Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #1 Skrevet 2. august 2019 jeg er nå 168cm og 114kg, jeg har vert oppe i 126kg så har gått ned en del, har vert nedi 111kg, men problemet her er at jeg kan ikke drikke lett brus for da går jeg bare over til sukkerbrus med tiden uansett, så har bestemt meg for og kun drikke vann og bris nå, og maten er jeg flink med og går ned ca 1 til 2 kg i uka,men PROBLEMET ER og holde seg, Hvordan holder dere motivasjonen oppe? skal kose meg av og til en sjelden gang,men ikke ofte. Jeg må og vil gjerne masse ned i vekt,men er vanskelig Anonymkode: 09840...a41
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #2 Skrevet 2. august 2019 og skal begynne og trene fra januar, skal begynne og gå en del først sånn at jeg får opp kondisen og bruke trappene i steden for heis på jobb Anonymkode: 09840...a41
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #3 Skrevet 2. august 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: og skal begynne og trene fra januar, skal begynne og gå en del først sånn at jeg får opp kondisen og bruke trappene i steden for heis på jobb Anonymkode: 09840...a41 I januar?? Hvorfor ikke nå? Anonymkode: 8e7e0...2a7
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #4 Skrevet 2. august 2019 Brus? Hvorfor i all verden drikker voksne mennesker det? Tørstedrikk stappfull av dritt. Brus er ikke kos. Du må finne et kosthold og en livsstil du kan leve med resten av livet. Ingen diett her og nå. Gjør endringer i kostholdet som ikke føles som all kos er ute av livet ditt. Og ikke vent med å trene. Gå turer og vær aktiv. Anonymkode: ac337...721
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #5 Skrevet 2. august 2019 Ikke tenk på det som strengt og å ikke kose seg. Som over her: Å drikke brus er virkelig ikke å kose seg. Det er en tullete vane kroppen ikke savner når man har sluttet med det 🙂 Jeg koser meg med grønnsaker, kjøtt, fisk, egg, grovt brød. Jeg orker ikke leve på en fettfri diett og har gjerne oster, fløte osv i maten. Men jeg spiser aldri en is, en sjokoladebar osv. Rett og slett fordi det er en vane som har satt seg etter mange år sånn ar jeg aldri har lyst på det, jeg opplever ikke å kose meg med en is, men jeg koser meg med andre ting. Velg hva du setter mest pris på, behold noe av det og kvitt deg med annet. Å ha en varig kostholdsendring går bare om man føler man ikke går for mye på akkord. Anonymkode: 97e4a...921
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #6 Skrevet 2. august 2019 Trening og håndarbeid kan hjelpe. Da bruker du tiden på ting som ikke har noe med spising å gjøre. Anonymkode: bd861...93d
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #7 Skrevet 2. august 2019 takk for alle svar skal gå og slik, men ikke på et treningstudio før i januar. Lett og si at brus ikke er kos , når jeg synes det,men skal slutte og KLARE DET Anonymkode: 09840...a41
Optatium Skrevet 2. august 2019 #8 Skrevet 2. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: takk for alle svar skal gå og slik, men ikke på et treningstudio før i januar. Lett og si at brus ikke er kos , når jeg synes det,men skal slutte og KLARE DET Anonymkode: 09840...a41 Jeg drikker Pepsi Max. Det er min kos. Alternativet er sjokolade eller mer mat. Finn din substitutt, noe du kan holde.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #9 Skrevet 2. august 2019 Begynn på treningssenter med en gang. Få en PT som kan hjelpe de de første månedene. Spis sunt og mye grønt. Litt godsaker kun innimellom. Har selv gått ned 17 kg, og har unnet meg litt innimellom, men vært generelt flink med kostholdet. Trening gjør at man holder vekta. Anonymkode: ccac8...c98
