Lille_vifte Skrevet 31. juli 2019 #1 Skrevet 31. juli 2019 Folkens! Jeg er fast ansatt, og er gravid i uke 12. I dag ble jeg konfrontert av avtroppende arbeidsgiver om jeg var gravid. Jeg ble nokså satt ut da jeg selv har fortalt det kun til nåværende leder. Avtroppende leder har fortalt flere av de ansatte om graviditeten min. Dette opplever jeg som brudd på taushetsplikten. Når jeg prøver å finne noe i bedriftens retningslinjer, så er det diffust hva som skal inngå under taushetsplikt. Det står kun at den enkeltes integritet og verdighet skal opprettholdes. Jeg opplever ikke situasjonen som nedverdigende eller noe sånn, men som høyst unødvendig. Har arbeidsgiver taushetsplikt i slike saker?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #2 Skrevet 31. juli 2019 Spiller det noen rolle? Etterhvert vil det uansett vises og det er ikke akkurat noe sensitivt som er spredd Anonymkode: 49a13...381
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #3 Skrevet 31. juli 2019 Jeg vet ikke om det står nedfelt noe sted i arbeidsmiljøloven, men dette går jo under arbeidstakers helseopplysninger så det i tilfelle veldig uprofft av leder å spre det. Jeg er selv butikksjef og har visst om flere graviditeter før de andre ansatte på jobb, det kunne virkelig aldri falle meg inn å si det til noen før den gravide sier det selv. Når jeg googlet fant jeg dette, så det står kanskje ikke noe eksakt i loven, men det er likevel ikke greit... https://www.aftenposten.no/okonomi/i/gxEq/Nar-sjefen-plaprer-om-ansattes-sykdom Anonymkode: acf22...908
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #4 Skrevet 31. juli 2019 Veldig dårlig stil. Selvfølgelig skal ikke vedkommende spre det rundt! Det burde være selvsagt Anonymkode: 6651e...95c
Lille_vifte Skrevet 31. juli 2019 Forfatter #5 Skrevet 31. juli 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spiller det noen rolle? Etterhvert vil det uansett vises og det er ikke akkurat noe sensitivt som er spredd Anonymkode: 49a13...381 Ja. Det spiller en rolle. Hvorfor i alle dager skal arbeidsgiver fortelle noe jeg kanskje vil fortelle om selv? Unødvendig kommentar!
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #6 Skrevet 31. juli 2019 12 uker på vei har sikkert 1/3 av dem du jobber med gjettet det allerede og diskutert det med de fleste andre på jobb. Ofte er det nødvendig for en djef å fortelle slikt til andre for at de skalkunne tilrettelegge for deg. Anonymkode: a5a79...545
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #7 Skrevet 31. juli 2019 Sa du til din leder at dette var informasjon du ikke ville skulle videreformidles? Hvis du ikke gjorde det må du nok ta litt av skylda selv. Enig i at det var klønete av sjefen. Men det er ikke noe å lage bråk om. Anonymkode: 7a592...0eb
Gjest Antarctica Skrevet 31. juli 2019 #8 Skrevet 31. juli 2019 (endret) 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sa du til din leder at dette var informasjon du ikke ville skulle videreformidles? Hvis du ikke gjorde det må du nok ta litt av skylda selv. Enig i at det var klønete av sjefen. Men det er ikke noe å lage bråk om. Anonymkode: 7a592...0eb Man skal da ikke måtte gi leder munnkurv om noe sånt! Det VET hun/han utmerket godt at ikke er lov å si videre. Endret 31. juli 2019 av Pashla
Gjest Antarctica Skrevet 31. juli 2019 #9 Skrevet 31. juli 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: 12 uker på vei har sikkert 1/3 av dem du jobber med gjettet det allerede og diskutert det med de fleste andre på jobb. Ofte er det nødvendig for en djef å fortelle slikt til andre for at de skalkunne tilrettelegge for deg. Anonymkode: a5a79...545 Øøøøh - hvordan mener du noen skal kunne ha «gjettet» det i løpet av 12 uker? Fosteret er ubetydelig større enn en rosin på den tida.