Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #1 Skrevet 25. juli 2019 Jeg er gravid og operasjonen kan medføre spontanabort. Sjansen er veldig liten, under 10% Skal jeg våge? Hadde du gjort det? Anonymkode: 2cef3...549
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #2 Skrevet 25. juli 2019 Det kommer jo helt an på hva det er... Er det livsviktig liksom, kan du dø om du utsetter til etter fødselen? Anonymkode: 48e38...f20
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #3 Skrevet 25. juli 2019 Det kan man jo ikke svare på på så tynt grunnlag. Uansett må du søke informasjon i helsevesenet, og ikke her!!! Anonymkode: 50bcc...4be
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #4 Skrevet 25. juli 2019 Det kommer helt an på hva konsekvensene med å utsette operasjonen er, hvor lenge dere har prøvd også videre. Er konsekvensene ved å utsette operasjonen stor og du blir fort gravid bør du gjøre det. Er konsekvensen ved å utsette operasjonen liten og du har prøvd lenge/har vanskelig for å bli gravid ville jeg ha utsett til etter at barnet er født Anonymkode: ea62f...2ec
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #5 Skrevet 25. juli 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kommer jo helt an på hva det er... Er det livsviktig liksom, kan du dø om du utsetter til etter fødselen? Anonymkode: 48e38...f20 Det står ikke om liv. Men jeg sliter med gallestein. Har ikke et liv. Har så vondt. Men vet ikke om jeg våger. Anonymkode: 2cef3...549
Cisamo Skrevet 25. juli 2019 #6 Skrevet 25. juli 2019 Funnet ut hva som løser ut dine anfall? Jeg er operert, men før mine svangerskap. Er kikhull, brukte ei uke muligens to for å komme meg helt etter operasjonen. Men har fortsatt små anfall enda. Men galleblæra mi ble fjernet så fortsatt vondt 4-5 ganger i året.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #7 Skrevet 25. juli 2019 Til meg var det krydder som gjorde at jeg fikk gallesteinsanfall. Har ikke hatt anfall etter å ha fjernet galleblære. Anonymkode: d398e...732
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #8 Skrevet 25. juli 2019 38 minutter siden, Cisamo skrev: Funnet ut hva som løser ut dine anfall? Jeg er operert, men før mine svangerskap. Er kikhull, brukte ei uke muligens to for å komme meg helt etter operasjonen. Men har fortsatt små anfall enda. Men galleblæra mi ble fjernet så fortsatt vondt 4-5 ganger i året. Så kjedelig at du fremdeles sliter med anfall, det er helt forferdelig. Jeg får nå anfall av omtrent alt. Egg, boller, laks, sjokolade. Jeg har startet diett, men får det nå av egg tilogmed 🥴😔 så sliter hver dag. Og kan ikke bruke smertestillende pga graviditeten. Så føler det er håpløst. Anonymkode: 2cef3...549
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #9 Skrevet 25. juli 2019 Hva gjør at det er så stor sjanse for spontanabort? Aldri hørt før. Anonymkode: 3bc0c...499
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #10 Skrevet 25. juli 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så kjedelig at du fremdeles sliter med anfall, det er helt forferdelig. Jeg får nå anfall av omtrent alt. Egg, boller, laks, sjokolade. Jeg har startet diett, men får det nå av egg tilogmed 🥴😔 så sliter hver dag. Og kan ikke bruke smertestillende pga graviditeten. Så føler det er håpløst. Anonymkode: 2cef3...549 Hvordan kan spesifikk mat utløse anfall? Trodde det var bare fett som var fienden? Anonymkode: 967d8...51c
Cisamo Skrevet 25. juli 2019 #11 Skrevet 25. juli 2019 Etter operasjon skulle man spise mat som inneholdt under 5%fett mener jeg det var. Så alt d du ramser opp kunne jeg ikke spise før etter 14 dager etter operasjon. Laks er Sundt, men inneholder mye fett. Fikk liste over ting jeg kunne spise men det var det samme som jeg kunne spise før operasjon.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #12 Skrevet 25. juli 2019 2 minutter siden, Cisamo skrev: Etter operasjon skulle man spise mat som inneholdt under 5%fett mener jeg det var. Så alt d du ramser opp kunne jeg ikke spise før etter 14 dager etter operasjon. Laks er Sundt, men inneholder mye fett. Fikk liste over ting jeg kunne spise men det var det samme som jeg kunne spise før operasjon. Fikk ingen liste eller beskjed om hva jeg ikke kan spise eller spise.... spiser alt jeg. Anonymkode: d398e...732
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #14 Skrevet 25. juli 2019 Så lenge det kun er snakk om smerter, og ikke fare for eget liv, så hadde jeg personlig ikke tatt risikoen. Og ja, jeg har levd med sterke smerter (endometeriose, kronisk bekkenleddsyndrom og gallestein) i flere år, så vet hva smerte er. Overlevde to svangerskap uten serlig smertestillende, men valgte da også å ikke få flere barn etter nummer to for to år siden pga egne begrensninger. Men ta en nøye prat med legene dine, og gjør reaserch (utover nettforum) 🙂 Anonymkode: 5af6d...bda