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 2. august 2019 #10 Skrevet 2. august 2019 Prøv å legg bort vrangforestillingen om at kos innebærer noe du putter i munnen. Du skriver at du vil kose deg av og til, jeg synes du skal kose deg hver dag. Men ikke med mat/drikke. Kos deg med håndarbeid, en bok, fotbad, telefonsamtale eller kabal for den saks skyld. Dersom du tror at du nekter kroppen kos ved å unngå enkelt type mat eller drikke, vil kroppen din tro det og motarbeide deg.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #11 Skrevet 2. august 2019 Kos deg gjerne med brus, men velg light. Du sier du går over til sukker uansett. La brusen bli en "belønning". Si du har gått 10.000 skritt og vært i aktivitet hele dagen. Fyll opp et glass med solo super, villa sukkerfri, eller annen brus uten sukker. Putt oppi noen isbiter så føles det ut som en luksusdrink. Alt trenger ikke være pepsi max, prøv deg frem med andre sukkerfrie bruser. Anonymkode: 035ef...bb4
Anonym bruker Skrevet 3. august 2019 #12 Skrevet 3. august 2019 Som treningstips kan jeg anbefale turorientering. Hvis jeg bare skal gå en tur etter veien synes jeg at jeg har vært "flink" etter 30 minutter. Det føles som en ganske lang tur. Hvis jeg derimot er ute og går etter poster i skogen kan turen gjerne bli på 3-4 timer uten at den føles lang. Masse stimuli fra skogen og mestringsfølelsen jeg får hver gang jeg finner en post gjør drt naturlig å gå lenge. Sist gang så jeg elg med kaøv, et fugleegg som var dobbelt så stort som et jønseegg og masse kantareller. Det går mye kalorier på en slik tur og man slipper å tenke på mat mens man holder på. Selv får jeg mindre søtsug av det også. Jeg kan bli sulten, men da på skikkelig mat. Anonymkode: bd861...93d
Anonym bruker Skrevet 3. august 2019 #13 Skrevet 3. august 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Kos deg gjerne med brus, men velg light. Du sier du går over til sukker uansett. La brusen bli en "belønning". Si du har gått 10.000 skritt og vært i aktivitet hele dagen. Fyll opp et glass med solo super, villa sukkerfri, eller annen brus uten sukker. Putt oppi noen isbiter så føles det ut som en luksusdrink. Alt trenger ikke være pepsi max, prøv deg frem med andre sukkerfrie bruser. Anonymkode: 035ef...bb4 Jeg sier meg enig i denne, for jeg bruker denne metoden selv. Når søtbehovet melder seg her, så forsvinner det etter et glass light brus og noen ganger med litt farris med smak og isbiter 😊 Anonymkode: 46985...31c
Anonym bruker Skrevet 3. august 2019 #14 Skrevet 3. august 2019 Been there, done that. Etter jojoslanking, og konstant slanking hele livet, ble det opr på meg. Opr gastric sleeve. Den minker magesekken slik at jeg ikke klarer å spise mye mat. Har hele tiden spist for mye mat om gangen. Jeg har spist sunn mat for det meste, men mye, og da blir det ikke sunt lenger. Alt for mye kcal. Så klarer du å begrense mengden mat, og spise kcal fattig normal mat, kommer du langt. Spise som en er opr hvis du sjønner. Små måltider og hver 3. Time. Noen ganger må en sulte seg litt også.(2-3 dager) før kroppen trenger mindre mat. Selv om jeg ikke angrer på opr min, har fått et nytt liv😍 Så anbefaler jeg ikke opr før det er siste utvei. Jeg savner det å kunne lage seg et godt måltid og spise det. Det får jeg ikke til lenger. Jeg klarer bare å spise en miniposjon, så sier det stopp. Resten av den nydelige maten på talerkenen må kastes, eller mannen spiser. Men hvis en har prøvd alt, anbefaler jeg opr. Hele livet mitt ble lettere og bedre. Selvtilitten på topp også. Anonymkode: e59be...127
Anonym bruker Skrevet 3. august 2019 #15 Skrevet 3. august 2019 Takk for alle svar har ikke råd til PT eller treningstudio akkurat nå, så det får bare vente, men skal bli mer aktiv, både på jobb og hjemme, gå mer i trappene enn og ta heisen på jobb. Skal kutte ut brusen helt, holder meg til bris og vann. Har tenkt på operasjon,men er ikke noe jeg kan ta pga jeg har en medfødt hjertefeil Anonymkode: 09840...a41