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #10 Skrevet 31. juli 2019 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sa du til din leder at dette var informasjon du ikke ville skulle videreformidles? Hvis du ikke gjorde det må du nok ta litt av skylda selv. Enig i at det var klønete av sjefen. Men det er ikke noe å lage bråk om. Anonymkode: 7a592...0eb Feil, en sjef har taushetsplikt inntil den er sikker på at det ev. er ok for den det gjelder å dele informasjonen. Her har sjefen opptrådt uprofesjonelt, det er ikke HIs feil, det er kun sjefens feil, Jeg synes det er greit å ta opp med lederne, Hi. Jeg hadde ikke villet lage et problem ut av det, men jeg ville tatt opp problemstillingen, for det er viktig at de har et bevisst forhold til det med taushetsplikt og spredning av informasjon. Mange ledere takler ikke grenseland mellom det å være kollegial/vennskapelig og lederrollen. De går ut og inn av den uten å være helt bevisst, og da skjer feil. Anonymkode: 87b85...14a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #11 Skrevet 31. juli 2019 3 timer siden, Lille_vifte skrev: Folkens! Jeg er fast ansatt, og er gravid i uke 12. I dag ble jeg konfrontert av avtroppende arbeidsgiver om jeg var gravid. Jeg ble nokså satt ut da jeg selv har fortalt det kun til nåværende leder. Avtroppende leder har fortalt flere av de ansatte om graviditeten min. Dette opplever jeg som brudd på taushetsplikten. Når jeg prøver å finne noe i bedriftens retningslinjer, så er det diffust hva som skal inngå under taushetsplikt. Det står kun at den enkeltes integritet og verdighet skal opprettholdes. Jeg opplever ikke situasjonen som nedverdigende eller noe sånn, men som høyst unødvendig. Har arbeidsgiver taushetsplikt i slike saker? Helsinfo regnes som sensitive personopplysninger om ansatte og er underlagt taushetsplikt. Samtidig er det ganske vanlig å fortelle det på jobb generelt rundt denne tiden, så med mindre du har vært tydelig på at du ikke vil dele det med kolleger enda, så har du nok ingen sterk sak her. Anonymkode: bad9b...8a8
Lille_vifte Skrevet 31. juli 2019 Forfatter #12 Skrevet 31. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Sa du til din leder at dette var informasjon du ikke ville skulle videreformidles? Hvis du ikke gjorde det må du nok ta litt av skylda selv. Enig i at det var klønete av sjefen. Men det er ikke noe å lage bråk om. Anonymkode: 7a592...0eb Ja, det ble tydelig påpekt fordi det var relativt tidlig i svangerskapet
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #13 Skrevet 31. juli 2019 1 time siden, Pashla skrev: Øøøøh - hvordan mener du noen skal kunne ha «gjettet» det i løpet av 12 uker? Fosteret er ubetydelig større enn en rosin på den tida. Det er da null problem. Mye større pupper, ekstra trøtt hele dagen, småspiser plutselig på jobb utenom lunsj, blir ikke med på noe sosialt på jobb som innebærer alkohol osv. Anonymkode: bad9b...8a8
Lille_vifte Skrevet 31. juli 2019 Forfatter #14 Skrevet 31. juli 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er da null problem. Mye større pupper, ekstra trøtt hele dagen, småspiser plutselig på jobb utenom lunsj, blir ikke med på noe sosialt på jobb som innebærer alkohol osv. Anonymkode: bad9b...8a8 Så fint at du drar alle over en kam 🙂
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #15 Skrevet 31. juli 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er da null problem. Mye større pupper, ekstra trøtt hele dagen, småspiser plutselig på jobb utenom lunsj, blir ikke med på noe sosialt på jobb som innebærer alkohol osv. Anonymkode: bad9b...8a8 Det er da ikke normalt å legge merke til at ens kollegaer får større pupper? Dessuten er det ikke slik at alle får det iløpet av de første ukene, jeg kjenner faktisk ingen som har fått større bryster iløpet av de første ukene. Det med småspisingen, er også helt individuelt. Det er ikke så mye å legge merke til. Anonymkode: 6651e...95c
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #16 Skrevet 31. juli 2019 Sjefen hadde ikke lov til å fortelle det til andre. Alle dere som kommer med hvis-omatte-dersom er bare uvitende. Uansett om hi spiser druer hele dagen og gjesper uavbrutt etter kl 13, så skal selvsagt ikke sjefen dele dette med noen. Anonymkode: 9da35...05e
Gjest Antarctica Skrevet 31. juli 2019 #17 Skrevet 31. juli 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er da null problem. Mye større pupper, ekstra trøtt hele dagen, småspiser plutselig på jobb utenom lunsj, blir ikke med på noe sosialt på jobb som innebærer alkohol osv. Anonymkode: bad9b...8a8 OK. Har aldri feilt noe av dette selv, og drikker uansett ikke med kolleger så ofte at de ville ha merket det på 12 uker. Det er ikke julebord SÅ ofte.
Gjest Antarctica Skrevet 31. juli 2019 #18 Skrevet 31. juli 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Helsinfo regnes som sensitive personopplysninger om ansatte og er underlagt taushetsplikt. Samtidig er det ganske vanlig å fortelle det på jobb generelt rundt denne tiden, så med mindre du har vært tydelig på at du ikke vil dele det med kolleger enda, så har du nok ingen sterk sak her. Anonymkode: bad9b...8a8 Spiller ingen rolle om det er vanlig. Det er vanlig å fortelle at man har kreft også, men det betyr ikke at sjefen kan dele det med andre på dine vegne.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #19 Skrevet 31. juli 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er da ikke normalt å legge merke til at ens kollegaer får større pupper? Dessuten er det ikke slik at alle får det iløpet av de første ukene, jeg kjenner faktisk ingen som har fått større bryster iløpet av de første ukene. Det med småspisingen, er også helt individuelt. Det er ikke så mye å legge merke til. Anonymkode: 6651e...95c Ingen har påstått at det ikke er individuell variasjon i symptomer eller at noen kan mangle symptomer helt. Jeg svarte på hvordan det kan være mulig å merke graviditet på noen så tidlig. Anonymkode: bad9b...8a8
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #20 Skrevet 31. juli 2019 36 minutter siden, Pashla skrev: OK. Har aldri feilt noe av dette selv, og drikker uansett ikke med kolleger så ofte at de ville ha merket det på 12 uker. Det er ikke julebord SÅ ofte. Har aldri avslørt noen på grunn av avhold fra alkohol selv, og ingen la merke til at jeg drakk alkoholfri øl på flaske da jeg hadde blitt gravid og var på fest. Men jobbet på et kontor hvor veldig mange ble gravide, og mistenkte det tidlig hos de som ble humørsyke, trøtte, litt mer glemske, og/eller plutselig fikk som vane å småspise gjennom arbeidsdagen. Anonymkode: bad9b...8a8
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #21 Skrevet 31. juli 2019 Dere som mener det opplant var lovbrudd av sjefen. Hvilnen paragraf mener dere er brutt? Anonymkode: a5a79...545
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #22 Skrevet 1. august 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Dere som mener det opplant var lovbrudd av sjefen. Hvilnen paragraf mener dere er brutt? Anonymkode: a5a79...545 Arbeidsmiljøloven har ingen regler om hva en arbeidsgiver kan si om ansatte. Loven slår imidlertid fast at man som ansatt ikke skal utsettes for utilbørlig opptreden samt at ens integritet og verdighet skal ivaretas. I tillegg finnes det interne reglement for slikt i de fleste større bedrifter. Når det er sagt, er det ikke slik at alt må reguleres av lovverk. Dette handler like mye om profesjonalitet, integritet og normal folkeskikk. Anonymkode: 68f01...c03
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #23 Skrevet 1. august 2019 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Arbeidsmiljøloven har ingen regler om hva en arbeidsgiver kan si om ansatte. Loven slår imidlertid fast at man som ansatt ikke skal utsettes for utilbørlig opptreden samt at ens integritet og verdighet skal ivaretas. I tillegg finnes det interne reglement for slikt i de fleste større bedrifter. Når det er sagt, er det ikke slik at alt må reguleres av lovverk. Dette handler like mye om profesjonalitet, integritet og normal folkeskikk. Anonymkode: 68f01...c03 Nettopp. Slik jeg ser det har ikke sjefen brutt noen "taushetsplikt". Hun eller han har kanskje fprtalt noe som det hadde vært bedre å holde munn om, men det var sansynlig vis ikke ulovlig. Anonymkode: a5a79...545
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #24 Skrevet 1. august 2019 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nettopp. Slik jeg ser det har ikke sjefen brutt noen "taushetsplikt". Hun eller han har kanskje fprtalt noe som det hadde vært bedre å holde munn om, men det var sansynlig vis ikke ulovlig. Anonymkode: a5a79...545 Det synes jeg er bastant og firkantet. Han/hun har ikke brutt noen taushetsplikt i lovens forstand, men moralsk «taushetsplikt» er definitivt brutt. Det er heller ikke på denne måten man oppretter et tillitsforhold til sine ansatte. Anonymkode: 68f01...c03
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #25 Skrevet 1. august 2019 Han har brutt personvernloven Anonymkode: 99336...e95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå