Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #1 Skrevet 25. juli 2019 Jeg har sjelden eller aldri møtt noen med dårlig råd som prioriterer på en fornuftig måte. Jeg er fullt klar over at det finnes mange med dårlig råd som virkelig gjør alt de kan, men jeg kjenner ingen. Synes det er så innmari mange med dårlig råd som prioriterer feil. Jeg har en venninne som alltid er blakk, og som tror hun har dårlig råd. I realiteten har hun ikke det - hun har full jobb og bor hjemme. Men klart, hvis man kjøper seg lunsj hver dag og drar på byen hver helg, så klarer man lett å blakke seg. Eller alle foreldre på facebook som tigger etter ditt og datt til barna (parkdresser, leker, til og med mobiltelefoner!), mens de selv bruker penger på bil, røyk, cola og potetgull. Det irriterer meg at disse folka tror de har dårlig råd, når det egentlig handler om å bruke penger på helt idiotiske ting. Er det sånn der dere bor? Anonymkode: 7fa0b...cb4
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #3 Skrevet 25. juli 2019 Du har nok rett. Jeg har på en måte også trodd at vi har dårlig råd(eller ikke dårlig råd, det blir litt feil å si, men under gjennomsnittet inntekt i forhold til utgifter). Plutselig går mannen nesten uten inntekt i 7 mnd (pga rot med nav/arbeidsgiver/lege m/fl.) Saken er den at vi har jo klart oss, har måtte prioritere litt annerledes, men har i den store sammenhengen ikke måtte forsake noe. Er faktisk litt usikker på nå hva vi faktisk har brukt 15 000,- mer på hver mnd. Og ingen av oss kjøper lunsj flere ganger i uka, eller går ut på byen og bruker penger i det hele tatt. Spiser lunsj ute max 1 gang pr uke. Ikke er vi storforbrukere av brus og godteri, og ikke røyker/snuser vi. Ikke kjøper vi oss klær hver mnd, eller noe særlig i det hele tatt for øvrig. Ikke spiser vi ute, og ikke bestiller vi oss mat. Anonymkode: 5b47d...c55
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #4 Skrevet 25. juli 2019 Gjett om. Verste tilfellet jeg kjenner til er en som ikke hadde råd til mat til sønnen, så han kjøpte like gjerne en tarantella med bur. Anonymkode: 96414...092
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #5 Skrevet 25. juli 2019 Ja, det er dessverre ganske vanlig her og. De jeg kjenner som har dårlig råd gjør omtrent alt som de egentlig ikke har råd til. Røyker, shopper unødvendige interiørting, handler for mye mat, spiser junk fra diverse gatekjøkken, reiser på ferie, kjøper ny sofa på kreditt etc. Er som å se episoder av luksusfellen irl. Det verste er all klagingen over økonomien når prioriteringene overhodet ikke er på plass Anonymkode: d1e47...fd0
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #6 Skrevet 25. juli 2019 Jada, er en del sånne. Har en i familien, ufør og enslig. Innbiller seg (og sine foreldre) at han har så dårlig råd. Han har utbetalt 19.000 brutto i trygd og leier ut 1.etg i huset sitt for 8.000 i måneden. Så har han under 1 mill i gjeld. Selvfølgelig har han ikke dårlig råd, han får inn mer i måneden i husleie enn han selv bruker på gjeld så hans trygd er noen faste utgifter og rent forbruk. Mammaen hans vet ingenting om hans inntekter og utgifter, hun bare synes synd på han som er ufør og har så dårlig råd. Hun dekker derfor nesten alt av mat til han, dekker bensin på bilen og betaler noen av regningene hans (som mobil) Han bruker alle pengene sine på spilling, alkohol, røyk og moro. Og klager på at han aldri har råd til å reise på ferie.... Anonymkode: 361a5...231
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #7 Skrevet 25. juli 2019 Ei mor straks 5 barn mor her jeg bor har konstant dårlig råd. Ungene får ikke gå i bursdager, siden de kan prioritere å kjøpe gaver. Sønnen måtte slutte på fotball, hadde ikke råd. Likevel har den samme mora råd til løsnegler og løsvipper fast hver eneste måned. Abonnementet på det lokale treningssenteret har ho også råd til... Blir egentlig veldig trist over prioriteringene hennes på vegne av barna😞🤔 Anonymkode: de874...285
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #8 Skrevet 25. juli 2019 Det er nok mest det at de er omtrent line dårlige til å være økonomiske som de som har god inntekt, det får bare tydligere konsekvenser. Anonymkode: 1d7c2...490
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #9 Skrevet 25. juli 2019 Enig! Er ofte sånn. Husker i julen, så var det en mor som gikk ut å sa at hun kun hadde råd til én gave til hver av hennes 2 barn, og den gaven kunne ikke koste mer enn 20 kroner. Ikke pokker om du får meg til å tro på det. Det handler om prioriteringer. Anonymkode: a9f67...7e3
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #10 Skrevet 25. juli 2019 Det handler selvfølgelig om prioriteringer. Har ei i familien som er ufør og har sååå dårlig råd. Men leier et digert hus til 13 000 i mnd og spiser bare take-away. Bruker masse penger på skjønnhetspleie, hår; vipper og negler. Da hadde jeg også hatt dårlig råd.. Anonymkode: 796e6...17e
Lars I. Nilsen Skrevet 25. juli 2019 #11 Skrevet 25. juli 2019 Jeg følger med på tilbudsaviser jeg får i posten. Sånn sparer jeg på matbudsjettet. Handler en gang i uka og passer på at jeg ikke er sulten når jeg er i butikken På nettet er det god oversikt her. Du sammenligne tilbudene for alle butikkene… genialt!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #12 Skrevet 25. juli 2019 Kjenner en del sånne. Ei som har 4 barn alene og er ufør. Har alle mulige spillmaskiner, nyeste telefonene og alle barna har iPad. Hun er på kafé mens barna er på skole/barnehage og reiser på ferie til Marokko uten barn. Men har aldri penger til barna og aldri overskudd til å være med på barnas aktiviteter. Barnevernet betaler for aktivitetene. Selv har jeg aldri råd til ferier. Barna har spaet en del penger selv fra jul og bursdag og fikk endelig råd til å kjøpe PlayStation og TV. Vi har alle kjøpt brukte telefoner og dermed har vi det. Vi har i år tatt oss råd til ei uke med telt på en camping i Sverige. Men barna har alltid mat og klær. Det er første prioritet. Har inne kjøpt klær til meg selv på sikkert 4-5 år. Anonymkode: a2665...e8d
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #13 Skrevet 25. juli 2019 Nå har jeg dårlig råd, men jeg forteller ikke det til noen, og tigger ikke penger noen steder. Så du ville jo ikke vært klar over at jeg har dårlig råd. Jeg røyker ikke, drikker ikke, går aldri ut, og bruker ikke noe penger på meg selv. Her går alt av penger til barna. Så de kan være med på aktiviteter, og ha det andre barn har. Men vi har ikke bil, inntekten min er på kun 204 000 i året, og jeg er alene med 2 tenåringer. Man er ikke rik da, og problemet er å være fattig i mange år, for man trenger ny vaskemaskin, nytt kjøleskap osv. Og det har man ikke råd til. Budsjettet går jo gjerne litt i minus hver eneste måned. Sist gang vaskemaskinen her røyk, så levde jeg på ris og havregrøt i 3 mnd, for å klare å spare inn de pengene. For det er ikke noe sted å hente de pengene fra. Grunnen til at jeg virkelig ikke vil at folk skal vite at vi er fattige, er jo alle disse fordommene dere har mot fattige. Finnes jo alltid noen idioter som roper opp om hvor fattige de er, som men egentlig ikke er det. Men ikke døm alle av den grunn. Anonymkode: 6295d...971