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #15 Skrevet 25. juli 2019 Gallesteinanfall skal visst være noe av det mest smertefulle som finnes, så hadde tatt operasjon. Jeg har hatt 1 anfall og det var så ille at jeg ble innlagt på sykehus. Kirurgen jeg snakket med sa at de kunne gjøre det med en gang, men da var sjansen ganske stor at de ikke ville klare fjerne galleblæra med kikkhull fordi alt smulmer opp. I så fall ville det bli stor operasjon. Jeg valgte å vente 3 mnd, men så var jeg heldig at det ikke ble flere anfall (spiste veldig kjedelig i den tiden, unngikk alt mulig triggere). Hvorfor tok du ikke ut galleblæra tidligere når du har så hyppige anfall? Formen under graviditeten blir som regel bare verre og når alt blir presset sammen i magen, vil det ikke bli enda ømt? Hadde snakket med lege asap. Anonymkode: 84534...27c
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #16 Skrevet 25. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Gallesteinanfall skal visst være noe av det mest smertefulle som finnes, så hadde tatt operasjon. Jeg har hatt 1 anfall og det var så ille at jeg ble innlagt på sykehus. Kirurgen jeg snakket med sa at de kunne gjøre det med en gang, men da var sjansen ganske stor at de ikke ville klare fjerne galleblæra med kikkhull fordi alt smulmer opp. I så fall ville det bli stor operasjon. Jeg valgte å vente 3 mnd, men så var jeg heldig at det ikke ble flere anfall (spiste veldig kjedelig i den tiden, unngikk alt mulig triggere). Hvorfor tok du ikke ut galleblæra tidligere når du har så hyppige anfall? Formen under graviditeten blir som regel bare verre og når alt blir presset sammen i magen, vil det ikke bli enda ømt? Hadde snakket med lege asap. Anonymkode: 84534...27c Jeg har ikke hatt anfall før jeg ble gravid nemlig. Men har du en liste over hva jeg kan spise og ikke spise? Har du noen tips? Anonymkode: 2cef3...549
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #17 Skrevet 25. juli 2019 Man kan reagere på forskjellige ting, som jeg nevnte så reagerte jeg på diverse krydder; en sterk tacosaus( mitt lengste anfall), pepperbiffpizza..... Min bestemor reagerer bl.a på hakkede tomater, ris,druer og krydder. Krydder kun med salt og pepper. Anonymkode: d398e...732
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #18 Skrevet 25. juli 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Man kan reagere på forskjellige ting, som jeg nevnte så reagerte jeg på diverse krydder; en sterk tacosaus( mitt lengste anfall), pepperbiffpizza..... Min bestemor reagerer bl.a på hakkede tomater, ris,druer og krydder. Krydder kun med salt og pepper. Anonymkode: d398e...732 Så håpløst 😓 Anonymkode: 2cef3...549
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #19 Skrevet 25. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så lenge det kun er snakk om smerter, og ikke fare for eget liv, så hadde jeg personlig ikke tatt risikoen. Og ja, jeg har levd med sterke smerter (endometeriose, kronisk bekkenleddsyndrom og gallestein) i flere år, så vet hva smerte er. Overlevde to svangerskap uten serlig smertestillende, men valgte da også å ikke få flere barn etter nummer to for to år siden pga egne begrensninger. Men ta en nøye prat med legene dine, og gjør reaserch (utover nettforum) 🙂 Anonymkode: 5af6d...bda Ja, så klart. Skal gjøre det 😊 men er veldig greit med erfaringer. Trist å høre at du har hatt så mye smerter. Håper du er bedre nå Anonymkode: 2cef3...549
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #20 Skrevet 25. juli 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva gjør at det er så stor sjanse for spontanabort? Aldri hørt før. Anonymkode: 3bc0c...499 Så bra da. De sa at en operasjon var en risiko. Risiko for spontanabort... stemmer ikke det? Anonymkode: 2cef3...549
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #21 Skrevet 25. juli 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan spesifikk mat utløse anfall? Trodde det var bare fett som var fienden? Anonymkode: 967d8...51c Jeg tåler ikke mat med mye kalorier og heller ikke drikke med mye kalorier. Anonymkode: 2cef3...549
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #22 Skrevet 25. juli 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det står ikke om liv. Men jeg sliter med gallestein. Har ikke et liv. Har så vondt. Men vet ikke om jeg våger. Anonymkode: 2cef3...549 Få det gjort. Under 10% er lite. Anonymkode: 89818...81f
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #23 Skrevet 26. juli 2019 Her må du virkelig snakke med legen, ikke tilfeldige på nett. Anonymkode: a6e05...819
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #24 Skrevet 26. juli 2019 Hvor langt er du på vei? Jeg ble blindtarm operert i svangerskapet. Var 6 måneder på vei. Det er det verste jeg har gjort noensinne. Det var kikkhulls operasjon og såret på magen greide de ikke å få grodd igjen før etter fødselen da magen jo ble større og større. Har stygge arr der nå. Men det verste var redselen over om det går bra med lille. Det gjorde det faktisk da! Anonymkode: 1ad1c...3e7
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #25 Skrevet 26. juli 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Så bra da. De sa at en operasjon var en risiko. Risiko for spontanabort... stemmer ikke det? Anonymkode: 2cef3...549 Anestesien tilpasser vi til at du er gravid og bruker stoffer som ikke er skadelige for barnet. Og galleblæra er jo et stykke fra livmoren. Hvor langt er du på vei da? Anonymkode: 3bc0c...499
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå