 70 tallet og frem til i dag. Genene har ikke endret seg i samme tidsrom. Det er klart behagelig å kunne hvile seg på «gener» som forklaring på overvekt heller enn hva man putter i munnen....da slipper man jo å ta ansvar for sin fedme.

beklager å kuppe tråden din HI, ønsker deg lykke til med vektnedgangen :)

Anonymkode: ee03c...1ee

Jeg får prøve igjen: det står at denne ene av mange hundre genvarianter står for 7 kg i gjennomsnitt. For noen mer og for andre mindre med andre ord. Mange har denne i tillegg til andre genvarianter som Også bidrar til høyere vekt. 

Fordi så mange blir overvektige som barn i dag, og derfor har et mye dårligere utgangspunkt for å greie å holde normal vekt som voksne, så er det ikke gitt at en overvektig spiser dårligere enn en normalvektig. Skaden har allerede skjedd.

Jeg leste i en annen tråd her at HI fikk beskjed om å ta tak i det «enkle først», nemlig egen vekt. Jeg lurer på hvorfor folk tror at vekt er det enkleste å ta tak i når så lite som tre prosent av de som prøver, greier å gå ned og holde seg der. Sa baserer folk rådene sine på hvordan de mener ting burde være og ikke hvordan det er. 

Anonymkode: dc7fb...ce0

Skrevet

Mitt beste tips er å ikke spise deg mett, men spise til du ikke lenger er sulten. Da ender du opp med å spise lite og ofte slik det er anbefalt. Ha alltid grønnsaker ferdig til spising i kjøleskapet. Hovedårsaken til at man går opp i vekt igjen er at man går tilbake til gamle vaner når man har gått bed det man ville. Det fungerer ikke. Man må endre vanene for alltid. Ja, man kan kose seg med noe godt innimellom, men hver dag er ikke en fest.

Anonymkode: 2b1e7...ecf

Skrevet

Til debatten om overvektige og mende mat: Har man vært overvektig må man spise ofte spise mindre enn normalvektige for å holde vekten. Genene våre er fortsatt stilt inn på et samfunn der vi må jobbe for å få nok mat. Når overvektige da går ned i vekt vil de fleste kropper slå på nødbluss for å hindre dette og jobbe for å holde vekten oppe. En som har vært overvektig må dermed spise mindre enn en som aldri har vært det for å holde vekten. Forskning har også vist at tarmflora har mye å si for vekten/opptaket av næring. Befolkningens tarmflora kan være med å forklare hvorfor vekten i befolkningen generelt endrer seg ettersom denne kan endre seg raskere enn f.eks. endringer i gener. En mor trengte å få ny tarmkultur etter at en sykdomsbehandling hadde ødelagt hennes egen. Mor var normalvektig og  fikk tarmkulturen fra sin overvektige datter. Etter dette gikk mor kraftig opp i vekt til tross for at hun ikke spiste annerledes eller mer enn hun ellers hadde gjort. Det forskes nå en del på tarmkultur og hvilke bakterier som er gode å ha for å normal fordøyelse. Normalvektige har en rikere bakteriekultur enn overvektige.       

Til HI: Jeg har funnet at tur (med litt puls) hjelper mye. Klarer jeg å gå ca 12 km i løpet av en dag går jeg ned i vekt. Jeg tar bussen til jobb og om jeg har mulighet går jeg noen busstopp ekstra og prøver å legge inn en  tur mens barna er på aktiviteter. Som regel ligger jeg på rundt 8 km, men da holder jeg bare vekten. Jeg fikk en treningsklokke/aktivitetsarbånd i gave. Jeg har Fitbit. Vi har uhøytidelige skrittkonkuranser med venner i ukedagene og det har hjulpet meg mye. Ser jeg at jeg på listen i appen har ca like mange skritt som meg eller litt mer, kan jeg bli inspirert til å ta en liten tur til alene eller sammen med andre for å gå forbi :) Den har fungert på mange av vennene mine også som har blitt ivrige turgåere og på denne måten inspirerer vi hverandre :)

Anonymkode: 7ef98...ed4

Skrevet

Tusen takk for alle fine svar.

jeg personlig tror jeg kan skylde på det massive cola drikkingen, drakk 4-5 flasker med cola, bare for noen år siden, så klarte jeg og ned til 2, og så det siste året bare 1,men skal slutte helt.

Det med saft i boblevann er kanskje godt det skal testes :)

Jeg spiser lite,men som sagt usunt og en hel flaske cola, ble mett av det også.

Sluttet med brus den 2 august, så nå drikker jeg bare vann med isbiter, til jeg skal kjøpe bris ,og spiser nå 4-6 ganger om dagen i steden for 1 måltid + masse dritt

Anonymkode: 09840...a41

Skrevet

You can’t outtrain a bad diet...

Anonymkode: e566b...36a

Skrevet

Heisann! 

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men mange kommuner har tilbud til overvektige. Har selv vært gjennom et slikt opplegg, hvor jeg faktisk fikk sykemelding i noen måneder for å følge et opplegg på senter for overvektige, hvor vi møttes tre ganger i uka for teori og trening. De aller fleste hadde god effekt av dette, selv gikk jeg ned over 30 kilo. Etterhvert trapper disse samlingene ned, og tilslutt skal du ha fått et så godt utgangspunkt at du skal kunne klare deg selv. 

Jeg sier IKKE at du ikke vil kunne klare dette på egenhånd, men mitt tips er å sjekke ut (hovedsaklig via fastlegen) om det finnes noen tilbud av denne sorten hvor du bor, ev. om du kan pendle litt (det var det flere av kursdeltakerne som gjorde der jeg var med). Det er noe med det å ha noen som «kontrollerer» deg underveis. 

Lykke til - dette klarer du :-)! 

Anonymkode: cbe40...5b8

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Heisann! 

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men mange kommuner har tilbud til overvektige. Har selv vært gjennom et slikt opplegg, hvor jeg faktisk fikk sykemelding i noen måneder for å følge et opplegg på senter for overvektige, hvor vi møttes tre ganger i uka for teori og trening. De aller fleste hadde god effekt av dette, selv gikk jeg ned over 30 kilo. Etterhvert trapper disse samlingene ned, og tilslutt skal du ha fått et så godt utgangspunkt at du skal kunne klare deg selv. 

Jeg sier IKKE at du ikke vil kunne klare dette på egenhånd, men mitt tips er å sjekke ut (hovedsaklig via fastlegen) om det finnes noen tilbud av denne sorten hvor du bor, ev. om du kan pendle litt (det var det flere av kursdeltakerne som gjorde der jeg var med). Det er noe med det å ha noen som «kontrollerer» deg underveis. 

Lykke til - dette klarer du :-)! 

Anonymkode: cbe40...5b8

Tusen takk :) det skal jeg sjekke opp, om det finnes noe

Anonymkode: 09840...a41

Skrevet

Drikke er jo det enkleste stedet å starte når du skal ned i vekt. Kutter du ut kalorier i drikke har du gjort mye.

Begynner du i tillegg å gå timeslange turer hver dag (lett svett fart), så kommer resultatene etter hvert.

 

 

Anonymkode: e7812...edc

Skrevet

Google intermittent fasting og sjekk ut Dr Jason Fung og Dr Eric Berg på YouTube. Min redning ❤️

Anonymkode: cef97...f80

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Drikke er jo det enkleste stedet å starte når du skal ned i vekt. Kutter du ut kalorier i drikke har du gjort mye.

Begynner du i tillegg å gå timeslange turer hver dag (lett svett fart), så kommer resultatene etter hvert.

 

 

Anonymkode: e7812...edc

drikker kun vann med isbiter nå eller bris/farris. og få til og gå en times tid hver dag blir verre,men går mye på jobb og for og hente ungen på sfo er det et stykke, går hjem fra jobb når jeg ikke skal rekke SFO og han for eksmpel blir hentet av besteforeldrene eller pappan :)

Anonymkode: 09840...a41

Skrevet
På 3.8.2019 den 14.37, Anonym bruker skrev:

jeg spiser faktisk altfor lite,men usunt

Anonymkode: 09840...a41

Nei nei nei. Ikke lull deg inn i at du spiser for lite. Du spiser langt flere kalorier enn du trenger, ellers ville du gått ned. Les deg opp litt, så kommer du langt.

Anonymkode: dd617...f09

Skrevet
23 hours ago, Anonym bruker said:

Nei nei nei. Ikke lull deg inn i at du spiser for lite. Du spiser langt flere kalorier enn du trenger, ellers ville du gått ned. Les deg opp litt, så kommer du langt.

Anonymkode: dd617...f09

det må du bare tro. vet at jeg spiser lite og usunt

Anonymkode: 09840...a41

Skrevet
På 2.8.2019 den 22.37, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Prøv å legg bort vrangforestillingen om at kos innebærer noe du putter i munnen. Du skriver at du vil kose deg av og til, jeg synes du skal kose deg hver dag. Men ikke  med mat/drikke. Kos deg med håndarbeid, en bok, fotbad, telefonsamtale eller kabal for den saks skyld. Dersom du tror at du nekter kroppen kos ved å unngå enkelt type mat eller drikke, vil kroppen din tro det og motarbeide deg.

Dette. Mat og kos trenger ikke være synonymer.

Og om det absolutt må puttes noe i munnen: kos deg med en tekopp. Ingen sukker, ingen melk, ingen kalorier, men masse smak og duft.

Anonymkode: 817bc...fce

Skrevet
På 5.8.2019 den 17.48, Anonym bruker skrev:

Nei nei nei. Ikke lull deg inn i at du spiser for lite. Du spiser langt flere kalorier enn du trenger, ellers ville du gått ned. Les deg opp litt, så kommer du langt.

Anonymkode: dd617...f09

Du, hun forteller at hun mister 1-2 kg i UKA, så noe gjør hun jo rett.. men når man skal ned fra 126 kg så vil det jo ta tid.

Anonymkode: 817bc...fce

Skrevet
På 3.8.2019 den 16.00, Pobie skrev:

I de aller fleste tilfeller er det snakk om en person som spiser for mye. 

Det er antagelse som mange har, men som ikke er riktig

Anonymkode: b693d...005

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...