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #14 Skrevet 25. juli 2019 25 minutter siden, Lars I. Nilsen skrev: Jeg følger med på tilbudsaviser jeg får i posten. Sånn sparer jeg på matbudsjettet. Handler en gang i uka og passer på at jeg ikke er sulten når jeg er i butikken På nettet er det god oversikt her. Du sammenligne tilbudene for alle butikkene… genialt! Reklamering er ikke lov Anonymkode: 52319...e6c
Optatium Skrevet 25. juli 2019 #15 Skrevet 25. juli 2019 Problemet er jo at endel (som gjerne er ganske synlige) ødelegger for de som har det som feks ano 971. Det er jo provoserende! Jeg er alene med to små, huslån, studielån og billån. Syns jeg hadde det akkurat litt trangt, og fikk «låne» billånet av mamma. Føler at jeg har det greit nå, men det er ikke fett. Det som er rart er at det føles ikke så annerledes enn når vi var to. Og gudene vet hva vi brukte den andre inntekten på. Føltes like «dårlig råd» ut da som nå. Men, jeg bruker lite/ingenting på meg selv, har unngått frisør lenge, og nå må jeg på en synstest. Det syns jeg er ille for da blir det ikke noe på barna. Samtidig må jeg skjerpe meg, jeg tjener 2,5 ganger så mye som ano971. Da blir jeg flau over å klage.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #16 Skrevet 25. juli 2019 Problemet er nok at de som virkelig er fattige ikke roper høyest.. Men vi har jo verdens beste støtteordninger også da. Anonymkode: 2ebcb...219
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #17 Skrevet 25. juli 2019 Da mannen min begynte på skolen igjen, mistet vi hans inntekt som var på ca 45000 i snitt pr mnd, og gikk ned til 10 000 i stipend og 4000 fra sparekontoen som vi måtte spe på med. Men vi ble veldig beviste på innkjøp av mat, gikk fra et matbudsjett på 12000 i mnd, til ca 4500-5000. Byttet forsikringsselskap og strømselskap, og snakket med banken. Sparte masse penger der. Og de trikk faktisk veldig greit. Kan ikke fatte hvordan vi har kastet så mye penger ut av vinduet som vi tydeligvis har gjort tidligere. Nå er han ferdig på skolen og har fått seg ny jobb, og vi sparer og prioriterer mye bedre. Anonymkode: 8fcf6...c5d
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #18 Skrevet 25. juli 2019 Naboen til moren min har så dårlig råd, stakkar. Alenemor med to hjemmeboende barn på 19 og 28 år. Mor jobber 60 % men tar ikke på seg ekstravakter, for det er så slitsomt. 19 åringen fikk seg ikke sommerjobb fordi han ikke søkte. 28 åringen flytter hjem hver gang det blir slutt med ny kjæreste. Har sjelden jobb lenge av gangen og kan ikke betale for seg hjemme Huset står til nedfalls, hun har ikke råd til å male det, gresset blir ikke klippet fordi en har allergi, en har vondt i ryggen og en bare gidder ikke. Trampolinen har knelet, men ingen demonterer og kaster den. Når bilen sluttet å virke, tok de av skiltene og lar den stå og ruste i innkjørselen. Hunden måtte opereres i munnen og det ble opprettet Spleis, osv, osv, osv. Men mor sjøl ser smashing ut. Alltid nyfarget og fin på håret, stadig nye klær og fest, røyk og alkohol snappes flittig. Jeg skjønner ikke at de orker å leve slik. Anonymkode: 00cec...5b5
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #19 Skrevet 25. juli 2019 Og så røyker de gjerne i tillegg. Anonymkode: caa93...a49
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #20 Skrevet 25. juli 2019 7 timer siden, Optatium skrev: Problemet er jo at endel (som gjerne er ganske synlige) ødelegger for de som har det som feks ano 971. Det er jo provoserende! Jeg er alene med to små, huslån, studielån og billån. Syns jeg hadde det akkurat litt trangt, og fikk «låne» billånet av mamma. Føler at jeg har det greit nå, men det er ikke fett. Det som er rart er at det føles ikke så annerledes enn når vi var to. Og gudene vet hva vi brukte den andre inntekten på. Føltes like «dårlig råd» ut da som nå. Men, jeg bruker lite/ingenting på meg selv, har unngått frisør lenge, og nå må jeg på en synstest. Det syns jeg er ille for da blir det ikke noe på barna. Samtidig må jeg skjerpe meg, jeg tjener 2,5 ganger så mye som ano971. Da blir jeg flau over å klage. Har du råd til billån, så prater du tull om du syns du har det trangt. Fins ikke noe mer uøkonomisk enn å ta opp f eks 150-200.000 for å kjøpe noe som går ned i verdi HVER MÅNED. Det er å kaste penger ut vinduet. Anonymkode: 33a3c...af0
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #21 Skrevet 25. juli 2019 Jeg kjenner et par, begge er uføre. Har så dårlig råd og må selge ting for å få betalt regninger osv. MEN!! Å reise til utlandet, leie limo til avreisesteder, kjøpe bil og møbler osv, løsnegler, vipper, hotellopphold en weekend osv. Det har man råd til Anonymkode: 4ad7f...1c2
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #22 Skrevet 26. juli 2019 Selvsagt er det dessverre en del (for mange) reelt fattige, også i Norge, det er noe vi vet. For de fleste i denne gruppen er fattigdom en forbigående fase, men noen sliter mer ig/eller over lenger tid enn andre. MEN, de som oftest roper høyest om hvor trangt de har det økonomisk - de kan om det selv, og ofte handler det om skrekkelig dårlig prioriteringsevne. Det er en forferdelig uting å sutre over å ha dårlig råd til mat og klær til ungene når man selv har bil(er), den nyeste iPhonen, røyker og drikker jevnlig og reiser utenlands på ferie en og gjerne flere ganger i året. Da har man jo ikke dårlig råd. Da bruker man de pengene man har, feil. Disse menneskene finnes det ikke synd på. Barna deres, derimot, de er det synd på. De blir ofret, samtidig som de lærer av foreldrene sine at verden er sånn, og at de har grunn til å syte og klage. Anonymkode: 7e1d9...ac9
Optatium Skrevet 26. juli 2019 #23 Skrevet 26. juli 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du råd til billån, så prater du tull om du syns du har det trangt. Fins ikke noe mer uøkonomisk enn å ta opp f eks 150-200.000 for å kjøpe noe som går ned i verdi HVER MÅNED. Det er å kaste penger ut vinduet. Anonymkode: 33a3c...af0 Jeg hadde ikke råd til billån. Men jeg må ha bil. Så hva skal jeg gjøre da?
Tøystykke Skrevet 26. juli 2019 #24 Skrevet 26. juli 2019 Der vi bor? Hvordan vet man det? Jeg er ikke akkurat Hyacinth fra høy på pæra, som snoker i alle andres liv... Aldri hørt om det du beskriver engang. Vet om én i familien med dårlig råd, kjøper godteri og god mat, men ungene går for lut og kaldt vann ofte. Der har man en dårlig prioritering.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #25 Skrevet 26. juli 2019 32 minutter siden, Tøystykke skrev: Der vi bor? Hvordan vet man det? Jeg er ikke akkurat Hyacinth fra høy på pæra, som snoker i alle andres liv... Aldri hørt om det du beskriver engang. Vet om én i familien med dårlig råd, kjøper godteri og god mat, men ungene går for lut og kaldt vann ofte. Der har man en dårlig prioritering. Men hvordan vet du om den ene familien da? Kanskje på samme måte som vi andre observerer verden rundt oss? Anonymkode: 00cec...5b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå