Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #26 Skrevet 26. juli 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du råd til billån, så prater du tull om du syns du har det trangt. Fins ikke noe mer uøkonomisk enn å ta opp f eks 150-200.000 for å kjøpe noe som går ned i verdi HVER MÅNED. Det er å kaste penger ut vinduet. Anonymkode: 33a3c...af0 Folk som har dårlig råd kjøper ikke slik bil. De kjøper en brukt til 30000 og ber til at den går over vinteren uten å trenge reparasjon. I blant er bil nødvendig også for folk med dårlig råd. Å bo i sentrum er dyrt og veldig mange norske byer har få muligheter for offentlig transport. Å komme seg til/fra både jobb, barnehage og butikk er mange steder ikke mulig uten bil. Anonymkode: 768fd...757
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #27 Skrevet 26. juli 2019 Man kan som oftest ikke vite hvem som har dårlig råd. Disse som hi nevner , tenker jeg er slike som ville hatt dårlig råd samme hvor stor inntekten var, fordi de bruker pengene ufornuftig . Personlig , er jeg veldig lei av å høre på en av mine venninner som alltid klager på dårlig råd. Hun og mannen har normalt god inntekt, begge. De eier to hus. Ene bor de i, andre har de som lagerplass for møbler etc de ikke bruker . De har to biler. De har tre barn som alle er fullt utstyr med ski, PCer osv. De har tre motorsykler , en av dem med sidevogn for det må de å ha når barna er så små at de ikke kan å sitte bak på tur. Og når eldste om kort tid fyller atten, skal han få bil i gave , den er allerede kjøpt. Og så er det et evig gnål om hvor dårlig råd de har. At de nesten ikke har til mat. At hun ikke får sove om natten fordi hun er så bekymret for hvordan hun skal få pengene til å strekke til osv. Da jeg en gang forslo at de kanskje kunne selge noen av kjøretøyene , ble hun rasende og dypt fornærmet i lang tid. Da tenker jeg at de må ikke klage. Mulig de har lite til mat, men altså, der er jo en grunn til det, som ikke kan tilskrives mangel på inntekt. Men som jeg vil påstå skyldes ufornuft. Ekstra irriterende er det nok for meg å høre på, som er alenemor og ufør og har en brøkdel av de de har i inntekt. Jeg synes ikke jeg har spesielt dårlig råd jevnt over, men jeg har ikke alle de tingene min venninne mener hun har krav på, feks motorsykkel i tillegg til bil . Min dårlige økonomi kommer til syne i en bekymring for at noe ekstra skal skje, som for eksempel tannlegebesøk, noe ekstra galt med bilen, vaskemaskin ryker osv. Anonymkode: c8e5c...b6e
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #28 Skrevet 26. juli 2019 Eller de med dårlig råd som prioriterer å tatovere seg.? Vi har det stramt men ikke dårlig råd, vi får betalt alle regninger og har igjen penger å leve for. Men vi kan ikke gå på kino, kafé, ut på byen flere ganger i mnd. Jeg prøver å handle økonomisk, Anonymkode: 0a41c...f5c
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #29 Skrevet 26. juli 2019 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Ei mor straks 5 barn mor her jeg bor har konstant dårlig råd. Ungene får ikke gå i bursdager, siden de kan prioritere å kjøpe gaver. Sønnen måtte slutte på fotball, hadde ikke råd. Likevel har den samme mora råd til løsnegler og løsvipper fast hver eneste måned. Abonnementet på det lokale treningssenteret har ho også råd til... Blir egentlig veldig trist over prioriteringene hennes på vegne av barna😞🤔 Anonymkode: de874...285 Tror jeg hadde lagt en anonym lapp i postkassa hennes. Meeen du vet jo ikke hele situasjonen deres men kanskje jeg hadde gjort det. Jeg har selv brukt penger på vipper feks for da føler jeg meg fresh siden jeg er mye syk. Men aldri i livet om det hadde gått utover fotballen til gutten. Anonymkode: b9209...0a1
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #30 Skrevet 26. juli 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tror jeg hadde lagt en anonym lapp i postkassa hennes. Meeen du vet jo ikke hele situasjonen deres men kanskje jeg hadde gjort det. Jeg har selv brukt penger på vipper feks for da føler jeg meg fresh siden jeg er mye syk. Men aldri i livet om det hadde gått utover fotballen til gutten. Anonymkode: b9209...0a1 Det er jo sånn at barn er fullstendig prisgitt foreldrene sine. tror ikke anonyme lapper er veien å gå. Sannsynligvis er ikke denne moren blant de mest ressurssterke, da hadde hun ikke fått så mange barn uten å ha råd til å forsørge dem. Anonymkode: a646d...cf8
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #31 Skrevet 26. juli 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Folk som har dårlig råd kjøper ikke slik bil. De kjøper en brukt til 30000 og ber til at den går over vinteren uten å trenge reparasjon. I blant er bil nødvendig også for folk med dårlig råd. Å bo i sentrum er dyrt og veldig mange norske byer har få muligheter for offentlig transport. Å komme seg til/fra både jobb, barnehage og butikk er mange steder ikke mulig uten bil. Anonymkode: 768fd...757 Folk med dårlig råd har vel ikke 30 000 liggende! Jeg har forresten billån på 45 000 kr, man trenger ikke å låne 200 000 til en bil. Anonymkode: dca87...0d6
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #32 Skrevet 26. juli 2019 6 timer siden, Optatium skrev: Jeg hadde ikke råd til billån. Men jeg må ha bil. Så hva skal jeg gjøre da? 1) Spare i forkant heller, og kjøpe når du har pengene. Ingen renteutgifter. eller: 2) Kjøpe en bruktbil som er så billig at du har råd til den. Hvis du «MÅ» ha bil, så antar jeg det er fordi du jobber. Anonymkode: 33a3c...af0
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #33 Skrevet 26. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: 1) Spare i forkant heller, og kjøpe når du har pengene. Ingen renteutgifter. eller: 2) Kjøpe en bruktbil som er så billig at du har råd til den. Hvis du «MÅ» ha bil, så antar jeg det er fordi du jobber. Anonymkode: 33a3c...af0 Slett ikke sikkert det lønner seg å kjøpe bil til 30000 som vil trenge en masse reparasjoner. Når en er avhengig av bil i uoverskuelig fremtid. Å spare kan hun jo heller ikke når det ikke er noe å spare. Hun sier jo også at hun fikk låne av sin mor og på den måten ble reddet. Anonymkode: 782cd...e95
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #34 Skrevet 26. juli 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slett ikke sikkert det lønner seg å kjøpe bil til 30000 som vil trenge en masse reparasjoner. Når en er avhengig av bil i uoverskuelig fremtid. Å spare kan hun jo heller ikke når det ikke er noe å spare. Hun sier jo også at hun fikk låne av sin mor og på den måten ble reddet. Anonymkode: 782cd...e95 Har prøvd begge deler, både billig og dyr bil (dvs eldre og nyere bil) og det kan slå begge veier med reparasjoner og sånt. Men med billån slår det alltid én vei: bankens vei. Det er overpriset mht renter. Og banker gir ikke lån hvis ikke bilen er av litt nyere dato, for de vil ha sikkerhet i den. Anonymkode: 33a3c...af0
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #35 Skrevet 26. juli 2019 Synes dere en fæle til å generalisere her. Fremstiller det som at alle som er fattige egentlig bare prioriterer feil og at ingen dermed er reelt fattige. Det finnes mange fattige som har lav lønn og sliter med å få det til å gå rundt hver måned. Som ikke tåler ekstrautgifter som kommer av og til. Som ikke bare kan prioritere annerledes da alt allerede er tynet. Ikke er det bare for alle å skaffe seg en bedre betalt jobb heller, eller ta utdanning, flytte eller kvitte seg med bilen. Det er realiteten. Men det er vel vanskelig å fatte for de som har i overflod Anonymkode: 782cd...e95
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #36 Skrevet 26. juli 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har prøvd begge deler, både billig og dyr bil (dvs eldre og nyere bil) og det kan slå begge veier med reparasjoner og sånt. Men med billån slår det alltid én vei: bankens vei. Det er overpriset mht renter. Og banker gir ikke lån hvis ikke bilen er av litt nyere dato, for de vil ha sikkerhet i den. Anonymkode: 33a3c...af0 Renter på billån er som regel ikke mer enn 3-5%, noe som utgjør en minimal kostnad Anonymkode: 782cd...e95
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #37 Skrevet 26. juli 2019 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes dere en fæle til å generalisere her. Fremstiller det som at alle som er fattige egentlig bare prioriterer feil og at ingen dermed er reelt fattige. Det finnes mange fattige som har lav lønn og sliter med å få det til å gå rundt hver måned. Som ikke tåler ekstrautgifter som kommer av og til. Som ikke bare kan prioritere annerledes da alt allerede er tynet. Ikke er det bare for alle å skaffe seg en bedre betalt jobb heller, eller ta utdanning, flytte eller kvitte seg med bilen. Det er realiteten. Men det er vel vanskelig å fatte for de som har i overflod Anonymkode: 782cd...e95 Nja, nei. Det må nødvendigvis bli en viss grad av generalisering rundt et slikt tema. Jeg forsøkte i mitt forrige svar å skille mellom reelt fattige og innbilt fattige. De som er reelt fattige synes jeg synd på, men det er ikke disse som syter og klager over at de er fattige - sånn generelt sett. Det er de som er selvforskyldt konstant blakke pga all verdens utrolige prioriteringer som syter. Høyt og tydelig også, mange av dem. Igjen - på generell basis. Anonymkode: 7e1d9...ac9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå