Gå til innhold

5 uker gammel baby- hjelp, erfaringer, tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangs mor og har en sønn på 5 uker. Han er stort sett snill og fornøyd, ammingen går bra, og han sover godt om natta (alt fra 5 til 8 timer i strekk). Men jeg har noen utfordringer. Han er vanskelig å få til å sovne! Ofte sover han ekstremt lite hele dagen selv om han er kjempe trøtt, og han klarer kun å sove oppå meg, legger jeg han fra meg våkner han med en eneste gang. Han må som regel få pupp for å sovne. Han blir derfor ofte overtrøtt på kvelden, og det er kun ammin i senga i et mørkt rom som til slutt kan få han til å roe seg og sovne for natta (dette kan ta alt fra 30 min til 1,5 time).

Han hater å ligge i barnevogna, da gråter han hele tiden, og han vil ikke ha smokk (har prøve mange forskjellige typer, han tar Trøst smokken littegranne). Bærer han i bæresele og bæresjal, der kan han sove opptil 1 time av gangen. Jeg føler derfor at jeg sitter mye hjemme i sofaen, da han krever mye oppmerksomhet og kroppskontakt, og det har jeg forståelse for og gir han det han trenger. Men jeg tør da ofte ikke ta han med meg så mye ut da han ikke vil ligge i vogn, og sjeldent han vil være i bæresjal eller sele mer enn 1 time av gangen. 

Jeg føler meg altså ikke helt trygg på å ta han med meg rundt da jeg er redd jeg ikke klarer å roe han når jeg ikke er hjemme å kan gjøre det jeg føler funker her hjemme. Går bare kortere turer i nærområdet og butikken når han sover i sjal/sele. 

Sorry langt innlegg. Men lurer vel på om flere føler de er i samme situasjon, eventuelt tips, erfaringer eller motivasjon når det gjelder å tørre å ta steget ut døra( altså lengre enn nærbutikken) med baby 😅 

Hilsen uerfaren førstegangsmor

Anonymkode: 4be99...4f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge mine har vært slik. Nå vet jeg ikke hva for turer du ønsker å dra på men å gå tur har jeg kun gjort i sjal eller sele. Når jeg marsjerer har begge sovet lengre enn når jeg ruslet rundt hjemme. 

Start med det og så bygg deg opp til feks cafe eller slikt. 

• 2 måneder senere...
Skrevet

Du høres akkurat ut som meg da jeg var nybakt mamma! Anbefaler deg å sjekke ut sovesovebaby.no. Nettsiden har masse gode tips om babysøvn og tilbyr individuell veiledning om babysøvn til de som trenger det. Det tar tid å bli trygg på mors-rollen.

Anonymkode: 8613f...485

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du høres akkurat ut som meg da jeg var nybakt mamma! Anbefaler deg å sjekke ut sovesovebaby.no. Nettsiden har masse gode tips om babysøvn og tilbyr individuell veiledning om babysøvn til de som trenger det. Det tar tid å bli trygg på mors-rollen.

Anonymkode: 8613f...485

Takk for tips :) Heldigvis har det gått seg til veldig bra av seg selv. Han er snart 15 uker nå og er trøtt og sovner i 21 tia hver kveld uten store problemer, og vogna går også mye bedre. Men ja, det tar tid å bli trygg på mors-rollen 😅 Men føler heldigvis det aller meste går bra nå

Anonymkode: 4be99...4f0

Skrevet

Den ene min har vært sånn, bortsett fra at hun sov ikke godt og sammenhengende på natta heller. Hun sov i vogn, men kun når den trillet, stoppet vi å trille så vræla hun med en gang. Den andre sov gode og lange dupper på dagen og mesteparten av natta, kunne sove i vogn, seng, bil. Ingen av mine ville noen gang ha smokk, ikke alle vil det. Mine råd til deg: ta det som det er, det varer ikke så lenge. Ikke vær redd for å "skjemme bort" eller skape "dårlige vaner", det går ikke an å skjemme bort en baby med nærhet og amming. La han sove inntil deg og amme han i søvn, det som teller akkurat nå er at han får nærhet og du får hvile. Dette går seg til og forandrer seg etterhvert uansett, så det er ingenting å uroe seg for. Bæresele/sjal er supert, det brukte jeg mye også. Greit å få armene fri mens babyen får dekket behovet for nærhet. Det blir enklere å komme seg mer ut med han etterhvert når han får mer rutiner og det går lengre tid mellom hvert stell og måltid. 

Anonymkode: 62164...430

Skrevet

Han er kun 5 uker gammel. Selvfølgelig er han tryggest på deg😊 Slapp av. Dette er helt normalt for så nyfødte babyer

Anonymkode: bc99f...478

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...