Pobie Skrevet 3. august 2019 #16 Skrevet 3. august 2019 Når du er såpass overvektig er det lite sannsynlig at motivasjon alene varer lenge nok til at du klarer å gå ned i vekt. Synes absolutt du burde prate med en psykolog som kan hjelpe deg med å finne ut hvorfor du spiser så mye. Ofte er det ikke det fysiske det går på.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2019 #17 Skrevet 3. august 2019 1 minute ago, Pobie said: Når du er såpass overvektig er det lite sannsynlig at motivasjon alene varer lenge nok til at du klarer å gå ned i vekt. Synes absolutt du burde prate med en psykolog som kan hjelpe deg med å finne ut hvorfor du spiser så mye. Ofte er det ikke det fysiske det går på. jeg spiser faktisk altfor lite,men usunt Anonymkode: 09840...a41
Anonym bruker Skrevet 3. august 2019 #18 Skrevet 3. august 2019 23 minutter siden, Pobie skrev: Når du er såpass overvektig er det lite sannsynlig at motivasjon alene varer lenge nok til at du klarer å gå ned i vekt. Synes absolutt du burde prate med en psykolog som kan hjelpe deg med å finne ut hvorfor du spiser så mye. Ofte er det ikke det fysiske det går på. Det stemmer absolutt ikke at alle overvektige spiser «så mye». Det virker likevel som om folk tror det er snakk om enorme mengder. En gang fikk en overvektig dame som hadde økonomiske problemer beskjed om ar hun nok ville spare tusenvis på matbudsjettet om hun spiste «normale mengder». Det var her inne selvsagt, men det tror folk faktisk, at overvektige nødvendigvis blåser enormt mye mer på mat. I dag vet en at kropper reagerer ulikt på matinntak og at en overvektig ikke nødvendigvis spiser mer enn en normalvektig. Anonymkode: dc7fb...ce0
Pobie Skrevet 3. august 2019 #19 Skrevet 3. august 2019 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det stemmer absolutt ikke at alle overvektige spiser «så mye». Det virker likevel som om folk tror det er snakk om enorme mengder. En gang fikk en overvektig dame som hadde økonomiske problemer beskjed om ar hun nok ville spare tusenvis på matbudsjettet om hun spiste «normale mengder». Det var her inne selvsagt, men det tror folk faktisk, at overvektige nødvendigvis blåser enormt mye mer på mat. I dag vet en at kropper reagerer ulikt på matinntak og at en overvektig ikke nødvendigvis spiser mer enn en normalvektig. Anonymkode: dc7fb...ce0 I de aller fleste tilfeller er det snakk om en person som spiser for mye.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2019 #20 Skrevet 3. august 2019 Akkurat nå, Pobie skrev: I de aller fleste tilfeller er det snakk om en person som spiser for mye. Visste du at forskning på overvektige tenåringer viser at de spiser langt mindre enn normalvektige ungdommer? I gjennomsnitt, ikke bare enkelttilfeller. Hvorfor er det sånn? Svaret er slik fagmiljøene ser det genetikk. Har en først vært uheldig og blitt stor som liten, enten på grunn av manglende metthetsfølelse eller kunnskapsløse foreldre, óg en har de «rette» genene, så vil ikke kroppen respondere slik en normalvektig sin kropp gjør. Derfor er det langt fra sikkert at alle overvektige overspiser. Den normalvektige vil selvsagt anta det fordi det er slik de kjenner sin egen kropp. Antagelsen om at en gjør det kan likevel gjøre at en får et anstrengt forhold til mat og uheldige spisemønster, overspising er en slik forstyrrelse og hvorfor skal en la være når det ikke påvirker vekten positivt og alle likevel tror en gjør det? Både lekfolk og fagfolk på førstelinje er ekstremt lite oppdatert på fedmeforskning. Anonymkode: dc7fb...ce0
Anonym bruker Skrevet 3. august 2019 #21 Skrevet 3. august 2019 Last ned appen lifesum. Der kan du legge inn alt du spiser og se hvor de store sprekkene er. For meg hjelper det veldig til å ille spise 200g sjokkis når jeg vet jeg må legge inn i appen :). Kosthold er det aller viktigste mtp vektnedgang, så ikke bry deg med PT etc i første omgag. Få kontroll på inntaket og husk...det tar ca tre uker å snu en vane. Klarer du å holde er kosthold på Max 12-1500 kcal daglig over en slik tidsperiode er du sannsynligvis over kneika! lykke til:) Anonymkode: ee03c...1ee
Anonym bruker Skrevet 3. august 2019 #22 Skrevet 3. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Visste du at forskning på overvektige tenåringer viser at de spiser langt mindre enn normalvektige ungdommer? I gjennomsnitt, ikke bare enkelttilfeller. Hvorfor er det sånn? Svaret er slik fagmiljøene ser det genetikk. Har en først vært uheldig og blitt stor som liten, enten på grunn av manglende metthetsfølelse eller kunnskapsløse foreldre, óg en har de «rette» genene, så vil ikke kroppen respondere slik en normalvektig sin kropp gjør. Derfor er det langt fra sikkert at alle overvektige overspiser. Den normalvektige vil selvsagt anta det fordi det er slik de kjenner sin egen kropp. Antagelsen om at en gjør det kan likevel gjøre at en får et anstrengt forhold til mat og uheldige spisemønster, overspising er en slik forstyrrelse og hvorfor skal en la være når det ikke påvirker vekten positivt og alle likevel tror en gjør det? Både lekfolk og fagfolk på førstelinje er ekstremt lite oppdatert på fedmeforskning. Anonymkode: dc7fb...ce0 Hallo...gener kan gjøre rede for i underkant av 10 kg vektdifferanse. For de aller fleste med ekstrem overvekt (mer enn 30 kg), handler det i stor grad om dårlige kostholdsvaner hvor man spiser langt flere kcal enn kroppen forbrenner! Når over 70% av befolkningen går rundt overvektige i en kultur hvor sukker og fett er grisebillig og lett tilgjengelig og sier det seg selv at genetikk og psykisk helse er sekundære forklaringsvariabler for overvekt! men du har rett i at overvektige barn har mye større problemer med vektkontroll som voksne. Det handler om at man har langt flere fettceller dersom man har vært et overvektig barn. Anonymkode: ee03c...1ee
Anonym bruker Skrevet 3. august 2019 #23 Skrevet 3. august 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hallo...gener kan gjøre rede for i underkant av 10 kg vektdifferanse. For de aller fleste med ekstrem overvekt (mer enn 30 kg), handler det i stor grad om dårlige kostholdsvaner hvor man spiser langt flere kcal enn kroppen forbrenner! Når over 70% av befolkningen går rundt overvektige i en kultur hvor sukker og fett er grisebillig og lett tilgjengelig og sier det seg selv at genetikk og psykisk helse er sekundære forklaringsvariabler for overvekt! men du har rett i at overvektige barn har mye større problemer med vektkontroll som voksne. Det handler om at man har langt flere fettceller dersom man har vært et overvektig barn. Anonymkode: ee03c...1ee Det er jo også problemet med folks holdninger. En tror at kompliserte utfordringer har forklaringer som «sier seg selv» . Hverken genetikk, tilgjengeligheten av usunn mat, forskjell i fysisk aktivitet eller ren overspising forklarer hvorfor antallet overvektige har gått opp i så stor grad. Jeg har lest veldig mye forskning på teamet og ikke et eneste sted har jeg sett en begrensning på 10 kg. Det kan godt hende noen opererer med det, men det blir det samme som den evige sannheten om at lavt stoffskifte kun fører til 3 kg ekstra vekt. Det er som med fedme generelt, helt avhengig av hvordan det virker sammen med resten av den aktuelle kroppens forutsetninger. Svaret har en faktisk ikke enda. Anonymkode: dc7fb...ce0
Anonym bruker Skrevet 3. august 2019 #24 Skrevet 3. august 2019 Skjønner ikke greia. Overvekt skal alltid forklares opp og ned og i mente. Arv, sykdom, dårlig råd har bare råd til den og den maten. Fakta er jo at overvekt skylles mer kalorier inn enn du har bruk for. Er selv litt overvektig og vet godt at det skyldes den ekstra brødskiva, at jeg liker smør på skiva osv. Kan ikke folk bare begynne å være ærlige med seg selv? Anonymkode: 77ab7...6e5
Anonym bruker Skrevet 3. august 2019 #25 Skrevet 3. august 2019 Farris/Boble/Taffelvann blandet med Zero eller Fun saft er veldig godt 🙂, ellers synes jeg Farris og andre typer naturell boblevann er veldig godt sånn som det er, jeg blir veldig lei av å bare drikke vann, 😉. Vann med sitron, jordbær og andre typer bær og frukt er godt da 🙂. Her er link til mye godt du kan ha i vannet https://www.matprat.no/artikler/tema/smaksatt-vann2/ Anonymkode: 221ec...511
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå